"Tesla Killers"

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Delta »

Om få år är elbilarna nere i samma pris som fossilerna. Hur har fossiltillverkarna planerat sin framtid?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Jerker »

Delta skrev:
Om få år är elbilarna nere i samma pris som fossilerna. Hur har fossiltillverkarna planerat sin framtid?
Inte alls!

Eller, VW försöker väl. Får se hur de lyckas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Jerker »

Den roligaste bilden han hade i sin presentation var den över bilar med längst räckvidd så var de 4 första Tesla S, X, 3 och - Tesla S årsmodell 2012! Så ingen annan tillverkare har alltså ännu en elbil med lika lång räckvidd som Teslas 8 år gamla modell S!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Den roligaste bilden han hade i sin presentation var den över bilar med längst räckvidd så var de 4 första Tesla S, X, 3 och - Tesla S årsmodell 2012! Så ingen annan tillverkare har alltså ännu en elbil med lika lång räckvidd som Teslas 8 år gamla modell S!
Alla andra ligger 8 år efter!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Delta »

GM lägger 10% av sina utvecklingskostnader på elbilar - borde det inte vara minst 110% om de ska överleva? Vad gör BMW, Daimler, Geely, Ford, FCA, Honda, Toyota, FCA, Mazda mfl.?
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Ferro94 »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Den roligaste bilden han hade i sin presentation var den över bilar med längst räckvidd så var de 4 första Tesla S, X, 3 och - Tesla S årsmodell 2012! Så ingen annan tillverkare har alltså ännu en elbil med lika lång räckvidd som Teslas 8 år gamla modell S!
Alla andra ligger 8 år efter!
Och ändå kanske inte räckvidden är den största utmaningen, utan laddinfrastrukturen. Ta exempelvis Polestar 2 - Ser ut att bli en potent uppstickare utan det "bagage" som fossiltillverkarna dras med. Har "råd att tänka framtid". Räckvidd (åtminstone på pappret) som täcker dagsbehovet för den stora massan och pris/prestanda som kan jämföras med Tesla 3PD. Billigare varianter på G. Dessutom med Volvokoncernens servicenätverk i ryggen (nu snackar vi vår del av världen).

MEN, ska man långköra saknas vettigt alternativ till Teslas SUC. Så jag tror att Teslas enorma försprång på just laddsidan är det som gör att andra märken får svårt att på riktigt kunna titulera sig Tesla Killers inom överskådlig tid.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Vulgarsonic »

dstr skrev:
Bjelke skrev:
Nog har Tesla konkurrenter allt men inga direkta "killers" utan snarare får övriga försöka/hoppas kalla sig för Tesla-survivors...
Värdiga "utmanare" finns det iaf gott om (nåja), för nog är väl iaf följande jäkligt bra/najs bilar ändå? ;)
E-tron, I-Pace, Taycan och någon enstaka till kanske :) (även dom som inte byggs längre kanske)
Nämn några som tangerar Tesla på:

Prestanda
Räckvidd
Innovation
Laddnätverk
Laneassist
Design (både exteriör och interiör)
Lastutrymme
Leveranstid

Jag ser inga konkurrenter..



edit: lade till leveranstid också. Försök få en Kia eller Audi på någon vecka...
Ok, jag kan väl bita på denna då :)

Håller med om räckvidd, lastutrymme och leveranstid rakt av.
Sen blir det mer subjektivt och modellberoende.

Lane assist undrar jag riktigt vad du jämför med om du tycker att Teslas på nåt vis är överlägsen.
För mig är det nästan raka motsatsen.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av dstr »

Vulgarsonic skrev:
dstr skrev:
Bjelke skrev:
Nog har Tesla konkurrenter allt men inga direkta "killers" utan snarare får övriga försöka/hoppas kalla sig för Tesla-survivors...
Värdiga "utmanare" finns det iaf gott om (nåja), för nog är väl iaf följande jäkligt bra/najs bilar ändå? ;)
E-tron, I-Pace, Taycan och någon enstaka till kanske :) (även dom som inte byggs längre kanske)
Nämn några som tangerar Tesla på:

Prestanda
Räckvidd
Innovation
Laddnätverk
Laneassist
Design (både exteriör och interiör)
Lastutrymme
Leveranstid

Jag ser inga konkurrenter..



edit: lade till leveranstid också. Försök få en Kia eller Audi på någon vecka...
Ok, jag kan väl bita på denna då :)

Håller med om räckvidd, lastutrymme och leveranstid rakt av.
Sen blir det mer subjektivt och modellberoende.

Lane assist undrar jag riktigt vad du jämför med om du tycker att Teslas på nåt vis är överlägsen.
För mig är det nästan raka motsatsen.
Prestanda är väl mätbart rakt av? Knappast subjektivt. Samma sak med laddnätverk, både antal stolpar och klicka färdrutt tex Stockholm -> Berlin.

Laneassist... har du provat Kia, Renault eller Audis? Dom studsar fram mellan strecken, och vissa kan man inte välja om dom ska vara på eller inte. Dom hjälper till när dom känner för det. Teslan ligger spikrakt mellan linjerna (speciellt AP1). Tänk bort "Navigate on autopilot" så länge.

Kom på en puck till att slänga in. Summon.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Jerker »

Ferro94 skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Den roligaste bilden han hade i sin presentation var den över bilar med längst räckvidd så var de 4 första Tesla S, X, 3 och - Tesla S årsmodell 2012! Så ingen annan tillverkare har alltså ännu en elbil med lika lång räckvidd som Teslas 8 år gamla modell S!
Alla andra ligger 8 år efter!
Och ändå kanske inte räckvidden är den största utmaningen, utan laddinfrastrukturen. Ta exempelvis Polestar 2 - Ser ut att bli en potent uppstickare utan det "bagage" som fossiltillverkarna dras med. Har "råd att tänka framtid". Räckvidd (åtminstone på pappret) som täcker dagsbehovet för den stora massan och pris/prestanda som kan jämföras med Tesla 3PD. Billigare varianter på G. Dessutom med Volvokoncernens servicenätverk i ryggen (nu snackar vi vår del av världen).

MEN, ska man långköra saknas vettigt alternativ till Teslas SUC. Så jag tror att Teslas enorma försprång på just laddsidan är det som gör att andra märken får svårt att på riktigt kunna titulera sig Tesla Killers inom överskådlig tid.
Nej, men i videon så visade han en undersökning som han gjort på sin Twitter vad som var viktigast när man valde elbil och över 50% ansåg att räckvidden var viktigast, och sen visade han tabellen över bilar med längst räckvidd. Så det var i den kontexten det togs upp.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Vulgarsonic »

dstr skrev:
Vulgarsonic skrev:
dstr skrev:
Bjelke skrev:
Nog har Tesla konkurrenter allt men inga direkta "killers" utan snarare får övriga försöka/hoppas kalla sig för Tesla-survivors...
Värdiga "utmanare" finns det iaf gott om (nåja), för nog är väl iaf följande jäkligt bra/najs bilar ändå? ;)
E-tron, I-Pace, Taycan och någon enstaka till kanske :) (även dom som inte byggs längre kanske)
Nämn några som tangerar Tesla på:

Prestanda
Räckvidd
Innovation
Laddnätverk
Laneassist
Design (både exteriör och interiör)
Lastutrymme
Leveranstid

Jag ser inga konkurrenter..



edit: lade till leveranstid också. Försök få en Kia eller Audi på någon vecka...
Ok, jag kan väl bita på denna då :)

Håller med om räckvidd, lastutrymme och leveranstid rakt av.
Sen blir det mer subjektivt och modellberoende.

Lane assist undrar jag riktigt vad du jämför med om du tycker att Teslas på nåt vis är överlägsen.
För mig är det nästan raka motsatsen.
Prestanda är väl mätbart rakt av? Knappast subjektivt. Samma sak med laddnätverk, både antal stolpar och klicka färdrutt tex Stockholm -> Berlin.

Laneassist... har du provat Kia, Renault eller Audis? Dom studsar fram mellan strecken, och vissa kan man inte välja om dom ska vara på eller inte. Dom hjälper till när dom känner för det. Teslan ligger spikrakt mellan linjerna (speciellt AP1). Tänk bort "Navigate on autopilot" så länge.

Kom på en puck till att slänga in. Summon.
Laddnätverk skulle jag naturligtvis haft med, no arguments there...

Prestanda, ja modellberoende, Taycan ligger inte jättelångt efter.

Jag upplever ingen av det märkena du nämner som direkt sämre, min 3:a kör allt annat än "spikrakt mellan linjerna".
Därtill har den svårt att ens hålla ett jämt avstånd utan accelererar och bromsar lite om vartannat, rycker in i grupperingsfält då den borde fortsätta rakt fram etc.

Summon och dess funktion tror jag ingen av de andra tillverkarna ligger sömnlösa över.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Ferro94 »

Jerker skrev:
Ferro94 skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Den roligaste bilden han hade i sin presentation var den över bilar med längst räckvidd så var de 4 första Tesla S, X, 3 och - Tesla S årsmodell 2012! Så ingen annan tillverkare har alltså ännu en elbil med lika lång räckvidd som Teslas 8 år gamla modell S!
Alla andra ligger 8 år efter!
Och ändå kanske inte räckvidden är den största utmaningen, utan laddinfrastrukturen. Ta exempelvis Polestar 2 - Ser ut att bli en potent uppstickare utan det "bagage" som fossiltillverkarna dras med. Har "råd att tänka framtid". Räckvidd (åtminstone på pappret) som täcker dagsbehovet för den stora massan och pris/prestanda som kan jämföras med Tesla 3PD. Billigare varianter på G. Dessutom med Volvokoncernens servicenätverk i ryggen (nu snackar vi vår del av världen).

MEN, ska man långköra saknas vettigt alternativ till Teslas SUC. Så jag tror att Teslas enorma försprång på just laddsidan är det som gör att andra märken får svårt att på riktigt kunna titulera sig Tesla Killers inom överskådlig tid.
Nej, men i videon så visade han en undersökning som han gjort på sin Twitter vad som var viktigast när man valde elbil och över 50% ansåg att räckvidden var viktigast, och sen visade han tabellen över bilar med längst räckvidd. Så det var i den kontexten det togs upp.
Jag köper det. Inte menat som en känga till din kommentar, utan mer som komplement till dialogen ;)
Hans undersökning stämmer säkert, framför allt hos de som ännu inte tagit klivet till elbil. Tror gemene man kan ha en missriktad räckviddsångest som de enbart tror kan lösas med en bil som klarar en väldans massa mil på en laddning. Kör man redan elbil har man lärt sig att även andra parametrar spelar in...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Walker »

Delta skrev:
Om få år är elbilarna nere i samma pris som fossilerna. Hur har fossiltillverkarna planerat sin framtid?
Vem har sagt det?
Det är väl fortfarande en uppskattning/killgissning att det blir så, inget konstaterat faktum.
Det är ju ingen av oss här inne som sätter priserna, även om vi skulle önska det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Jerker »

Ferro94 skrev:
Jag köper det. Inte menat som en känga till din kommentar, utan mer som komplement till dialogen ;)
Hans undersökning stämmer säkert, framför allt hos de som ännu inte tagit klivet till elbil. Tror gemene man kan ha en missriktad räckviddsångest som de enbart tror kan lösas med en bil som klarar en väldans massa mil på en laddning. Kör man redan elbil har man lärt sig att även andra parametrar spelar in...
Exakt! Men eftersom så många nyköpare har det fokuset, alltså räckvidden, så gör det Tesla ännu mer attraktiv. Så fördel Tesla, och det fattar de andra tillverkarna nte. Jag är ju den förste att poängtera en massa andra egenskaper som viktiga, men det är ju det felet som alla andra som försökte bygga elbilar före Tesla, att de byggde en liten och billig bil som passar i stadskörning och kortare dagpendling. Men ingen av dem väckte nåt habegär hos köparna. Tesla var de första som lyckades med det och en av nyckelfaktorerna har alltid varit räckvidden (och jag tycker nog att SuC-nätet får räknas in under begreppet räckvidd).

Så fortfarande underskattar andra tillverkare betydelsen av räckvidden i köparnas ögon.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Delta »

Walker skrev:
Delta skrev:
Om få år är elbilarna nere i samma pris som fossilerna. Hur har fossiltillverkarna planerat sin framtid?
Vem har sagt det?
Det är väl fortfarande en uppskattning/killgissning att det blir så, inget konstaterat faktum.
Det är ju ingen av oss här inne som sätter priserna, även om vi skulle önska det.
Naturligtvis så kan framtidsutsikter inte vara fakta. Men eftersom det återstår mycket att utveckla så är det ju sannolikt att det blir så. Tesla är klart störst på batterier och har största erfarenhet och kunskap på området om man jämför med konkurenterna.

Efterhand kan Tesla dra fördel av större och större serier eftersom volymerna ökar kraftigt. Fossiltillverkarna hade sin topp 2017/18 och kommer framöver att ha ständigt mindre serier.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Jerka »

Laddnätverket, batteritillgången och batteripriset är Teslas stora fördelar. Samt know-how om hur man gör den elektriska drivlinan. OM Tesla lyckas med någon sorts level 4- eller 5-självkörning så kommer det förstås bli en stor fördel också, men om man bara ser till vad de har idag så tror jag knappast autopiloten är någon killer feature.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Laddnätverket, batteritillgången och batteripriset är Teslas stora fördelar. Samt know-how om hur man gör den elektriska drivlinan. OM Tesla lyckas med någon sorts level 4- eller 5-självkörning så kommer det förstås bli en stor fördel också, men om man bara ser till vad de har idag så tror jag knappast autopiloten är någon killer feature.
Om jag skulle byta min e-tron mot en Tesla idag skulle jag garanterat sakna den supermjuka adaptiva farthållaren och lane-assisten i Audin. Jag upplever den som mycket trevligare och behagligare att använda än Teslas AP. Jag har aldrig upplevt att den studsar mellan linjerna.
Vidare skulle jag sakna de finfina LED-matrix strålkastarna, mörkerkameran, den tysta kupén, komforten och naturligtvis närheten till serviceverkstan. Det finns säkert en hel del som jag inte kan komma på just nu, sånt som man inte uppskattar förrän man inte längre har det.
Sen är ju drivlinan i en Tesla en klass för sig. Den kan de andra inte riktigt konkurrera med. Och laddnätverket behöver man ju inte ens tala om. Det har ju precis blivit ännu bättre tack vare att Ionity har blivit sämre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: "Tesla Killers"

Inlägg av Zalman3 »

Tesla killers! :lol:
Opel Ampera-e har nu också gjort att en av Norges större bilhandlare, som funnits i branschen sedan 1970-talet, ansökt om konkurs.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilha ... ar-det-nog
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar