Hej! Tittar vi på Norge och betänker att det rullar tiotusentals Teslor där redan och man ökat på Tesla-flottan i flera år är det inte konstigt att en viss mättnad nås. Populationen är inte så stor i Norge och de som har råd med Model S och Model X köpte tidigt. Sedan kom Model 3 och en ny kundgrupp kunde köpa Tesla, ja en del som mig tycker nog även att Model S är aningen stor. Härlig o köra don´t get me wrong, gillar min "Vesla" som jag kallar den men den är bred och jag behöver egentligen inte så stor bil. Räckvidden var det som fällde avgörandet när jag skaffade den i början av 2014. Men jag tror även att siffrorna om minskade köp av Teslor i Norge till viss del kan påverkas av att många norrmän precis som jag är väldigt sugna på Model Y, lagom stor och ett mellanting mellan Model S och Model 3, de väntar på den helt enkelt!granlundii skrev:Tesla killers är förstås ett överdrivet uttryck, men konkurrensen hårdnar nog ganska mycket de närmaste två åren. Gissar det är därför som Tesla stressar med Model Y, man vill hinna före Mach-e, Skoda Vision iV med flera. Magre nämner Norge, där märker man tydligt att Teslas andel av försäljningen minskar (enligt mig i alla fall). Säkert många som väntar på ID3 med flera.
Sen kryllar det som sagt av Teslor i Norge så till den grad att säkert en del väljer något annat bara för att sticka ut. I Norge är en Tesla "nästan" lika "tråkig" som en vanlig Volvo i Sverige, vilket är helt otroligt...
Jag tycker det är jättebra och viktigt om fler tillverkare och modeller blir populära i Norge, det behövs alternativ både ur ett ekonomiskt perspektiv och för nischer som Tesla ännu inte kan erbjuda som Volkswagen E-Golf eller nya ID3 bara de får ordning på mjukvaran...
Mvh
Johan