Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!

Inlägg av Volt »

granlundii skrev:
Tesla killers är förstås ett överdrivet uttryck, men konkurrensen hårdnar nog ganska mycket de närmaste två åren. Gissar det är därför som Tesla stressar med Model Y, man vill hinna före Mach-e, Skoda Vision iV med flera. Magre nämner Norge, där märker man tydligt att Teslas andel av försäljningen minskar (enligt mig i alla fall). Säkert många som väntar på ID3 med flera.
Hej! Tittar vi på Norge och betänker att det rullar tiotusentals Teslor där redan och man ökat på Tesla-flottan i flera år är det inte konstigt att en viss mättnad nås. Populationen är inte så stor i Norge och de som har råd med Model S och Model X köpte tidigt. Sedan kom Model 3 och en ny kundgrupp kunde köpa Tesla, ja en del som mig tycker nog även att Model S är aningen stor. Härlig o köra don´t get me wrong, gillar min "Vesla" som jag kallar den men den är bred och jag behöver egentligen inte så stor bil. Räckvidden var det som fällde avgörandet när jag skaffade den i början av 2014. Men jag tror även att siffrorna om minskade köp av Teslor i Norge till viss del kan påverkas av att många norrmän precis som jag är väldigt sugna på Model Y, lagom stor och ett mellanting mellan Model S och Model 3, de väntar på den helt enkelt!

Sen kryllar det som sagt av Teslor i Norge så till den grad att säkert en del väljer något annat bara för att sticka ut. I Norge är en Tesla "nästan" lika "tråkig" som en vanlig Volvo i Sverige, vilket är helt otroligt...

Jag tycker det är jättebra och viktigt om fler tillverkare och modeller blir populära i Norge, det behövs alternativ både ur ett ekonomiskt perspektiv och för nischer som Tesla ännu inte kan erbjuda som Volkswagen E-Golf eller nya ID3 bara de får ordning på mjukvaran...


Mvh
Johan
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!

Inlägg av Volt »

Jerker skrev:
Trevlig video! Dock lite skumt att lyssna på två svenska som pratar engelska med varandra! ;)
Hej!

Förstår att de kan verka skumt men då vi även har internationella gäster valde vi att köra helt på engelska och inte mixa för att förvirra de flesta tittarna som alltmer är utanför Sveriges gränser. Kommer bli alltfler internationella gäster framöver också bland annat nästa gäst som jag pratar med distans (Australien).

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!

Inlägg av Jerker »

Volt skrev:
Jerker skrev:
Trevlig video! Dock lite skumt att lyssna på två svenska som pratar engelska med varandra! ;)
Hej!

Förstår att de kan verka skumt men då vi även har internationella gäster valde vi att köra helt på engelska och inte mixa för att förvirra de flesta tittarna som alltmer är utanför Sveriges gränser. Kommer bli alltfler internationella gäster framöver också bland annat nästa gäst som jag pratar med distans (Australien).

Mvh
Johan
Jo, jag har full förståelse för det! Men det är en mysko känsla. :?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Volt skrev:
Jerker skrev:
Trevlig video! Dock lite skumt att lyssna på två svenska som pratar engelska med varandra! ;)
Hej!

Förstår att de kan verka skumt men då vi även har internationella gäster valde vi att köra helt på engelska och inte mixa för att förvirra de flesta tittarna som alltmer är utanför Sveriges gränser. Kommer bli alltfler internationella gäster framöver också bland annat nästa gäst som jag pratar med distans (Australien).

Mvh
Johan
Jo, jag har full förståelse för det! Men det är en mysko känsla. :?
Det får mig att tänka på när jag satt i en styrelse för ett mindre företag, alla i styrelsen var Svenskar förutom EN som var Libanes, så alla möten var på Engelska, det
kändes också liiiite lattjo på något sätt :lol:
(Libanesen är förresten Salah Osserian, en riktigt tung investerare i Sverige, på den tiden var han den största icke-Svenska investeraren i Sverige, och en jäkligt trevlig prick :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!

Inlägg av mati »

Jag sitter i ett projekt där alla är svenskar förutom jag själv och en till. Den andra killen vill hellre prata engelska fast han har pluggat i Sverige och bor här. Han förstår svenska och som jag ser det så kan han även prata obehindrat. Han gör det ibland. Ändå så hålls alla möten och samtal på engelska. Det känns skumt kan jag säga.
Men än värre var det när vi hade ett projekt där några tyskar var inblandade. De kommunicerade på knackig engelska, men för mig kändes det superdumt att prata engelska med dem, också just med tanke på att de inte var så bra på det. Det blev en salig blandning av tre språk vilket hade som följd att det alltid var någon som inte fattade vad som sas. Den enda som kunde alla tre språk var jag. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!

Inlägg av Snap02 »

Magre skrev:
Snap02 skrev:
Vore bra om det kom en tesla killer. Konkurrens gynnar tesla köpare.

Jag har tyvärr inte sett något (hot) ännu tyvärr.
I Norge har model3 legat etta sedan mars -19. I januari -20 togs förstaplatsen över av Audi e-tron, model3 hamnade först på 17e plats.
e-tron, Zoe, Kona, Leaf, IONIQ, I3, Seat Mii, alla sålde bättre än model3. (nyreg. för att vara korrekt)

Menar du att du tycker att alla dom är tesla killers?
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!

Inlägg av Snap02 »

Finns ingen annan elbil som lockar i dagsläget, om 2,5 år går leasingen ut får se om det kommit någon tesla killer till dess.
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!

Inlägg av Volt »

Hej alla i denna tråd!

Del 2 av vårt samtal är nu tillgängligt på Evolution Show eller genom att klicka nedan. Denna gång kikar jag och Tibor på den kinesiska elbilsmarknaden och vad vi kan lära av den samt går igenom några av de vanligaste elbilsmodellerna varav några är på gång till Europa under året och framöver.

PS. tack för all input ovan! :)

Altt gott,
Johan

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!

Inlägg av mati »

Kul :)
Här i Lidköping kryllar det av BYD-bussar. Det känns som att staden har blivit mycket tystare bara genom att dieselbussarna har försvunnit. Tänk vad tyst det skulle bli om alla förbränningsmotorer försvann.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Kul :)
Här i Lidköping kryllar det av BYD-bussar. Det känns som att staden har blivit mycket tystare bara genom att dieselbussarna har försvunnit. Tänk vad tyst det skulle bli om alla förbränningsmotorer försvann.
Alldeles för tyst, bäst att införa lagkrav på minimum vad ett icke avgasfordon får låta. Måste vara högre än avgasfordon...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Var är alla "Tesla killers"? Samtal med Tibor Blomhäll!

Inlägg av Laban »

granlundii skrev:
Tesla killers är förstås ett överdrivet uttryck, men konkurrensen hårdnar nog ganska mycket de närmaste två åren. Gissar det är därför som Tesla stressar med Model Y, man vill hinna före Mach-e, Skoda Vision iV med flera. Magre nämner Norge, där märker man tydligt att Teslas andel av försäljningen minskar (enligt mig i alla fall). Säkert många som väntar på ID3 med flera.
Tror inte man ska dra för stora växlar av endast den norska marknaden. Sen är volymproduktion av Mach-E, Skoda Vision IV osv antagligen minst 1 år bort så jag tror inte att Tesla är superstressade pga dem. Vet inte om jag tycker att de är stå stressade heller. Baserat på att vi ser MModel Y lite här och var i USA så tror jag att det kommer att vara den mest vältestade modellen de har släppt hittills.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar