Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10895
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Tycker ni verkligen att farbror staten ska lägga sig i allt? Tycker ni verkligen inte att jagsom tex skogsägare ska få avverka träd på min egen mark utan att behöva be kommunen om lov?

Risken med detaljstyrning av skogs- och jordbruk är att det blir som i Sovjet där alla skulle göra lika och när det slog fel så blev det svält. I Sverige hade vi under 80-talet krav på att man skulle göra kalhygge och sedan återplantera med bara granar. Bönder som gjorde på annat sätt fick en inspektör på halsen. Nu har politikerna och då inspektörerna en annan agenda och ska skydda skogar utan någon som helst kompensation. Jag tycker att det enda rätta är att små de små traditionella markägarna får full kontroll över sin egendom. Det borde finnas ett tungt stöd i detta efter domen som gav samerna rätt till deras mark sedan urminnes tider.
Det var väldigt mycket mer styrt förr än det är idag. Sveriges lagstiftning kring detta har förändrats enormt sedan 60-talet till fördel för markägarna. Den styrning som har ökat generellt gäller naturvårdshänsyn och det tycker jag bara är bra.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av +46 »

Jerker skrev:
Det var väldigt mycket mer styrt förr än det är idag. Sveriges lagstiftning kring detta har förändrats enormt sedan 60-talet till fördel för markägarna. Den styrning som har ökat generellt gäller naturvårdshänsyn och det tycker jag bara är bra.
Nja, alla som följt Harald Holmbergs långa och envisa kamp för hyggesfritt skogsbruk på sin fastighet i Norrbäck håller säkert inte med dig.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7105705
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av mati »

zyax skrev:
Skillnaden i Sverige är ju att skog måste man få hugga ner när man är ägare, finns inga speciella intressen så är det bara är avverka. Det är här jag tycker det är väldigt konstigt, det svåra för Tesla borde vara i nästa steg med byggloven etc, inte själva avverkningen av skogen.
Så är det nog inte i Tyskland. Man får inte bara hugga ner skog hur som helst, även när man äger den. Jag är osäker hur det funkar, men det är inte bara ta fram sågen och fälla träd. Den saken är säker. Och stora kalhyggen som i Sverige kommer du troligen inte heller få se. Det där synsättet att skog är nånting man "skördar" i stor skala finns inte på samma sätt i Tyskland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av Mickep »

Sedan måste man komma ihåg att det varit två världskrig där de hällt bomber över tyskland och speciellt i närheten av stora städer. så det är inte bara att sätta spaden i jorden (av uppenbara anledningar).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Sedan måste man komma ihåg att det varit två världskrig där de hällt bomber över tyskland och speciellt i närheten av stora städer. så det är inte bara att sätta spaden i jorden (av uppenbara anledningar).
Nej, de hittade ju en massa bomber där i skogen. Och det är fortfarande en mycket vanlig händelse att gator avspärras och hus evakueras nånstans i en stad eftersom nån har satt en grävskopa i marken och hittat en gammal bomb. Ibland dyker de bara upp på en åker också. De kryper väl upp till ytan allt eftersom tiden går. Ungefär som stenarna på svenska åkrar. Man plockar och plockar och året därpå har det kommit nya.
Så länge jag kan minnas har det hänt hela tiden att bomber har hittats och det kändes aldrig som att det blev mindre med tiden, vilket det ju borde bli. Men det finns nog fortfarande otroliga mängder med odetonerade bomber i marken. Man kanske kan skicka tillbaka dem till ursprungliga ägaren om det står en avsändare på, nån har ju tydligen tappat dem. Men jag misstänker att de inte ville ha skiten och därför har de dumpat den över Tyskland....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10895
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av Jerker »

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av Mickep »

Skönt att de kan sätta igång. Förväntar mig dock ingen produktionsstart förrän minst 1.5 år. (vi är ju inte kina i eu)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av TiborBlomhall »

Tyska miljöpartiet Die Grüne gillade inte att avverkningen stoppades:
“You don’t always have to be against everything,” Deputy Governing Mayor of Berlin and Green Party Member Ramona Pop said, “How absurd to declare a pine plantation to be a forest”
https://www.teslarati.com/tesla-giga-ha ... rty-upset/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av mati »

Få se om de hinner färdigt med trädfällningen före mars månad. Annars måste de vänta till oktober och då blir ju alltig försenat. Det är inte riktigt som i Kina.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Få se om de hinner färdigt med trädfällningen före mars månad. Annars måste de vänta till oktober och då blir ju alltig försenat. Det är inte riktigt som i Kina.
Det är nog inga problem. Det är många dagar kvar på månaden, det är en plantering på platt mark så avverkning går snabbt samt möjlighet att ta in fler skördare om det skulle behövas. Tror inte att de behöver avverka allt nu heller, de kan ju fokusera på en av de fyra delarna först som de gjort i både USA och Kina.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av Svenssons »

En vecka kvar och de verkar i dag vara klara med första etappen. Kan tänka mig att de kanske kan få till ett undantag för att fortsätta ett litet tag i mars också.

Video från Tesla Kid Grünheide:


https://www.youtube.com/channel/UChIAb- ... xb1fS6VDiw
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av MarkusL »

Är det jag som lever i det förflutna? Filmen har i introtexten 25:e feb som datum....
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10895
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av Jerker »

MarkusL skrev:
Är det jag som lever i det förflutna? Filmen har i introtexten 25:e feb som datum....
Hehe... Han har en drönare som ser in i framtiden!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
MarkusL skrev:
Är det jag som lever i det förflutna? Filmen har i introtexten 25:e feb som datum....
Hehe... Han har en drönare som ser in i framtiden!

...med flux capacitor... :lol: :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av Svenssons »

MarkusL skrev:
Är det jag som lever i det förflutna? Filmen har i introtexten 25:e feb som datum....
Ja, det kan man tro men jag gissar att han skrev fel datum när han klippte filmen men har rätt i texten om klippet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av 12man »

Var visst 2x träd med fladdermöss i, återstår att se när de vaknar ur vintersömnen, då ska de få ny bostad, i övrigt klart med röjningen...
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av Svenssons »

12man skrev:
Var visst 2x träd med fladdermöss i, återstår att se när de vaknar ur vintersömnen, då ska de få ny bostad, i övrigt klart med röjningen...
Tror inte att så många fladdermöss eller andra djur trivs i en nyligen planterad monoskog av tall. Ingen artrikedom i den "skogen".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10895
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av Jerker »

Tesla hann ta ner alla träd i tid:

https://electrek.co/2020/02/29/tesla-fi ... ga-berlin/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Tesla hann ta ner alla träd i tid:

https://electrek.co/2020/02/29/tesla-fi ... ga-berlin/
Alla träd är inte nere, bara de som skulle ner under första fasen. Det är väl typ den orangmarkerade del som är avverkad nu i fas 1.
Avverkat.jpeg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10895
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Miljöaktivister (!) stoppar Giga Berlin

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Tesla hann ta ner alla träd i tid:

https://electrek.co/2020/02/29/tesla-fi ... ga-berlin/
Alla träd är inte nere, bara de som skulle ner under första fasen. Det är väl typ den orangmarkerade del som är avverkad nu i fas 1.
Jovisst, men det var väl det som var målet att hinna med före 1/3?
Skriv svar