Service

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Service

Inlägg av Franz »

Tänkte dela med mig av min serviceerfarenhet, i Mölndal, idag.

Jag kör en Model S 85D som jag haft i snart 5 år. Nästan 15 000 mil har jag kommit upp i. Eftersom bilen är från 2015 har den varit inne på service några gånger. Tycker alltid att jag har fått ett superproffsigt bemötande!

För någon dryg vecka sedan blåste det väldigt kraftigt. När jag körde en längre sträcka och laddade på superchargern kom bilen lite långt ifrån själv laddstationen och kabeln var väl relativt sträckt. Osäker på hur det gick till eftersom jag var inne en sväng och handlade men misstänker att en stormby skakade till hela bilen och när jag tog ut laddkontakten åkte innandömet i laddporten med ut. Den hade spruckit. Kändes ju inte riktigt bra eftersom jag inte skulle kunna ta mig hem utan ytterligare laddning. Det visade sig dock gå fint att sätta tillbaka den här plastkoppen och ladda även om den ju inte sitter fast.
När jag kom hem bokade jag in ett servicetillfälle i appen. Skrev "laddport trasig" som rubrik och bifogade en bild. Jag bokade tillfälle ungefär 1 månad fram i tiden. Kunde ha fått några dagar tidigare men då kunde jag inte själv. Tesla skickade efter någon dag ett sms och frågade ifall det var något ytterligare jag ville att de skulle kolla på när bilen ändå var inne. Jag passade på att fråga ifall det kanske var taktiskt att göra en CCS-uppgradering samtidigt ifall man ändå behövde byta lite delar men fick till svar att de inte hade med varandra att göra men att de så klart kunde göra uppgraderingen i samband med att bilen var inne. Jag valde att avstå. De uttryckte också att de inte rekommenderade att man laddade med den här skadan och undrade ifall de skulle försöka hitta en tidigare tid. Det tyckte jag också var en bra idé. Dagen därpå återkom de och sa att de kunde klämma in mig nästa dag. Jag var på resande fot och skulle komma hem först den dagen men skulle jag bara hinna dit till kl 16 skulle de kunna fixa skadan (1 timmes arbete).
Så idag dök jag upp kl 16. Allt var förberett så jag fick skriva under arbetsordern med kostnadsförslaget på cirka 2200:- Nu tog det lite drygt 1 timme men det gick fint att sitta kvar där efter stängningsdags så att jag skulle kunna få med mig bilen hem. Så 17:20 kunde jag åka hem.
Jag har nog spenderat ungefär 5 minuter på totalt 4 sms och kunde ta det hela på vägen hem. Känns svårt att klaga när man känner att de ansträngt sig för att göra det hela så smidigt som möjligt för mig!

Tja, varför en sådan här tråd då? Egentligen inget konstigt men de som är missnöjda verkar så väldigt måna om att skriva det så jag tyckte att det var bra med lite perspektiv.

Bild
Bild
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Service

Inlägg av bonath »

Bra. Behövs verkligen vägas upp lite med positiva servicehändelser.
Min trea har jag haft fem månader, inga problem!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Service

Inlägg av Jojo »

Håller med, Göteborgsgänget är helt fantastiskt, trots att servicenivån överlag är kasst nuförtiden.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Service

Inlägg av lator »

Jojo skrev:
Håller med, Göteborgsgänget är helt fantastiskt, trots att servicenivån överlag är kasst nuförtiden.
Om man följer alla inlägg om service så kan man ganska snabbt konstatera att alla SC för både ris och ros. Det verkar vara väldigt slumpartat vilken service man får... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Service

Inlägg av Jocce »

Grejen är i mina ögon att:

1. Servicen har gått från att ha varit SUPERBRA och framförallt smidig till att ha blivit...ja. Diplomatiskt sagt..annorlunda och osmidig.
(Kört Tesla sedan 2016 och köpte Serviceplanen så varit inne ett antal gånger + några Garantiärenden separat)

2. Folk skriver generellt av sig mer om man är missnöjd. (Om Det inte är någon kö på Ica och Mjölken var kall och smakade gott, då nämner du det inte ens, men är det låååång kö, sen är dessutom Mjölken sur när du kommer hem kommer du nämna det för någon iallafall...)


Men jag upplever det som det är väldigt "random" med vilken service man får.
Jag försökte i över en månads tid få pris på ett par Teslafälgar. Varken SC (Telefon, fysiska besök, kontakt via app) eller Teslabutiken/showroom kunde ge mig ett svar ("Vi mailar dig ett pris imorgon vi måste kolla upp det" fick jag höra 4-5 gånger)
Men när jag chansade och åkte in till SC igen så får jag prata med rätt tjej. BOM! Hon gav mig priset på plats. Så verkar som de har vissa problem intert i organisationen.


Men superskönt att höra om att du fått bra och snabb service. Så ska det vara :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Service

Inlägg av Remuz »

Kano modellen för Tesla

Blå pilen är service och att bilskrället ska funka.

Röd pil är skulle man nog kunna säga att den är snabb som attan och ”premium”. Dessutom Jerkers drag på model 3.

Grön pil är nog mer för folk som inte hade testat elbil och helt plötsligt fick en ny upplevelse. Tror inte riktigt Netflix och pruttkudde kvalar in där.

Finns inte gröna pilen så märker man det inte. Finns inte röd pil så väljer man annat märke. Finns inte blå pil så blir folk galet arga (och väljer annat märke).
FB7CE737-7B96-4572-ADB4-85BB16A1F09B.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Service

Inlägg av Bjorn »

Jag tillhör också de som inte skrivit något om min service upplevelse. Har haft 2 saker under senaste månaderna på min förra bil där garantin gått ut. Jag har 2 timmar körning till SC i Göteborg.

1 Beställde bromsservice via appen. Lämnade den medan jag väntade i rummet med kaffemaskin, väl förberedd med min dator. Efter en stund när de plockat in bilen konstaterade de att skivor fram var kass och klotsar behövde bytas runt om. Jag fick godkänna kostnaden och de löste alltihop på ytterligare en timma. Servicen kunde inte gärna ha varit bättre.

2 MCU gick sönder. Bilen var körbar med lite egenheter. Mph, Värmen på hela tiden dygnet runt även under 20% Soc, mm. Bokade via appen. De ringde efter ett par dagar och tog in bilen så snart jag kunde lämna den. Sen fick de vänta på delar. Det blev 28 dagar, men det var ju jul och nyår mm. Själva Servicen kunde inte gärna ha varit bättre.
Bättre kunde ha varit:
Att de bytt den som återkallelse pga av konstruktionsfel. Nu gick den som maskinskada i försäkringen.
Att de haft MCU med tillbehör på hyllan.

Den nya bilen har hittills varit noll problem. Eller förresten en lack-"linje" som jag inte såg när jag hämtade. Den fick CeramicPro-behandlaren bort. Tycker nog att kvaliteten har snäppt upp sig rejält från 2015 till 2019.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Dancar
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 sep 2019 09:52
Ort: Gemla

Re: Service

Inlägg av Dancar »

Har haft min M3 på service efter en leveransskada (lack) som redan var noterad vid leverans. Bokade i appen, fick sms från Tesla (Malmö) med en tidigare tid än den jag bokat, kunde inte den så skrev tillbaka att jag vill ha den tid jag bokade. Fick bekräftelse igen på sms med den rätta tiden. Lämnade in bilen och fick lånebil, fick sms om att bilen var klar efter en vecka (vilket de också sagt att det skulle ta). Körde ner och hämtade bilen. På plats var de ytterst trevliga och hjälpsamma. Kort sagt, mycket bra service i detta specifika fall. Bättre än jag haft hos många "fosilare" tidigare.
Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Service

Inlägg av HenrikM76 »

lator skrev:
Jojo skrev:
Håller med, Göteborgsgänget är helt fantastiskt, trots att servicenivån överlag är kasst nuförtiden.
Om man följer alla inlägg om service så kan man ganska snabbt konstatera att alla SC för både ris och ros. Det verkar vara väldigt slumpartat vilken service man får... :roll:
Jag har med bara positivt att säga om servicen efter 1 år och 6000 mil. Men du skriver att det verkar slumpartat, jag tror det till viss del med har att göra med hur man själv bemöter med. Ligger ju en del i det gamla ordspråket: "Bemöt andra som du själv vill bli bemött....."
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Tedde
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 dec 2019 18:34

Re: Service

Inlägg av Tedde »

Vi har lämnat in vår model 3 för garantiärenden då det kom uppe ett felmeddelande på skärmen som bad oss boka tid på sc har nu gått 5 dagar å inte hört nått förutom att det kommer ta längre tid från början va det 3 timmar det skulle ta och nu är vi uppe 5 dagar tycker deras sc är riktigt kass måste ja säga
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Service

Inlägg av point1 »

HenrikM76 skrev:
lator skrev:
Jojo skrev:
Håller med, Göteborgsgänget är helt fantastiskt, trots att servicenivån överlag är kasst nuförtiden.
Om man följer alla inlägg om service så kan man ganska snabbt konstatera att alla SC för både ris och ros. Det verkar vara väldigt slumpartat vilken service man får... :roll:
Jag har med bara positivt att säga om servicen efter 1 år och 6000 mil. Men du skriver att det verkar slumpartat, jag tror det till viss del med har att göra med hur man själv bemöter med. Ligger ju en del i det gamla ordspråket: "Bemöt andra som du själv vill bli bemött....."
Det tror jag inte, för det är i princip omöjligt att bemöta dom. Bokning sker genom appen och har man frågor så är de omöjliga att komma i kontakt med via telefon utan måste fysiskt åka till SC.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Service

Inlägg av bylund »

Jag ringde service idag. Valde Segeltorp och fick vänta i kö c:a 20 sekunder, så jag upplever det inte som helt omöjligt.

Anledningen att jag ringde var dock utebliven reaktion på min servicebokning i appen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Service

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
Jag ringde service idag. Valde Segeltorp och fick vänta i kö c:a 20 sekunder, så jag upplever det inte som helt omöjligt.

Anledningen att jag ringde var dock utebliven reaktion på min servicebokning i appen.
Jag pratade med Mölndal idag hjälpsamma tittade på bilen på distans gav lite råd och bad mig återkomma imorgon
Som innan typ fast att man inte har egen SA
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Service

Inlägg av point1 »

bylund skrev:
Jag ringde service idag. Valde Segeltorp och fick vänta i kö c:a 20 sekunder, så jag upplever det inte som helt omöjligt.

Anledningen att jag ringde var dock utebliven reaktion på min servicebokning i appen.
Ungefär 1/5 av gångerna jag ringt service och valt Segeltorp har jag fått prata med någon dansk person i ett call center och förklarat mitt problem för 5 gången i rad.

Kanske är så att de andra service centrena är bättre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Service

Inlägg av bylund »

point1 skrev:
bylund skrev:
Jag ringde service idag. Valde Segeltorp och fick vänta i kö c:a 20 sekunder, så jag upplever det inte som helt omöjligt.

Anledningen att jag ringde var dock utebliven reaktion på min servicebokning i appen.
Ungefär 1/5 av gångerna jag ringt service och valt Segeltorp har jag fått prata med någon dansk person i ett call center och förklarat mitt problem för 5 gången i rad.

Kanske är så att de andra service centrena är bättre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det verkar som att man väljer servicecenter så hamnar man hos generell support som ett filter, så att det bara är ärenden som kräver att man pratar med servicecenter hamnar där. De gånger jag försökt ta kontakt med Segeltorp har jag hamnat i detta filter inser jag, och sedan har de ringt tillbaka från Segeltorp inom 10 minuter efter att jag förklarat vad jag vill för filtret.

(Stäng gärna av reklamen din forumklient lägger till i alla dina inlägg, går att stänga av i dess inställningar)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Service

Inlägg av e5m1r »

Undrar om det är så att om man inte har bokat ärande på SC som man vill bli kopplad till eller ringer från en telefon som inte finns hos tesla så hamna man i ”filtret”
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Service

Inlägg av bylund »

Fast jag hade både och. De visste vilken bil jag hade utan att jag presenterat mig med mer än förnamn.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Service

Inlägg av point1 »

bylund skrev:
point1 skrev:
bylund skrev:
Jag ringde service idag. Valde Segeltorp och fick vänta i kö c:a 20 sekunder, så jag upplever det inte som helt omöjligt.

Anledningen att jag ringde var dock utebliven reaktion på min servicebokning i appen.
Ungefär 1/5 av gångerna jag ringt service och valt Segeltorp har jag fått prata med någon dansk person i ett call center och förklarat mitt problem för 5 gången i rad.

Kanske är så att de andra service centrena är bättre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det verkar som att man väljer servicecenter så hamnar man hos generell support som ett filter, så att det bara är ärenden som kräver att man pratar med servicecenter hamnar där. De gånger jag försökt ta kontakt med Segeltorp har jag hamnat i detta filter inser jag, och sedan har de ringt tillbaka från Segeltorp inom 10 minuter efter att jag förklarat vad jag vill för filtret.

(Stäng gärna av reklamen din forumklient lägger till i alla dina inlägg, går att stänga av i dess inställningar)
Nja det tror jag inte, eftersom jag sällan blir uppringd, däremot om man försöker ringa lite senare så händer det ibland att man kommer direkt till SC(vilket förövrigt var rådet från call centret).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar