Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Moderator: Redaktion
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Gissar att det är hyrbilen som drar upp kostnaderna för långa reparationstider. Såg att jag hade 45 dagar på min försäkring och det är klart...kan ju kosta en slant med motsvarande bil. Man kan ju iofs tänka sig att de prisar upp hyrbilstillägget pga det.
Generellt så tror jag att de kommer att behöva bygga upp mer lokala lager för att kapa dessa tider. Det är ju klart ohållbart att de ska behöva skicka en del över Atlanten för att få en bil på rull. Det här är väl dock också baksidan av att inte använda sig av årsmodeller med fasta konfigurationer.
Varianterna av olika delar som behöver lagerföras blir sannolikt rätt stora på det här viset
Generellt så tror jag att de kommer att behöva bygga upp mer lokala lager för att kapa dessa tider. Det är ju klart ohållbart att de ska behöva skicka en del över Atlanten för att få en bil på rull. Det här är väl dock också baksidan av att inte använda sig av årsmodeller med fasta konfigurationer.
Varianterna av olika delar som behöver lagerföras blir sannolikt rätt stora på det här viset
Model S Standard Range Raven
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Lager är det ju ingen som vill ha numera. Allt skall vara ”just in time”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
...ända tills coronan dök upp. Tror att få företag kommer att våga fortsätta på samma vis efter det här. Såg t.ex. ett program från VW-fabriken i Wolfsburg. Där anlände en del till fabriken bara några timmar innan den skulle skruvas på en bil. En fallerad leverans och det blir rejält stopp i produktionen.
Model S Standard Range Raven
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Nja, det får nog knappast börja kosta mer. Om något lär de behöva spara in ännu mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
En del av problemet är att tesla skrotar bilar där dem lagas vid liknande skador
Har en Toyota GT86 ståendes sen 4 april väntar på delar
Ca 130.000 i skador
Hade 150.000 i skador på tesla vid liknande skada.
Då är GT86 inte byggd i Aluminium
Så kostnaden för skador är nog rimlig på tesla
Har en Toyota GT86 ståendes sen 4 april väntar på delar
Ca 130.000 i skador
Hade 150.000 i skador på tesla vid liknande skada.
Då är GT86 inte byggd i Aluminium
Så kostnaden för skador är nog rimlig på tesla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Fick i stort sätt samma pris på IF.se när jag kolla där, helförsäkring.taliz skrev:Byt bolag. TH ville ha mångdubbelt mer än IF och Watercircles från mig. 15k/år vs 6k, och då är de andra med bättre villkor dessutom.
Model S 75D 2016 Midnight silver
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Av mig ville TH ha 12.500/år och IF ville ha 75.300/år.Viper skrev:Fick i stort sätt samma pris på IF.se när jag kolla där, helförsäkring.taliz skrev:Byt bolag. TH ville ha mångdubbelt mer än IF och Watercircles från mig. 15k/år vs 6k, och då är de andra med bättre villkor dessutom.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Man får väl hoppas att Tesla kommer igång med sitt eget försäkringsbolag snart. Då kanske de lär sig att få till en bättre reservdelskedja och i övrigt snabbare handläggningar av reparationer då det annars drabbar deras eget bolag.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Hos Trygg Hansa kostade min P85D mer än min Ferrari 458 Italia. Postnummer nära miljonprogramområden driver upp mina bilpremier.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Det har jag sagt länge och vänner som prissätter bilförsäkringar har sagt samma sak, Tesla sticker ut i kostnaden för reparation och när bolagen upptäcker det så höjs premien. Tesla tar mycket betalt för delarna samtidigt som reparationerna tar lång tid.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Jag har beställt en MY för att ta steget över i el-världen när min gashybrid på leasing går ut om ett år.
Numera finns det et flertal konkurrenter som täcker mina behov, som tex E-Niro och e-2008 med nästintill halva inköpspriset.
Nu väljer jag ändå Tesla för att vara med i framkant och stödja utvecklingen, men om jag får försäkringspremier på 2 papp i månaden, så lämnar jag in den igen innan veckan har gått och köper ner mig till en sämre(i mina ögon), billigare bil.
Alla har ett pris, 800000 i inköpspriserna jag tåla, eftersom jag ska behålla bilen i 8 år, men att betala försäkringspremie lik inköpsprisen på en e-Up över samma period, där går min gräns.
Numera finns det et flertal konkurrenter som täcker mina behov, som tex E-Niro och e-2008 med nästintill halva inköpspriset.
Nu väljer jag ändå Tesla för att vara med i framkant och stödja utvecklingen, men om jag får försäkringspremier på 2 papp i månaden, så lämnar jag in den igen innan veckan har gått och köper ner mig till en sämre(i mina ögon), billigare bil.
Alla har ett pris, 800000 i inköpspriserna jag tåla, eftersom jag ska behålla bilen i 8 år, men att betala försäkringspremie lik inköpsprisen på en e-Up över samma period, där går min gräns.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Från skadeverkstad har jag hört att delarna i sig inte är dyra jämför med andra bilar i samma prisklass, men att leveranserna tar lång tid, och det ibland är mer som måste bytas. T ex ligger klimatanläggningen rätt oskyddad, och tar oftare stryk vid mindre plåtskador än på andra märken.OfarligTesla skrev:Det har jag sagt länge och vänner som prissätter bilförsäkringar har sagt samma sak, Tesla sticker ut i kostnaden för reparation och när bolagen upptäcker det så höjs premien. Tesla tar mycket betalt för delarna samtidigt som reparationerna tar lång tid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Hej,
Fick lite panik efter att ha sett era inlägg.
Kollade med TH och fick ett pris på 934:-/mån för en M3 LR.
I detta ingår rubbet. Förare under 24, hyrbil samt självriskreducering för småskador.
Förare 49år, Stockholm, villa.
Dyrt, men inte galet dyrt enligt mig.
Tänker ändå att det är en väldigt speciell bil med unika egenskaper.
Fick lite panik efter att ha sett era inlägg.
Kollade med TH och fick ett pris på 934:-/mån för en M3 LR.
I detta ingår rubbet. Förare under 24, hyrbil samt självriskreducering för småskador.
Förare 49år, Stockholm, villa.
Dyrt, men inte galet dyrt enligt mig.
Tänker ändå att det är en väldigt speciell bil med unika egenskaper.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Min uppfattning är att de flesta är pratar om helförsäkringar.JoeMad skrev:Hej,
Fick lite panik efter att ha sett era inlägg.
Kollade med TH och fick ett pris på 934:-/mån för en M3 LR.
I detta ingår rubbet. Förare under 24, hyrbil samt självriskreducering för småskador.
Förare 49år, Stockholm, villa.
Dyrt, men inte galet dyrt enligt mig.
Tänker ändå att det är en väldigt speciell bil med unika egenskaper.
Med ny bil har du vagnskadegaranti och behöver bara halvförsäkring första tre åren.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
När man läser här att det är extra viktigt på en tesla, viktigare än på andra bilar, att man placerar domkraften exakt på lyftpunkterna för att inte skada batteriet så undrar man ju hur det går vid en mildare avåkning där man slår i underredet?
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Ja, det blandas tyvärr friskt mellan halv/hel/företag (ofta utan att nämna vilken) vilket gör det svårt att jämföra.
Jag fick erbjudande på 660 kr / månad från Watercircles på min 2020 Model S. Halvförsäkring, privat.
Hamnade till slut på c.a. 780 kr / månad efter tillval, bl.a. självriskreducering ned till 3500 kr vid nyttjande av vagnskadegaranti.
Jag fick erbjudande på 660 kr / månad från Watercircles på min 2020 Model S. Halvförsäkring, privat.
Hamnade till slut på c.a. 780 kr / månad efter tillval, bl.a. självriskreducering ned till 3500 kr vid nyttjande av vagnskadegaranti.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Det finns skydd för själva batteriet, men lyfter man direkt i batteriet och placerar stora delar av bilens tyngd på en punkt riskerar man problem. Det innebär inte att bilen exploderar om man kör i högt gräs.Fredrik j skrev:När man läser här att det är extra viktigt på en tesla, viktigare än på andra bilar, att man placerar domkraften exakt på lyftpunkterna för att inte skada batteriet så undrar man ju hur det går vid en mildare avåkning där man slår i underredet?
Men det är klart att även en mild avåkning kan innebära en spetsig sten på fel ställe. Men det gäller nog många bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Tesla har väl varit hårda med att döma ut batteripack repade vid avåkning som skrot och tvungna att bli utbytta? Kan inte hitta något exempel på det nu, men det är väl deras policy?bylund skrev:Det finns skydd för själva batteriet, men lyfter man direkt i batteriet och placerar stora delar av bilens tyngd på en punkt riskerar man problem. Det innebär inte att bilen exploderar om man kör i högt gräs.Fredrik j skrev:När man läser här att det är extra viktigt på en tesla, viktigare än på andra bilar, att man placerar domkraften exakt på lyftpunkterna för att inte skada batteriet så undrar man ju hur det går vid en mildare avåkning där man slår i underredet?
Men det är klart att även en mild avåkning kan innebära en spetsig sten på fel ställe. Men det gäller nog många bilar.
Elbilist sedan 2014
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Det beror kanske på vilka delar också och vad för bilar man jämför med, jämför man med likvärdiga dyra bilar så kanske det inte är någon stor skillnad nej. Tidigare har ju dock försäkringspremierna på S/X lagts på en lägre nivå än vad andra prestandabilar i miljonklassen kostat. En av anledningarna bakom höjningen var just att bolagen såg att reparationskostnaderna var höga jämfört med det förväntade och det drivs inte bara av att bilen står still länge.bylund skrev:Från skadeverkstad har jag hört att delarna i sig inte är dyra jämför med andra bilar i samma prisklass, men att leveranserna tar lång tid, och det ibland är mer som måste bytas. T ex ligger klimatanläggningen rätt oskyddad, och tar oftare stryk vid mindre plåtskador än på andra märken.
Tror som sagt att många av bolagen som i dag ännu inte har höjt kommer göra det.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Nej naturligtvis exploderar det inte av högt gräs. Jag har själv en gång kört fast på en sten. Vinter, lite dåligt plogat, dold sten som hakade tag och vred sig så att bilen stod på underredet. Kostade en plastpanel. Blev inget försäkringsärende.bylund skrev:Det finns skydd för själva batteriet, men lyfter man direkt i batteriet och placerar stora delar av bilens tyngd på en punkt riskerar man problem. Det innebär inte att bilen exploderar om man kör i högt gräs.Fredrik j skrev:När man läser här att det är extra viktigt på en tesla, viktigare än på andra bilar, att man placerar domkraften exakt på lyftpunkterna för att inte skada batteriet så undrar man ju hur det går vid en mildare avåkning där man slår i underredet?
Men det är klart att även en mild avåkning kan innebära en spetsig sten på fel ställe. Men det gäller nog många bilar.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
dstr skrev:Min uppfattning är att de flesta är pratar om helförsäkringar.JoeMad skrev:Hej,
Fick lite panik efter att ha sett era inlägg.
Kollade med TH och fick ett pris på 934:-/mån för en M3 LR.
I detta ingår rubbet. Förare under 24, hyrbil samt självriskreducering för småskador.
Förare 49år, Stockholm, villa.
Dyrt, men inte galet dyrt enligt mig.
Tänker ändå att det är en väldigt speciell bil med unika egenskaper.
Med ny bil har du vagnskadegaranti och behöver bara halvförsäkring första tre åren.
Så kan det ju vara så klart.
Har två sura söner som inte skulle fått köra bilen med första försäkringsförslaget.
Det får väl bli en tidig juklapp till dem.
Audi Q8 e-tron 55 -24