Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av jeppe_sthlm »

Gissar att det är hyrbilen som drar upp kostnaderna för långa reparationstider. Såg att jag hade 45 dagar på min försäkring och det är klart...kan ju kosta en slant med motsvarande bil. Man kan ju iofs tänka sig att de prisar upp hyrbilstillägget pga det.

Generellt så tror jag att de kommer att behöva bygga upp mer lokala lager för att kapa dessa tider. Det är ju klart ohållbart att de ska behöva skicka en del över Atlanten för att få en bil på rull. Det här är väl dock också baksidan av att inte använda sig av årsmodeller med fasta konfigurationer.

Varianterna av olika delar som behöver lagerföras blir sannolikt rätt stora på det här viset
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av taliz »

Lager är det ju ingen som vill ha numera. Allt skall vara ”just in time”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av jeppe_sthlm »

...ända tills coronan dök upp. Tror att få företag kommer att våga fortsätta på samma vis efter det här. Såg t.ex. ett program från VW-fabriken i Wolfsburg. Där anlände en del till fabriken bara några timmar innan den skulle skruvas på en bil. En fallerad leverans och det blir rejält stopp i produktionen.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av taliz »

Nja, det får nog knappast börja kosta mer. Om något lär de behöva spara in ännu mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av e5m1r »

En del av problemet är att tesla skrotar bilar där dem lagas vid liknande skador
Har en Toyota GT86 ståendes sen 4 april väntar på delar
Ca 130.000 i skador
Hade 150.000 i skador på tesla vid liknande skada.
Då är GT86 inte byggd i Aluminium
Så kostnaden för skador är nog rimlig på tesla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av Viper »

taliz skrev:
Byt bolag. TH ville ha mångdubbelt mer än IF och Watercircles från mig. 15k/år vs 6k, och då är de andra med bättre villkor dessutom.
Fick i stort sätt samma pris på IF.se när jag kolla där, helförsäkring.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Viper skrev:
taliz skrev:
Byt bolag. TH ville ha mångdubbelt mer än IF och Watercircles från mig. 15k/år vs 6k, och då är de andra med bättre villkor dessutom.
Fick i stort sätt samma pris på IF.se när jag kolla där, helförsäkring.
Av mig ville TH ha 12.500/år och IF ville ha 75.300/år.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av Jerker »

Man får väl hoppas att Tesla kommer igång med sitt eget försäkringsbolag snart. Då kanske de lär sig att få till en bättre reservdelskedja och i övrigt snabbare handläggningar av reparationer då det annars drabbar deras eget bolag.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av dstr »

Hos Trygg Hansa kostade min P85D mer än min Ferrari 458 Italia. Postnummer nära miljonprogramområden driver upp mina bilpremier.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av OfarligTesla »

Det har jag sagt länge och vänner som prissätter bilförsäkringar har sagt samma sak, Tesla sticker ut i kostnaden för reparation och när bolagen upptäcker det så höjs premien. Tesla tar mycket betalt för delarna samtidigt som reparationerna tar lång tid.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av heldiggrisen »

Jag har beställt en MY för att ta steget över i el-världen när min gashybrid på leasing går ut om ett år.
Numera finns det et flertal konkurrenter som täcker mina behov, som tex E-Niro och e-2008 med nästintill halva inköpspriset.
Nu väljer jag ändå Tesla för att vara med i framkant och stödja utvecklingen, men om jag får försäkringspremier på 2 papp i månaden, så lämnar jag in den igen innan veckan har gått och köper ner mig till en sämre(i mina ögon), billigare bil.
Alla har ett pris, 800000 i inköpspriserna jag tåla, eftersom jag ska behålla bilen i 8 år, men att betala försäkringspremie lik inköpsprisen på en e-Up över samma period, där går min gräns.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av bylund »

OfarligTesla skrev:
Det har jag sagt länge och vänner som prissätter bilförsäkringar har sagt samma sak, Tesla sticker ut i kostnaden för reparation och när bolagen upptäcker det så höjs premien. Tesla tar mycket betalt för delarna samtidigt som reparationerna tar lång tid.
Från skadeverkstad har jag hört att delarna i sig inte är dyra jämför med andra bilar i samma prisklass, men att leveranserna tar lång tid, och det ibland är mer som måste bytas. T ex ligger klimatanläggningen rätt oskyddad, och tar oftare stryk vid mindre plåtskador än på andra märken.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av JoeMad »

Hej,


Fick lite panik efter att ha sett era inlägg.
Kollade med TH och fick ett pris på 934:-/mån för en M3 LR.

I detta ingår rubbet. Förare under 24, hyrbil samt självriskreducering för småskador.
Förare 49år, Stockholm, villa.

Dyrt, men inte galet dyrt enligt mig.
Tänker ändå att det är en väldigt speciell bil med unika egenskaper. :)
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av dstr »

JoeMad skrev:
Hej,


Fick lite panik efter att ha sett era inlägg.
Kollade med TH och fick ett pris på 934:-/mån för en M3 LR.

I detta ingår rubbet. Förare under 24, hyrbil samt självriskreducering för småskador.
Förare 49år, Stockholm, villa.

Dyrt, men inte galet dyrt enligt mig.
Tänker ändå att det är en väldigt speciell bil med unika egenskaper. :)
Min uppfattning är att de flesta är pratar om helförsäkringar.

Med ny bil har du vagnskadegaranti och behöver bara halvförsäkring första tre åren.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av Fredrik j »

När man läser här att det är extra viktigt på en tesla, viktigare än på andra bilar, att man placerar domkraften exakt på lyftpunkterna för att inte skada batteriet så undrar man ju hur det går vid en mildare avåkning där man slår i underredet?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av Curik »

Ja, det blandas tyvärr friskt mellan halv/hel/företag (ofta utan att nämna vilken) vilket gör det svårt att jämföra.

Jag fick erbjudande på 660 kr / månad från Watercircles på min 2020 Model S. Halvförsäkring, privat.

Hamnade till slut på c.a. 780 kr / månad efter tillval, bl.a. självriskreducering ned till 3500 kr vid nyttjande av vagnskadegaranti.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
När man läser här att det är extra viktigt på en tesla, viktigare än på andra bilar, att man placerar domkraften exakt på lyftpunkterna för att inte skada batteriet så undrar man ju hur det går vid en mildare avåkning där man slår i underredet?
Det finns skydd för själva batteriet, men lyfter man direkt i batteriet och placerar stora delar av bilens tyngd på en punkt riskerar man problem. Det innebär inte att bilen exploderar om man kör i högt gräs.

Men det är klart att även en mild avåkning kan innebära en spetsig sten på fel ställe. Men det gäller nog många bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av Klintan »

bylund skrev:
Fredrik j skrev:
När man läser här att det är extra viktigt på en tesla, viktigare än på andra bilar, att man placerar domkraften exakt på lyftpunkterna för att inte skada batteriet så undrar man ju hur det går vid en mildare avåkning där man slår i underredet?
Det finns skydd för själva batteriet, men lyfter man direkt i batteriet och placerar stora delar av bilens tyngd på en punkt riskerar man problem. Det innebär inte att bilen exploderar om man kör i högt gräs.

Men det är klart att även en mild avåkning kan innebära en spetsig sten på fel ställe. Men det gäller nog många bilar.
Tesla har väl varit hårda med att döma ut batteripack repade vid avåkning som skrot och tvungna att bli utbytta? Kan inte hitta något exempel på det nu, men det är väl deras policy?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av OfarligTesla »

bylund skrev:
Från skadeverkstad har jag hört att delarna i sig inte är dyra jämför med andra bilar i samma prisklass, men att leveranserna tar lång tid, och det ibland är mer som måste bytas. T ex ligger klimatanläggningen rätt oskyddad, och tar oftare stryk vid mindre plåtskador än på andra märken.
Det beror kanske på vilka delar också och vad för bilar man jämför med, jämför man med likvärdiga dyra bilar så kanske det inte är någon stor skillnad nej. Tidigare har ju dock försäkringspremierna på S/X lagts på en lägre nivå än vad andra prestandabilar i miljonklassen kostat. En av anledningarna bakom höjningen var just att bolagen såg att reparationskostnaderna var höga jämfört med det förväntade och det drivs inte bara av att bilen står still länge.

Tror som sagt att många av bolagen som i dag ännu inte har höjt kommer göra det.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Fredrik j skrev:
När man läser här att det är extra viktigt på en tesla, viktigare än på andra bilar, att man placerar domkraften exakt på lyftpunkterna för att inte skada batteriet så undrar man ju hur det går vid en mildare avåkning där man slår i underredet?
Det finns skydd för själva batteriet, men lyfter man direkt i batteriet och placerar stora delar av bilens tyngd på en punkt riskerar man problem. Det innebär inte att bilen exploderar om man kör i högt gräs.

Men det är klart att även en mild avåkning kan innebära en spetsig sten på fel ställe. Men det gäller nog många bilar.
Nej naturligtvis exploderar det inte av högt gräs. Jag har själv en gång kört fast på en sten. Vinter, lite dåligt plogat, dold sten som hakade tag och vred sig så att bilen stod på underredet. Kostade en plastpanel. Blev inget försäkringsärende.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service

Inlägg av JoeMad »

dstr skrev:
JoeMad skrev:
Hej,


Fick lite panik efter att ha sett era inlägg.
Kollade med TH och fick ett pris på 934:-/mån för en M3 LR.

I detta ingår rubbet. Förare under 24, hyrbil samt självriskreducering för småskador.
Förare 49år, Stockholm, villa.

Dyrt, men inte galet dyrt enligt mig.
Tänker ändå att det är en väldigt speciell bil med unika egenskaper. :)
Min uppfattning är att de flesta är pratar om helförsäkringar.

Med ny bil har du vagnskadegaranti och behöver bara halvförsäkring första tre åren.

Så kan det ju vara så klart.

Har två sura söner som inte skulle fått köra bilen med första försäkringsförslaget.
Det får väl bli en tidig juklapp till dem. :lol:
Audi Q8 e-tron 55 -24
Skriv svar