Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Moderator: Redaktion
Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Jag fick en idé om att ta en liten ringrunda för att se om jag kunde få bättre pris på mina försäkringar. Utan att gå in på så många detaljer så är resultat av ringrundan att alla bolag jag pratat med har skruvat upp försäkringspremien för Tesla helt sjukt mycket, ofta flera hundra procent. Förklaringen jag fick från samtliga var att det är pga av höga reparationskostnader samt extremt långa verkstadsbesök just hos Tesla.
Det är ju inget nytt, speciell i detta forum, att väntetiderna på SC är långa samt att reservdelar behöver måååååånga veckor, ofta månader innan de ankommer lokalt SC. Men nu reagerar alltså försäkringsbolagen så mycket att de i stort sätt stänger ute Tesla och inte önskar kunder som har Tesla. För mig är det helt inaktuellt att gå från 8000/år till 26000/år. Då väljer jag en annan bil. Och det kan nog vara många som tänker likadant. Ladda på Ionity är dyrt i all ära, men det är en spott i havet när man ser på försäkring.
Nu skall det tilläggas att detta är i Norge och försäkringar ser lite annorlunda ut här iom avsaknad av vagnskadegaranti tex, men på den andra sidan så har vi 5års garanti på bilarna, så det jämnar ut skillnaden. Sen är det många fler Tesla här per SC, men trenden ska ju förhoppningsvis vara att antalet bilar ökar även i Sverige och då går det mot samma resultat om inget görs!
Det verkar inte vara samma problem med andra bilar, på eGolfen var det ingen märkbar prisuppgång och i stort sett alla bolag hade samma låga pris som jag haft de senaste åren.
Detta är verkligen inte bra för Tesla och det är ju inte heller något som man snabbt kan vända, har väl försäkringsbolagen lagt sig till med detta beteende, så tar det nog en stund att ändra på statistiken och deras prissättning.
Det är ju inget nytt, speciell i detta forum, att väntetiderna på SC är långa samt att reservdelar behöver måååååånga veckor, ofta månader innan de ankommer lokalt SC. Men nu reagerar alltså försäkringsbolagen så mycket att de i stort sätt stänger ute Tesla och inte önskar kunder som har Tesla. För mig är det helt inaktuellt att gå från 8000/år till 26000/år. Då väljer jag en annan bil. Och det kan nog vara många som tänker likadant. Ladda på Ionity är dyrt i all ära, men det är en spott i havet när man ser på försäkring.
Nu skall det tilläggas att detta är i Norge och försäkringar ser lite annorlunda ut här iom avsaknad av vagnskadegaranti tex, men på den andra sidan så har vi 5års garanti på bilarna, så det jämnar ut skillnaden. Sen är det många fler Tesla här per SC, men trenden ska ju förhoppningsvis vara att antalet bilar ökar även i Sverige och då går det mot samma resultat om inget görs!
Det verkar inte vara samma problem med andra bilar, på eGolfen var det ingen märkbar prisuppgång och i stort sett alla bolag hade samma låga pris som jag haft de senaste åren.
Detta är verkligen inte bra för Tesla och det är ju inte heller något som man snabbt kan vända, har väl försäkringsbolagen lagt sig till med detta beteende, så tar det nog en stund att ändra på statistiken och deras prissättning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Jag betalar som sagt mindre för min Tesla med 600hk än min Volvo med 190hk.
Det är rätt skevt faktiskt.
Det är rätt skevt faktiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Ja, då har ändringarna definitivt inte nått ditt försäkringsbolag.taliz skrev:Jag betalar som sagt mindre för min Tesla med 600hk än min Volvo med 190hk.
Det är rätt skevt faktiskt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Du får det att låta som nån högre makt bestämt att alla försäkringsbolag ska höja.HelectriC skrev:Ja, då har ändringarna definitivt inte nått ditt försäkringsbolag.taliz skrev:Jag betalar som sagt mindre för min Tesla med 600hk än min Volvo med 190hk.
Det är rätt skevt faktiskt.
I juli är det dags för ny period för min del. Jag förväntar mig en höjning, för så brukar det alltid bli. Oavsett vad det gäller för försäkring så bör man shoppa runt vid varje förnyelse, annars sitter man och betalar dubbla priset efter några år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Vad är det som är skevt med att en bil som förkortar andra människors liv (samt vårt gemensamma klimat) bidrar lite mer till den allmänna sjukvården (och hanteringen av konsekvenserna) än en som inte har samma konsekvens?taliz skrev:Jag betalar som sagt mindre för min Tesla med 600hk än min Volvo med 190hk.
Det är rätt skevt faktiskt.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Nej, verkligen inte! Vad jag menar är att det verkar ha blivit kutym iaf i Norge att chockhöja premierna pga resultatet av Teslas skadehantering. Om detta kommer ske i Sverige också vet jag inte, men om situationen blir den samma med extrema väntetider och delar som inte kommer inom rimlig tid, så kan man ju tänka sig att det samma kommer hända även på andra sidan gränsen. Jag ringde runt till de sex största bolagen här och det var samma visa hos alla. Jag har inte haft någon ändring som skulle förklara en eventuell höjning, inga skador eller annat.taliz skrev:Du får det att låta som nån högre makt bestämt att alla försäkringsbolag ska höja.HelectriC skrev:Ja, då har ändringarna definitivt inte nått ditt försäkringsbolag.taliz skrev:Jag betalar som sagt mindre för min Tesla med 600hk än min Volvo med 190hk.
Det är rätt skevt faktiskt.
I juli är det dags för ny period för min del. Jag förväntar mig en höjning, för så brukar det alltid bli. Oavsett vad det gäller för försäkring så bör man shoppa runt vid varje förnyelse, annars sitter man och betalar dubbla priset efter några år.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Fast det var ju inte alls poängen i denna tråd. Låt det inte bli en politisk tråd detta också, tack!Wahll skrev:Vad är det som är skevt med att en bil som förkortar andra människors liv (samt vårt gemensamma klimat) bidrar lite mer till den allmänna sjukvården (och hanteringen av konsekvenserna) än en som inte har samma konsekvens?taliz skrev:Jag betalar som sagt mindre för min Tesla med 600hk än min Volvo med 190hk.
Det är rätt skevt faktiskt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 291
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Ojdå. När jag har läst vad andra här på forumet betalar för försäkringen så har jag nog tänkt att vissa har fått försäkringen förmånligt med tanke på vilka bilar det handlar om, och förväntat mig att priserna kommer att gå upp i längden. Men att en hel del norska försäkringsbolag höjer med flera 100 % låter ju något oroväckande. Kanske effekten ändå är/kommer att vara mindre i Sverige?
Nissan Leaf 2014
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Håller med helt. Inte alls bra för Tesla att det är dyra försäkringar i onödan. Min hoppade upp nu i våras från 14kkr/år till 19kkr/år. Alla parametrar samma som förra året samt skadefri, TryggHansa. Någonstans går ju gränsen också ... nu är den nästan lika dyr som min kollegas V90 totalt med skatt o inkl bränsle, vi kör dock mycket mer. Inte så kul om du frågar mig ... Argumentet för att elbil (Tesla iallafall) är "billigare att äga" faller helt o hållet.
HelectriC skrev:Jag fick en idé om att ta en liten ringrunda för att se om jag kunde få bättre pris på mina försäkringar. Utan att gå in på så många detaljer så är resultat av ringrundan att alla bolag jag pratat med har skruvat upp försäkringspremien för Tesla helt sjukt mycket, ofta flera hundra procent. Förklaringen jag fick från samtliga var att det är pga av höga reparationskostnader samt extremt långa verkstadsbesök just hos Tesla.
Det är ju inget nytt, speciell i detta forum, att väntetiderna på SC är långa samt att reservdelar behöver måååååånga veckor, ofta månader innan de ankommer lokalt SC. Men nu reagerar alltså försäkringsbolagen så mycket att de i stort sätt stänger ute Tesla och inte önskar kunder som har Tesla. För mig är det helt inaktuellt att gå från 8000/år till 26000/år. Då väljer jag en annan bil. Och det kan nog vara många som tänker likadant. Ladda på Ionity är dyrt i all ära, men det är en spott i havet när man ser på försäkring.
Nu skall det tilläggas att detta är i Norge och försäkringar ser lite annorlunda ut här iom avsaknad av vagnskadegaranti tex, men på den andra sidan så har vi 5års garanti på bilarna, så det jämnar ut skillnaden. Sen är det många fler Tesla här per SC, men trenden ska ju förhoppningsvis vara att antalet bilar ökar även i Sverige och då går det mot samma resultat om inget görs!
Det verkar inte vara samma problem med andra bilar, på eGolfen var det ingen märkbar prisuppgång och i stort sett alla bolag hade samma låga pris som jag haft de senaste åren.
Detta är verkligen inte bra för Tesla och det är ju inte heller något som man snabbt kan vända, har väl försäkringsbolagen lagt sig till med detta beteende, så tar det nog en stund att ändra på statistiken och deras prissättning.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Byt bolag. TH ville ha mångdubbelt mer än IF och Watercircles från mig. 15k/år vs 6k, och då är de andra med bättre villkor dessutom.Viper skrev:Håller med helt. Inte alls bra för Tesla att det är dyra försäkringar i onödan. Min hoppade upp nu i våras från 14kkr/år till 19kkr/år. Alla parametrar samma som förra året samt skadefri, TryggHansa. Någonstans går ju gränsen också ... nu är den nästan lika dyr som min kollegas V90 totalt med skatt o inkl bränsle, vi kör dock mycket mer. Inte så kul om du frågar mig ... Argumentet för att elbil (Tesla iallafall) är "billigare att äga" faller helt o hållet.
HelectriC skrev:Jag fick en idé om att ta en liten ringrunda för att se om jag kunde få bättre pris på mina försäkringar. Utan att gå in på så många detaljer så är resultat av ringrundan att alla bolag jag pratat med har skruvat upp försäkringspremien för Tesla helt sjukt mycket, ofta flera hundra procent. Förklaringen jag fick från samtliga var att det är pga av höga reparationskostnader samt extremt långa verkstadsbesök just hos Tesla.
Det är ju inget nytt, speciell i detta forum, att väntetiderna på SC är långa samt att reservdelar behöver måååååånga veckor, ofta månader innan de ankommer lokalt SC. Men nu reagerar alltså försäkringsbolagen så mycket att de i stort sätt stänger ute Tesla och inte önskar kunder som har Tesla. För mig är det helt inaktuellt att gå från 8000/år till 26000/år. Då väljer jag en annan bil. Och det kan nog vara många som tänker likadant. Ladda på Ionity är dyrt i all ära, men det är en spott i havet när man ser på försäkring.
Nu skall det tilläggas att detta är i Norge och försäkringar ser lite annorlunda ut här iom avsaknad av vagnskadegaranti tex, men på den andra sidan så har vi 5års garanti på bilarna, så det jämnar ut skillnaden. Sen är det många fler Tesla här per SC, men trenden ska ju förhoppningsvis vara att antalet bilar ökar även i Sverige och då går det mot samma resultat om inget görs!
Det verkar inte vara samma problem med andra bilar, på eGolfen var det ingen märkbar prisuppgång och i stort sett alla bolag hade samma låga pris som jag haft de senaste åren.
Detta är verkligen inte bra för Tesla och det är ju inte heller något som man snabbt kan vända, har väl försäkringsbolagen lagt sig till med detta beteende, så tar det nog en stund att ändra på statistiken och deras prissättning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Gissar att det är hyrbilen som drar upp kostnaderna för långa reparationstider. Såg att jag hade 45 dagar på min försäkring och det är klart...kan ju kosta en slant med motsvarande bil. Man kan ju iofs tänka sig att de prisar upp hyrbilstillägget pga det.
Generellt så tror jag att de kommer att behöva bygga upp mer lokala lager för att kapa dessa tider. Det är ju klart ohållbart att de ska behöva skicka en del över Atlanten för att få en bil på rull. Det här är väl dock också baksidan av att inte använda sig av årsmodeller med fasta konfigurationer.
Varianterna av olika delar som behöver lagerföras blir sannolikt rätt stora på det här viset
Generellt så tror jag att de kommer att behöva bygga upp mer lokala lager för att kapa dessa tider. Det är ju klart ohållbart att de ska behöva skicka en del över Atlanten för att få en bil på rull. Det här är väl dock också baksidan av att inte använda sig av årsmodeller med fasta konfigurationer.
Varianterna av olika delar som behöver lagerföras blir sannolikt rätt stora på det här viset
Model S Standard Range Raven
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Lager är det ju ingen som vill ha numera. Allt skall vara ”just in time”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
...ända tills coronan dök upp. Tror att få företag kommer att våga fortsätta på samma vis efter det här. Såg t.ex. ett program från VW-fabriken i Wolfsburg. Där anlände en del till fabriken bara några timmar innan den skulle skruvas på en bil. En fallerad leverans och det blir rejält stopp i produktionen.
Model S Standard Range Raven
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Nja, det får nog knappast börja kosta mer. Om något lär de behöva spara in ännu mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
En del av problemet är att tesla skrotar bilar där dem lagas vid liknande skador
Har en Toyota GT86 ståendes sen 4 april väntar på delar
Ca 130.000 i skador
Hade 150.000 i skador på tesla vid liknande skada.
Då är GT86 inte byggd i Aluminium
Så kostnaden för skador är nog rimlig på tesla
Har en Toyota GT86 ståendes sen 4 april väntar på delar
Ca 130.000 i skador
Hade 150.000 i skador på tesla vid liknande skada.
Då är GT86 inte byggd i Aluminium
Så kostnaden för skador är nog rimlig på tesla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Fick i stort sätt samma pris på IF.se när jag kolla där, helförsäkring.taliz skrev:Byt bolag. TH ville ha mångdubbelt mer än IF och Watercircles från mig. 15k/år vs 6k, och då är de andra med bättre villkor dessutom.
Model S 75D 2016 Midnight silver
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Av mig ville TH ha 12.500/år och IF ville ha 75.300/år.Viper skrev:Fick i stort sätt samma pris på IF.se när jag kolla där, helförsäkring.taliz skrev:Byt bolag. TH ville ha mångdubbelt mer än IF och Watercircles från mig. 15k/år vs 6k, och då är de andra med bättre villkor dessutom.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Man får väl hoppas att Tesla kommer igång med sitt eget försäkringsbolag snart. Då kanske de lär sig att få till en bättre reservdelskedja och i övrigt snabbare handläggningar av reparationer då det annars drabbar deras eget bolag.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Hos Trygg Hansa kostade min P85D mer än min Ferrari 458 Italia. Postnummer nära miljonprogramområden driver upp mina bilpremier.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Det har jag sagt länge och vänner som prissätter bilförsäkringar har sagt samma sak, Tesla sticker ut i kostnaden för reparation och när bolagen upptäcker det så höjs premien. Tesla tar mycket betalt för delarna samtidigt som reparationerna tar lång tid.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Jag har beställt en MY för att ta steget över i el-världen när min gashybrid på leasing går ut om ett år.
Numera finns det et flertal konkurrenter som täcker mina behov, som tex E-Niro och e-2008 med nästintill halva inköpspriset.
Nu väljer jag ändå Tesla för att vara med i framkant och stödja utvecklingen, men om jag får försäkringspremier på 2 papp i månaden, så lämnar jag in den igen innan veckan har gått och köper ner mig till en sämre(i mina ögon), billigare bil.
Alla har ett pris, 800000 i inköpspriserna jag tåla, eftersom jag ska behålla bilen i 8 år, men att betala försäkringspremie lik inköpsprisen på en e-Up över samma period, där går min gräns.
Numera finns det et flertal konkurrenter som täcker mina behov, som tex E-Niro och e-2008 med nästintill halva inköpspriset.
Nu väljer jag ändå Tesla för att vara med i framkant och stödja utvecklingen, men om jag får försäkringspremier på 2 papp i månaden, så lämnar jag in den igen innan veckan har gått och köper ner mig till en sämre(i mina ögon), billigare bil.
Alla har ett pris, 800000 i inköpspriserna jag tåla, eftersom jag ska behålla bilen i 8 år, men att betala försäkringspremie lik inköpsprisen på en e-Up över samma period, där går min gräns.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Från skadeverkstad har jag hört att delarna i sig inte är dyra jämför med andra bilar i samma prisklass, men att leveranserna tar lång tid, och det ibland är mer som måste bytas. T ex ligger klimatanläggningen rätt oskyddad, och tar oftare stryk vid mindre plåtskador än på andra märken.OfarligTesla skrev:Det har jag sagt länge och vänner som prissätter bilförsäkringar har sagt samma sak, Tesla sticker ut i kostnaden för reparation och när bolagen upptäcker det så höjs premien. Tesla tar mycket betalt för delarna samtidigt som reparationerna tar lång tid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Hej,
Fick lite panik efter att ha sett era inlägg.
Kollade med TH och fick ett pris på 934:-/mån för en M3 LR.
I detta ingår rubbet. Förare under 24, hyrbil samt självriskreducering för småskador.
Förare 49år, Stockholm, villa.
Dyrt, men inte galet dyrt enligt mig.
Tänker ändå att det är en väldigt speciell bil med unika egenskaper.
Fick lite panik efter att ha sett era inlägg.
Kollade med TH och fick ett pris på 934:-/mån för en M3 LR.
I detta ingår rubbet. Förare under 24, hyrbil samt självriskreducering för småskador.
Förare 49år, Stockholm, villa.
Dyrt, men inte galet dyrt enligt mig.
Tänker ändå att det är en väldigt speciell bil med unika egenskaper.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
Min uppfattning är att de flesta är pratar om helförsäkringar.JoeMad skrev:Hej,
Fick lite panik efter att ha sett era inlägg.
Kollade med TH och fick ett pris på 934:-/mån för en M3 LR.
I detta ingår rubbet. Förare under 24, hyrbil samt självriskreducering för småskador.
Förare 49år, Stockholm, villa.
Dyrt, men inte galet dyrt enligt mig.
Tänker ändå att det är en väldigt speciell bil med unika egenskaper.
Med ny bil har du vagnskadegaranti och behöver bara halvförsäkring första tre åren.
Re: Skrämmande korrelation mellan försäkring och service
När man läser här att det är extra viktigt på en tesla, viktigare än på andra bilar, att man placerar domkraften exakt på lyftpunkterna för att inte skada batteriet så undrar man ju hur det går vid en mildare avåkning där man slår i underredet?