Dålig service/upplevelse?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av mati »

mastodontfilmsmats skrev:
Låter ju halvtröttsamt, minst sagt...
Det är tröttsamt. Jag hade emellanåt lite jobbärenden i Göteborg ungefär en gång i månaden när min Model S var ny. Jag passade då på att lämna in bilen varje gång (!) jag ändå var där. Det var bara ungefär en halvtimmes omväg eller så, hyfsat hanterbart. Men när antalet fel inte minskade och service centret inte förmådde att åtgärda dem under tiden bilen var hos dem, samtidigt som jag så småningom inte längre hade några andra ärenden i Göteborgs-området, ledsnade jag rejält. Det är ju viss skillnad om man har ett ärende som man ändå åker till, får betalt för resan, kan sitta på jobbet medan bilen är på verkstan och åker sedan hem i den egna bilen, eller om man måste ta ledigt för detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av Curik »

mati skrev:
Bjelke skrev:
(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan :lol: )
Man kan väl säga att vi båda har gett upp. Du har slutat tjata och helt enkelt lärt dig leva med serviceeländet och jag har övergett drömmen om en Tesla och bytt till ett märke där jag kan svänga förbi över lunchen och få problemet fixat bums (förhoppningsvis), istället för att planera in en semesterdag eller två eller tre...
Hatten av till Audi i Götene om man får komma in med bilen över lunchen och få den fixad bums. Det har verkligen inte varit min erfarenhet när jag körde en ny Audi tidigare. Dom var dessutom knepiga att få tag i per telefon, jag fick aldrig någon lånebil och sätena var smutsiga efter servicen. Jag tog alltid kort på bilen innan då en kollega fick tillbaka sin bil med lackskador och bråkade i månader. Handlaren påstod att dom inte hade ansvar över bilen när den stod parkerad på deras parkering, och hade hittat någon klausul i motormännens dokumentation som styrkte detta.. han fick nöja sig med att dom ersatte hälften av "good will".. En annan kollega fick rost över hela bagageluckan efter några månader och där bråkade handlaren också eftersom det inte var genomrostat (en annan handlare i det här fallet).

Nu låter det ju som att jag försvarar Tesla men vad jag menar är att även traditionella handlare lever fan. Teslas stora problem tycker jag är att dom är för få och det är för långt dit för många av oss.

Sen följde jag länge en herre på det här forumet som försökte få tag i sin dragkrok som han hade betalat för. ;)
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av Fredrik j »

Curik skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan :lol: )
Man kan väl säga att vi båda har gett upp. Du har slutat tjata och helt enkelt lärt dig leva med serviceeländet och jag har övergett drömmen om en Tesla och bytt till ett märke där jag kan svänga förbi över lunchen och få problemet fixat bums (förhoppningsvis), istället för att planera in en semesterdag eller två eller tre...
Hatten av till Audi i Götene om man får komma in med bilen över lunchen och få den fixad bums. Det har verkligen inte varit min erfarenhet när jag körde en ny Audi tidigare. Dom var dessutom knepiga att få tag i per telefon, jag fick aldrig någon lånebil och sätena var smutsiga efter servicen. Jag tog alltid kort på bilen innan då en kollega fick tillbaka sin bil med lackskador och bråkade i månader. Handlaren påstod att dom inte hade ansvar över bilen när den stod parkerad på deras parkering, och hade hittat någon klausul i motormännens dokumentation som styrkte detta.. han fick nöja sig med att dom ersatte hälften av "good will".. En annan kollega fick rost över hela bagageluckan efter några månader och där bråkade handlaren också eftersom det inte var genomrostat (en annan handlare i det här fallet).

Nu låter det ju som att jag försvarar Tesla men vad jag menar är att även traditionella handlare lever fan. Teslas stora problem tycker jag är att dom är för få och det är för långt dit för många av oss.

Sen följde jag länge en herre på det här forumet som försökte få tag i sin dragkrok som han hade betalat för. ;)
Fördelen med andra märken är ju att man kan byta handlare om dom tramsar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
Curik skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan :lol: )
Man kan väl säga att vi båda har gett upp. Du har slutat tjata och helt enkelt lärt dig leva med serviceeländet och jag har övergett drömmen om en Tesla och bytt till ett märke där jag kan svänga förbi över lunchen och få problemet fixat bums (förhoppningsvis), istället för att planera in en semesterdag eller två eller tre...
Hatten av till Audi i Götene om man får komma in med bilen över lunchen och få den fixad bums. Det har verkligen inte varit min erfarenhet när jag körde en ny Audi tidigare. Dom var dessutom knepiga att få tag i per telefon, jag fick aldrig någon lånebil och sätena var smutsiga efter servicen. Jag tog alltid kort på bilen innan då en kollega fick tillbaka sin bil med lackskador och bråkade i månader. Handlaren påstod att dom inte hade ansvar över bilen när den stod parkerad på deras parkering, och hade hittat någon klausul i motormännens dokumentation som styrkte detta.. han fick nöja sig med att dom ersatte hälften av "good will".. En annan kollega fick rost över hela bagageluckan efter några månader och där bråkade handlaren också eftersom det inte var genomrostat (en annan handlare i det här fallet).

Nu låter det ju som att jag försvarar Tesla men vad jag menar är att även traditionella handlare lever fan. Teslas stora problem tycker jag är att dom är för få och det är för långt dit för många av oss.

Sen följde jag länge en herre på det här forumet som försökte få tag i sin dragkrok som han hade betalat för. ;)
Fördelen med andra märken är ju att man kan byta handlare om dom tramsar.
Japp håller helt med.. Jag har tex själv valt bort min närmste handlare och kör 3 mil extra för att få en I mina ögon bättre handlare vilket också visat sig praktiskt både före och efter jag köpte bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av mati »

Curik skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan :lol: )
Man kan väl säga att vi båda har gett upp. Du har slutat tjata och helt enkelt lärt dig leva med serviceeländet och jag har övergett drömmen om en Tesla och bytt till ett märke där jag kan svänga förbi över lunchen och få problemet fixat bums (förhoppningsvis), istället för att planera in en semesterdag eller två eller tre...
Hatten av till Audi i Götene om man får komma in med bilen över lunchen och få den fixad bums. Det har verkligen inte varit min erfarenhet när jag körde en ny Audi tidigare. Dom var dessutom knepiga att få tag i per telefon, jag fick aldrig någon lånebil och sätena var smutsiga efter servicen. Jag tog alltid kort på bilen innan då en kollega fick tillbaka sin bil med lackskador och bråkade i månader. Handlaren påstod att dom inte hade ansvar över bilen när den stod parkerad på deras parkering, och hade hittat någon klausul i motormännens dokumentation som styrkte detta.. han fick nöja sig med att dom ersatte hälften av "good will".. En annan kollega fick rost över hela bagageluckan efter några månader och där bråkade handlaren också eftersom det inte var genomrostat (en annan handlare i det här fallet).

Nu låter det ju som att jag försvarar Tesla men vad jag menar är att även traditionella handlare lever fan. Teslas stora problem tycker jag är att dom är för få och det är för långt dit för många av oss.
Vi har ingen Audi-handlare i Götene, jag åker till Toveks bil i Lidköping. Och ja, de har riktigt bra service. Inga problem att få hjälp direkt. Jag hade tidigare en Volvo som jag servade hos Bilia i Skara och det var exakt samma servicenivå där. Inte sällan fick jag t.ex. låna en privat bil utav någon anställd när de inte hade någon lånebil tillgänglig, osv. Jag tror att det är stor skillnad var man bor. Här på landsbygden måste man hålla en bra servicenivå, annars blir man av med sina kunder. Alla känner ju alla. För mig är det en självklarhet att jag inte behöver varken säga vad jag heter eller vilket regnummer min bil har när jag lämnar in den. Naturligtvis känner de mig och min bil. Ett lite halvdrygt kundbemötande à la Tesla är helt otänkbart. Jag förstår att det kan se helt annorlunda ut på andra ställen, och då är det kanske ingen större skillnad jämfört med Tesla. Men för mig är det som dag och natt.
Sen följde jag länge en herre på det här forumet som försökte få tag i sin dragkrok som han hade betalat för. ;)
Vad har detta med servicenivån att göra? Audi och Toveks bil är två helt olika företag. Audi skiter i sina kunder, precis som Tesla gör. Men återförsäljaren slet häcken av sig för att få problemet löst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av Curik »

mati skrev:
Vi har ingen Audi-handlare i Götene, jag åker till Toveks bil i Lidköping. Och ja, de har riktigt bra service. Inga problem att få hjälp direkt. Jag hade tidigare en Volvo som jag servade hos Bilia i Skara och det var exakt samma servicenivå där. Inte sällan fick jag t.ex. låna en privat bil utav någon anställd när de inte hade någon lånebil tillgänglig, osv. Jag tror att det är stor skillnad var man bor. Här på landsbygden måste man hålla en bra servicenivå, annars blir man av med sina kunder. Alla känner ju alla. För mig är det en självklarhet att jag inte behöver varken säga vad jag heter eller vilket regnummer min bil har när jag lämnar in den. Naturligtvis känner de mig och min bil. Ett lite halvdrygt kundbemötande à la Tesla är helt otänkbart. Jag förstår att det kan se helt annorlunda ut på andra ställen, och då är det kanske ingen större skillnad jämfört med Tesla. Men för mig är det som dag och natt.
Skönt att höra!
mati skrev:
Vad har detta med servicenivån att göra? Audi och Toveks bil är två helt olika företag. Audi skiter i sina kunder, precis som Tesla gör. Men återförsäljaren slet häcken av sig för att få problemet löst.
Jag uppfattade det som att det var Toveks bil som lockade in dig för att hämta en krok som inte fanns, yra om att slakta demobil o.s.v. Det är inte min bild av någon som sliter häcken av sig, jag hade aldrig accepterat det. Men då missförstod jag alltså, lätt hänt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av mati »

Curik skrev:
Jag uppfattade det som att det var Toveks bil som lockade in dig för att hämta en krok som inte fanns, yra om att slakta demobil o.s.v. Det är inte min bild av någon som sliter häcken av sig, jag hade aldrig accepterat det. Men då missförstod jag alltså, lätt hänt.
Jo, det gjorde de. Men de lurade inte in mig, utan det stod i deras ordersystem att kroken hade kommit, vilket sedan visade sig vara fel.
När den till sist faktiskt kom så stod det däremot inte någonstans och ingen visste var den plötsligt hade kommit ifrån. Det var lite mysko och jag fick en känsla av att någon hade bara dumpat av lådan med kroken utanför deras dörr. Jag hade tidigare pratat med en regionansvarig Audi-snubbe och han hade lovat att han skulle göra precis detta så fort har får tag i en dragkrok. Fast ingen trodde väl att han verkligen menade det. Det faller absolut ingen skugga på min återförsäljare, och egentligen inte ens på Audi Sverige. Det är enbart Audi centralt i Tyskland som bär hela ansvaret för detta.
Och att de försökte slakta en demobil anser jag är bra. De började ju med det. Men att det sedan ändå inte gick, eftersom alla delar inte gick att plocka bort från den befintliga bilen, är knappast deras fel. Det tycker i alla fall inte jag. De försökte verkligen att lösa situationen.
Jag fick dessutom en annan bil, först en SQ7 (som jag såklart inte ville ha) och sedan en e-tron som hade drag. Den senare hade jag på obestämd tid, och jag hade fått behålla den hur länge som helst om inte min krok hade dykt upp lite senare.
Nej, jag kan verkligen inte beskylla dem för att de inte har gjort nånting. Att jag ändå var förbannad och missnöjd är ju kanske inte så konstigt med tanke på att jag köpte bilen för dragkrokens skull, men jag har hela tiden varit tydlig med att det inte är återförsäljarens fel. Jag fick faktiskt en hel bunt med prylar och kläder som kompensation efteråt - från Toveks bil. Från Audi fick jag ingenting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
FD-Tesler
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 dec 2021 08:24

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av FD-Tesler »

Har haft Tesla S sedan de började säljas i Sverige. Varje gång jag lämnar bilen på service får jag den tillbaka med massa nya fel. Jag upplever att servicekvaliten är så låg. I vissa fall har mekanikern visat tydlig slarv, kanske låg kunskap. Jag lurade mig själv ett par gånger genom att byta till nyare S men upplever samma problem varje gång. Försökte under två år att få kontakt med någon som har lust att resonera eller sätta sig i ärendet men det är omöjligt att få kontakt. Ingen hos Tesla verkar bry sig. Man får vibbar att kunden ska vara nöjd bara för att man har fått chansen/äran att äga en Tesla. Nu har jag tröttnat och kommer att byta till ett annat märke. Aldrig mer Tesla. Konkurrenterna kommer med snabba steg att köra om Tesla och jag avvaktar med spänning!
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av wannabee »

Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av BrooklynS »

Eftersom varenda skitgrej när det gäller Tesla blir viralt så är det inte mycket som går under den mediala radarn.

Tittar man på nöjdhetsfaktorn och kostnader för kund för rep och service så ligger ju Tesla i absolut topp, trots Toyota och Hondas dominans i kvalitetsligan.

Så kan man ta att en list sitter lite snett och att man får hjälpa till med att dutta på helljusspaken själv ibland är chansen stor att man blir mer nöjd än någonsin.

De tyska ”kvalitetsbilarna” prenumererar ju på bottenplatserna när det gäller haverier på elektronik, drivlina, motorer och avgasrening - som de dessutom fuskat med.

Men tjock känsla i blinkersspaken och gräll bordellbelysning runt dörrsidorna kanske lockar mer, vad vet jag…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av nek0 »

Ja det beror på vem man frågar
2020-j.d.-power-initial-quality-study-5.jpg
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verkar ju iallafall inte ligga jättelångt efter Land Rover, Audi, Volvo och Merca... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av nek0 »

SwedishAdvocate skrev:
Verkar ju iallafall inte ligga jättelångt efter Land Rover, Audi, Volvo och Merca... ;)
Jo de "bästa " har "bara" 136 fel ?
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av Esterox »

wannabee skrev:
Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Det är ju rätt kul att höra folk kritisera hybrider för då är det helt plötsligt två drivlinor som behöver service, men om det är ren elbil behövs ingen service alls. Är inte el-delen i en hybrid precis som i en elbil, eller ? Jag har ägt hybrider, kanon bil för mitt körmönster jag hade då. Dyrare än en bensinbil ? Nej inte i service.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av nek0 »

Esterox skrev:
wannabee skrev:
Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Det är ju rätt kul att höra folk kritisera hybrider för då är det helt plötsligt två drivlinor som behöver service, men om det är ren elbil behövs ingen service alls. Är inte el-delen i en hybrid precis som i en elbil, eller ? Jag har ägt hybrider, kanon bil för mitt körmönster jag hade då. Dyrare än en bensinbil ? Nej inte i service.
Service till min Seat pluginhybrid kostar 0 kr upp till 4 år eller 6000mil. Längre än så tänker inte jag ha den och fattar inte vad är det som många klagar över. Billigare service får man leta efter
FD-Tesler
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 dec 2021 08:24

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av FD-Tesler »

nek0 skrev:
Esterox skrev:
wannabee skrev:
Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Det är ju rätt kul att höra folk kritisera hybrider för då är det helt plötsligt två drivlinor som behöver service, men om det är ren elbil behövs ingen service alls. Är inte el-delen i en hybrid precis som i en elbil, eller ? Jag har ägt hybrider, kanon bil för mitt körmönster jag hade då. Dyrare än en bensinbil ? Nej inte i service.
Service till min Seat pluginhybrid kostar 0 kr upp till 4 år eller 6000mil. Längre än så tänker inte jag ha den och fattar inte vad är det som många klagar över. Billigare service får man leta efter
Bilarna i sig är ok tycker jag bara man inte behöver service. Då är det ett oändligt elände. Jag har fått betala för delar även under garantitiden. Sedan är det typ tabu att säga sanningen om sin upplevelse med Tesla bilar. Jag har haft Tesla länge och har märkt tydligt att man inte ska prata negativt men när man går längre in i samtalet blir det helt annan attityd. Kvalitetsmässigt är det inte i närheten av andra märken men håller med om att det är roliga bilar.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av DanneB »

FD-Tesler skrev:
Har haft Tesla S sedan de började säljas i Sverige. Varje gång jag lämnar bilen på service får jag den tillbaka med massa nya fel. Jag upplever att servicekvaliten är så låg. I vissa fall har mekanikern visat tydlig slarv, kanske låg kunskap. Jag lurade mig själv ett par gånger genom att byta till nyare S men upplever samma problem varje gång. Försökte under två år att få kontakt med någon som har lust att resonera eller sätta sig i ärendet men det är omöjligt att få kontakt. Ingen hos Tesla verkar bry sig. Man får vibbar att kunden ska vara nöjd bara för att man har fått chansen/äran att äga en Tesla. Nu har jag tröttnat och kommer att byta till ett annat märke. Aldrig mer Tesla. Konkurrenterna kommer med snabba steg att köra om Tesla och jag avvaktar med spänning!
Så kände jag mig med mina två sista Volvo:s. Man lämnade in på service och bilen kom tillbaka i ett sämre skick varenda gång. Till slut kände man att man var tvungen att köpa en ny. Gick över till ett annat märke till sist och det blev Tesla.
Men som sagt, Tesla är inte heller problemfria, men de är inte ensamma om det. Har dock inte upplevt samma skit ännu.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av wannabee »

nek0 skrev:
Esterox skrev:
wannabee skrev:
Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Det är ju rätt kul att höra folk kritisera hybrider för då är det helt plötsligt två drivlinor som behöver service, men om det är ren elbil behövs ingen service alls. Är inte el-delen i en hybrid precis som i en elbil, eller ? Jag har ägt hybrider, kanon bil för mitt körmönster jag hade då. Dyrare än en bensinbil ? Nej inte i service.
Service till min Seat pluginhybrid kostar 0 kr upp till 4 år eller 6000mil. Längre än så tänker inte jag ha den och fattar inte vad är det som många klagar över. Billigare service får man leta efter
Menar du att servicen är inräknad i priset när du köper bilen? För oljan håller väl inte 6000 mil? (En del kör ju med 3000 mil emellan)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av wannabee »

Esterox skrev:
wannabee skrev:
Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Det är ju rätt kul att höra folk kritisera hybrider för då är det helt plötsligt två drivlinor som behöver service, men om det är ren elbil behövs ingen service alls. Är inte el-delen i en hybrid precis som i en elbil, eller ? Jag har ägt hybrider, kanon bil för mitt körmönster jag hade då. Dyrare än en bensinbil ? Nej inte i service.
Givetvis behöver man kolla bromsarna då och då på alla bilar, men det kan man ju göra själv eller på icke märkesverkstad. Men krävs det för att garantin ska gälla så måste man ju åka in och göra den. Det måste man ju även på de märken där servicen de första åren ingår i priset när man köper bilen. Hos Tesla kan man ju göra underhållsservice, typ bromsar själv, eller hos nån annan firma och garantierna gäller ändå.
Hybrider kan ju funka hyfsat de tio första åren, men sen.. Jag brukar ha mina bilar 20 år eller så och det har jag inte tänkt ändra på och då vill jag inte köpa nåt som är gjort för att paja efter tio år.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av Esterox »

wannabee skrev:
Esterox skrev:
wannabee skrev:
Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Det är ju rätt kul att höra folk kritisera hybrider för då är det helt plötsligt två drivlinor som behöver service, men om det är ren elbil behövs ingen service alls. Är inte el-delen i en hybrid precis som i en elbil, eller ? Jag har ägt hybrider, kanon bil för mitt körmönster jag hade då. Dyrare än en bensinbil ? Nej inte i service.
Givetvis behöver man kolla bromsarna då och då på alla bilar, men det kan man ju göra själv eller på icke märkesverkstad. Men krävs det för att garantin ska gälla så måste man ju åka in och göra den. Det måste man ju även på de märken där servicen de första åren ingår i priset när man köper bilen. Hos Tesla kan man ju göra underhållsservice, typ bromsar själv, eller hos nån annan firma och garantierna gäller ändå.
Hybrider kan ju funka hyfsat de tio första åren, men sen.. Jag brukar ha mina bilar 20 år eller så och det har jag inte tänkt ändra på och då vill jag inte köpa nåt som är gjort för att paja efter tio år.
Men du skrev ju själv att hybrider var det värsta för det var då TVÅ drivlinor som behöver service.
Citat : så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda.

Vad gör att en elmotorn i en hybrid behöver service men inte i en elbil ?
Vad gör att hybrider pajar efter 10 år ? Och vad i en hybrid går sönder som inte gör det på en elbil ?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av nek0 »

wannabee skrev:
nek0 skrev:
Esterox skrev:
wannabee skrev:
Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Det är ju rätt kul att höra folk kritisera hybrider för då är det helt plötsligt två drivlinor som behöver service, men om det är ren elbil behövs ingen service alls. Är inte el-delen i en hybrid precis som i en elbil, eller ? Jag har ägt hybrider, kanon bil för mitt körmönster jag hade då. Dyrare än en bensinbil ? Nej inte i service.
Service till min Seat pluginhybrid kostar 0 kr upp till 4 år eller 6000mil. Längre än så tänker inte jag ha den och fattar inte vad är det som många klagar över. Billigare service får man leta efter
Menar du att servicen är inräknad i priset när du köper bilen? För oljan håller väl inte 6000 mil? (En del kör ju med 3000 mil emellan)
Om man köper en Seat kontant får man 2 års garanti och det är allt. Om man köper på avbetalning får man 3 års garanti och 3 år eller 4500mil service dvs 3 oljebyten. Vill man slippa avbetalningen kan man be de skicka slutfakturan efter att man får hem papper om gratis service och förlängd garanti ( så gjorde jag)
Användarvisningsbild
hakros
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 08 jan 2020 14:08
Ort: Linköping

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av hakros »

Jag har en MS 2020 som gått knappt 5k mil. Har varit inne två gånger för byte av drivaxlar fram hos SC i Norrköping. Väldigt bra service och lånebil båda gångerna. Nyligen strulade ett dörrhandtag och då kom det en en trevlig ranger och fixade det i garaget. Visst är det dåligt att man har tre händelser på mindre än två år, men då SC i Norrköping är så pass på tå, så blir omaket försumbart. Hade man däremot haft tre händelser på ett SC som inte har kapacitet, blir det såklart jobbig som 17.
Tesla Model S LR 2020
Audi S5 2014
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 15 mar 2021 10:37

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av pp3 »

Ägt ett par bilar hittills under mitt liv, där kvalitén på service har varierat. Har ett par riktiga skithistorier att berätta, ska dock inte avvika från ämnet just nu.

I retrospektiv, den bästa upplevelsen (ca 20år sedan) jag haft har varit med en mindre oberoende Peugeot verkstad vid hagagatan i Stockholm. Alltid behjälpliga och sjukt grymma på sitt jobb samt försiktiga med ngn annans egendom.

Är ngt jag nuförtiden fortf saknar, förståelsen och omtanken. Inte hittat rätt ännu.

Anser inte att det spelar ngn roll om det är Tesla, VW, Volvo, BMW eller annat märke - det räcker med en enstaka dålig upplevelse. Alla kan göra fel, är nämligen hur man hanterar efterdyningarna som betyder ngt.

För min del så har grabbarna i mobila servicen gjort bra ifrån sig, delvis är det fantastiskt pga att de kommer hem till en för att fixa mindre problem. SC har jag blandade känslor för, kanske inte det bästa förtroende från min sida men sist hanterade de ett ärende på goodwill utan några extra diskussioner och utan att ha kört bilen på en nöjesresa såsom andra verkstäder har gjort historiskt.

Är viktigt att möjligheten för service finns tillgänglig vid behov (tesla är inte där ännu). Kan tycka det är iof skönt att slippa misständningar, fel på start-stop, 12tkr service varannat år, osv osv.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av LarsL »

Tesla service kan vara röriga och otydliga men alltid trevliga när jag kontaktat dem.

Vet inte om det här med att man lämnar in för ett fel och får två tillbaka är vanligt. Så var det med Hedinbil och Mercedes och nu såg jag att någon hade erfarenhet från Volvo. Tesla verkar ha lite samma bekymmer faktiskt… men det kanske är vanligt?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av tor-ake »

Esterox skrev:
wannabee skrev:

Givetvis behöver man kolla bromsarna då och då på alla bilar, men det kan man ju göra själv eller på icke märkesverkstad. Men krävs det för att garantin ska gälla så måste man ju åka in och göra den. Det måste man ju även på de märken där servicen de första åren ingår i priset när man köper bilen. Hos Tesla kan man ju göra underhållsservice, typ bromsar själv, eller hos nån annan firma och garantierna gäller ändå.
Hybrider kan ju funka hyfsat de tio första åren, men sen.. Jag brukar ha mina bilar 20 år eller så och det har jag inte tänkt ändra på och då vill jag inte köpa nåt som är gjort för att paja efter tio år.
Men du skrev ju själv att hybrider var det värsta för det var då TVÅ drivlinor som behöver service.
Citat : så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda.

Vad gör att en elmotorn i en hybrid behöver service men inte i en elbil ?
Vad gör att hybrider pajar efter 10 år ? Och vad i en hybrid går sönder som inte gör det på en elbil ?
Specifikt elmotorn behöver inte någon service, och det är inte heller sannolikt att just den går sönder. Däremot har en hybrid en mängd andra delar, alla pinaler som skall ge samma funktion oavsett vilken motor som är aktiv, t.ex värmesystemet och hjälpaggregat. En hybrid är inte en elbil plus en bensinbil, det är mer än så. Se t.ex på annan plats här i forumet om mitsubishi phev och problem med värmesystemet. Då är det ändå en japansk produkt. Vilken mardröm det skall bli med en europeisk häxbrygd av komponenter när de får några år på nacken...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar