Dålig service/upplevelse?
Moderator: Redaktion
Re: Dålig service/upplevelse?
Det är såklart väldigt olika, men givetvis får man mest höra om dom negativa upplevelserna.
Att Tesla är lite dåliga på att kommunicera statusen på beställningar kan väl inte komma som någon överraskning för någon som har läst på lite innan.
Att Tesla är lite dåliga på att kommunicera statusen på beställningar kan väl inte komma som någon överraskning för någon som har läst på lite innan.
Re: Dålig service/upplevelse?
Nja, jag har läst här en del ett tag nu och ser nästan bara positiva upplevelser. Därför jag blev så förvånad och skrev ett inlägg för att se om jag fått någon otur eller om det är det normala. Verkar ändå som att det är väldigt blandat och nu har jag snarare bilden av att Tesla svänger väldigt mycket och svårt att få klarhet i en del ärenden.Curik skrev:Det är såklart väldigt olika, men givetvis får man mest höra om dom negativa upplevelserna.
Att Tesla är lite dåliga på att kommunicera statusen på beställningar kan väl inte komma som någon överraskning för någon som har läst på lite innan.
Re: Dålig service/upplevelse?
Framförallt om något går fel verkar Tesla vara en rätt besvärlig organisation att ha att göra med. Ingen man kan få tag på har mandat att göra något, det är alltid någon högre upp som inte kan få kontakt med som måste ta beslut som inte ingår i standardproceduren. När allt går som det ska är det bra, och bilarna är fantastiska!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dålig service/upplevelse?
Haft lite olika saker som de sagt skulle vara på plats innan jag kom dit men inte varit det. Nu senast var det bland annat sommardäck som låg i bilen istället för hos däckhotell (satte ner foten så de fick lösa det) samt att de skruva fast stänkskydden (och slängt bort plastpluppen som skall sitta i hålen) även fast 3 olika personer (2 från delivery) lovat att de inte skulle göra det. Båda sakerna behövde man pusha för att de skulle lösa men det sistnämnda ryckte de bara på axlarna åt och sa att det är väl bra med stänkskydd...km98 skrev:Är det så illa?
Re: Dålig service/upplevelse?
Det är tyvärr så att alla köpare av Model 3 har fått organisationen att implodera - det fungerar verkligen inte som det brukade göra - har gått från 5* till 2* just nu känns det som - såpass att jag valde att inte uppgradera min P85D enligt plan och avbeställde den Model 3 vi planerade att ha som andrabil.
Bilarna är fantastiska, men om service inte fungerar så är det en total showstopper - det är en hygienfaktor av högsta rang.
Jag vill gärna köpa fler av deras riktigt trevliga bilar, förhoppningsvis kan det bli en till S och en Y när de väl rullar ut, men då måste de fixa service först igen - annars blir det inget. Och med fixa, menar jag inte att komma tillbaka till den fantastiska servicen som vi tidigare S-ägare hade - för den kommer vi aldrig se igen tror jag, men att komma upp på en 3*+ nivå åtminstone - dvs inte mer än ett par veckor väntan på att boka tider, rimlig tillgång på reservdelar så att bilen faktiskt fixas på rimlig tid, samt allra helst fungerande service med lånebilar (ta betalt av de som är utanför garantin om det behövs, men LÖS UPPGIFTEN så att folk kan köra vidare utan att behöva ta en taxi till närmaste hyrbilsfirma (som ligger i en Volvobutik!!!) - det är inte ok).
Så med andra ord, din erfarenhet speglar Tesla i dessa dagar tyvärr enligt min erfarenhet.
Bilarna är fantastiska, men om service inte fungerar så är det en total showstopper - det är en hygienfaktor av högsta rang.
Jag vill gärna köpa fler av deras riktigt trevliga bilar, förhoppningsvis kan det bli en till S och en Y när de väl rullar ut, men då måste de fixa service först igen - annars blir det inget. Och med fixa, menar jag inte att komma tillbaka till den fantastiska servicen som vi tidigare S-ägare hade - för den kommer vi aldrig se igen tror jag, men att komma upp på en 3*+ nivå åtminstone - dvs inte mer än ett par veckor väntan på att boka tider, rimlig tillgång på reservdelar så att bilen faktiskt fixas på rimlig tid, samt allra helst fungerande service med lånebilar (ta betalt av de som är utanför garantin om det behövs, men LÖS UPPGIFTEN så att folk kan köra vidare utan att behöva ta en taxi till närmaste hyrbilsfirma (som ligger i en Volvobutik!!!) - det är inte ok).
Så med andra ord, din erfarenhet speglar Tesla i dessa dagar tyvärr enligt min erfarenhet.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Dålig service/upplevelse?
Fast har man bara sett positiva upplevelser så har man ju inte sökt ordentligt, sorry. Jag hann läsa igenom ett antal av dessa innan jag beställde min bil:km98 skrev:Nja, jag har läst här en del ett tag nu och ser nästan bara positiva upplevelser. Därför jag blev så förvånad och skrev ett inlägg för att se om jag fått någon otur eller om det är det normala. Verkar ändå som att det är väldigt blandat och nu har jag snarare bilden av att Tesla svänger väldigt mycket och svårt att få klarhet i en del ärenden.Curik skrev:Det är såklart väldigt olika, men givetvis får man mest höra om dom negativa upplevelserna.
Att Tesla är lite dåliga på att kommunicera statusen på beställningar kan väl inte komma som någon överraskning för någon som har läst på lite innan.
Servicehelvetet
Väntrum Model 3
Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Leveranstid MS,MX,M3
Inbokad leverans utan kontakt?
Hur får man kontakt med Servicecenter???
Bonus:
Teslaägarna är nöjda med bilen men inte med servicen
Det betyder inte att det är okej, men jag tycker att man är skyldig sig själv att göra sin research innan om man ska lägga ut såpass mycket pengar på en bil tillverkad av ett ungt företag. Ett företag som därtill levererat ett stort antal bilar under kort tid utan att skala upp antalet servicecenter i samma omfattning.
Re: Dålig service/upplevelse?
Låter väldigt illa detta. Men de är ju inte så förvånande, tänk inna modell 3, då var de 3 SC på ett ganska begränsat antal bilar. Idag har de sålts väldigt många fler bilar och om jag inte är helt fel på de så finns de 4 SC.
Vore intressant att se skillnaden i antal sålda bilar vs SC mot antal sålda Volvo vs Volvo verkstäder...
Kanske de begränsade antalet sc är anledningen att att Tesla gör bra vinst, hoppas de inte blir ett bakslag för jag hoppas verkligen att tesla lyckas även om jag inte själv är redo att köpa en.
Vore intressant att se skillnaden i antal sålda bilar vs SC mot antal sålda Volvo vs Volvo verkstäder...
Kanske de begränsade antalet sc är anledningen att att Tesla gör bra vinst, hoppas de inte blir ett bakslag för jag hoppas verkligen att tesla lyckas även om jag inte själv är redo att köpa en.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Dålig service/upplevelse?
Det går väl för bra, citat Elon Musk på Twitterchaffis75 skrev:Låter väldigt illa detta. Men de är ju inte så förvånande, tänk inna modell 3, då var de 3 SC på ett ganska begränsat antal bilar. Idag har de sålts väldigt många fler bilar och om jag inte är helt fel på de så finns de 4 SC.
Vore intressant att se skillnaden i antal sålda bilar vs SC mot antal sålda Volvo vs Volvo verkstäder...
Kanske de begränsade antalet sc är anledningen att att Tesla gör bra vinst, hoppas de inte blir ett bakslag för jag hoppas verkligen att tesla lyckas även om jag inte själv är redo att köpa en.
Re: Dålig service/upplevelse?
Du har rätt. Man blir ju väldigt lätt lockad av hur fint paketerat allt kring Tesla är men svårt att veta hur det egentligen är förrän man läser forum som just detta. Tycker bara det är trist att man som ny kund redan innan man har bilen, blir dåligt behandlad. Det skadar ju bara företaget och ryktet. Jag har flera vänner som också är sugna på Tesla men vill överväga efter jag har fått min. Visst får dom säkert sin sale ändå men det är så onödigt när företag gör så här. Känns inte som att det är så mycket struktur i företaget men precis som du säger är det ett ungt företag som växer stort och snabbt.Curik skrev:Fast har man bara sett positiva upplevelser så har man ju inte sökt ordentligt, sorry. Jag hann läsa igenom ett antal av dessa innan jag beställde min bil:km98 skrev:Nja, jag har läst här en del ett tag nu och ser nästan bara positiva upplevelser. Därför jag blev så förvånad och skrev ett inlägg för att se om jag fått någon otur eller om det är det normala. Verkar ändå som att det är väldigt blandat och nu har jag snarare bilden av att Tesla svänger väldigt mycket och svårt att få klarhet i en del ärenden.Curik skrev:Det är såklart väldigt olika, men givetvis får man mest höra om dom negativa upplevelserna.
Att Tesla är lite dåliga på att kommunicera statusen på beställningar kan väl inte komma som någon överraskning för någon som har läst på lite innan.
Servicehelvetet
Väntrum Model 3
Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Leveranstid MS,MX,M3
Inbokad leverans utan kontakt?
Hur får man kontakt med Servicecenter???
Bonus:
Teslaägarna är nöjda med bilen men inte med servicen
Det betyder inte att det är okej, men jag tycker att man är skyldig sig själv att göra sin research innan om man ska lägga ut såpass mycket pengar på en bil tillverkad av ett ungt företag. Ett företag som därtill levererat ett stort antal bilar under kort tid utan att skala upp antalet servicecenter i samma omfattning.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Dålig service/upplevelse?
Jag fick jätte bra bemötande när jag beställde min bil och bra service vid uthämtning.
Re: Dålig service/upplevelse?
Visst blir man lockad. Jag tror en del av problemet är allt surr om Tesla i media och bland vänner/kollegor. Då ställs det nog högre förväntningar, som jag inte tror Tesla kan leva upp till just nu.km98 skrev:Curik skrev:km98 skrev:Du har rätt. Man blir ju väldigt lätt lockad av hur fint paketerat allt kring Tesla är men svårt att veta hur det egentligen är förrän man läser forum som just detta. Tycker bara det är trist att man som ny kund redan innan man har bilen, blir dåligt behandlad. Det skadar ju bara företaget och ryktet. Jag har flera vänner som också är sugna på Tesla men vill överväga efter jag har fått min. Visst får dom säkert sin sale ändå men det är så onödigt när företag gör så här. Känns inte som att det är så mycket struktur i företaget men precis som du säger är det ett ungt företag som växer stort och snabbt.
Sunt av dina vänner tycker jag, med tanke på den rådande världsekonomin. Sen tror jag inte du kommer ångra ditt köp heller. Jag har redan (fick bilen i Mars) varit tvungen att åka in på service en gång (vindrutetorkare), och nya grejer har dykt upp som måste åtgärdas (fönstren). Inte kul.
Jag bor 20 mil bort, fick tid om 30 dagar men när jag ringde in och förklarade att felet påverkade trafiksäkerheten så fick jag tid dagen efter istället.
Som sagt, inte kul. Och hela upplevelsen från sälj till service är rätt osmooth. Efter provkörningen fick jag ett nummer till en säljare som varken svarade på mail eller telefon. Inte hörde man något förrens precis mot slutet av beställningen heller. Men gud vad kul bilen är att köra. Ångrar det inte en sekund.
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Dålig service/upplevelse?
Hur ser det ut för er som bor i norr; kommer det ut någon ranger och fixar fel, eller är det att bila/bärga till el Stockholmo som gäller? (kostar ju lite indirekt @lediga dagar)
Eller är bilarna i norr felfria?
Eller är bilarna i norr felfria?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Dålig service/upplevelse?
Kan inte säga att det har varit så jäkla kul alla gånger, och aldrig sett skymten av någon ranger här ävenmastodontfilmsmats skrev:Hur ser det ut för er som bor i norr; kommer det ut någon ranger och fixar fel, eller är det att bila/bärga till el Stockholmo som gäller? (kostar ju lite indirekt @lediga dagar)
Eller är bilarna i norr felfria?
om dom pratat om det ett antal gånger...
Jag har förlorat tvåsiffrigt antal dagar på ärenden i Väsby, och många av dom har varit på grund
av deras egen inkompetens (fått åka flera gånger för samma fel osv).
Och jag bor ”bara” 26 mil därifrån.
Sedan ett par år har jag (för min egen hälsas skull mest) sänkt min ambition och accepterar lite fel på bilen
och åker bara ner när det passar oss typ. Jag har tex haft gula randen-felet på ena bilen sedan förra våren, den
var vi dock ner med i höstas för att fixa just detta samt byta båda lyktor i fram pgav att dioderna hade slocknat,
men gula randen gjorde dom inget åt då (och inte så att dom sa något innan heller så att vi tex hade kunnat
vänta lite med lyktorna för få båda felen åtgärdade vid samma tillfälle liksom)...
Och så här håller det på... typ...
tror ni att dom hört av sig om dom har möjlighet att fixa gula randen? Nix.
(Verktyget var tydligen trasigt i höstas)
Jag har även problemet med gula randen på nyaste bilen, köpt för ett år sedan snart, vilket jag anmälde i augusti
men det har dom också ”glömt” ...
Men jag gnäller inte lika mycket här längre för det är liksom inte riktigt min stil, det känns fel på något sätt...
(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Dålig service/upplevelse?
Man kan väl säga att vi båda har gett upp. Du har slutat tjata och helt enkelt lärt dig leva med serviceeländet och jag har övergett drömmen om en Tesla och bytt till ett märke där jag kan svänga förbi över lunchen och få problemet fixat bums (förhoppningsvis), istället för att planera in en semesterdag eller två eller tre...Bjelke skrev:(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan )
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Dålig service/upplevelse?
Låter ju halvtröttsamt, minst sagt.Bjelke skrev:Kan inte säga att det har varit så jäkla kul alla gånger, och aldrig sett skymten av någon ranger här ävenmastodontfilmsmats skrev:Hur ser det ut för er som bor i norr; kommer det ut någon ranger och fixar fel, eller är det att bila/bärga till el Stockholmo som gäller? (kostar ju lite indirekt @lediga dagar)
Eller är bilarna i norr felfria?
om dom pratat om det ett antal gånger...
Jag har förlorat tvåsiffrigt antal dagar på ärenden i Väsby, och många av dom har varit på grund
av deras egen inkompetens (fått åka flera gånger för samma fel osv).
Och jag bor ”bara” 26 mil därifrån.
Sedan ett par år har jag (för min egen hälsas skull mest) sänkt min ambition och accepterar lite fel på bilen
och åker bara ner när det passar oss typ. Jag har tex haft gula randen-felet på ena bilen sedan förra våren, den
var vi dock ner med i höstas för att fixa just detta samt byta båda lyktor i fram pgav att dioderna hade slocknat,
men gula randen gjorde dom inget åt då (och inte så att dom sa något innan heller så att vi tex hade kunnat
vänta lite med lyktorna för få båda felen åtgärdade vid samma tillfälle liksom)...
Och så här håller det på... typ...
tror ni att dom hört av sig om dom har möjlighet att fixa gula randen? Nix.
(Verktyget var tydligen trasigt i höstas)
Jag har även problemet med gula randen på nyaste bilen, köpt för ett år sedan snart, vilket jag anmälde i augusti
men det har dom också ”glömt” ...
Men jag gnäller inte lika mycket här längre för det är liksom inte riktigt min stil, det känns fel på något sätt...
(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan )
Jag har 40 mil till Söderhamn, så får du en hum, det blir kanske samma sak i antal lediga dagar i vilket fall (en natt/morgon dit, en dag hem om inte bilen går fixa direkt?).
För mig som icke-övertidsarbetande industriarbetare är lediga dagar ganska hard to come by också; jag har 25 lediga dagar per år, punkt... och dessa spenderas helst inte på resande fot "i onödan".
Meanwhile har Ford, Hyundai, Kia, Renault, Nissan mfl verkstäder i stan... Nu lät det som att det var på G ett servicecenter i Umeå också, men, det känns lite som en ID3: kommer inom kort..
Re: Dålig service/upplevelse?
Det är tröttsamt. Jag hade emellanåt lite jobbärenden i Göteborg ungefär en gång i månaden när min Model S var ny. Jag passade då på att lämna in bilen varje gång (!) jag ändå var där. Det var bara ungefär en halvtimmes omväg eller så, hyfsat hanterbart. Men när antalet fel inte minskade och service centret inte förmådde att åtgärda dem under tiden bilen var hos dem, samtidigt som jag så småningom inte längre hade några andra ärenden i Göteborgs-området, ledsnade jag rejält. Det är ju viss skillnad om man har ett ärende som man ändå åker till, får betalt för resan, kan sitta på jobbet medan bilen är på verkstan och åker sedan hem i den egna bilen, eller om man måste ta ledigt för detta.mastodontfilmsmats skrev:Låter ju halvtröttsamt, minst sagt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dålig service/upplevelse?
Hatten av till Audi i Götene om man får komma in med bilen över lunchen och få den fixad bums. Det har verkligen inte varit min erfarenhet när jag körde en ny Audi tidigare. Dom var dessutom knepiga att få tag i per telefon, jag fick aldrig någon lånebil och sätena var smutsiga efter servicen. Jag tog alltid kort på bilen innan då en kollega fick tillbaka sin bil med lackskador och bråkade i månader. Handlaren påstod att dom inte hade ansvar över bilen när den stod parkerad på deras parkering, och hade hittat någon klausul i motormännens dokumentation som styrkte detta.. han fick nöja sig med att dom ersatte hälften av "good will".. En annan kollega fick rost över hela bagageluckan efter några månader och där bråkade handlaren också eftersom det inte var genomrostat (en annan handlare i det här fallet).mati skrev:Man kan väl säga att vi båda har gett upp. Du har slutat tjata och helt enkelt lärt dig leva med serviceeländet och jag har övergett drömmen om en Tesla och bytt till ett märke där jag kan svänga förbi över lunchen och få problemet fixat bums (förhoppningsvis), istället för att planera in en semesterdag eller två eller tre...Bjelke skrev:(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan )
Nu låter det ju som att jag försvarar Tesla men vad jag menar är att även traditionella handlare lever fan. Teslas stora problem tycker jag är att dom är för få och det är för långt dit för många av oss.
Sen följde jag länge en herre på det här forumet som försökte få tag i sin dragkrok som han hade betalat för.
Re: Dålig service/upplevelse?
Fördelen med andra märken är ju att man kan byta handlare om dom tramsar.Curik skrev:Hatten av till Audi i Götene om man får komma in med bilen över lunchen och få den fixad bums. Det har verkligen inte varit min erfarenhet när jag körde en ny Audi tidigare. Dom var dessutom knepiga att få tag i per telefon, jag fick aldrig någon lånebil och sätena var smutsiga efter servicen. Jag tog alltid kort på bilen innan då en kollega fick tillbaka sin bil med lackskador och bråkade i månader. Handlaren påstod att dom inte hade ansvar över bilen när den stod parkerad på deras parkering, och hade hittat någon klausul i motormännens dokumentation som styrkte detta.. han fick nöja sig med att dom ersatte hälften av "good will".. En annan kollega fick rost över hela bagageluckan efter några månader och där bråkade handlaren också eftersom det inte var genomrostat (en annan handlare i det här fallet).mati skrev:Man kan väl säga att vi båda har gett upp. Du har slutat tjata och helt enkelt lärt dig leva med serviceeländet och jag har övergett drömmen om en Tesla och bytt till ett märke där jag kan svänga förbi över lunchen och få problemet fixat bums (förhoppningsvis), istället för att planera in en semesterdag eller två eller tre...Bjelke skrev:(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan )
Nu låter det ju som att jag försvarar Tesla men vad jag menar är att även traditionella handlare lever fan. Teslas stora problem tycker jag är att dom är för få och det är för långt dit för många av oss.
Sen följde jag länge en herre på det här forumet som försökte få tag i sin dragkrok som han hade betalat för.
Re: Dålig service/upplevelse?
Japp håller helt med.. Jag har tex själv valt bort min närmste handlare och kör 3 mil extra för att få en I mina ögon bättre handlare vilket också visat sig praktiskt både före och efter jag köpte bilen.Fredrik j skrev:Fördelen med andra märken är ju att man kan byta handlare om dom tramsar.Curik skrev:Hatten av till Audi i Götene om man får komma in med bilen över lunchen och få den fixad bums. Det har verkligen inte varit min erfarenhet när jag körde en ny Audi tidigare. Dom var dessutom knepiga att få tag i per telefon, jag fick aldrig någon lånebil och sätena var smutsiga efter servicen. Jag tog alltid kort på bilen innan då en kollega fick tillbaka sin bil med lackskador och bråkade i månader. Handlaren påstod att dom inte hade ansvar över bilen när den stod parkerad på deras parkering, och hade hittat någon klausul i motormännens dokumentation som styrkte detta.. han fick nöja sig med att dom ersatte hälften av "good will".. En annan kollega fick rost över hela bagageluckan efter några månader och där bråkade handlaren också eftersom det inte var genomrostat (en annan handlare i det här fallet).mati skrev:Man kan väl säga att vi båda har gett upp. Du har slutat tjata och helt enkelt lärt dig leva med serviceeländet och jag har övergett drömmen om en Tesla och bytt till ett märke där jag kan svänga förbi över lunchen och få problemet fixat bums (förhoppningsvis), istället för att planera in en semesterdag eller två eller tre...Bjelke skrev:(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan )
Nu låter det ju som att jag försvarar Tesla men vad jag menar är att även traditionella handlare lever fan. Teslas stora problem tycker jag är att dom är för få och det är för långt dit för många av oss.
Sen följde jag länge en herre på det här forumet som försökte få tag i sin dragkrok som han hade betalat för.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Dålig service/upplevelse?
Vi har ingen Audi-handlare i Götene, jag åker till Toveks bil i Lidköping. Och ja, de har riktigt bra service. Inga problem att få hjälp direkt. Jag hade tidigare en Volvo som jag servade hos Bilia i Skara och det var exakt samma servicenivå där. Inte sällan fick jag t.ex. låna en privat bil utav någon anställd när de inte hade någon lånebil tillgänglig, osv. Jag tror att det är stor skillnad var man bor. Här på landsbygden måste man hålla en bra servicenivå, annars blir man av med sina kunder. Alla känner ju alla. För mig är det en självklarhet att jag inte behöver varken säga vad jag heter eller vilket regnummer min bil har när jag lämnar in den. Naturligtvis känner de mig och min bil. Ett lite halvdrygt kundbemötande à la Tesla är helt otänkbart. Jag förstår att det kan se helt annorlunda ut på andra ställen, och då är det kanske ingen större skillnad jämfört med Tesla. Men för mig är det som dag och natt.Curik skrev:Hatten av till Audi i Götene om man får komma in med bilen över lunchen och få den fixad bums. Det har verkligen inte varit min erfarenhet när jag körde en ny Audi tidigare. Dom var dessutom knepiga att få tag i per telefon, jag fick aldrig någon lånebil och sätena var smutsiga efter servicen. Jag tog alltid kort på bilen innan då en kollega fick tillbaka sin bil med lackskador och bråkade i månader. Handlaren påstod att dom inte hade ansvar över bilen när den stod parkerad på deras parkering, och hade hittat någon klausul i motormännens dokumentation som styrkte detta.. han fick nöja sig med att dom ersatte hälften av "good will".. En annan kollega fick rost över hela bagageluckan efter några månader och där bråkade handlaren också eftersom det inte var genomrostat (en annan handlare i det här fallet).mati skrev:Man kan väl säga att vi båda har gett upp. Du har slutat tjata och helt enkelt lärt dig leva med serviceeländet och jag har övergett drömmen om en Tesla och bytt till ett märke där jag kan svänga förbi över lunchen och få problemet fixat bums (förhoppningsvis), istället för att planera in en semesterdag eller två eller tre...Bjelke skrev:(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan )
Nu låter det ju som att jag försvarar Tesla men vad jag menar är att även traditionella handlare lever fan. Teslas stora problem tycker jag är att dom är för få och det är för långt dit för många av oss.
Vad har detta med servicenivån att göra? Audi och Toveks bil är två helt olika företag. Audi skiter i sina kunder, precis som Tesla gör. Men återförsäljaren slet häcken av sig för att få problemet löst.Sen följde jag länge en herre på det här forumet som försökte få tag i sin dragkrok som han hade betalat för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dålig service/upplevelse?
Skönt att höra!mati skrev:Vi har ingen Audi-handlare i Götene, jag åker till Toveks bil i Lidköping. Och ja, de har riktigt bra service. Inga problem att få hjälp direkt. Jag hade tidigare en Volvo som jag servade hos Bilia i Skara och det var exakt samma servicenivå där. Inte sällan fick jag t.ex. låna en privat bil utav någon anställd när de inte hade någon lånebil tillgänglig, osv. Jag tror att det är stor skillnad var man bor. Här på landsbygden måste man hålla en bra servicenivå, annars blir man av med sina kunder. Alla känner ju alla. För mig är det en självklarhet att jag inte behöver varken säga vad jag heter eller vilket regnummer min bil har när jag lämnar in den. Naturligtvis känner de mig och min bil. Ett lite halvdrygt kundbemötande à la Tesla är helt otänkbart. Jag förstår att det kan se helt annorlunda ut på andra ställen, och då är det kanske ingen större skillnad jämfört med Tesla. Men för mig är det som dag och natt.
Jag uppfattade det som att det var Toveks bil som lockade in dig för att hämta en krok som inte fanns, yra om att slakta demobil o.s.v. Det är inte min bild av någon som sliter häcken av sig, jag hade aldrig accepterat det. Men då missförstod jag alltså, lätt hänt.mati skrev:Vad har detta med servicenivån att göra? Audi och Toveks bil är två helt olika företag. Audi skiter i sina kunder, precis som Tesla gör. Men återförsäljaren slet häcken av sig för att få problemet löst.
Re: Dålig service/upplevelse?
Jo, det gjorde de. Men de lurade inte in mig, utan det stod i deras ordersystem att kroken hade kommit, vilket sedan visade sig vara fel.Curik skrev:Jag uppfattade det som att det var Toveks bil som lockade in dig för att hämta en krok som inte fanns, yra om att slakta demobil o.s.v. Det är inte min bild av någon som sliter häcken av sig, jag hade aldrig accepterat det. Men då missförstod jag alltså, lätt hänt.
När den till sist faktiskt kom så stod det däremot inte någonstans och ingen visste var den plötsligt hade kommit ifrån. Det var lite mysko och jag fick en känsla av att någon hade bara dumpat av lådan med kroken utanför deras dörr. Jag hade tidigare pratat med en regionansvarig Audi-snubbe och han hade lovat att han skulle göra precis detta så fort har får tag i en dragkrok. Fast ingen trodde väl att han verkligen menade det. Det faller absolut ingen skugga på min återförsäljare, och egentligen inte ens på Audi Sverige. Det är enbart Audi centralt i Tyskland som bär hela ansvaret för detta.
Och att de försökte slakta en demobil anser jag är bra. De började ju med det. Men att det sedan ändå inte gick, eftersom alla delar inte gick att plocka bort från den befintliga bilen, är knappast deras fel. Det tycker i alla fall inte jag. De försökte verkligen att lösa situationen.
Jag fick dessutom en annan bil, först en SQ7 (som jag såklart inte ville ha) och sedan en e-tron som hade drag. Den senare hade jag på obestämd tid, och jag hade fått behålla den hur länge som helst om inte min krok hade dykt upp lite senare.
Nej, jag kan verkligen inte beskylla dem för att de inte har gjort nånting. Att jag ändå var förbannad och missnöjd är ju kanske inte så konstigt med tanke på att jag köpte bilen för dragkrokens skull, men jag har hela tiden varit tydlig med att det inte är återförsäljarens fel. Jag fick faktiskt en hel bunt med prylar och kläder som kompensation efteråt - från Toveks bil. Från Audi fick jag ingenting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dålig service/upplevelse?
Har haft Tesla S sedan de började säljas i Sverige. Varje gång jag lämnar bilen på service får jag den tillbaka med massa nya fel. Jag upplever att servicekvaliten är så låg. I vissa fall har mekanikern visat tydlig slarv, kanske låg kunskap. Jag lurade mig själv ett par gånger genom att byta till nyare S men upplever samma problem varje gång. Försökte under två år att få kontakt med någon som har lust att resonera eller sätta sig i ärendet men det är omöjligt att få kontakt. Ingen hos Tesla verkar bry sig. Man får vibbar att kunden ska vara nöjd bara för att man har fått chansen/äran att äga en Tesla. Nu har jag tröttnat och kommer att byta till ett annat märke. Aldrig mer Tesla. Konkurrenterna kommer med snabba steg att köra om Tesla och jag avvaktar med spänning!
Re: Dålig service/upplevelse?
Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.
Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.
Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.
Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri
Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.
Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också.
Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky!
Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.
Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.
Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri
Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.
Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också.
Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky!
Re: Dålig service/upplevelse?
Eftersom varenda skitgrej när det gäller Tesla blir viralt så är det inte mycket som går under den mediala radarn.
Tittar man på nöjdhetsfaktorn och kostnader för kund för rep och service så ligger ju Tesla i absolut topp, trots Toyota och Hondas dominans i kvalitetsligan.
Så kan man ta att en list sitter lite snett och att man får hjälpa till med att dutta på helljusspaken själv ibland är chansen stor att man blir mer nöjd än någonsin.
De tyska ”kvalitetsbilarna” prenumererar ju på bottenplatserna när det gäller haverier på elektronik, drivlina, motorer och avgasrening - som de dessutom fuskat med.
Men tjock känsla i blinkersspaken och gräll bordellbelysning runt dörrsidorna kanske lockar mer, vad vet jag…
Tittar man på nöjdhetsfaktorn och kostnader för kund för rep och service så ligger ju Tesla i absolut topp, trots Toyota och Hondas dominans i kvalitetsligan.
Så kan man ta att en list sitter lite snett och att man får hjälpa till med att dutta på helljusspaken själv ibland är chansen stor att man blir mer nöjd än någonsin.
De tyska ”kvalitetsbilarna” prenumererar ju på bottenplatserna när det gäller haverier på elektronik, drivlina, motorer och avgasrening - som de dessutom fuskat med.
Men tjock känsla i blinkersspaken och gräll bordellbelysning runt dörrsidorna kanske lockar mer, vad vet jag…
Tesla Y LR -22 EAP