Dålig service/upplevelse?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av Curik »

km98 skrev:
Curik skrev:
km98 skrev:
Du har rätt. Man blir ju väldigt lätt lockad av hur fint paketerat allt kring Tesla är men svårt att veta hur det egentligen är förrän man läser forum som just detta. Tycker bara det är trist att man som ny kund redan innan man har bilen, blir dåligt behandlad. Det skadar ju bara företaget och ryktet. Jag har flera vänner som också är sugna på Tesla men vill överväga efter jag har fått min. Visst får dom säkert sin sale ändå men det är så onödigt när företag gör så här. Känns inte som att det är så mycket struktur i företaget men precis som du säger är det ett ungt företag som växer stort och snabbt.
Visst blir man lockad. Jag tror en del av problemet är allt surr om Tesla i media och bland vänner/kollegor. Då ställs det nog högre förväntningar, som jag inte tror Tesla kan leva upp till just nu.

Sunt av dina vänner tycker jag, med tanke på den rådande världsekonomin. Sen tror jag inte du kommer ångra ditt köp heller. Jag har redan (fick bilen i Mars) varit tvungen att åka in på service en gång (vindrutetorkare), och nya grejer har dykt upp som måste åtgärdas (fönstren). Inte kul.
Jag bor 20 mil bort, fick tid om 30 dagar men när jag ringde in och förklarade att felet påverkade trafiksäkerheten så fick jag tid dagen efter istället.

Som sagt, inte kul. Och hela upplevelsen från sälj till service är rätt osmooth. Efter provkörningen fick jag ett nummer till en säljare som varken svarade på mail eller telefon. Inte hörde man något förrens precis mot slutet av beställningen heller. Men gud vad kul bilen är att köra. Ångrar det inte en sekund.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Hur ser det ut för er som bor i norr; kommer det ut någon ranger och fixar fel, eller är det att bila/bärga till el Stockholmo som gäller? (kostar ju lite indirekt @lediga dagar)

Eller är bilarna i norr felfria? :?:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av Bjelke »

mastodontfilmsmats skrev:
Hur ser det ut för er som bor i norr; kommer det ut någon ranger och fixar fel, eller är det att bila/bärga till el Stockholmo som gäller? (kostar ju lite indirekt @lediga dagar)

Eller är bilarna i norr felfria? :?:
Kan inte säga att det har varit så jäkla kul alla gånger, och aldrig sett skymten av någon ranger här även
om dom pratat om det ett antal gånger...
Jag har förlorat tvåsiffrigt antal dagar på ärenden i Väsby, och många av dom har varit på grund
av deras egen inkompetens (fått åka flera gånger för samma fel osv).
Och jag bor ”bara” 26 mil därifrån.
Sedan ett par år har jag (för min egen hälsas skull mest) sänkt min ambition och accepterar lite fel på bilen
och åker bara ner när det passar oss typ. Jag har tex haft gula randen-felet på ena bilen sedan förra våren, den
var vi dock ner med i höstas för att fixa just detta samt byta båda lyktor i fram pgav att dioderna hade slocknat,
men gula randen gjorde dom inget åt då (och inte så att dom sa något innan heller så att vi tex hade kunnat
vänta lite med lyktorna för få båda felen åtgärdade vid samma tillfälle liksom)...
Och så här håller det på... typ...
tror ni att dom hört av sig om dom har möjlighet att fixa gula randen? Nix.
(Verktyget var tydligen trasigt i höstas)
Jag har även problemet med gula randen på nyaste bilen, köpt för ett år sedan snart, vilket jag anmälde i augusti
men det har dom också ”glömt” ...
Men jag gnäller inte lika mycket här längre för det är liksom inte riktigt min stil, det känns fel på något sätt...
(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan :lol: )
Man kan väl säga att vi båda har gett upp. Du har slutat tjata och helt enkelt lärt dig leva med serviceeländet och jag har övergett drömmen om en Tesla och bytt till ett märke där jag kan svänga förbi över lunchen och få problemet fixat bums (förhoppningsvis), istället för att planera in en semesterdag eller två eller tre...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Bjelke skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Hur ser det ut för er som bor i norr; kommer det ut någon ranger och fixar fel, eller är det att bila/bärga till el Stockholmo som gäller? (kostar ju lite indirekt @lediga dagar)

Eller är bilarna i norr felfria? :?:
Kan inte säga att det har varit så jäkla kul alla gånger, och aldrig sett skymten av någon ranger här även
om dom pratat om det ett antal gånger...
Jag har förlorat tvåsiffrigt antal dagar på ärenden i Väsby, och många av dom har varit på grund
av deras egen inkompetens (fått åka flera gånger för samma fel osv).
Och jag bor ”bara” 26 mil därifrån.
Sedan ett par år har jag (för min egen hälsas skull mest) sänkt min ambition och accepterar lite fel på bilen
och åker bara ner när det passar oss typ. Jag har tex haft gula randen-felet på ena bilen sedan förra våren, den
var vi dock ner med i höstas för att fixa just detta samt byta båda lyktor i fram pgav att dioderna hade slocknat,
men gula randen gjorde dom inget åt då (och inte så att dom sa något innan heller så att vi tex hade kunnat
vänta lite med lyktorna för få båda felen åtgärdade vid samma tillfälle liksom)...
Och så här håller det på... typ...
tror ni att dom hört av sig om dom har möjlighet att fixa gula randen? Nix.
(Verktyget var tydligen trasigt i höstas)
Jag har även problemet med gula randen på nyaste bilen, köpt för ett år sedan snart, vilket jag anmälde i augusti
men det har dom också ”glömt” ...
Men jag gnäller inte lika mycket här längre för det är liksom inte riktigt min stil, det känns fel på något sätt...
(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan :lol: )
Låter ju halvtröttsamt, minst sagt.
Jag har 40 mil till Söderhamn, så får du en hum, det blir kanske samma sak i antal lediga dagar i vilket fall (en natt/morgon dit, en dag hem om inte bilen går fixa direkt?).
För mig som icke-övertidsarbetande industriarbetare är lediga dagar ganska hard to come by också; jag har 25 lediga dagar per år, punkt... och dessa spenderas helst inte på resande fot "i onödan".
Meanwhile har Ford, Hyundai, Kia, Renault, Nissan mfl verkstäder i stan... Nu lät det som att det var på G ett servicecenter i Umeå också, men, det känns lite som en ID3: kommer inom kort..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av mati »

mastodontfilmsmats skrev:
Låter ju halvtröttsamt, minst sagt...
Det är tröttsamt. Jag hade emellanåt lite jobbärenden i Göteborg ungefär en gång i månaden när min Model S var ny. Jag passade då på att lämna in bilen varje gång (!) jag ändå var där. Det var bara ungefär en halvtimmes omväg eller så, hyfsat hanterbart. Men när antalet fel inte minskade och service centret inte förmådde att åtgärda dem under tiden bilen var hos dem, samtidigt som jag så småningom inte längre hade några andra ärenden i Göteborgs-området, ledsnade jag rejält. Det är ju viss skillnad om man har ett ärende som man ändå åker till, får betalt för resan, kan sitta på jobbet medan bilen är på verkstan och åker sedan hem i den egna bilen, eller om man måste ta ledigt för detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av Curik »

mati skrev:
Bjelke skrev:
(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan :lol: )
Man kan väl säga att vi båda har gett upp. Du har slutat tjata och helt enkelt lärt dig leva med serviceeländet och jag har övergett drömmen om en Tesla och bytt till ett märke där jag kan svänga förbi över lunchen och få problemet fixat bums (förhoppningsvis), istället för att planera in en semesterdag eller två eller tre...
Hatten av till Audi i Götene om man får komma in med bilen över lunchen och få den fixad bums. Det har verkligen inte varit min erfarenhet när jag körde en ny Audi tidigare. Dom var dessutom knepiga att få tag i per telefon, jag fick aldrig någon lånebil och sätena var smutsiga efter servicen. Jag tog alltid kort på bilen innan då en kollega fick tillbaka sin bil med lackskador och bråkade i månader. Handlaren påstod att dom inte hade ansvar över bilen när den stod parkerad på deras parkering, och hade hittat någon klausul i motormännens dokumentation som styrkte detta.. han fick nöja sig med att dom ersatte hälften av "good will".. En annan kollega fick rost över hela bagageluckan efter några månader och där bråkade handlaren också eftersom det inte var genomrostat (en annan handlare i det här fallet).

Nu låter det ju som att jag försvarar Tesla men vad jag menar är att även traditionella handlare lever fan. Teslas stora problem tycker jag är att dom är för få och det är för långt dit för många av oss.

Sen följde jag länge en herre på det här forumet som försökte få tag i sin dragkrok som han hade betalat för. ;)
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av Fredrik j »

Curik skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan :lol: )
Man kan väl säga att vi båda har gett upp. Du har slutat tjata och helt enkelt lärt dig leva med serviceeländet och jag har övergett drömmen om en Tesla och bytt till ett märke där jag kan svänga förbi över lunchen och få problemet fixat bums (förhoppningsvis), istället för att planera in en semesterdag eller två eller tre...
Hatten av till Audi i Götene om man får komma in med bilen över lunchen och få den fixad bums. Det har verkligen inte varit min erfarenhet när jag körde en ny Audi tidigare. Dom var dessutom knepiga att få tag i per telefon, jag fick aldrig någon lånebil och sätena var smutsiga efter servicen. Jag tog alltid kort på bilen innan då en kollega fick tillbaka sin bil med lackskador och bråkade i månader. Handlaren påstod att dom inte hade ansvar över bilen när den stod parkerad på deras parkering, och hade hittat någon klausul i motormännens dokumentation som styrkte detta.. han fick nöja sig med att dom ersatte hälften av "good will".. En annan kollega fick rost över hela bagageluckan efter några månader och där bråkade handlaren också eftersom det inte var genomrostat (en annan handlare i det här fallet).

Nu låter det ju som att jag försvarar Tesla men vad jag menar är att även traditionella handlare lever fan. Teslas stora problem tycker jag är att dom är för få och det är för långt dit för många av oss.

Sen följde jag länge en herre på det här forumet som försökte få tag i sin dragkrok som han hade betalat för. ;)
Fördelen med andra märken är ju att man kan byta handlare om dom tramsar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
Curik skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan :lol: )
Man kan väl säga att vi båda har gett upp. Du har slutat tjata och helt enkelt lärt dig leva med serviceeländet och jag har övergett drömmen om en Tesla och bytt till ett märke där jag kan svänga förbi över lunchen och få problemet fixat bums (förhoppningsvis), istället för att planera in en semesterdag eller två eller tre...
Hatten av till Audi i Götene om man får komma in med bilen över lunchen och få den fixad bums. Det har verkligen inte varit min erfarenhet när jag körde en ny Audi tidigare. Dom var dessutom knepiga att få tag i per telefon, jag fick aldrig någon lånebil och sätena var smutsiga efter servicen. Jag tog alltid kort på bilen innan då en kollega fick tillbaka sin bil med lackskador och bråkade i månader. Handlaren påstod att dom inte hade ansvar över bilen när den stod parkerad på deras parkering, och hade hittat någon klausul i motormännens dokumentation som styrkte detta.. han fick nöja sig med att dom ersatte hälften av "good will".. En annan kollega fick rost över hela bagageluckan efter några månader och där bråkade handlaren också eftersom det inte var genomrostat (en annan handlare i det här fallet).

Nu låter det ju som att jag försvarar Tesla men vad jag menar är att även traditionella handlare lever fan. Teslas stora problem tycker jag är att dom är för få och det är för långt dit för många av oss.

Sen följde jag länge en herre på det här forumet som försökte få tag i sin dragkrok som han hade betalat för. ;)
Fördelen med andra märken är ju att man kan byta handlare om dom tramsar.
Japp håller helt med.. Jag har tex själv valt bort min närmste handlare och kör 3 mil extra för att få en I mina ögon bättre handlare vilket också visat sig praktiskt både före och efter jag köpte bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av mati »

Curik skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
(Ni som hängt här länge minns säkert min och Matis frustration för några år sedan :lol: )
Man kan väl säga att vi båda har gett upp. Du har slutat tjata och helt enkelt lärt dig leva med serviceeländet och jag har övergett drömmen om en Tesla och bytt till ett märke där jag kan svänga förbi över lunchen och få problemet fixat bums (förhoppningsvis), istället för att planera in en semesterdag eller två eller tre...
Hatten av till Audi i Götene om man får komma in med bilen över lunchen och få den fixad bums. Det har verkligen inte varit min erfarenhet när jag körde en ny Audi tidigare. Dom var dessutom knepiga att få tag i per telefon, jag fick aldrig någon lånebil och sätena var smutsiga efter servicen. Jag tog alltid kort på bilen innan då en kollega fick tillbaka sin bil med lackskador och bråkade i månader. Handlaren påstod att dom inte hade ansvar över bilen när den stod parkerad på deras parkering, och hade hittat någon klausul i motormännens dokumentation som styrkte detta.. han fick nöja sig med att dom ersatte hälften av "good will".. En annan kollega fick rost över hela bagageluckan efter några månader och där bråkade handlaren också eftersom det inte var genomrostat (en annan handlare i det här fallet).

Nu låter det ju som att jag försvarar Tesla men vad jag menar är att även traditionella handlare lever fan. Teslas stora problem tycker jag är att dom är för få och det är för långt dit för många av oss.
Vi har ingen Audi-handlare i Götene, jag åker till Toveks bil i Lidköping. Och ja, de har riktigt bra service. Inga problem att få hjälp direkt. Jag hade tidigare en Volvo som jag servade hos Bilia i Skara och det var exakt samma servicenivå där. Inte sällan fick jag t.ex. låna en privat bil utav någon anställd när de inte hade någon lånebil tillgänglig, osv. Jag tror att det är stor skillnad var man bor. Här på landsbygden måste man hålla en bra servicenivå, annars blir man av med sina kunder. Alla känner ju alla. För mig är det en självklarhet att jag inte behöver varken säga vad jag heter eller vilket regnummer min bil har när jag lämnar in den. Naturligtvis känner de mig och min bil. Ett lite halvdrygt kundbemötande à la Tesla är helt otänkbart. Jag förstår att det kan se helt annorlunda ut på andra ställen, och då är det kanske ingen större skillnad jämfört med Tesla. Men för mig är det som dag och natt.
Sen följde jag länge en herre på det här forumet som försökte få tag i sin dragkrok som han hade betalat för. ;)
Vad har detta med servicenivån att göra? Audi och Toveks bil är två helt olika företag. Audi skiter i sina kunder, precis som Tesla gör. Men återförsäljaren slet häcken av sig för att få problemet löst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av Curik »

mati skrev:
Vi har ingen Audi-handlare i Götene, jag åker till Toveks bil i Lidköping. Och ja, de har riktigt bra service. Inga problem att få hjälp direkt. Jag hade tidigare en Volvo som jag servade hos Bilia i Skara och det var exakt samma servicenivå där. Inte sällan fick jag t.ex. låna en privat bil utav någon anställd när de inte hade någon lånebil tillgänglig, osv. Jag tror att det är stor skillnad var man bor. Här på landsbygden måste man hålla en bra servicenivå, annars blir man av med sina kunder. Alla känner ju alla. För mig är det en självklarhet att jag inte behöver varken säga vad jag heter eller vilket regnummer min bil har när jag lämnar in den. Naturligtvis känner de mig och min bil. Ett lite halvdrygt kundbemötande à la Tesla är helt otänkbart. Jag förstår att det kan se helt annorlunda ut på andra ställen, och då är det kanske ingen större skillnad jämfört med Tesla. Men för mig är det som dag och natt.
Skönt att höra!
mati skrev:
Vad har detta med servicenivån att göra? Audi och Toveks bil är två helt olika företag. Audi skiter i sina kunder, precis som Tesla gör. Men återförsäljaren slet häcken av sig för att få problemet löst.
Jag uppfattade det som att det var Toveks bil som lockade in dig för att hämta en krok som inte fanns, yra om att slakta demobil o.s.v. Det är inte min bild av någon som sliter häcken av sig, jag hade aldrig accepterat det. Men då missförstod jag alltså, lätt hänt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av mati »

Curik skrev:
Jag uppfattade det som att det var Toveks bil som lockade in dig för att hämta en krok som inte fanns, yra om att slakta demobil o.s.v. Det är inte min bild av någon som sliter häcken av sig, jag hade aldrig accepterat det. Men då missförstod jag alltså, lätt hänt.
Jo, det gjorde de. Men de lurade inte in mig, utan det stod i deras ordersystem att kroken hade kommit, vilket sedan visade sig vara fel.
När den till sist faktiskt kom så stod det däremot inte någonstans och ingen visste var den plötsligt hade kommit ifrån. Det var lite mysko och jag fick en känsla av att någon hade bara dumpat av lådan med kroken utanför deras dörr. Jag hade tidigare pratat med en regionansvarig Audi-snubbe och han hade lovat att han skulle göra precis detta så fort har får tag i en dragkrok. Fast ingen trodde väl att han verkligen menade det. Det faller absolut ingen skugga på min återförsäljare, och egentligen inte ens på Audi Sverige. Det är enbart Audi centralt i Tyskland som bär hela ansvaret för detta.
Och att de försökte slakta en demobil anser jag är bra. De började ju med det. Men att det sedan ändå inte gick, eftersom alla delar inte gick att plocka bort från den befintliga bilen, är knappast deras fel. Det tycker i alla fall inte jag. De försökte verkligen att lösa situationen.
Jag fick dessutom en annan bil, först en SQ7 (som jag såklart inte ville ha) och sedan en e-tron som hade drag. Den senare hade jag på obestämd tid, och jag hade fått behålla den hur länge som helst om inte min krok hade dykt upp lite senare.
Nej, jag kan verkligen inte beskylla dem för att de inte har gjort nånting. Att jag ändå var förbannad och missnöjd är ju kanske inte så konstigt med tanke på att jag köpte bilen för dragkrokens skull, men jag har hela tiden varit tydlig med att det inte är återförsäljarens fel. Jag fick faktiskt en hel bunt med prylar och kläder som kompensation efteråt - från Toveks bil. Från Audi fick jag ingenting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
FD-Tesler
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 dec 2021 08:24

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av FD-Tesler »

Har haft Tesla S sedan de började säljas i Sverige. Varje gång jag lämnar bilen på service får jag den tillbaka med massa nya fel. Jag upplever att servicekvaliten är så låg. I vissa fall har mekanikern visat tydlig slarv, kanske låg kunskap. Jag lurade mig själv ett par gånger genom att byta till nyare S men upplever samma problem varje gång. Försökte under två år att få kontakt med någon som har lust att resonera eller sätta sig i ärendet men det är omöjligt att få kontakt. Ingen hos Tesla verkar bry sig. Man får vibbar att kunden ska vara nöjd bara för att man har fått chansen/äran att äga en Tesla. Nu har jag tröttnat och kommer att byta till ett annat märke. Aldrig mer Tesla. Konkurrenterna kommer med snabba steg att köra om Tesla och jag avvaktar med spänning!
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av wannabee »

Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av BrooklynS »

Eftersom varenda skitgrej när det gäller Tesla blir viralt så är det inte mycket som går under den mediala radarn.

Tittar man på nöjdhetsfaktorn och kostnader för kund för rep och service så ligger ju Tesla i absolut topp, trots Toyota och Hondas dominans i kvalitetsligan.

Så kan man ta att en list sitter lite snett och att man får hjälpa till med att dutta på helljusspaken själv ibland är chansen stor att man blir mer nöjd än någonsin.

De tyska ”kvalitetsbilarna” prenumererar ju på bottenplatserna när det gäller haverier på elektronik, drivlina, motorer och avgasrening - som de dessutom fuskat med.

Men tjock känsla i blinkersspaken och gräll bordellbelysning runt dörrsidorna kanske lockar mer, vad vet jag…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av nek0 »

Ja det beror på vem man frågar
2020-j.d.-power-initial-quality-study-5.jpg
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verkar ju iallafall inte ligga jättelångt efter Land Rover, Audi, Volvo och Merca... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av nek0 »

SwedishAdvocate skrev:
Verkar ju iallafall inte ligga jättelångt efter Land Rover, Audi, Volvo och Merca... ;)
Jo de "bästa " har "bara" 136 fel ?
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av Esterox »

wannabee skrev:
Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Det är ju rätt kul att höra folk kritisera hybrider för då är det helt plötsligt två drivlinor som behöver service, men om det är ren elbil behövs ingen service alls. Är inte el-delen i en hybrid precis som i en elbil, eller ? Jag har ägt hybrider, kanon bil för mitt körmönster jag hade då. Dyrare än en bensinbil ? Nej inte i service.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av nek0 »

Esterox skrev:
wannabee skrev:
Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Det är ju rätt kul att höra folk kritisera hybrider för då är det helt plötsligt två drivlinor som behöver service, men om det är ren elbil behövs ingen service alls. Är inte el-delen i en hybrid precis som i en elbil, eller ? Jag har ägt hybrider, kanon bil för mitt körmönster jag hade då. Dyrare än en bensinbil ? Nej inte i service.
Service till min Seat pluginhybrid kostar 0 kr upp till 4 år eller 6000mil. Längre än så tänker inte jag ha den och fattar inte vad är det som många klagar över. Billigare service får man leta efter
FD-Tesler
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 dec 2021 08:24

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av FD-Tesler »

nek0 skrev:
Esterox skrev:
wannabee skrev:
Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Det är ju rätt kul att höra folk kritisera hybrider för då är det helt plötsligt två drivlinor som behöver service, men om det är ren elbil behövs ingen service alls. Är inte el-delen i en hybrid precis som i en elbil, eller ? Jag har ägt hybrider, kanon bil för mitt körmönster jag hade då. Dyrare än en bensinbil ? Nej inte i service.
Service till min Seat pluginhybrid kostar 0 kr upp till 4 år eller 6000mil. Längre än så tänker inte jag ha den och fattar inte vad är det som många klagar över. Billigare service får man leta efter
Bilarna i sig är ok tycker jag bara man inte behöver service. Då är det ett oändligt elände. Jag har fått betala för delar även under garantitiden. Sedan är det typ tabu att säga sanningen om sin upplevelse med Tesla bilar. Jag har haft Tesla länge och har märkt tydligt att man inte ska prata negativt men när man går längre in i samtalet blir det helt annan attityd. Kvalitetsmässigt är det inte i närheten av andra märken men håller med om att det är roliga bilar.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av DanneB »

FD-Tesler skrev:
Har haft Tesla S sedan de började säljas i Sverige. Varje gång jag lämnar bilen på service får jag den tillbaka med massa nya fel. Jag upplever att servicekvaliten är så låg. I vissa fall har mekanikern visat tydlig slarv, kanske låg kunskap. Jag lurade mig själv ett par gånger genom att byta till nyare S men upplever samma problem varje gång. Försökte under två år att få kontakt med någon som har lust att resonera eller sätta sig i ärendet men det är omöjligt att få kontakt. Ingen hos Tesla verkar bry sig. Man får vibbar att kunden ska vara nöjd bara för att man har fått chansen/äran att äga en Tesla. Nu har jag tröttnat och kommer att byta till ett annat märke. Aldrig mer Tesla. Konkurrenterna kommer med snabba steg att köra om Tesla och jag avvaktar med spänning!
Så kände jag mig med mina två sista Volvo:s. Man lämnade in på service och bilen kom tillbaka i ett sämre skick varenda gång. Till slut kände man att man var tvungen att köpa en ny. Gick över till ett annat märke till sist och det blev Tesla.
Men som sagt, Tesla är inte heller problemfria, men de är inte ensamma om det. Har dock inte upplevt samma skit ännu.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av wannabee »

nek0 skrev:
Esterox skrev:
wannabee skrev:
Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Det är ju rätt kul att höra folk kritisera hybrider för då är det helt plötsligt två drivlinor som behöver service, men om det är ren elbil behövs ingen service alls. Är inte el-delen i en hybrid precis som i en elbil, eller ? Jag har ägt hybrider, kanon bil för mitt körmönster jag hade då. Dyrare än en bensinbil ? Nej inte i service.
Service till min Seat pluginhybrid kostar 0 kr upp till 4 år eller 6000mil. Längre än så tänker inte jag ha den och fattar inte vad är det som många klagar över. Billigare service får man leta efter
Menar du att servicen är inräknad i priset när du köper bilen? För oljan håller väl inte 6000 mil? (En del kör ju med 3000 mil emellan)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av wannabee »

Esterox skrev:
wannabee skrev:
Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Det är ju rätt kul att höra folk kritisera hybrider för då är det helt plötsligt två drivlinor som behöver service, men om det är ren elbil behövs ingen service alls. Är inte el-delen i en hybrid precis som i en elbil, eller ? Jag har ägt hybrider, kanon bil för mitt körmönster jag hade då. Dyrare än en bensinbil ? Nej inte i service.
Givetvis behöver man kolla bromsarna då och då på alla bilar, men det kan man ju göra själv eller på icke märkesverkstad. Men krävs det för att garantin ska gälla så måste man ju åka in och göra den. Det måste man ju även på de märken där servicen de första åren ingår i priset när man köper bilen. Hos Tesla kan man ju göra underhållsservice, typ bromsar själv, eller hos nån annan firma och garantierna gäller ändå.
Hybrider kan ju funka hyfsat de tio första åren, men sen.. Jag brukar ha mina bilar 20 år eller så och det har jag inte tänkt ändra på och då vill jag inte köpa nåt som är gjort för att paja efter tio år.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Dålig service/upplevelse?

Inlägg av Esterox »

wannabee skrev:
Esterox skrev:
wannabee skrev:
Hoppas verkligen bilarna från Kina och Berlin håller bättre kvalitet än de från USA.

Att jag tänker köpa Tesla är för att garantin gäller även om jag aldrig besöker dom för service, men det förutsätter ju att bilen inte är trasig redan vid leverans, typ.

Nuvarande Toyota börjar ju bli drygt 20 år, så de sista två, tre åren har det ju blivit några verkstadsbesök, innan dess var det väl ett eller två besök när den var ny, för att garantin skulle gälla och sedan för kamremsbyte ett par gånger. Filter och olja och bromsbackar har jag bytt själv.

Så jag hoppas faktiskt att efter jag hämtat bilen ska jag helst slippa se dem överhuvudtaget, men det är ju lite av att köpa en lottsedel i ett lotteri ;)

Att springa till någon verkstad flera gånger om året är något jag verkligen skulle avsky, oavsett hur nära den ligger eller hur trevliga de är.

Nej, jag vill köpa en felfri bil som inte går sönder titt och tätt, och jag vill även slippa åka till macken, så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda, och då har den dessutom ett pyttelitet batteri. En elbil ska det vara med stort batteri och liten förbrukning per in så batteriet helst räcker hela vägen hem också. :lol:

Köpa en elbil som tex en Kia Niro och sen vara tvungen att serva den i onödan varje år bara för att de ska kunna skinna en på pengar i en massa år, garantin är ju sju år, så sju gånger skulle jag ju vara tvungen att åka dit helt i onödan, det skulle jag verkligen avsky! :evil:
Det är ju rätt kul att höra folk kritisera hybrider för då är det helt plötsligt två drivlinor som behöver service, men om det är ren elbil behövs ingen service alls. Är inte el-delen i en hybrid precis som i en elbil, eller ? Jag har ägt hybrider, kanon bil för mitt körmönster jag hade då. Dyrare än en bensinbil ? Nej inte i service.
Givetvis behöver man kolla bromsarna då och då på alla bilar, men det kan man ju göra själv eller på icke märkesverkstad. Men krävs det för att garantin ska gälla så måste man ju åka in och göra den. Det måste man ju även på de märken där servicen de första åren ingår i priset när man köper bilen. Hos Tesla kan man ju göra underhållsservice, typ bromsar själv, eller hos nån annan firma och garantierna gäller ändå.
Hybrider kan ju funka hyfsat de tio första åren, men sen.. Jag brukar ha mina bilar 20 år eller så och det har jag inte tänkt ändra på och då vill jag inte köpa nåt som är gjort för att paja efter tio år.
Men du skrev ju själv att hybrider var det värsta för det var då TVÅ drivlinor som behöver service.
Citat : så därför vill jag ha en elbil och absolut ingen hybrid, det värsta från två världar, som kräver ännu mer service än en bensinbil då den har två drivlinor i stället för en enda.

Vad gör att en elmotorn i en hybrid behöver service men inte i en elbil ?
Vad gör att hybrider pajar efter 10 år ? Och vad i en hybrid går sönder som inte gör det på en elbil ?
Skriv svar