Sida 1 av 1

Tesla mest innovativt

Postat: 14 maj 2020 04:31
av Zalman3
Tesla är det mest innovativa elbilsföretaget, men VW har på kort tid gått från fjärde till andra plats.
Och Hyundai gått från femte till tredje plats.
Kan Hyundai klättra ytterligare med sin 800V satsning?

Ranking april 2020:
1. Tesla
2. VW Group
3. Hyundai
4. BYD
5. Renault
6. BAIC

Ranking januari 2019:
1. Tesla
2. BYD
3. BAIC
4. VW Group
5. Hyundai
6. Renault
cam-electromobility-report-abbildung-1-bev.png
cam-april-2020-03-min.png

Re: Tesla mest innovativt

Postat: 17 maj 2020 13:38
av kenjon

Re: Tesla mest innovativt

Postat: 17 maj 2020 15:37
av bonath
Undrar vad en beg model 3 - 19 blir värd om 3-5 år?

Re: Tesla mest innovativt

Postat: 17 maj 2020 15:51
av taliz
Som jag skrev i en annan tråd:

Känns som dom blandat ihop saker.
De celler som CATL skall tillhandahålla är billiga, och tunga, LIPO-batterier. ”Cell to pack” för maximal kostnadsbesparing. De kommer hamna i kinesiska SR+.
Inget revolutionerande.

Teslas egna celler är något helt annat. Cylindriska 40650 eller 4070. De kommer med helt ny teknik med lång livslängd, högre energitäthet och lägre pris. Men var/när de skall produceras är oklart än.
Gissningsvis låg volym endast för nya S Plaid i början.

Re: Tesla mest innovativt

Postat: 17 maj 2020 16:11
av vigge50
Enligt vilka kriterier och enligt vem? Utan den informationen så säger det inte så mycket, någon källa är tydligen inte av betydelse heller här.
Sen undrar jag verkligen hur BYD 2018 kunde ligga tvåa nära Tesla och när diagrammet 2019 kom så har de aldrig varit nära Tesla. Har de ändrat kriterierna och sen gjort om bedömningen i efterhand eller är det två olika frågeställningar som blandats ihop i detta inlägget?

Re: Tesla mest innovativt

Postat: 17 maj 2020 19:39
av 12man
Intressant skala på 2019 diagrammet

Re: Tesla mest innovativt

Postat: 18 maj 2020 00:49
av Zalman3
Tesla uppnådde en innovativ styrka på 92,7 indexpoäng i modellen S främst på grund av Model S, som fortfarande har det högsta utbudet i alla segment och den bästa förbrukningseffektiviteten i alla modeller (bästa strömförbrukning i respektive segment av Model S, Model X och Model 3) Observationsperiod. Volkswagen Group, som planerar att massproducera ID.3-modellen baserat på det modulära elektriska kit under de kommande månaderna , kommer att gynnas av VW e-up !, den mest ekonomiska elektriska modellen i sin klass, och det innovativa 800 volt laddningssystemet i Porsche Taycan , genom vilket kan laddas med en laddningseffekt på upp till 270 kW.

Hyundai flyttar förbi de kinesiska tillverkarna BYD och BAIC till tredje plats. Här är Kia e-Soul med det högsta utbudet och den lägsta förbrukningen i segmentet, liksom Hyundai Ioniq 2020 i den rent elektriska versionen (lägsta förbrukning i segmentet) innovatörerna. Området för högpresterande utförs av BYD och Renault. Både Qin Pro EV och Song MAX EV sticker ut vid BYD med det näst högsta intervallet i segmentet. Modellerna räcker dock inte för att försvara andraplatsen från föregående år. Renaults huvudfunktion är det nya litiumjonbatteriet med 52 kWh i ZoeGöra. Räckvidden ökar med 32 procent till 390 km enligt WLTP. Således har Zoe det högsta utbudet i småbilsegmentet under observationsperioden.

https://www.elektroauto-news.net/2020/c ... n-hybriden