Giga factory (1) vad händer?
Moderator: Redaktion
Giga factory (1) vad händer?
Nu är de några år sedan man såg de första renderade bilderna av giga factory i Nevada. De skulle bli en enorm byggnad som skulle producera enorma mängder batterier.
Men vad hände, de senaste bilderna jag sett så är de visserligen en stor byggnad men hur ser planen ut för att slutföra den, finns de någon information om detta? Vad jag vet så har man väl inte byggt vidare på fabriken på länge nu och då menar jag o storlek på byggnaden för insidan kan jag tänka mig man optimerar hela tiden.
Någon som vet hur planerna ser ut idag?
Men vad hände, de senaste bilderna jag sett så är de visserligen en stor byggnad men hur ser planen ut för att slutföra den, finns de någon information om detta? Vad jag vet så har man väl inte byggt vidare på fabriken på länge nu och då menar jag o storlek på byggnaden för insidan kan jag tänka mig man optimerar hela tiden.
Någon som vet hur planerna ser ut idag?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Giga factory (1) vad händer?
Det finns lite information på Teslarati som du kan läsa, det är något på gång men vad vet dom inte.
Re: Giga factory (1) vad händer?
Ok.. Låter som man helt enkelt slutat bygga på den.. Undrar varför, blev de för dyrt eller men inser kanske att de är bättre med flera minsta fabriker kanske..Gretsch skrev:Det finns lite information på Teslarati som du kan läsa, det är något på gång men vad vet dom inte.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Giga factory (1) vad händer?
Ursprungliga planen var att bygga ut den snabbare men Tesla och Panasonic insåg att de kunde öka produktionshastigheten på redan byggda linor vilket gav högre produktion utan att man behövde bygga ut.chaffis75 skrev:Ok.. Låter som man helt enkelt slutat bygga på den.. Undrar varför, blev de för dyrt eller men inser kanske att de är bättre med flera minsta fabriker kanske..Gretsch skrev:Det finns lite information på Teslarati som du kan läsa, det är något på gång men vad vet dom inte.
Men nu behövs det mer kapacitet så de kommer antagligen börja bygga ut den igen.
Re: Giga factory (1) vad händer?
Jo har hört någon sådan förklaring innan också.. Känns dock som de verkligen hade räknat fel innan.. Oavsett så är de ju bra på ett sätt för de betyder garanterat att batterierna är billigare att tillverka än vad de räknade med innan.Jordad skrev:Ursprungliga planen var att bygga ut den snabbare men Tesla och Panasonic insåg att de kunde öka produktionshastigheten på redan byggda linor vilket gav högre produktion utan att man behövde bygga ut.chaffis75 skrev:Ok.. Låter som man helt enkelt slutat bygga på den.. Undrar varför, blev de för dyrt eller men inser kanske att de är bättre med flera minsta fabriker kanske..Gretsch skrev:Det finns lite information på Teslarati som du kan läsa, det är något på gång men vad vet dom inte.
Men nu behövs det mer kapacitet så de kommer antagligen börja bygga ut den igen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Giga factory (1) vad händer?
Det kan ju vara så att Tesla valde att köpa in något man från början räknat med att göra inne i fabriken. Man kanske hade tänkt att blanda sin egen elektrolyt, göra sin egen grafit och tillverka katodmaterialet från metall som man själv utvunnit ur malmen. Ju mer färdiga material man köper in, desto mer krymper utrymmesbehovet.
Tesla har gjort mycket inhouse eftersom leverantörerna inte var så intresserade av lilla Tesla när man tog fram Model S. Det är inte alls säkert att Elon Musk tycker att det ska vara strategin framåt när alla vill arbeta med Tesla.
Tesla har gjort mycket inhouse eftersom leverantörerna inte var så intresserade av lilla Tesla när man tog fram Model S. Det är inte alls säkert att Elon Musk tycker att det ska vara strategin framåt när alla vill arbeta med Tesla.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Giga factory (1) vad händer?
Corona-krisen har dock tydligt visat på fördelarNa med vertikal integration och riskerna med långa kedjor av underleverantörer, jag skulle inte bli förvånad om Tesla snarare går mot mer in-house i framtiden.HenrikC skrev:Det kan ju vara så att Tesla valde att köpa in något man från början räknat med att göra inne i fabriken. Man kanske hade tänkt att blanda sin egen elektrolyt, göra sin egen grafit och tillverka katodmaterialet från metall som man själv utvunnit ur malmen. Ju mer färdiga material man köper in, desto mer krymper utrymmesbehovet.
Tesla har gjort mycket inhouse eftersom leverantörerna inte var så intresserade av lilla Tesla när man tog fram Model S. Det är inte alls säkert att Elon Musk tycker att det ska vara strategin framåt när alla vill arbeta med Tesla.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Giga factory (1) vad händer?
CATL folket sa ju några syrliga kommentarer att man inte ska ha en jättebyggnad ut brandsynpunkt.
Börjar det brinna i en batterifabrik, då är det inte kul!
Börjar det brinna i en batterifabrik, då är det inte kul!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Giga factory (1) vad händer?
Det var ju farhågorna när pandemin startade, men i praktiken upplevde jag att störningarna blev mindre än väntat. Om konsekvenserna av en global pandemi stannar vid ett par veckors fördröjning av leveranserna har en outsourcad leverantörskedja faktiskt visat sig robustare än många föreställt sig. En vertikal integration är säkert bra om det blir en större störning än coronakrisen, som ett tredje världskrig eller ett asteroidnedslag. Då kanske man å andra sidan inte har någon avsättning för sina produkter längre.fth skrev:Corona-krisen har dock tydligt visat på fördelarNa med vertikal integration och riskerna med långa kedjor av underleverantörer, jag skulle inte bli förvånad om Tesla snarare går mot mer in-house i framtiden.
/fth
Re: Giga factory (1) vad händer?
Nuvarande tillverkningsmetod av anod och katod sker med flytande lösning. För att torka kräver detta enormt skrymmande utrustning, `curing ovens`. Tesla verkar ha hittat en ny tillverknings metod för sina batterier. Kanske inte nödvändigt med så stor fabrik längre? Vi får veta mer via en planerad visning av en ny (för forskning?) batterifabrik belägen i Fremont, Kalifornien den 15:e September.