Tänkte tipsa om jag precis gjort ett nytt avsnitt på Evolution Show som kan intresserad andra Tesla-ägare och elbilentusiaster! Allt om hur Vehicle To Grid (V2G) funkar med en av världens ledande experter i ämnet! Jag har nämligen haft nöjet att samtala med dansken Martin Messer Thomsen som ledde världens första kommersiellt installerade V2G projekt i Danmak under nästan fyra år som Nordic Operations Manager för amerikanska Nuuve.
Vi går bland annat igenom varför V2G är så revolutionerande för energimarknaden såväl som för ekosystemet det öppnar för elbilar och konsumenter att styra mer av sin egen elanvändning och spara pengar samt minska bördan på elnätet. Och vad det innebär för spridningen av V2G och energimarkaden för att inte tala om bilmarknaden, om Tesla under kommande battery investor dagar eller kanske i början av nästa år, möjliggör V2G laddning i Tesla Model Y, bilmodellen som väntas bli Teslas och världens mest sålda elbil!

Jag delar Martin Messer Thomsens uppfattning att alla nya (el)bilar inom 10 år kommer erbjuda V2G lösningar men att redan de närmaste åren kommer det gå mycket fort på detta område och de elbilstillverkare som går före kommer kunna bygga ett mycket omfattande ekosystem med privata och företagskunder som jag tror de flesta inte insett vidden av än. Detta är en game changer i orders rätta bemärkelse!
Allt gott,
Johan