Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

V2G -en ny Tesla Game Changer?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inläggav Teslaägare Volt » 11 jul 2020 09:17

Hej!

Tänkte tipsa om jag precis gjort ett nytt avsnitt på Evolution Show som kan intresserad andra Tesla-ägare och elbilentusiaster! Allt om hur Vehicle To Grid (V2G) funkar med en av världens ledande experter i ämnet! Jag har nämligen haft nöjet att samtala med dansken Martin Messer Thomsen som ledde världens första kommersiellt installerade V2G projekt i Danmak under nästan fyra år som Nordic Operations Manager för amerikanska Nuuve.

Vi går bland annat igenom varför V2G är så revolutionerande för energimarknaden såväl som för ekosystemet det öppnar för elbilar och konsumenter att styra mer av sin egen elanvändning och spara pengar samt minska bördan på elnätet. Och vad det innebär för spridningen av V2G och energimarkaden för att inte tala om bilmarknaden, om Tesla under kommande battery investor dagar eller kanske i början av nästa år, möjliggör V2G laddning i Tesla Model Y, bilmodellen som väntas bli Teslas och världens mest sålda elbil! :)

Jag delar Martin Messer Thomsens uppfattning att alla nya (el)bilar inom 10 år kommer erbjuda V2G lösningar men att redan de närmaste åren kommer det gå mycket fort på detta område och de elbilstillverkare som går före kommer kunna bygga ett mycket omfattande ekosystem med privata och företagskunder som jag tror de flesta inte insett vidden av än. Detta är en game changer i orders rätta bemärkelse!

Allt gott,
Johan
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 jul 2020 09:29

Model Y som tillverkas nu stödjer inte V2G rent hårdvarumässigt. Krävs att komponenter byts ut i bilen för att det ska vara möjligt plus mjukvaruändringar och en laddare som stödjer dubbelriktad effekt (vilken kostar ca €10 000 idag...).

V2G är bra för nätägaren och kan bli en viktig komponent i framtidens smarta nät men idag finns ingen bil på den europeiska eller amerikanska marknaden som stödjer det och inga incitament för bilägaren.

Finns inget som talar för att Tesla kommer gå före här, tvärtom i och med att senaste modellen inte har stöd för V2G, varken via mjukvaran eller hårdvaran. Nissan är väl tillverkaren som ligger längst fram inom detta.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 11 jul 2020 09:37

Jag upprepar vad jag brukar säga.

Jag tror det kommer behövas att elbilarnas ombordladdare får stöd för V2X innan det slår igenom för privatpersoner. Med andra ord, att du kan mata AC el åt båda hållen genom Typ-2 kontakten. Att folk ska köpa sig dyra DC laddare till hemmen med stöd för strömflöde och båda hållen... Nja, det har jag svårt att se
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Fredrik j » 11 jul 2020 09:41

Det behövs ju som sagt ett incitament till att syssla med det.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Volt » 11 jul 2020 09:47

Svenssons skrev:Model Y som tillverkas nu stödjer inte V2G rent hårdvarumässigt. Krävs att komponenter byts ut i bilen för att det ska vara möjligt plus mjukvaruändringar och en laddare som stödjer dubbelriktad effekt (vilken kostar ca €10 000 idag...).

V2G är bra för nätägaren och kan bli en viktig komponent i framtidens smarta nät men idag finns ingen bil på den europeiska eller amerikanska marknaden som stödjer det och inga incitament för bilägaren.

Finns inget som talar för att Tesla kommer gå före här, tvärtom i och med att senaste modellen inte har stöd för V2G, varken via mjukvaran eller hårdvaran. Nissan är väl tillverkaren som ligger längst fram inom detta.

Hej! Se videon så förstår du att, jo V2G växer så det knakar på den Europeiska marknaden det är det nästan hela videon handlar om! Flera av Nissans modeller har V2G/birectional charging klart och det går utmärkt att använda, särskilt om du som jag har solpaneler på taket! Parker project i Köpenhamn har lockat människor från hela världen och amerikanska Nuuve expanderar i UK, USA mfl marknader och i Italien har Fiat Chrysler Automobiles har inlett ett projekt där 1000 V2G bilar ska kunna överföra el till elnätet samtidigt! Även i Holland har man sedan flera år satsat mkt på V2G med Nissans bilar som kopplas till stora bostadsbyggnader med solpaneler på med stor framgång. Det är få som är medvetna om att V2G redan nu är mogen för många applikationer.

Jag har sett att Tesla Model Y inte är klar för V2G men i uppgraderingar av den modellen och med nya batteriet tror jag det kan bli en game changer, även på kommande modeller. Jag hoppas inte jag har fel!

Allt gott,
Johan
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Volt » 11 jul 2020 09:55

Teslaspolen skrev:Jag upprepar vad jag brukar säga.

Jag tror det kommer behövas att elbilarnas ombordladdare får stöd för V2X innan det slår igenom för privatpersoner. Med andra ord, att du kan mata AC el åt båda hållen genom Typ-2 kontakten. Att folk ska köpa sig dyra DC laddare till hemmen med stöd för strömflöde och båda hållen... Nja, det har jag svårt att se

Håller med om att dagens V2G enheter är för dyra för att de flesta ska vilja köpa dem för hemmabruk men redan nu kan mycket pengar sparas om de installeras på arbetsplatser och priserna kommer förstås falla på V2G boxar i takt med att fler tillverkar dem o tekniken förbättras. Redan inom ett par år kan priserna kanske komma ner till 20-30 000 kr för en sådan box (min förhoppning). Då skulle jag slå till lätt!

Här en intressant video om V2G som Fully Charged gjort som illustrerar mitt resonemang:

Allt gott,
Johan
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare 12man » 11 jul 2020 09:58

Hornsdale batteriet https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hornsdale_Power_Reserve

Motsvarar kanske 7-8000 tesla bilar inkopplade 3fas 15A, kan bli lite av en chock för nätbolagen i Europa när de begriper vidden av detta, om de inte gjort det redan.

Kräver så klart ersättning till bilägarna etc,

men tänk om tesla petar in extra 20 kwh i varje bil som de långsamt släpper till bilköparen for att klara degraderingsproblematiken, de kan säkert använda dem i +3år som nättjanst
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav Teslaägare Volt » 11 jul 2020 10:03

Fredrik j skrev:Det behövs ju som sagt ett incitament till att syssla med det.

Incitamentet kan vara frekvensreglering som i Danmark där nätägarna betalar för tjänsten att ladda på eller ladda ur som bolag/mellanhänder kan dela på med kunderna/elbilsägare som nyttjar/erbjuder tjänsten. På användarsidan incitamentet att betala ett premium för V2G möjligheten med sitt mobila energilager brett. Du kan öka din egen användning av solelproduktionen o på så vis spara pengar och öka din beredskap/energitrygghet. En större fastighet med många elbilar kan minska behovet att köpa el från nätet när efterfrågan är som störst (detta kan gälla bostadsrättföreingar eller företag eller hushåll). Det finns egentligen oängliga incitament här.

För energibolagen kan de genom att skapa ett nätverk av V2G anslutna elbilar ha en effektreserv redo som kostar mycket mindre och är mycket snabbare än att ha ett stående kolkraftverkt/oljekraftverk ständigt redo i reserv som dessutom kan orsaka strömavbrott för att de är så långsamma.

Mm mm

Allt gott,
Johan
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Volt » 11 jul 2020 10:10

12man skrev:Hornsdale batteriet https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hornsdale_Power_Reserve

Motsvarar kanske 7-8000 tesla bilar inkopplade 3fas 15A, kan bli lite av en chock för nätbolagen i Europa när de begriper vidden av detta, om de inte gjort det redan.

Kräver så klart ersättning till bilägarna etc,

men tänk om tesla petar in extra 20 kwh i varje bil som de långsamt släpper till bilköparen for att klara degraderingsproblematiken, de kan säkert använda dem i +3år som nättjanst

Känner jag till och vi tar även upp det i videon :) Men som Martin Messer Thomsen påpekar är 100 000 tusentals Teslor som står stilla ca 90 % av tiden ett mycket större och bättre lager att använda för de flesta behov då de ändå bara används 10 % av tiden. Degraderingen är ett icke problem som jag ser det och som Nissans tester hittils visat. Du avsätter på sin höjd 40-50 % av batteriet för V2G användning per dygn. Det innebär bara att du ökar antalet laddcykler till motsvarande som en som har en längre dagspendling. Degraderingen är inte så stor att den kan motivera att man inte erbjuder den möjligheten för de som vill. Här misstänker jag tyvärr att Tesla sitter i ett dilemma, de vill ju sälja power walls också och kan inte erbjuda V2G ännu på ett sätt där de kan dela intäkterna med kunderna men när de väl gör det bör det bli en no brainer att erbjuda det i alla kommande modeller.

Allt gott,
Johan
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 11 jul 2020 10:42

Volt skrev:Känner jag till och vi tar även upp det i videon :) Men som Martin Messer Thomsen påpekar är 100 000 tusentals Teslor som står stilla ca 90 % av tiden ett mycket större och bättre lager att använda för de flesta behov då de ändå bara används 10 % av tiden.

Men det är väl inte framtiden om du frågar Elon. Det är väl det som driver på övergången till autonoma bilar.

Hur som helst behöver man ju vakta så inte investeringarna springer ifrån besparingarna.
Fredrik j

Nästa

Återgå till Företaget Tesla