V2G -en ny Tesla Game Changer?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av ChristerSjo »

Verdi skrev:
Är jag tråkig som inte ser nåt vidare case ur en konsuments perspektiv? El är helt enkelt för billigt för att det ska bli några marginaler...
Elen ja, men överföringsavgift och elskatt är i mitt fall 78 öre inklusive moms. Dvs när du köper el är elpriset ofta den lilla delen. Men så länge vi har en skattesubvention på 60 öre per kWh såld el kommer det inte bli lönsamt att investera i dedikerade batterier trots att staten ger en subvention på 60% av investeringen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Volt »

ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:
Är jag tråkig som inte ser nåt vidare case ur en konsuments perspektiv? El är helt enkelt för billigt för att det ska bli några marginaler...
Elen ja, men överföringsavgift och elskatt är i mitt fall 78 öre inklusive moms. Dvs när du köper el är elpriset ofta den lilla delen. Men så länge vi har en skattesubvention på 60 öre per kWh såld el kommer det inte bli lönsamt att investera i dedikerade batterier trots att staten ger en subvention på 60% av investeringen.
-Well i elområde 3 o 4 kan det minsann bli läge att säkra sin tillgång till el närmaste åren ta inte tillgång till billig el för given eller tillgång till el överhuvudtaget.. En av Dagens Nyheters största artiklar idag om effektbristen skapar krisläge i Skåne/elområde redan nu under sommaren...
Länk:
https://www.dn.se/ekonomi/elbrist-hotar ... a-sverige/

Kan tänka mig att större företag som ansluter en massa V2G boxar, sätter upp solceller på ett gigantiskt soltak och låter sina anställdas elbilar bilda ett gigantiskt batteri som i praktiken bildar ett mikronät som kan driva delar eller hela fabriken med el. Nu hindras företagsetableringar, laddningar för elbuss mm i flera delar av nätet för att infrastrukturen/kablarna mellan städerna och ja till Norrland inte är dimensionerade för ökad efterfrågan/ökad befolkning samtidigt som Ringhals 1 och snart Ringhals 2 stängs ner... Finns redan planer för att aktivt släcka ner delar av om det uppstår effektbrist.

Skulle inte bli förvånad om vi får strömavbrott i stora delar av Skåne och kanske Stockholm/Göteborg denna eller kommande vintrar, då vaknar kanske folk och börjar se över möjligheterna till att bygga mikronät eller rent av 100 % offgrid, något jag själv tittar på, dyrt men tekniskt möjligt o en stor frihet...

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av [JM] »

Känns märkligt att privatpersoner/bilägare ska rädda och stabilisera ett instabilt elnät.
Varför tvingar man inte de som lovar leverera elen att även stå för stabiliteten?
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Vilka fall är dom mest intressanta för V2G?
V2G kan ge mera förnybart på Gotland eftersom GEAB nekat förnybar energi att ansluta till GEAB.
Mer förnybart möjligt på Gotland

Mer förnybar energi kan produceras på Gotland utan en ny fastlandskabel.
Det visar ett exjobb som gjorts i samarbete mellan Power Circle och Lunds Tekniska Högskola.
Med smart laddning av elbilar kan allt större mängder variabel förnybar el balanseras.

Redan idag är hälften av elen som används på Gotland producerad med egen förnybar energi,
men begränsningar i anslutningen till fastlandet har gjort att nätägaren GEAB vid flera tillfällen
nekat ny förnybar energi att ansluta sig till deras elnät. Elfordon för att balansera variabel förnybar
kraft på Gotland är titeln på ett examensarbete som nyligen publicerats av Hampus Mårtensson i
samarbete med Power Circle och Institutionen för industriell elektroteknik och automation vid
Lunds Tekniska Högskola. Syftet med exjobbet var att undersöka vilken potential elbilar har att stötta elnätet på Gotland.
http://www.mynewsdesk.com/se/power-circ ... et-2911901

Ett annat fall är sommarstugan.
Om en sommarstugeägare som bara vistas i sin stuga på sommaren och har ett behov av ca 400kWh per år får en
installations kostnad på 50-100.000kr bara för att få en elanslutning.
Dessutom en fast kostnad på ca 4000kr plus 400kr för elen.
Det blir ett kWh pris på orimliga 11kr per kWh!

Redan idag så är en enkel lösning att köpa elbilen Honda-e som har ett 240V eluttag på 1500W.
Om man kopplar bilen till huset så kan man koka kaffe, micra, ha belysning, kylskåp, ladda dator mm.

Alternativet är exempelvis att köpa en
Goal Zero Yeti 1400 Lithium Portable Power Station 230V
Kapacitet (Wh) 1428 Wh
Pris 22.899 kr
https://www.dustinhome.se/product/50111 ... 1594463719
Måste man inte i så fall ha bilen inkopplad mot sommarstugan om man vill att strömförsörjningen ska finns kvar? Man kanske vill åka på utflykt?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Vilka fall är dom mest intressanta för V2G?
V2G kan ge mera förnybart på Gotland eftersom GEAB nekat förnybar energi att ansluta till GEAB.
Mer förnybart möjligt på Gotland

Mer förnybar energi kan produceras på Gotland utan en ny fastlandskabel.
Det visar ett exjobb som gjorts i samarbete mellan Power Circle och Lunds Tekniska Högskola.
Med smart laddning av elbilar kan allt större mängder variabel förnybar el balanseras.

Redan idag är hälften av elen som används på Gotland producerad med egen förnybar energi,
men begränsningar i anslutningen till fastlandet har gjort att nätägaren GEAB vid flera tillfällen
nekat ny förnybar energi att ansluta sig till deras elnät. Elfordon för att balansera variabel förnybar
kraft på Gotland är titeln på ett examensarbete som nyligen publicerats av Hampus Mårtensson i
samarbete med Power Circle och Institutionen för industriell elektroteknik och automation vid
Lunds Tekniska Högskola. Syftet med exjobbet var att undersöka vilken potential elbilar har att stötta elnätet på Gotland.
http://www.mynewsdesk.com/se/power-circ ... et-2911901

Ett annat fall är sommarstugan.
Om en sommarstugeägare som bara vistas i sin stuga på sommaren och har ett behov av ca 400kWh per år får en
installations kostnad på 50-100.000kr bara för att få en elanslutning.
Dessutom en fast kostnad på ca 4000kr plus 400kr för elen.
Det blir ett kWh pris på orimliga 11kr per kWh!

Redan idag så är en enkel lösning att köpa elbilen Honda-e som har ett 240V eluttag på 1500W.
Om man kopplar bilen till huset så kan man koka kaffe, micra, ha belysning, kylskåp, ladda dator mm.

Alternativet är exempelvis att köpa en
Goal Zero Yeti 1400 Lithium Portable Power Station 230V
Kapacitet (Wh) 1428 Wh
Pris 22.899 kr
https://www.dustinhome.se/product/50111 ... 1594463719
Måste man inte i så fall ha bilen inkopplad mot sommarstugan om man vill att strömförsörjningen ska finns kvar? Man kanske vill åka på utflykt?
Vill man verkligen ha ström även om man åker på en kort utflykt så kan man komplettera med ett batteri i huset.
Minns själv när man fick se på lilla Tv:n med ström från 12V batteriet i bilen.

Bluetti AC200 - Most Versatile Solar Power Station
2000W/1700Wh Capacity/LG EV-grade Cell/700W Solar/Cycle Time 2500+/Surge 4800W/Charge Tesla & E-Bike
Pris Kr 11,030 SEK
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:

Vill man verkligen ha ström även om man åker på en kort utflykt så kan man komplettera med ett batteri i huset.
Minns själv när man fick se på lilla Tv:n med ström från 12V batteriet i bilen.

Bluetti AC200 - Most Versatile Solar Power Station
2000W/1700Wh Capacity/LG EV-grade Cell/700W Solar/Cycle Time 2500+/Surge 4800W/Charge Tesla & E-Bike
Pris Kr 11,030 SEK
Kyl/frys?

Från Indiegogos egna sida:
Indiegogo is unable to guarantee that projects will succeed or that perks will be delivered or deemed satisfactory.
https://support.indiegogo.com/hc/en-us/ ... tee-Perks-
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av kenjon »

Inga problem att driva kyl/frys med 12 V.
Solceller och några batterier.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av 12man »

Zalman skriver sommarstuga, har inte de flesta blivit fritidshus med både kyl/frys och andra bekvämligheter, mitt fritidshus drar snarare 4000kwh/år inga 400kwh
ms 76132 "Eleamore"
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Fredrik j »

kenjon skrev:
Inga problem att driva kyl/frys med 12 V.
Solceller och några batterier.
Ett husvagnskylskåp går på 12v när man kör men det går inte att jämföra med 230 eller gasol när det gäller kyleffekten.

Ett husvagnskylskåp i sommarstugan är ju rätt flexibelt om man vill gå off-grid.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av kenjon »

12man skrev:
Zalman skriver sommarstuga, har inte de flesta blivit fritidshus med både kyl/frys och andra bekvämligheter, mitt fritidshus drar snarare 4000kwh/år inga 400kwh
Många har sommarstuga på öar utan fast elanslutning.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av 12man »

kenjon skrev:
12man skrev:
Zalman skriver sommarstuga, har inte de flesta blivit fritidshus med både kyl/frys och andra bekvämligheter, mitt fritidshus drar snarare 4000kwh/år inga 400kwh
Många har sommarstuga på öar utan fast elanslutning.
Hur många av de utan fast elanslutning har möjlighet till v2g, dvs kan köra bilen fram dit?
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Svenssons »

kenjon skrev:
12man skrev:
Zalman skriver sommarstuga, har inte de flesta blivit fritidshus med både kyl/frys och andra bekvämligheter, mitt fritidshus drar snarare 4000kwh/år inga 400kwh
Många har sommarstuga på öar utan fast elanslutning.
12V eller 230V spelar ju ingen roll. Det är effektförbrukningen som spelar roll. Inga större problem att driva en stuga på sommaren offgrid men de flesta kör ongrid och det kostar rätt mycket för att kunna köra offgrid och man får vara beredd att anpassa sin förbrukning. En bil kommer inte fungera som batteribackup när bilen inte är på plats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Zalman3 »

SERES SF5 EVR kommer att ha en 6,6 kW AC-laddare ombord och har en V2V på upp till 40 kW.
SERES SF5 EV kommer att ha en 10 kW AC-laddare ombord och kan ta emot 100 kW DC (snabbladdning).

Med V2V-laddning kan du ladda andra elbilar direkt från batteriet.
Mycket användbart om du stöter på olyckliga förare i områden med dåliga laddningsmöjligheter.
Laddare med upp till 40 Kwh.
https://www.seresbil.no/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av NiklasTesla »



Sevärd video.

Verkar inte vara alltför svårt att göra om alla Teslas bilar till V2G bilar (mest mjukvara i Europa enl videon som jag tolkar).

Omställningen till 100% förnyelsebar el kan gå fortare än många tror.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Zalman3 »

NiklasTesla skrev:


Sevärd video.

Verkar inte vara alltför svårt att göra om alla Teslas bilar till V2G bilar (mest mjukvara i Europa enl videon som jag tolkar).

Omställningen till 100% förnyelsebar el kan gå fortare än många tror.
Mycket intressant att framtida Teslor har V2G.
Screenshot_20201107-230140_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar