Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

V2G -en ny Tesla Game Changer?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 11 jul 2020 10:58

Teslaspolen skrev:Jag upprepar vad jag brukar säga.

Jag tror det kommer behövas att elbilarnas ombordladdare får stöd för V2X innan det slår igenom för privatpersoner. Med andra ord, att du kan mata AC el åt båda hållen genom Typ-2 kontakten. Att folk ska köpa sig dyra DC laddare till hemmen med stöd för strömflöde och båda hållen... Nja, det har jag svårt att se



Tesla har idag inte stöd för V2G. Dock är det inte stora förändringar som krävs.

Tips for Tesla E2 - Vehicle-to-Vehicle (V2V) and Vehicle-to-Grid (V2G) Charging
https://youtu.be/6qM0LpsYb6A
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8481
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 11 jul 2020 11:21

Volt skrev:Hej!

Tänkte tipsa om jag precis gjort ett nytt avsnitt på Evolution Show som kan intresserad andra Tesla-ägare och elbilentusiaster! Allt om hur Vehicle To Grid (V2G) funkar med en av världens ledande experter i ämnet! Jag har nämligen haft nöjet att samtala med dansken Martin Messer Thomsen som ledde världens första kommersiellt installerade V2G projekt i Danmak under nästan fyra år som Nordic Operations Manager för amerikanska Nuuve.

Vi går bland annat igenom varför V2G är så revolutionerande för energimarknaden såväl som för ekosystemet det öppnar för elbilar och konsumenter att styra mer av sin egen elanvändning och spara pengar samt minska bördan på elnätet. Och vad det innebär för spridningen av V2G och energimarkaden för att inte tala om bilmarknaden, om Tesla under kommande battery investor dagar eller kanske i början av nästa år, möjliggör V2G laddning i Tesla Model Y, bilmodellen som väntas bli Teslas och världens mest sålda elbil! :)



Jag delar Martin Messer Thomsens uppfattning att alla nya (el)bilar inom 10 år kommer erbjuda V2G lösningar men att redan de närmaste åren kommer det gå mycket fort på detta område och de elbilstillverkare som går före kommer kunna bygga ett mycket omfattande ekosystem med privata och företagskunder som jag tror de flesta inte insett vidden av än. Detta är en game changer i orders rätta bemärkelse!

Allt gott,
Johan



Det stora hindret för att V2G ska slå stort är att batterierna inte klarat så många laddcykler.
Men nu när det kommer batterier som klarar +10.000 laddcykler är detta helt plötsligt inte ett problem.
ISO15118 är standarden för både V2G och Plug&Chargelösningar.
Dock kommer först 2021 en stor mängd biltillverkare att ha stöd för ISO15118 och därmed V2G.
Jag tror att många biltillverkare kommer att välja att snabbt införa denna standard, främst kanske för smidigheten med Plug&Chargelösningar(som Tesla haft sedan 2012).
Men på sikt även för de stora vinster det finns med V2G.

Många biltillverkare kan förväntas vänta till årsmodellen 2021
innan de aktiverar funktionaliteten i ISO 15118 för att
implementeringen av standarden ska hinna testas ordentligt.

https://www.powercircle.org/v2g.pdf

ISO15118
ISO 15118 is one of the International Electrotechnical Commission's group of standards for electric road vehicles and electric industrial trucks, and is the responsibility of Joint Working Group 1 (JWG1 V2G) of IEC Technical Committee 69 (TC69)[2] together with subcommittee 31 (SC31)[3] of the International Organization for Standardization's Technical Committee 22 (TC22)[4] on road vehicles. The user-convenient and secure Plug & Charge feature that comes with ISO 15118 enables the electric vehicle to automatically identify and authorize itself to the charging station on behalf of the driver to receive energy for recharging its battery. The only action required by the driver is to plug the charging cable into the EV and/or charging station. Some of the networks using the standard are Electrify America.[5]
https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_15118 ... 8-1;2019-1
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8481
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 11 jul 2020 11:45

Vilka fall är dom mest intressanta för V2G?
V2G kan ge mera förnybart på Gotland eftersom GEAB nekat förnybar energi att ansluta till GEAB.

Mer förnybart möjligt på Gotland

Mer förnybar energi kan produceras på Gotland utan en ny fastlandskabel.
Det visar ett exjobb som gjorts i samarbete mellan Power Circle och Lunds Tekniska Högskola.
Med smart laddning av elbilar kan allt större mängder variabel förnybar el balanseras.

Redan idag är hälften av elen som används på Gotland producerad med egen förnybar energi,
men begränsningar i anslutningen till fastlandet har gjort att nätägaren GEAB vid flera tillfällen
nekat ny förnybar energi att ansluta sig till deras elnät. Elfordon för att balansera variabel förnybar
kraft på Gotland är titeln på ett examensarbete som nyligen publicerats av Hampus Mårtensson i
samarbete med Power Circle och Institutionen för industriell elektroteknik och automation vid
Lunds Tekniska Högskola. Syftet med exjobbet var att undersöka vilken potential elbilar har att stötta elnätet på Gotland.

http://www.mynewsdesk.com/se/power-circ ... et-2911901

Ett annat fall är sommarstugan.
Om en sommarstugeägare som bara vistas i sin stuga på sommaren och har ett behov av ca 400kWh per år får en
installations kostnad på 50-100.000kr bara för att få en elanslutning.
Dessutom en fast kostnad på ca 4000kr plus 400kr för elen.
Det blir ett kWh pris på orimliga 11kr per kWh!

Redan idag så är en enkel lösning att köpa elbilen Honda-e som har ett 240V eluttag på 1500W.
Om man kopplar bilen till huset så kan man koka kaffe, micra, ha belysning, kylskåp, ladda dator mm.

Alternativet är exempelvis att köpa en
Goal Zero Yeti 1400 Lithium Portable Power Station 230V
Kapacitet (Wh) 1428 Wh
Pris 22.899 kr
https://www.dustinhome.se/product/50111 ... 1594463719
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8481
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inläggav nek0 » 11 jul 2020 15:27

Zalman3 skrev:Vilka fall är dom mest intressanta för V2G?
V2G kan ge mera förnybart på Gotland eftersom GEAB nekat förnybar energi att ansluta till GEAB.

Mer förnybart möjligt på Gotland

Mer förnybar energi kan produceras på Gotland utan en ny fastlandskabel.
Det visar ett exjobb som gjorts i samarbete mellan Power Circle och Lunds Tekniska Högskola.
Med smart laddning av elbilar kan allt större mängder variabel förnybar el balanseras.

Redan idag är hälften av elen som används på Gotland producerad med egen förnybar energi,
men begränsningar i anslutningen till fastlandet har gjort att nätägaren GEAB vid flera tillfällen
nekat ny förnybar energi att ansluta sig till deras elnät. Elfordon för att balansera variabel förnybar
kraft på Gotland är titeln på ett examensarbete som nyligen publicerats av Hampus Mårtensson i
samarbete med Power Circle och Institutionen för industriell elektroteknik och automation vid
Lunds Tekniska Högskola. Syftet med exjobbet var att undersöka vilken potential elbilar har att stötta elnätet på Gotland.

http://www.mynewsdesk.com/se/power-circ ... et-2911901

Ett annat fall är sommarstugan.
Om en sommarstugeägare som bara vistas i sin stuga på sommaren och har ett behov av ca 400kWh per år får en
installations kostnad på 50-100.000kr bara för att få en elanslutning.
Dessutom en fast kostnad på ca 4000kr plus 400kr för elen.
Det blir ett kWh pris på orimliga 11kr per kWh!

Redan idag så är en enkel lösning att köpa elbilen Honda-e som har ett 240V eluttag på 1500W.
Om man kopplar bilen till huset så kan man koka kaffe, micra, ha belysning, kylskåp, ladda dator mm.

Alternativet är exempelvis att köpa en
Goal Zero Yeti 1400 Lithium Portable Power Station 230V
Kapacitet (Wh) 1428 Wh
Pris 22.899 kr
https://www.dustinhome.se/product/50111 ... 1594463719

Mycket bra alternativ :lol:
" Goal Zero Yeti 1400 Lithium Portable Power Station 230V
En av de mest mångsidiga och innovativa kraftverken på marknaden
22 899 kr

Frakt från: 0 kr

Denna produkt har utgått och kan ej beställas"
Användarvisningsbild
nek0
 
Inlägg: 2932
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 11 jul 2020 15:38

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:Vilka fall är dom mest intressanta för V2G?
V2G kan ge mera förnybart på Gotland eftersom GEAB nekat förnybar energi att ansluta till GEAB.

Mer förnybart möjligt på Gotland

Mer förnybar energi kan produceras på Gotland utan en ny fastlandskabel.
Det visar ett exjobb som gjorts i samarbete mellan Power Circle och Lunds Tekniska Högskola.
Med smart laddning av elbilar kan allt större mängder variabel förnybar el balanseras.

Redan idag är hälften av elen som används på Gotland producerad med egen förnybar energi,
men begränsningar i anslutningen till fastlandet har gjort att nätägaren GEAB vid flera tillfällen
nekat ny förnybar energi att ansluta sig till deras elnät. Elfordon för att balansera variabel förnybar
kraft på Gotland är titeln på ett examensarbete som nyligen publicerats av Hampus Mårtensson i
samarbete med Power Circle och Institutionen för industriell elektroteknik och automation vid
Lunds Tekniska Högskola. Syftet med exjobbet var att undersöka vilken potential elbilar har att stötta elnätet på Gotland.

http://www.mynewsdesk.com/se/power-circ ... et-2911901

Ett annat fall är sommarstugan.
Om en sommarstugeägare som bara vistas i sin stuga på sommaren och har ett behov av ca 400kWh per år får en
installations kostnad på 50-100.000kr bara för att få en elanslutning.
Dessutom en fast kostnad på ca 4000kr plus 400kr för elen.
Det blir ett kWh pris på orimliga 11kr per kWh!

Redan idag så är en enkel lösning att köpa elbilen Honda-e som har ett 240V eluttag på 1500W.
Om man kopplar bilen till huset så kan man koka kaffe, micra, ha belysning, kylskåp, ladda dator mm.

Alternativet är exempelvis att köpa en
Goal Zero Yeti 1400 Lithium Portable Power Station 230V
Kapacitet (Wh) 1428 Wh
Pris 22.899 kr
https://www.dustinhome.se/product/50111 ... 1594463719

Mycket bra alternativ :lol:
" Goal Zero Yeti 1400 Lithium Portable Power Station 230V
En av de mest mångsidiga och innovativa kraftverken på marknaden
22 899 kr

Frakt från: 0 kr

Denna produkt har utgått och kan ej beställas"


Folk köper en elbil med eluttag istället! :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8481
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inläggav Teslaägare kenjon » 11 jul 2020 16:39

För oss som redan har solceller och ett likströmsnät torde det vara ganska enkelt.
Mitt ligger dock på 700-800 V DC, så en DC-DCkonverter behövs. Ferroamp ska komma med en, förhoppningsvis under detta år.
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR (eller P) FSD blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 30 mar 2020 08:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: kent76750

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 11 jul 2020 17:51

FRONIUS SYMO HYBRID 3.0-3-S
25.995.00 kr
https://www.solcellsgrossen.se/Fronius% ... %203.0-3-S

Är ju en hybrid inverter för solceller som också kan ladda ett batteri.




Lyser solen så kan man driva huset, överskottet går till att ladda bilens batteri.

På natten då man inte har elproduktion borde det gå att köra baklänges,
och driva huset med ström från bilen. Antingen DC via CCS kontakten
så hybridinvertern som får ta emot ca 400V DC(i princip samma som för solcellerna).
Eller använda bilens inverter och få ut AC via Typ2 kontakten.

Båda lösningarna borde bli billiga om man redan har solceller och en inverter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8481
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inläggav Off Grid Byggaren » 11 jul 2020 18:17

Zalman3 skrev:FRONIUS SYMO HYBRID 3.0-3-S
25.995.00 kr
https://www.solcellsgrossen.se/Fronius% ... %203.0-3-S

Är ju en hybrid inverter för solceller som också kan ladda ett batteri.




Lyser solen så kan man driva huset, överskottet går till att ladda bilens batteri.

På natten då man inte har elproduktion borde det gå att köra baklänges,
och driva huset med ström från bilen. Antingen DC via CCS kontakten
så hybridinvertern som får ta emot ca 400V DC(i princip samma som för solcellerna).
Eller använda bilens inverter och få ut AC via Typ2 kontakten.

Båda lösningarna borde bli billiga om man redan har solceller och en inverter.


Detta förutsätter då att elbilen står parkerad hemma hela dagen.

Jag brukar åka till jobbet med elbilen på morgonen, och komma hem vid 17.00-tiden.

När jag kommer hem stoppar jag i laddkabeln, och vill vara helt säker på vilken räckvidd jag får nästa morgon.

Med de förutsättningarna är det ju bättre att bara mata in överskottet från solceller på elnätet.

När ska elbilens batteri kunna utnyttjas, enstaka tillfällen när jag inte använder den.

Effekttopparna i Sveriges elnät är ju kalla vinterdagar måndag-fredag mellan 07.00-10.00 samt 15.00-18.00
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 1024
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inläggav Verdi » 11 jul 2020 19:21

Är jag tråkig som inte ser nåt vidare case ur en konsuments perspektiv? El är helt enkelt för billigt för att det ska bli några marginaler...
Verdi
 

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inläggav Teslaägare kenjon » 11 jul 2020 19:34

Off Grid Byggaren skrev:
Zalman3 skrev:FRONIUS SYMO HYBRID 3.0-3-S
25.995.00 kr
https://www.solcellsgrossen.se/Fronius% ... %203.0-3-S

Är ju en hybrid inverter för solceller som också kan ladda ett batteri.




Lyser solen så kan man driva huset, överskottet går till att ladda bilens batteri.

På natten då man inte har elproduktion borde det gå att köra baklänges,
och driva huset med ström från bilen. Antingen DC via CCS kontakten
så hybridinvertern som får ta emot ca 400V DC(i princip samma som för solcellerna).
Eller använda bilens inverter och få ut AC via Typ2 kontakten.

Båda lösningarna borde bli billiga om man redan har solceller och en inverter.


Detta förutsätter då att elbilen står parkerad hemma hela dagen.

Jag brukar åka till jobbet med elbilen på morgonen, och komma hem vid 17.00-tiden.

När jag kommer hem stoppar jag i laddkabeln, och vill vara helt säker på vilken räckvidd jag får nästa morgon.

Med de förutsättningarna är det ju bättre att bara mata in överskottet från solceller på elnätet.

När ska elbilens batteri kunna utnyttjas, enstaka tillfällen när jag inte använder den.

Effekttopparna i Sveriges elnät är ju kalla vinterdagar måndag-fredag mellan 07.00-10.00 samt 15.00-18.00

Visst varierar det. Solcellernas överskott säljs redan idag under dagtid. Jag jobbar dygn och är alltså hemma ett par dagar i sträck där bilen ofta står hela dagen. Och jag har ca 50 % kvar när jag kommer från jobbet.
Och i ditt fall kan bilens batteri användas från 17-19 för att sedan laddas under natten så du har tillräckligt när du ska till jobbet på morgonen.
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR (eller P) FSD blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 30 mar 2020 08:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: kent76750

FöregåendeNästa

Återgå till Företaget Tesla

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.