ChristerSjo skrev:Verdi skrev:Är jag tråkig som inte ser nåt vidare case ur en konsuments perspektiv? El är helt enkelt för billigt för att det ska bli några marginaler...
Elen ja, men överföringsavgift och elskatt är i mitt fall 78 öre inklusive moms. Dvs när du köper el är elpriset ofta den lilla delen. Men så länge vi har en skattesubvention på 60 öre per kWh såld el kommer det inte bli lönsamt att investera i dedikerade batterier trots att staten ger en subvention på 60% av investeringen.
-Well i elområde 3 o 4 kan det minsann bli läge att säkra sin tillgång till el närmaste åren ta inte tillgång till billig el för given eller tillgång till el överhuvudtaget.. En av Dagens Nyheters största artiklar idag om effektbristen skapar krisläge i Skåne/elområde redan nu under sommaren...
Länk:
https://www.dn.se/ekonomi/elbrist-hotar ... a-sverige/Kan tänka mig att större företag som ansluter en massa V2G boxar, sätter upp solceller på ett gigantiskt soltak och låter sina anställdas elbilar bilda ett gigantiskt batteri som i praktiken bildar ett mikronät som kan driva delar eller hela fabriken med el. Nu hindras företagsetableringar, laddningar för elbuss mm i flera delar av nätet för att infrastrukturen/kablarna mellan städerna och ja till Norrland inte är dimensionerade för ökad efterfrågan/ökad befolkning samtidigt som Ringhals 1 och snart Ringhals 2 stängs ner... Finns redan planer för att aktivt släcka ner delar av om det uppstår effektbrist.
Skulle inte bli förvånad om vi får strömavbrott i stora delar av Skåne och kanske Stockholm/Göteborg denna eller kommande vintrar, då vaknar kanske folk och börjar se över möjligheterna till att bygga mikronät eller rent av 100 % offgrid, något jag själv tittar på, dyrt men tekniskt möjligt o en stor frihet...
Mvh
Johan