Insider perspektiv på Tesla

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av renes »

Tidigare insider på Tesla, Philippe Chain, om deras tidiga utveckling och skillnaden i kultur mot andra bolag:

https://mondaynote.com/how-the-tesla-wa ... 8db5d52add
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Curik »

Lösningsfokuserat och iterativt, precis som mjukvaruindustrin. Många fördelar men det har såklart också sina nackdelar.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av HenrikC »

Intressant artikel. Varför har då andra tillverkare blivit mer byråkratiska med tiden? De började ju garanterat inte så. Är det inte just kraven på kvalitet som drivit byråkratiseringen? Kvalitetsbrister kostar mer än att köra tester en vinter till eller att upprepa krocktestet en gång till.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Svenssons »

HenrikC skrev:
Intressant artikel. Varför har då andra tillverkare blivit mer byråkratiska med tiden? De började ju garanterat inte så. Är det inte just kraven på kvalitet som drivit byråkratiseringen? Kvalitetsbrister kostar mer än att köra tester en vinter till eller att upprepa krocktestet en gång till.
Alla andra tillverkare i västvärlden startade upp sin tillverkning för 50+ år sedan, ett tag innan mjukvarubranschen kom igång. Kanske svårt att ändra hur bolaget och verksamheten styrs efter några decennier.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Zalman3 »

HenrikC skrev:
Intressant artikel. Varför har då andra tillverkare blivit mer byråkratiska med tiden? De började ju garanterat inte så. Är det inte just kraven på kvalitet som drivit byråkratiseringen? Kvalitetsbrister kostar mer än att köra tester en vinter till eller att upprepa krocktestet en gång till.
Det pratas ju om att man bygger upp strukturer som är väldigt byråkratiska.
På GM i USA så är det ett milsvitt avstånd mellan arbetare och konstruktörer, de kan inte åka samma hiss tex.

En stor fördel med Elon är att han är prestigelös, han kan stå på bandet och montera saker och förstår därmed problem, och löser dom.
Den kulturen genomsyrar hela företaget.
Konstruktörerna måste ha nära koppling till produktionen.
Kan tänka mig att är man duktig och är villig att arbeta, så kan man göra en snabb karriär hos Tesla.
Formell utbildning är heller inget krav för att få jobb hos Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Jerker »

Det är alltid svårt att behålla den där innovations- och entreprenörsandan i ett företag som lever länge. Alla stora företag har varit vitala och följsamma i början men sen cementeras strukturer, hierarkier etc. Den klassiska utvecklingskurvan i t.ex. familjeföretag är att första generationen bygger upp, andra förvaltar och tredje bryter ner. Man tappar till slut kontakten med det som en gång gjorde företaget stort och går vilse. Det finns stor risk att Tesla kommer att gå samma väg, men just nu är det precis i början av sin kurva.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Fredrik j »

Särskilt om verksamheten ska expandera kraftigt. Då kommer behov att kontrollera att alla delar av företaget arbetar på samma sätt.
Det blir inte längre möjligt för en liten grupp att ta alla beslut.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
Särskilt om verksamheten ska expandera kraftigt. Då kommer behov att kontrollera att alla delar av företaget arbetar på samma sätt.
Det blir inte längre möjligt för en liten grupp att ta alla beslut.
Jo, men har inte Tesla redan expanderat långt bortom den nivå där de flesta andra företag redan blivit administrativt inflexibla?

Företag inom hi-tech som uppstår på 2000-talet kan mycket väl utvecklas annorlunda än de stora industriföretag som utvecklades i mitten av 1900-talet. Historien behöver inte upprepa sig på just det industriella området.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Jerker »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
Särskilt om verksamheten ska expandera kraftigt. Då kommer behov att kontrollera att alla delar av företaget arbetar på samma sätt.
Det blir inte längre möjligt för en liten grupp att ta alla beslut.
Jo, men har inte Tesla redan expanderat långt bortom den nivå där de flesta andra företag redan blivit administrativt inflexibla?

Företag inom hi-tech som uppstår på 2000-talet kan mycket väl utvecklas annorlunda än de stora industriföretag som utvecklades i mitten av 1900-talet. Historien behöver inte upprepa sig på just det industriella området.
Musk har fortfarande total kontroll över företaget. Men när han flyttar till Mars så kan det säkert bli stora förändringar.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
Särskilt om verksamheten ska expandera kraftigt. Då kommer behov att kontrollera att alla delar av företaget arbetar på samma sätt.
Det blir inte längre möjligt för en liten grupp att ta alla beslut.
Jo, men har inte Tesla redan expanderat långt bortom den nivå där de flesta andra företag redan blivit administrativt inflexibla?

Företag inom hi-tech som uppstår på 2000-talet kan mycket väl utvecklas annorlunda än de stora industriföretag som utvecklades i mitten av 1900-talet. Historien behöver inte upprepa sig på just det industriella området.
Nej. Fortfarande bara ett utvecklingskontor och två fabriker. Musk kan fortfarande ha full kontroll. Hugh-tech kanske men det är ju till stora delar personalintensiv verkstadsindustri.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Jerker »

Ingvar Kamprad gjorde ju ett försök att undvika att IKEA skulle gå den vägen efter hans död. Det gjorde han genom att låta bolagets villkor regleras genom en stiftelse som han inrättade i Holland eftersom det är det land som har den starkaste lagstiftningen kring stiftelser. Det är i princip omöjligt att ändra på statuterna i en stiftelse där.

Kamprads övertygelse var bl.a. att aldrig introducera IKEA på börsen eftersom han såg det som det största hotet mot företagets möjligheter att agera på rätt sätt. Inte låta andra köpa in sig i företaget och inte ta lån. Och han har ofta fått helt rätt i den frågan. IKEA har inte påverkats nämnvärt av olika finanskriser utan har kunnat fortsätta sin verksamhet i stort sett som vanligt när andra företag har drabbats väldigt hårt. Att slippa ta hänsyn till börsernas kvartalsekonomi har nog varit väldigt bra för IKEA.

Men sen är det ju också viktigt att det finns minst en visionär person i ledningen, för det är ändå det som har gjort IKEA unikt. Det sista stora han genomdrev, mot alla andra i styrelsen, var varuhuset i Haparanda. Ingen annan än han trodde på det, men det var inte bara en bra affär för IKEA utan också för hela den regionen att få ett IKEA-varuhus så långt upp i norr. Frågan är om nån av hans söner har samma förmåga att identifiera en bra affär som han själv hade?
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Fredrik j »

Kamprad hade också känsla för vad som skulle säljas mycket billigt utan vinst och var man kunde kompensera. Resultatet blir att kunden omedvetet nästan tycker hela varuhuset är prisvärt.
Kamprad tyckte illa om banker. Så illa att han hellre startade en egen bank när det behövdes.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
Ingvar Kamprad gjorde ju ett försök att undvika att IKEA skulle gå den vägen efter hans död. Det gjorde han genom att låta bolagets villkor regleras genom en stiftelse som han inrättade i Holland eftersom det är det land som har den starkaste lagstiftningen kring stiftelser. Det är i princip omöjligt att ändra på statuterna i en stiftelse där.

Kamprads övertygelse var bl.a. att aldrig introducera IKEA på börsen eftersom han såg det som det största hotet mot företagets möjligheter att agera på rätt sätt. Inte låta andra köpa in sig i företaget och inte ta lån. Och han har ofta fått helt rätt i den frågan. IKEA har inte påverkats nämnvärt av olika finanskriser utan har kunnat fortsätta sin verksamhet i stort sett som vanligt när andra företag har drabbats väldigt hårt. Att slippa ta hänsyn till börsernas kvartalsekonomi har nog varit väldigt bra för IKEA.

Men sen är det ju också viktigt att det finns minst en visionär person i ledningen, för det är ändå det som har gjort IKEA unikt. Det sista stora han genomdrev, mot alla andra i styrelsen, var varuhuset i Haparanda. Ingen annan än han trodde på det, men det var inte bara en bra affär för IKEA utan också för hela den regionen att få ett IKEA-varuhus så långt upp i norr. Frågan är om nån av hans söner har samma förmåga att identifiera en bra affär som han själv hade?
Tror detta är en viktig poäng, börsen gör att du styrs av "snabba" pengar. Tesla är antagligen redan drabbade av detta och de är väl förklaringen att att Elon för något år sedan ville avnotera tesla från börsen igen. Kanske lite spekulation dock.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Curik »

Jerker skrev:
Musk har fortfarande total kontroll över företaget. Men när han flyttar till Mars så kan det säkert bli stora förändringar.
Det tvivlar jag verkligen på; han sa ju själv att han ville ta tillbaka företaget från börsen. Antagligen för att andra bestämmer för mycket.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Kamprad hade också känsla för vad som skulle säljas mycket billigt utan vinst och var man kunde kompensera. Resultatet blir att kunden omedvetet nästan tycker hela varuhuset är prisvärt.
Kamprad tyckte illa om banker. Så illa att han hellre startade en egen bank när det behövdes.
Japp. Hans motto var "hitta korven". Det myntades efter att han införde femkronorskorven utanför kassorna. Väl medveten om att folk kunde vara hungriga och trötta när de kom ut och behövde nåt snabbt och enkelt att äta. Den blev en succé.

En annan "korv" var kaffemuggar för 5:-/st.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Fredrik j »

Minns nån dokumentär med honom där han fick strida för det där med korven. Ekonomiavdelningen sa att en korv med bröd måste kosta 15kr för att ge vinst. - Nej, sa Kamprad, folk handlar mer grejor när dom är mätta.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Nej. Fortfarande bara ett utvecklingskontor och två fabriker. Musk kan fortfarande ha full kontroll. Hugh-tech kanske men det är ju till stora delar personalintensiv verkstadsindustri.
Lite större är Tesla, de har fyra fabriker med en femte som håller på att byggas och planering med snar byggstart pågår för den sjunde. Nuvarande fabriker där tillverkning pågår håller också på att expanderas. Själva expansionen är väl en av de större sakerna för Elon, inte själva tillverkningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Nej. Fortfarande bara ett utvecklingskontor och två fabriker. Musk kan fortfarande ha full kontroll. Hugh-tech kanske men det är ju till stora delar personalintensiv verkstadsindustri.
Lite större är Tesla, de har fyra fabriker med en femte som håller på att byggas och planering med snar byggstart pågår för den sjunde. Nuvarande fabriker där tillverkning pågår håller också på att expanderas. Själva expansionen är väl en av de större sakerna för Elon, inte själva tillverkningen.
Jag tänker på fabriker där man tillverkar bilarna, fabriker som ju fungerar bäst med standardiserat arbetssätt för att kunna lära av varandras misstag.
Har man fler sammansättningsfabriker än Fremont och Shanghai? Dom andra fabrikerna är väl batterifabriker?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av bylund »

En batterifabrik, och en solcellsfabrik. Fast varför har dessa ingen inverkan på hur full kontroll Musk kan ha?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
En batterifabrik, och en solcellsfabrik. Fast varför har dessa ingen inverkan på hur full kontroll Musk kan ha?
Vad jag menar är att alla byråkratiska rutiner instiftas när man ska försöka likrikta arbetet på flera enheter som har liknande process. När det växt till en viss punkt kan en lite grupp inte ha koll längre.

Om tesla ska kunna uppfylla förväntningarna som aktiekursen målar upp kommer det ju i framtiden behöva vara ett betydligt större företag med mer eller mindre fristående enheter. Då kommer administration.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av renes »

M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Insider perspektiv på Tesla

Inlägg av renes »

Del 6 av serien, med intressanta framtidsvisioner:

https://mondaynote.com/evs-the-manufact ... 0a7f246696
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar