Insider perspektiv på Tesla
Moderator: Redaktion
Insider perspektiv på Tesla
Tidigare insider på Tesla, Philippe Chain, om deras tidiga utveckling och skillnaden i kultur mot andra bolag:
https://mondaynote.com/how-the-tesla-wa ... 8db5d52add
https://mondaynote.com/how-the-tesla-wa ... 8db5d52add
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Insider perspektiv på Tesla
Lösningsfokuserat och iterativt, precis som mjukvaruindustrin. Många fördelar men det har såklart också sina nackdelar.
Re: Insider perspektiv på Tesla
Intressant artikel. Varför har då andra tillverkare blivit mer byråkratiska med tiden? De började ju garanterat inte så. Är det inte just kraven på kvalitet som drivit byråkratiseringen? Kvalitetsbrister kostar mer än att köra tester en vinter till eller att upprepa krocktestet en gång till.
Re: Insider perspektiv på Tesla
Alla andra tillverkare i västvärlden startade upp sin tillverkning för 50+ år sedan, ett tag innan mjukvarubranschen kom igång. Kanske svårt att ändra hur bolaget och verksamheten styrs efter några decennier.HenrikC skrev:Intressant artikel. Varför har då andra tillverkare blivit mer byråkratiska med tiden? De började ju garanterat inte så. Är det inte just kraven på kvalitet som drivit byråkratiseringen? Kvalitetsbrister kostar mer än att köra tester en vinter till eller att upprepa krocktestet en gång till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Insider perspektiv på Tesla
Det pratas ju om att man bygger upp strukturer som är väldigt byråkratiska.HenrikC skrev:Intressant artikel. Varför har då andra tillverkare blivit mer byråkratiska med tiden? De började ju garanterat inte så. Är det inte just kraven på kvalitet som drivit byråkratiseringen? Kvalitetsbrister kostar mer än att köra tester en vinter till eller att upprepa krocktestet en gång till.
På GM i USA så är det ett milsvitt avstånd mellan arbetare och konstruktörer, de kan inte åka samma hiss tex.
En stor fördel med Elon är att han är prestigelös, han kan stå på bandet och montera saker och förstår därmed problem, och löser dom.
Den kulturen genomsyrar hela företaget.
Konstruktörerna måste ha nära koppling till produktionen.
Kan tänka mig att är man duktig och är villig att arbeta, så kan man göra en snabb karriär hos Tesla.
Formell utbildning är heller inget krav för att få jobb hos Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Insider perspektiv på Tesla
Det är alltid svårt att behålla den där innovations- och entreprenörsandan i ett företag som lever länge. Alla stora företag har varit vitala och följsamma i början men sen cementeras strukturer, hierarkier etc. Den klassiska utvecklingskurvan i t.ex. familjeföretag är att första generationen bygger upp, andra förvaltar och tredje bryter ner. Man tappar till slut kontakten med det som en gång gjorde företaget stort och går vilse. Det finns stor risk att Tesla kommer att gå samma väg, men just nu är det precis i början av sin kurva.
Re: Insider perspektiv på Tesla
Särskilt om verksamheten ska expandera kraftigt. Då kommer behov att kontrollera att alla delar av företaget arbetar på samma sätt.
Det blir inte längre möjligt för en liten grupp att ta alla beslut.
Det blir inte längre möjligt för en liten grupp att ta alla beslut.
Re: Insider perspektiv på Tesla
Jo, men har inte Tesla redan expanderat långt bortom den nivå där de flesta andra företag redan blivit administrativt inflexibla?Fredrik j skrev:Särskilt om verksamheten ska expandera kraftigt. Då kommer behov att kontrollera att alla delar av företaget arbetar på samma sätt.
Det blir inte längre möjligt för en liten grupp att ta alla beslut.
Företag inom hi-tech som uppstår på 2000-talet kan mycket väl utvecklas annorlunda än de stora industriföretag som utvecklades i mitten av 1900-talet. Historien behöver inte upprepa sig på just det industriella området.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Insider perspektiv på Tesla
Musk har fortfarande total kontroll över företaget. Men när han flyttar till Mars så kan det säkert bli stora förändringar.renes skrev:Jo, men har inte Tesla redan expanderat långt bortom den nivå där de flesta andra företag redan blivit administrativt inflexibla?Fredrik j skrev:Särskilt om verksamheten ska expandera kraftigt. Då kommer behov att kontrollera att alla delar av företaget arbetar på samma sätt.
Det blir inte längre möjligt för en liten grupp att ta alla beslut.
Företag inom hi-tech som uppstår på 2000-talet kan mycket väl utvecklas annorlunda än de stora industriföretag som utvecklades i mitten av 1900-talet. Historien behöver inte upprepa sig på just det industriella området.
Re: Insider perspektiv på Tesla
Nej. Fortfarande bara ett utvecklingskontor och två fabriker. Musk kan fortfarande ha full kontroll. Hugh-tech kanske men det är ju till stora delar personalintensiv verkstadsindustri.renes skrev:Jo, men har inte Tesla redan expanderat långt bortom den nivå där de flesta andra företag redan blivit administrativt inflexibla?Fredrik j skrev:Särskilt om verksamheten ska expandera kraftigt. Då kommer behov att kontrollera att alla delar av företaget arbetar på samma sätt.
Det blir inte längre möjligt för en liten grupp att ta alla beslut.
Företag inom hi-tech som uppstår på 2000-talet kan mycket väl utvecklas annorlunda än de stora industriföretag som utvecklades i mitten av 1900-talet. Historien behöver inte upprepa sig på just det industriella området.
Re: Insider perspektiv på Tesla
Ingvar Kamprad gjorde ju ett försök att undvika att IKEA skulle gå den vägen efter hans död. Det gjorde han genom att låta bolagets villkor regleras genom en stiftelse som han inrättade i Holland eftersom det är det land som har den starkaste lagstiftningen kring stiftelser. Det är i princip omöjligt att ändra på statuterna i en stiftelse där.
Kamprads övertygelse var bl.a. att aldrig introducera IKEA på börsen eftersom han såg det som det största hotet mot företagets möjligheter att agera på rätt sätt. Inte låta andra köpa in sig i företaget och inte ta lån. Och han har ofta fått helt rätt i den frågan. IKEA har inte påverkats nämnvärt av olika finanskriser utan har kunnat fortsätta sin verksamhet i stort sett som vanligt när andra företag har drabbats väldigt hårt. Att slippa ta hänsyn till börsernas kvartalsekonomi har nog varit väldigt bra för IKEA.
Men sen är det ju också viktigt att det finns minst en visionär person i ledningen, för det är ändå det som har gjort IKEA unikt. Det sista stora han genomdrev, mot alla andra i styrelsen, var varuhuset i Haparanda. Ingen annan än han trodde på det, men det var inte bara en bra affär för IKEA utan också för hela den regionen att få ett IKEA-varuhus så långt upp i norr. Frågan är om nån av hans söner har samma förmåga att identifiera en bra affär som han själv hade?
Kamprads övertygelse var bl.a. att aldrig introducera IKEA på börsen eftersom han såg det som det största hotet mot företagets möjligheter att agera på rätt sätt. Inte låta andra köpa in sig i företaget och inte ta lån. Och han har ofta fått helt rätt i den frågan. IKEA har inte påverkats nämnvärt av olika finanskriser utan har kunnat fortsätta sin verksamhet i stort sett som vanligt när andra företag har drabbats väldigt hårt. Att slippa ta hänsyn till börsernas kvartalsekonomi har nog varit väldigt bra för IKEA.
Men sen är det ju också viktigt att det finns minst en visionär person i ledningen, för det är ändå det som har gjort IKEA unikt. Det sista stora han genomdrev, mot alla andra i styrelsen, var varuhuset i Haparanda. Ingen annan än han trodde på det, men det var inte bara en bra affär för IKEA utan också för hela den regionen att få ett IKEA-varuhus så långt upp i norr. Frågan är om nån av hans söner har samma förmåga att identifiera en bra affär som han själv hade?
Re: Insider perspektiv på Tesla
Kamprad hade också känsla för vad som skulle säljas mycket billigt utan vinst och var man kunde kompensera. Resultatet blir att kunden omedvetet nästan tycker hela varuhuset är prisvärt.
Kamprad tyckte illa om banker. Så illa att han hellre startade en egen bank när det behövdes.
Kamprad tyckte illa om banker. Så illa att han hellre startade en egen bank när det behövdes.
Re: Insider perspektiv på Tesla
Tror detta är en viktig poäng, börsen gör att du styrs av "snabba" pengar. Tesla är antagligen redan drabbade av detta och de är väl förklaringen att att Elon för något år sedan ville avnotera tesla från börsen igen. Kanske lite spekulation dock.Jerker skrev:Ingvar Kamprad gjorde ju ett försök att undvika att IKEA skulle gå den vägen efter hans död. Det gjorde han genom att låta bolagets villkor regleras genom en stiftelse som han inrättade i Holland eftersom det är det land som har den starkaste lagstiftningen kring stiftelser. Det är i princip omöjligt att ändra på statuterna i en stiftelse där.
Kamprads övertygelse var bl.a. att aldrig introducera IKEA på börsen eftersom han såg det som det största hotet mot företagets möjligheter att agera på rätt sätt. Inte låta andra köpa in sig i företaget och inte ta lån. Och han har ofta fått helt rätt i den frågan. IKEA har inte påverkats nämnvärt av olika finanskriser utan har kunnat fortsätta sin verksamhet i stort sett som vanligt när andra företag har drabbats väldigt hårt. Att slippa ta hänsyn till börsernas kvartalsekonomi har nog varit väldigt bra för IKEA.
Men sen är det ju också viktigt att det finns minst en visionär person i ledningen, för det är ändå det som har gjort IKEA unikt. Det sista stora han genomdrev, mot alla andra i styrelsen, var varuhuset i Haparanda. Ingen annan än han trodde på det, men det var inte bara en bra affär för IKEA utan också för hela den regionen att få ett IKEA-varuhus så långt upp i norr. Frågan är om nån av hans söner har samma förmåga att identifiera en bra affär som han själv hade?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Insider perspektiv på Tesla
Det tvivlar jag verkligen på; han sa ju själv att han ville ta tillbaka företaget från börsen. Antagligen för att andra bestämmer för mycket.Jerker skrev:Musk har fortfarande total kontroll över företaget. Men när han flyttar till Mars så kan det säkert bli stora förändringar.
Re: Insider perspektiv på Tesla
Japp. Hans motto var "hitta korven". Det myntades efter att han införde femkronorskorven utanför kassorna. Väl medveten om att folk kunde vara hungriga och trötta när de kom ut och behövde nåt snabbt och enkelt att äta. Den blev en succé.Fredrik j skrev:Kamprad hade också känsla för vad som skulle säljas mycket billigt utan vinst och var man kunde kompensera. Resultatet blir att kunden omedvetet nästan tycker hela varuhuset är prisvärt.
Kamprad tyckte illa om banker. Så illa att han hellre startade en egen bank när det behövdes.
En annan "korv" var kaffemuggar för 5:-/st.
Re: Insider perspektiv på Tesla
Minns nån dokumentär med honom där han fick strida för det där med korven. Ekonomiavdelningen sa att en korv med bröd måste kosta 15kr för att ge vinst. - Nej, sa Kamprad, folk handlar mer grejor när dom är mätta.
Re: Insider perspektiv på Tesla
Lite större är Tesla, de har fyra fabriker med en femte som håller på att byggas och planering med snar byggstart pågår för den sjunde. Nuvarande fabriker där tillverkning pågår håller också på att expanderas. Själva expansionen är väl en av de större sakerna för Elon, inte själva tillverkningen.Fredrik j skrev:Nej. Fortfarande bara ett utvecklingskontor och två fabriker. Musk kan fortfarande ha full kontroll. Hugh-tech kanske men det är ju till stora delar personalintensiv verkstadsindustri.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Insider perspektiv på Tesla
Jag tänker på fabriker där man tillverkar bilarna, fabriker som ju fungerar bäst med standardiserat arbetssätt för att kunna lära av varandras misstag.Svenssons skrev:Lite större är Tesla, de har fyra fabriker med en femte som håller på att byggas och planering med snar byggstart pågår för den sjunde. Nuvarande fabriker där tillverkning pågår håller också på att expanderas. Själva expansionen är väl en av de större sakerna för Elon, inte själva tillverkningen.Fredrik j skrev:Nej. Fortfarande bara ett utvecklingskontor och två fabriker. Musk kan fortfarande ha full kontroll. Hugh-tech kanske men det är ju till stora delar personalintensiv verkstadsindustri.
Har man fler sammansättningsfabriker än Fremont och Shanghai? Dom andra fabrikerna är väl batterifabriker?
Re: Insider perspektiv på Tesla
En batterifabrik, och en solcellsfabrik. Fast varför har dessa ingen inverkan på hur full kontroll Musk kan ha?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Insider perspektiv på Tesla
Vad jag menar är att alla byråkratiska rutiner instiftas när man ska försöka likrikta arbetet på flera enheter som har liknande process. När det växt till en viss punkt kan en lite grupp inte ha koll längre.bylund skrev:En batterifabrik, och en solcellsfabrik. Fast varför har dessa ingen inverkan på hur full kontroll Musk kan ha?
Om tesla ska kunna uppfylla förväntningarna som aktiekursen målar upp kommer det ju i framtiden behöva vara ett betydligt större företag med mer eller mindre fristående enheter. Då kommer administration.
Re: Insider perspektiv på Tesla
Del 6 av serien, med intressanta framtidsvisioner:
https://mondaynote.com/evs-the-manufact ... 0a7f246696
https://mondaynote.com/evs-the-manufact ... 0a7f246696
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"