Tesla app gets two-factor authentication

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av Mickep »

Och om det dessutom är strömavbrott så mobilnätet är utslaget. osis.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av renes »

Some websites do this by sending you a code by text message. But hackers can intercept these. A more secure way of doing it is by sending a code through a phone app, often called an authenticator, which security experts prefer.
Det här verkar journalisten fått om bakfoten. Normalt sett skickas inte en kod genom en app. Det är appen som genererar den. Säkerhetsmässigt en ganska stor skillnad.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av Rubiks »

taliz skrev:
Ps. Mitt lösen är genererat av iOS, dvs omöjligt att komma ihåg. ;)
Omöjligt att komma ihåg är aningen farligt att hoppas på när det gäller lösen. Jag känner tex personer som memorerar ca 20-25 randomiserade bokstäver på under 8 sekunder. Om de eller för den delen jag själv står över axeln när du skriven in ett sådant lösenord du inte kan själv utan måste "läsa av tecken för tecken" i takt med att du skriv in det är det inga problem alls att lägga det på minnet oavsett hur långt det är. Det är såklart extremfall men långa lösenord som upplevs som svåra att komma ihåg är i slutänden oftast inte alls säkrare än de som användaren kan komma ihåg själv utan enbart till mer besvär. Och det i sin tur är inte omöjligt att det gör det hela osäkrare pga den besvärlig hantering.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av kenjon »

Jag trodde inte bilen låstes om mobilen låg kvar i bilen.... eller är det olika på olika modeller (jag har Model 3)?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av Wahll »

Yeay! :)
MFA.jpg
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av LarsL »

Tyvärr något av det mest oanvändarvänliga jag kommit i kontakt med. Ja, eller kvalar in där åtminstone, jobbet hade en separat dosa som man skulle slå in en kod i vilket var värre.

Varför inte bara ett SMS?
Användarvisningsbild
jenz
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 dec 2018 08:38

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av jenz »

LarsL skrev:
Varför inte bara ett SMS?
SMS är inte säkert. Vi hade slarvat bort ett SIM-kort på jobbet som vi använde för 2-faktorsinloggning. Tog 10 minuter att få ett nytt simkort med samma nummer...
Model X 100D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av LarsL »

jenz skrev:
LarsL skrev:
Varför inte bara ett SMS?
SMS är inte säkert. Vi hade slarvat bort ett SIM-kort på jobbet som vi använde för 2-faktorsinloggning. Tog 10 minuter att få ett nytt simkort med samma nummer...
Skönt då kan jagsluta använda den varianten också. :)
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av lawgiver »

Testat och det funkar fint med Google Authenticator både mot siten och i appen.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av martinot »

Kör med Microsoft Authenticator (samma som jag använder till Amazon och andra sajter) på iPhone, och fungerade utmärkt med Teslas 2FA-lösning.

https://www.microsoft.com/sv-se/account/authenticator

Men tror att alla normala kodgenererare skall fungera lika bra. Tesla verkar använt en enkel standard vanilla MFA-lösning (vilket är bra).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av renes »

Rubiks skrev:
taliz skrev:
Ps. Mitt lösen är genererat av iOS, dvs omöjligt att komma ihåg. ;)
Omöjligt att komma ihåg är aningen farligt att hoppas på när det gäller lösen. Jag känner tex personer som memorerar ca 20-25 randomiserade bokstäver på under 8 sekunder. Om de eller för den delen jag själv står över axeln när du skriven in ett sådant lösenord du inte kan själv utan måste "läsa av tecken för tecken" i takt med att du skriv in det är det inga problem alls att lägga det på minnet oavsett hur långt det är. Det är såklart extremfall men långa lösenord som upplevs som svåra att komma ihåg är i slutänden oftast inte alls säkrare än de som användaren kan komma ihåg själv utan enbart till mer besvär. Och det i sin tur är inte omöjligt att det gör det hela osäkrare pga den besvärlig hantering.
Det är inte meningen att man skriver in lösenord för hand. Den tiden är förbi. Med en vettig lösenordhanterare typ 1Password, Lastpass e.dyl. har du inte bara svåra och långa lösenord, men också unika för varje site, plus authentication codes. Och den fyller i allt åt dig på någon sekund.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av bonath »

Ok, aktiverat two-factor nu.

Då kommer frågan............
Om jag låser in mobilen i bilen, (tappar, går sönder osv) kan jag då öppna den på nåt sätt? (inte kortet)
Låna en annan mobil går väl inte, koden jag behöver finns väl i mobilen som ligger i bilen.

Frugan använder min inloggning i sin telefon, kommer den att funka eller måste jag "läsa koden" i min mobil????

Många frågor är det... :oops:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av kenjon »

Two factor är för att kunna logga in på ditt konto hos tesla.com, inte för att låsa upp bilen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av bonath »

kenjon skrev:
Two factor är för att kunna logga in på ditt konto hos tesla.com, inte för att låsa upp bilen.

Loggade ur på damens mobil och loggade in igen.
Fick knappa in koden från min mobil i hennes för att få igång appen.
Så ligger min mobil i bilen så är det nog bäst att ha ett nyckelkort i plöskan...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av martinot »

Förutom plastkortet som alltid är bra att ha med som backup, så finns möjlighet även att skriva ut ett gäng engångskoder som man kan ha tillgängligt i nödfall. Även om du inte släpar med dig de så kan du ju ha de utskrivna på ett papper hemma (själv har jag lagt de i en krypterad anteckningsapp som synkas mellan alla mina enheter).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av kenjon »

Och om hon inte loggar ut så är det bara att köra som vanligt.
Dock kan det krävas efter en större OSuppdatering av mobilen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
Och om hon inte loggar ut så är det bara att köra som vanligt.
Dock kan det krävas efter en större OSuppdatering av mobilen.
Exakt. Normalt behövs det inte, utan är bara att använda appen som vanligt (dock kan det vara bra att inte 100% räkna med det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av bonath »

Om man startar om mobilen behöver man kanske logga in på nytt?
(ska testa själv) :D

Edit:
Startade om mobilen, Motorola G6+, behövde INTE logga in på nytt... 8-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av renes »

bonath skrev:
Ok, aktiverat two-factor nu.

Då kommer frågan............
Om jag låser in mobilen i bilen, (tappar, går sönder osv) kan jag då öppna den på nåt sätt? (inte kortet)
Låna en annan mobil går väl inte, koden jag behöver finns väl i mobilen som ligger i bilen.

Frugan använder min inloggning i sin telefon, kommer den att funka eller måste jag "läsa koden" i min mobil????

Många frågor är det... :oops:
En av de stora fördelarna med 1Password är att OTP koden finns på alla enheter, datorer, telefoner, iPads, klockor, som är inloggade på samma 1Password konto. Gissar att andra password vaults har samma möjlighet?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av Monark1954 »

renes skrev:
bonath skrev:
Ok, aktiverat two-factor nu.

Då kommer frågan............
Om jag låser in mobilen i bilen, (tappar, går sönder osv) kan jag då öppna den på nåt sätt? (inte kortet)
Låna en annan mobil går väl inte, koden jag behöver finns väl i mobilen som ligger i bilen.

Frugan använder min inloggning i sin telefon, kommer den att funka eller måste jag "läsa koden" i min mobil????

Många frågor är det... :oops:
En av de stora fördelarna med 1Password är att OTP koden finns på alla enheter, datorer, telefoner, iPads, klockor, som är inloggade på samma 1Password konto. Gissar att andra password vaults har samma möjlighet?
Underbara forum, vad man lär sig.
1Password och motsvarade i enanvädarversion verkar klokt då man kan låsa upp med flera enda enheter.
Har man väl börjat med tvåstegsverifiering torde man lägga det på en mängd viktiga inloggningar.
Därmed vill jag ogärna ha mitt 1Password hos alla närstående som kör mina bilar.
För hoppas att man är tillgänglig då Tesla appen är i behov av inloggad vilket händer då och då.
Nyckelord eller fob får bli viktiga för de som kör.

Får starta därifrån. Att lära sig om 1Password i fleranvändarversion får bli ett ser senare steg.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av TechNerd »

Ni ska inte ge ut ert egna konto till andra som ska köra bilen.
Ni ger dom behörighet till deras egna Tesla-konto.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av renes »

Monark1954 skrev:
renes skrev:
bonath skrev:
Ok, aktiverat two-factor nu.

Då kommer frågan............
Om jag låser in mobilen i bilen, (tappar, går sönder osv) kan jag då öppna den på nåt sätt? (inte kortet)
Låna en annan mobil går väl inte, koden jag behöver finns väl i mobilen som ligger i bilen.

Frugan använder min inloggning i sin telefon, kommer den att funka eller måste jag "läsa koden" i min mobil????

Många frågor är det... :oops:
En av de stora fördelarna med 1Password är att OTP koden finns på alla enheter, datorer, telefoner, iPads, klockor, som är inloggade på samma 1Password konto. Gissar att andra password vaults har samma möjlighet?
Underbara forum, vad man lär sig.
1Password och motsvarade i enanvädarversion verkar klokt då man kan låsa upp med flera enda enheter.
Har man väl börjat med tvåstegsverifiering torde man lägga det på en mängd viktiga inloggningar.
Därmed vill jag ogärna ha mitt 1Password hos alla närstående som kör mina bilar.
För hoppas att man är tillgänglig då Tesla appen är i behov av inloggad vilket händer då och då.
Nyckelord eller fob får bli viktiga för de som kör.

Får starta därifrån. Att lära sig om 1Password i fleranvändarversion får bli ett ser senare steg.
Som någon annan anmärkte bör man nog ha olika Tesla användarkonton för olika användare, men om man delar konton så är det också elegant med 1Password. Om du har familjekonto så kan du ha en "vault" för dig själv, en för varje familjemedlem, samt delade vaults. Lägger du då typ Teslakontot i ett delat vault och sen delar detta vault med en eller flera, så kommer dessa ha tillgång till Tesla kontot, men inte för den skull alla dina andra inloggningar. Så gör vi det här. T.ex. HBONordic, som ju bara ger ett konto för familjen. Netflix samma sak. Ett konto men olika profiler. Såna konton ligger alltså hos oss i familjens delade vault.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av jpetters »

renes skrev:
Monark1954 skrev:
renes skrev:
bonath skrev:
Ok, aktiverat two-factor nu.

Då kommer frågan............
Om jag låser in mobilen i bilen, (tappar, går sönder osv) kan jag då öppna den på nåt sätt? (inte kortet)
Låna en annan mobil går väl inte, koden jag behöver finns väl i mobilen som ligger i bilen.

Frugan använder min inloggning i sin telefon, kommer den att funka eller måste jag "läsa koden" i min mobil????

Många frågor är det... :oops:
En av de stora fördelarna med 1Password är att OTP koden finns på alla enheter, datorer, telefoner, iPads, klockor, som är inloggade på samma 1Password konto. Gissar att andra password vaults har samma möjlighet?
Underbara forum, vad man lär sig.
1Password och motsvarade i enanvädarversion verkar klokt då man kan låsa upp med flera enda enheter.
Har man väl börjat med tvåstegsverifiering torde man lägga det på en mängd viktiga inloggningar.
Därmed vill jag ogärna ha mitt 1Password hos alla närstående som kör mina bilar.
För hoppas att man är tillgänglig då Tesla appen är i behov av inloggad vilket händer då och då.
Nyckelord eller fob får bli viktiga för de som kör.

Får starta därifrån. Att lära sig om 1Password i fleranvändarversion får bli ett ser senare steg.
Som någon annan anmärkte bör man nog ha olika Tesla användarkonton för olika användare, men om man delar konton så är det också elegant med 1Password. Om du har familjekonto så kan du ha en "vault" för dig själv, en för varje familjemedlem, samt delade vaults. Lägger du då typ Teslakontot i ett delat vault och sen delar detta vault med en eller flera, så kommer dessa ha tillgång till Tesla kontot, men inte för den skull alla dina andra inloggningar. Så gör vi det här. T.ex. HBONordic, som ju bara ger ett konto för familjen. Netflix samma sak. Ett konto men olika profiler. Såna konton ligger alltså hos oss i familjens delade vault.
Kör samma upplägg sedan ett par år. Fungerar kanonbra.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Tesla app gets two-factor authentication

Inlägg av wcarlsson »

Pajar detta teslafi-koppling eller ska det fungera ändå?
Skriv svar