Teslas långsiktiga fördel är tillverkning.
Och kanske lite förvånande, mjukvarubiten inom tillverkning.
En ytterligare viktig sak är att det är kul att jobba hos Tesla.
Man får utvecklas som ingenjör hos Tesla.
Därför är Tesla en sån populär arbetsplats.
Därmed dras den bästa personalen till Tesla.
Elon Musk: “Tesla’s Long-Term Competitive Advantage Will Be Manufacturing”
There is much less industry derision regarding Tesla’s manufacturing experience than there used to be, and perhaps the consensus has even turned a corner and is acknowledging Tesla’s talent in this field thanks to progress in Shanghai, Berlin, and back in the United States, but Elon Musk’s opinion is that the world still doesn’t understand how disruptive Tesla will be when it comes to manufacturing innovation.
Many of those improvements come from improving software systems in the factories. And this is what gets to a third interesting point about Elon’s statement that “Tesla’s long-term competitive advantage will be manufacturing.” It’s in the software, stupid! (I’m not actually calling you stupid — this is an allusion to a famous political statement coined by James Carville in 1992.)
The short conversation Elon and I recently had about the machine that builds the machine actually originated with a line about software. We had been discussing Tesla’s Autopilot team, which I learned included a bit more than 100 hardware engineers and nearly 200 software engineers. At the end of our discussion about Tesla’s Autopilot engineers, Elon said: “The factory system already has more software than the car and will probably have an order of magnitude more long-term.”
Tesla’s solar roof engineers, or the software innovators who work every day to improve the machine that makes the machines, it might be worth considering that Elon can get into the weeds with all of them and mostly spends his time trying to clear up engineering bottlenecks or riddles in these different fields.
That might help to explain why so many top engineering students want to go work for Tesla and SpaceX. It is bound to be more fun working for an enthusiastic engineer than working for a big corporation where “The Man” is going to step on their neckties and not respect or understand their engineering mindset and workflow.
Det är väl bara så att de sk ”orealistiska” målen ofta de facto uppnås och ger därför en stolthet hos alla inblandade att prestera mer och bättre än andra.
Det är bl.a. därför som många utvecklingsbenägna trivs i miljöer som i förstånd kan verka alldeles för pressande.
Elon jobbar lite annorlunda.
Han sätter upp "orimliga" mål.
Tydligen är det effektivt.
Tänk dig själv om du är ansvarig för ett projekt som du tror tar 12 månader.
Fall 1.
Du ska vara klar med projektet om 12 månader.
Fall 2.
Elon säger att du måste vara klar om 6 månader.
I fall 2 kanske du är klar om 9 månader med galet mycket jobb.
I fall 1 myspyser du på i 12 månader.
Att jobba för Tesla är krävande och inte för alla.
Men jobbar du hårt kan du göra en snabb karriär.
Och slutar du och söker annat jobb är du eftertraktad.
Se bara har det gick för Peter Carlsson som startade Northvolt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det finns massor av exempel genom världshistorien på när någon eller några utfört det andra inte trodde alls var möjligt. Oförvägenhet leder långt och andras uppfattningar om vad som är realistiskt behöver inte avspegla sanningen.
Det kan också vara så att man tröttnar på företagskulturen samtidigt som en cv med jobb för tesla är högvilt hos andra biltillverkare. Chansen finns att få bygga upp en organisation från grunden. Är man sen europe finns det ju möjligheter att flytta hem.
Elon jobbar lite annorlunda.
Han sätter upp "orimliga" mål.
Tydligen är det effektivt.
Tänk dig själv om du är ansvarig för ett projekt som du tror tar 12 månader.
Fall 1.
Du ska vara klar med projektet om 12 månader.
Fall 2.
Elon säger att du måste vara klar om 6 månader.
I fall 2 kanske du är klar om 9 månader med galet mycket jobb.
I fall 1 myspyser du på i 12 månader.
Att jobba för Tesla är krävande och inte för alla.
Men jobbar du hårt kan du göra en snabb karriär.
Och slutar du och söker annat jobb är du eftertraktad.
Se bara har det gick för Peter Carlsson som startade Northvolt.
Väldigt skadligt att sätta upp tidsoptimistiska mål hela tiden. Särskilt om det är förknippat med att ta skit om det inte går bra.
Fall 1: Du sliter orimligt mycket, vilket drabbar ditt privatliv (men det är ju bara de här 6 månaderna). Du skär så mycket du bara kan i hörnorna, skiter i riskanalyser och dokumentation. Du blir trots det 3 månader försenad och får en stor utskällning som tack under de 3 månaderna.
Fall 2: Du planera allt strukturerat. Det finns tid för analyser och alternativa lösningar. Allt blir dokumenterat och kvalitetssäkrat. Du har tid att ha en familj samtidigt som du jobbar.
Tesla verkar ju inte kunna behålla sina duktiga anställda. Både Peter Carlsson och J.B Straubel har ju kastat in handduken. Det går ju säkert bra ett tag att driva ett företag med unga studenter men om man inte lyckas hålla kvar de mer erfarna så är det ett stort varningstecken.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Elon jobbar lite annorlunda.
Han sätter upp "orimliga" mål.
Tydligen är det effektivt.
Tänk dig själv om du är ansvarig för ett projekt som du tror tar 12 månader.
Fall 1.
Du ska vara klar med projektet om 12 månader.
Fall 2.
Elon säger att du måste vara klar om 6 månader.
I fall 2 kanske du är klar om 9 månader med galet mycket jobb.
I fall 1 myspyser du på i 12 månader.
Att jobba för Tesla är krävande och inte för alla.
Men jobbar du hårt kan du göra en snabb karriär.
Och slutar du och söker annat jobb är du eftertraktad.
Se bara har det gick för Peter Carlsson som startade Northvolt.
Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Fortfarande bara en undersökning av vad studenter tror om de olika företagen och inget om hur det faktiskt är att jobba på företagen. Det blir alltså bara en värdemätare för varumärket.
Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?
Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?
Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.
Lalla runt? Jag vet tillräckligt mycket om amerikansk företagskultur för att aldrig vilja jobba på ett amerikanskt företag. Orimliga krav och hot om omedelbar uppsägning som "motivation" är inget som jag skulle uppskatta. Som de flesta svenskar vill jag känna mig delaktig och som en del av ett lag. Inte som en piskad draghund som sparkas ut när den inte orkar längre.
Lalla runt? Jag vet tillräckligt mycket om amerikansk företagskultur för att aldrig vilja jobba på ett amerikanskt företag. Orimliga krav och hot om omedelbar uppsägning som "motivation" är inget som jag skulle uppskatta. Som de flesta svenskar vill jag känna mig delaktig och som en del av ett lag. Inte som en piskad draghund som sparkas ut när den inte orkar längre.
Är det lika dant i alla branscher och på alla företag i USA? Jag har bara lite erfarenhet av att jobba i USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?
Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.
Kan vi inte vänta och se om VW och blir tvungna att skicka uppdatering efter uppdatering innan vi sågar deras första försök? Kanske bedömer man att deras kunder vill ha en färdig bil redan från början?
Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?
Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.
Kan vi inte vänta och se om VW och blir tvungna att skicka uppdatering efter uppdatering innan vi sågar deras första försök? Kanske bedömer man att deras kunder vill ha en färdig bil redan från början?
Ganska övertygad om att VW kommer komma med uppdateringar till sina elbilar precis som de kommer till sina avgasbilar. Det är dock bara vänta och se, gäller bara de får ordning på mjukvaran för första leveranserna först. Ska bli intressant att se om de vill ha betalt eller kräva service på verkstad för att uppdatera mjukvaran.
Sedan har vi denna info redan nu..
Because the cars will not be fully ready in terms of software at the time of the first deliveries, Volkswagen announced two options:
delivery as quickly as possible, but without two "outstanding digital functions" (the App Connect function and the distance feature in the head-up display), which will be updated in 2021. For consolation, VW will offer membership in the 1st Mover Club, which "enables direct interaction with Volkswagen" and "various customer benefits".
delivery in Q4 2020, equipped with all functions
"ID.3 pre-bookers with a little more patience can choose the second option when signing the purchase agreement for their ID.3 1st – with a delivery date in the fourth quarter of 2020. When the keys are handed over to the customer, this later version will be equipped with all functions."
Nja vi hade den informationen för två månader sedan. Har med största sannolikhet hänt lite sen dess, bland annat att ID.4 häromdagen gick i produktion. En bil som med största sannolikhet delar mjukvara med ID.3
Nja vi hade den informationen för två månader sedan. Har med största sannolikhet hänt lite sen dess, bland annat att ID.4 häromdagen gick i produktion. En bil som med största sannolikhet delar mjukvara med ID.3
ID.3 gick väl i produktion för ett år sedan? Att ID.4 går i produktion ser jag inte som ett tecken på att mjukvaran är klar, särskilt inte när ID.4 ska börja levereras ungefär när de räknar med att första version av mjukvaran med alla funktioner för ID.3 är klar.
Att de sedan anställer en massa utvecklare och inte vill svara på något mer om mjukvaran till ID.3 pekar väl också på att den inte är klar för leverans om en vecka?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nja vi hade den informationen för två månader sedan. Har med största sannolikhet hänt lite sen dess, bland annat att ID.4 häromdagen gick i produktion. En bil som med största sannolikhet delar mjukvara med ID.3
ID.3 gick väl i produktion för ett år sedan? Att ID.4 går i produktion ser jag inte som ett tecken på att mjukvaran är klar, särskilt inte när ID.4 ska börja levereras ungefär när de räknar med att första version av mjukvaran med alla funktioner för ID.3 är klar.
Att de sedan anställer en massa utvecklare och inte vill svara på något mer om mjukvaran till ID.3 pekar väl också på att den inte är klar för leverans om en vecka?
Artikeln jag länkade till är fortfarande två månader gammal, då ville de inte svara på hur långt de kommit. Att de anställer massa utvecklare verkar snarare vara att samtliga bilar ska få denna mjukvara, lär ju skilja i gränssnitt men grunden ska vara densamma.
"Första mjukvaran" lanserades nog för väldigt länge sedan. De som köper ny bil senare i höst ska få alla funktioner direkt, det är de som köpt sin bil tidigt som får sista funktionerna efter nyår. Så nej ID.4 sammanfaller inte med när alla komponenter ska vara klar. Detta är vad de kommunicerat, sen hur utfallet blir det verkar bara du vara säker på. Vidare är det ju som så att trots att Windows 10 är färdigt så hittar man nya buggar nu och då.
Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?
Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.
Kan vi inte vänta och se om VW och blir tvungna att skicka uppdatering efter uppdatering innan vi sågar deras första försök? Kanske bedömer man att deras kunder vill ha en färdig bil redan från början?
Ganska övertygad om att VW kommer komma med uppdateringar till sina elbilar precis som de kommer till sina avgasbilar. Det är dock bara vänta och se, gäller bara de får ordning på mjukvaran för första leveranserna först. Ska bli intressant att se om de vill ha betalt eller kräva service på verkstad för att uppdatera mjukvaran.
Sedan har vi denna info redan nu..
Because the cars will not be fully ready in terms of software at the time of the first deliveries, Volkswagen announced two options:
delivery as quickly as possible, but without two "outstanding digital functions" (the App Connect function and the distance feature in the head-up display), which will be updated in 2021. For consolation, VW will offer membership in the 1st Mover Club, which "enables direct interaction with Volkswagen" and "various customer benefits".
delivery in Q4 2020, equipped with all functions
"ID.3 pre-bookers with a little more patience can choose the second option when signing the purchase agreement for their ID.3 1st – with a delivery date in the fourth quarter of 2020. When the keys are handed over to the customer, this later version will be equipped with all functions."