Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Zalman3 »

Teslas långsiktiga fördel är tillverkning.
Och kanske lite förvånande, mjukvarubiten inom tillverkning.
En ytterligare viktig sak är att det är kul att jobba hos Tesla.
Man får utvecklas som ingenjör hos Tesla.
Därför är Tesla en sån populär arbetsplats.
Därmed dras den bästa personalen till Tesla.
Elon Musk: “Tesla’s Long-Term Competitive Advantage Will Be Manufacturing”

There is much less industry derision regarding Tesla’s manufacturing experience than there used to be, and perhaps the consensus has even turned a corner and is acknowledging Tesla’s talent in this field thanks to progress in Shanghai, Berlin, and back in the United States, but Elon Musk’s opinion is that the world still doesn’t understand how disruptive Tesla will be when it comes to manufacturing innovation.

Many of those improvements come from improving software systems in the factories. And this is what gets to a third interesting point about Elon’s statement that “Tesla’s long-term competitive advantage will be manufacturing.” It’s in the software, stupid! (I’m not actually calling you stupid — this is an allusion to a famous political statement coined by James Carville in 1992.)

The short conversation Elon and I recently had about the machine that builds the machine actually originated with a line about software. We had been discussing Tesla’s Autopilot team, which I learned included a bit more than 100 hardware engineers and nearly 200 software engineers. At the end of our discussion about Tesla’s Autopilot engineers, Elon said: “The factory system already has more software than the car and will probably have an order of magnitude more long-term.”

Tesla’s solar roof engineers, or the software innovators who work every day to improve the machine that makes the machines, it might be worth considering that Elon can get into the weeds with all of them and mostly spends his time trying to clear up engineering bottlenecks or riddles in these different fields.

That might help to explain why so many top engineering students want to go work for Tesla and SpaceX. It is bound to be more fun working for an enthusiastic engineer than working for a big corporation where “The Man” is going to step on their neckties and not respect or understand their engineering mindset and workflow.

https://cleantechnica.com/2020/08/21/el ... facturing/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Credde »

Man har väl inte alltid hört, att Tesla är en bra arbetsplats (finns ju fler sidor av saken så klart)

"The worst part is the toxicity that Elon creates — unrealistic stretch targets without a realistic plan in order to achieve them"
https://www.businessinsider.com/ex-tesl ... -creates-1

https://electrek.co/2020/05/21/tesla-em ... sweatshop/

Men jag kan föreställa mig det med orealistiska mål.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av BrooklynS »

Det är väl bara så att de sk ”orealistiska” målen ofta de facto uppnås och ger därför en stolthet hos alla inblandade att prestera mer och bättre än andra.

Det är bl.a. därför som många utvecklingsbenägna trivs i miljöer som i förstånd kan verka alldeles för pressande.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Zalman3 »

Elon jobbar lite annorlunda.
Han sätter upp "orimliga" mål.

Tydligen är det effektivt.

Tänk dig själv om du är ansvarig för ett projekt som du tror tar 12 månader.
Fall 1.
Du ska vara klar med projektet om 12 månader.

Fall 2.
Elon säger att du måste vara klar om 6 månader.

I fall 2 kanske du är klar om 9 månader med galet mycket jobb.

I fall 1 myspyser du på i 12 månader.


Att jobba för Tesla är krävande och inte för alla.
Men jobbar du hårt kan du göra en snabb karriär.
Och slutar du och söker annat jobb är du eftertraktad.

Se bara har det gick för Peter Carlsson som startade Northvolt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av BrooklynS »

Det finns massor av exempel genom världshistorien på när någon eller några utfört det andra inte trodde alls var möjligt. Oförvägenhet leder långt och andras uppfattningar om vad som är realistiskt behöver inte avspegla sanningen.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Fredrik j »

Det kan också vara så att man tröttnar på företagskulturen samtidigt som en cv med jobb för tesla är högvilt hos andra biltillverkare. Chansen finns att få bygga upp en organisation från grunden. Är man sen europe finns det ju möjligheter att flytta hem.
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av backe »

Jag har sett ett antal listor på populära arbetsgivare, men Tesla har jag inte sett i toppen någonstans?

Här är t.ex. en från Forbes som ändå får anses som ganska pålitliga eller vad man ska säga.

https://www.forbes.com/lists/worlds-best-employers/
5B5725A3-31DA-43FB-894E-52F3BF51C209.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Zalman3 »

Sveriges tio attraktivaste arbetsgivare är, enligt undersökningen:

1. Google

2. Tesla

3. IKEA

4. Spotify

5. Apple

6. Microsoft

7. Dice

8. Volvo

9. McKinsey

10. Facebook


Från 2016.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Elon jobbar lite annorlunda.
Han sätter upp "orimliga" mål.

Tydligen är det effektivt.

Tänk dig själv om du är ansvarig för ett projekt som du tror tar 12 månader.
Fall 1.
Du ska vara klar med projektet om 12 månader.

Fall 2.
Elon säger att du måste vara klar om 6 månader.

I fall 2 kanske du är klar om 9 månader med galet mycket jobb.

I fall 1 myspyser du på i 12 månader.


Att jobba för Tesla är krävande och inte för alla.
Men jobbar du hårt kan du göra en snabb karriär.
Och slutar du och söker annat jobb är du eftertraktad.

Se bara har det gick för Peter Carlsson som startade Northvolt.
Väldigt skadligt att sätta upp tidsoptimistiska mål hela tiden. Särskilt om det är förknippat med att ta skit om det inte går bra.

Fall 1: Du sliter orimligt mycket, vilket drabbar ditt privatliv (men det är ju bara de här 6 månaderna). Du skär så mycket du bara kan i hörnorna, skiter i riskanalyser och dokumentation. Du blir trots det 3 månader försenad och får en stor utskällning som tack under de 3 månaderna.

Fall 2: Du planera allt strukturerat. Det finns tid för analyser och alternativa lösningar. Allt blir dokumenterat och kvalitetssäkrat. Du har tid att ha en familj samtidigt som du jobbar.

Tesla verkar ju inte kunna behålla sina duktiga anställda. Både Peter Carlsson och J.B Straubel har ju kastat in handduken. Det går ju säkert bra ett tag att driva ett företag med unga studenter men om man inte lyckas hålla kvar de mer erfarna så är det ett stort varningstecken.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Sveriges tio attraktivaste arbetsgivare är, enligt undersökningen:

1. Google

2. Tesla

3. IKEA

4. Spotify

5. Apple

6. Microsoft

7. Dice

8. Volvo

9. McKinsey

10. Facebook


Från 2016.

Det där bygger bara på vilka varumärken som är starka. Inte hur det är att arbeta där.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av helix »

Här en undersökning som publicerades 31:e juli 2020 av Universum
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/employer

Bild
Verdi

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Elon jobbar lite annorlunda.
Han sätter upp "orimliga" mål.

Tydligen är det effektivt.

Tänk dig själv om du är ansvarig för ett projekt som du tror tar 12 månader.
Fall 1.
Du ska vara klar med projektet om 12 månader.

Fall 2.
Elon säger att du måste vara klar om 6 månader.

I fall 2 kanske du är klar om 9 månader med galet mycket jobb.

I fall 1 myspyser du på i 12 månader.


Att jobba för Tesla är krävande och inte för alla.
Men jobbar du hårt kan du göra en snabb karriär.
Och slutar du och söker annat jobb är du eftertraktad.

Se bara har det gick för Peter Carlsson som startade Northvolt.

Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av LarsL »

helix skrev:
Här en undersökning som publicerades 31:e juli 2020 av Universum
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/employer

Bild
Fortfarande bara en undersökning av vad studenter tror om de olika företagen och inget om hur det faktiskt är att jobba på företagen. Det blir alltså bara en värdemätare för varumärket.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?

Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?

Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.

Lalla runt? Jag vet tillräckligt mycket om amerikansk företagskultur för att aldrig vilja jobba på ett amerikanskt företag. Orimliga krav och hot om omedelbar uppsägning som "motivation" är inget som jag skulle uppskatta. Som de flesta svenskar vill jag känna mig delaktig och som en del av ett lag. Inte som en piskad draghund som sparkas ut när den inte orkar längre.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Lalla runt? Jag vet tillräckligt mycket om amerikansk företagskultur för att aldrig vilja jobba på ett amerikanskt företag. Orimliga krav och hot om omedelbar uppsägning som "motivation" är inget som jag skulle uppskatta. Som de flesta svenskar vill jag känna mig delaktig och som en del av ett lag. Inte som en piskad draghund som sparkas ut när den inte orkar längre.
Är det lika dant i alla branscher och på alla företag i USA? Jag har bara lite erfarenhet av att jobba i USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?

Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.
Kan vi inte vänta och se om VW och blir tvungna att skicka uppdatering efter uppdatering innan vi sågar deras första försök? Kanske bedömer man att deras kunder vill ha en färdig bil redan från början?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?

Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.
Kan vi inte vänta och se om VW och blir tvungna att skicka uppdatering efter uppdatering innan vi sågar deras första försök? Kanske bedömer man att deras kunder vill ha en färdig bil redan från början?
Ganska övertygad om att VW kommer komma med uppdateringar till sina elbilar precis som de kommer till sina avgasbilar. Det är dock bara vänta och se, gäller bara de får ordning på mjukvaran för första leveranserna först. Ska bli intressant att se om de vill ha betalt eller kräva service på verkstad för att uppdatera mjukvaran.

Sedan har vi denna info redan nu..
Because the cars will not be fully ready in terms of software at the time of the first deliveries, Volkswagen announced two options:

delivery as quickly as possible, but without two "outstanding digital functions" (the App Connect function and the distance feature in the head-up display), which will be updated in 2021. For consolation, VW will offer membership in the 1st Mover Club, which "enables direct interaction with Volkswagen" and "various customer benefits".
delivery in Q4 2020, equipped with all functions
"ID.3 pre-bookers with a little more patience can choose the second option when signing the purchase agreement for their ID.3 1st – with a delivery date in the fourth quarter of 2020. When the keys are handed over to the customer, this later version will be equipped with all functions."
https://insideevs.com/news/428097/volks ... -2020/amp/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Anonymous FTW »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:


Sedan har vi denna info redan nu..

https://insideevs.com/news/428097/volks ... -2020/amp/
Nja vi hade den informationen för två månader sedan. Har med största sannolikhet hänt lite sen dess, bland annat att ID.4 häromdagen gick i produktion. En bil som med största sannolikhet delar mjukvara med ID.3

Nio dagar nyare ' nyhet'. I slutet av detta året ska VW har 5000 utvecklare som som arbetar med VW:s Linuxoperativ.
https://electrek.co/2020/06/19/vw-to-de ... -software/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Svenssons »

Anonymous FTW skrev:
Nja vi hade den informationen för två månader sedan. Har med största sannolikhet hänt lite sen dess, bland annat att ID.4 häromdagen gick i produktion. En bil som med största sannolikhet delar mjukvara med ID.3

Nio dagar nyare ' nyhet'. I slutet av detta året ska VW har 5000 utvecklare som som arbetar med VW:s Linuxoperativ.
https://electrek.co/2020/06/19/vw-to-de ... -software/
ID.3 gick väl i produktion för ett år sedan? Att ID.4 går i produktion ser jag inte som ett tecken på att mjukvaran är klar, särskilt inte när ID.4 ska börja levereras ungefär när de räknar med att första version av mjukvaran med alla funktioner för ID.3 är klar.

Att de sedan anställer en massa utvecklare och inte vill svara på något mer om mjukvaran till ID.3 pekar väl också på att den inte är klar för leverans om en vecka?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Anonymous FTW »

Svenssons skrev:
Anonymous FTW skrev:
Nja vi hade den informationen för två månader sedan. Har med största sannolikhet hänt lite sen dess, bland annat att ID.4 häromdagen gick i produktion. En bil som med största sannolikhet delar mjukvara med ID.3

Nio dagar nyare ' nyhet'. I slutet av detta året ska VW har 5000 utvecklare som som arbetar med VW:s Linuxoperativ.
https://electrek.co/2020/06/19/vw-to-de ... -software/
ID.3 gick väl i produktion för ett år sedan? Att ID.4 går i produktion ser jag inte som ett tecken på att mjukvaran är klar, särskilt inte när ID.4 ska börja levereras ungefär när de räknar med att första version av mjukvaran med alla funktioner för ID.3 är klar.

Att de sedan anställer en massa utvecklare och inte vill svara på något mer om mjukvaran till ID.3 pekar väl också på att den inte är klar för leverans om en vecka?
Artikeln jag länkade till är fortfarande två månader gammal, då ville de inte svara på hur långt de kommit. Att de anställer massa utvecklare verkar snarare vara att samtliga bilar ska få denna mjukvara, lär ju skilja i gränssnitt men grunden ska vara densamma.

"Första mjukvaran" lanserades nog för väldigt länge sedan. De som köper ny bil senare i höst ska få alla funktioner direkt, det är de som köpt sin bil tidigt som får sista funktionerna efter nyår. Så nej ID.4 sammanfaller inte med när alla komponenter ska vara klar. Detta är vad de kommunicerat, sen hur utfallet blir det verkar bara du vara säker på. Vidare är det ju som så att trots att Windows 10 är färdigt så hittar man nya buggar nu och då.
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?

Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.
Kan vi inte vänta och se om VW och blir tvungna att skicka uppdatering efter uppdatering innan vi sågar deras första försök? Kanske bedömer man att deras kunder vill ha en färdig bil redan från början?
Ganska övertygad om att VW kommer komma med uppdateringar till sina elbilar precis som de kommer till sina avgasbilar. Det är dock bara vänta och se, gäller bara de får ordning på mjukvaran för första leveranserna först. Ska bli intressant att se om de vill ha betalt eller kräva service på verkstad för att uppdatera mjukvaran.

Sedan har vi denna info redan nu..
Because the cars will not be fully ready in terms of software at the time of the first deliveries, Volkswagen announced two options:

delivery as quickly as possible, but without two "outstanding digital functions" (the App Connect function and the distance feature in the head-up display), which will be updated in 2021. For consolation, VW will offer membership in the 1st Mover Club, which "enables direct interaction with Volkswagen" and "various customer benefits".
delivery in Q4 2020, equipped with all functions
"ID.3 pre-bookers with a little more patience can choose the second option when signing the purchase agreement for their ID.3 1st – with a delivery date in the fourth quarter of 2020. When the keys are handed over to the customer, this later version will be equipped with all functions."
https://insideevs.com/news/428097/volks ... -2020/amp/
Hur ofta uppdateras avgasbilarna då? En gång per år?
Skriv svar