Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av helix »

Här en undersökning som publicerades 31:e juli 2020 av Universum
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/employer

Bild
Verdi

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Elon jobbar lite annorlunda.
Han sätter upp "orimliga" mål.

Tydligen är det effektivt.

Tänk dig själv om du är ansvarig för ett projekt som du tror tar 12 månader.
Fall 1.
Du ska vara klar med projektet om 12 månader.

Fall 2.
Elon säger att du måste vara klar om 6 månader.

I fall 2 kanske du är klar om 9 månader med galet mycket jobb.

I fall 1 myspyser du på i 12 månader.


Att jobba för Tesla är krävande och inte för alla.
Men jobbar du hårt kan du göra en snabb karriär.
Och slutar du och söker annat jobb är du eftertraktad.

Se bara har det gick för Peter Carlsson som startade Northvolt.

Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av LarsL »

helix skrev:
Här en undersökning som publicerades 31:e juli 2020 av Universum
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/employer

Bild
Fortfarande bara en undersökning av vad studenter tror om de olika företagen och inget om hur det faktiskt är att jobba på företagen. Det blir alltså bara en värdemätare för varumärket.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?

Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?

Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.

Lalla runt? Jag vet tillräckligt mycket om amerikansk företagskultur för att aldrig vilja jobba på ett amerikanskt företag. Orimliga krav och hot om omedelbar uppsägning som "motivation" är inget som jag skulle uppskatta. Som de flesta svenskar vill jag känna mig delaktig och som en del av ett lag. Inte som en piskad draghund som sparkas ut när den inte orkar längre.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Lalla runt? Jag vet tillräckligt mycket om amerikansk företagskultur för att aldrig vilja jobba på ett amerikanskt företag. Orimliga krav och hot om omedelbar uppsägning som "motivation" är inget som jag skulle uppskatta. Som de flesta svenskar vill jag känna mig delaktig och som en del av ett lag. Inte som en piskad draghund som sparkas ut när den inte orkar längre.
Är det lika dant i alla branscher och på alla företag i USA? Jag har bara lite erfarenhet av att jobba i USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?

Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.
Kan vi inte vänta och se om VW och blir tvungna att skicka uppdatering efter uppdatering innan vi sågar deras första försök? Kanske bedömer man att deras kunder vill ha en färdig bil redan från början?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?

Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.
Kan vi inte vänta och se om VW och blir tvungna att skicka uppdatering efter uppdatering innan vi sågar deras första försök? Kanske bedömer man att deras kunder vill ha en färdig bil redan från början?
Ganska övertygad om att VW kommer komma med uppdateringar till sina elbilar precis som de kommer till sina avgasbilar. Det är dock bara vänta och se, gäller bara de får ordning på mjukvaran för första leveranserna först. Ska bli intressant att se om de vill ha betalt eller kräva service på verkstad för att uppdatera mjukvaran.

Sedan har vi denna info redan nu..
Because the cars will not be fully ready in terms of software at the time of the first deliveries, Volkswagen announced two options:

delivery as quickly as possible, but without two "outstanding digital functions" (the App Connect function and the distance feature in the head-up display), which will be updated in 2021. For consolation, VW will offer membership in the 1st Mover Club, which "enables direct interaction with Volkswagen" and "various customer benefits".
delivery in Q4 2020, equipped with all functions
"ID.3 pre-bookers with a little more patience can choose the second option when signing the purchase agreement for their ID.3 1st – with a delivery date in the fourth quarter of 2020. When the keys are handed over to the customer, this later version will be equipped with all functions."
https://insideevs.com/news/428097/volks ... -2020/amp/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Anonymous FTW »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:


Sedan har vi denna info redan nu..

https://insideevs.com/news/428097/volks ... -2020/amp/
Nja vi hade den informationen för två månader sedan. Har med största sannolikhet hänt lite sen dess, bland annat att ID.4 häromdagen gick i produktion. En bil som med största sannolikhet delar mjukvara med ID.3

Nio dagar nyare ' nyhet'. I slutet av detta året ska VW har 5000 utvecklare som som arbetar med VW:s Linuxoperativ.
https://electrek.co/2020/06/19/vw-to-de ... -software/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Svenssons »

Anonymous FTW skrev:
Nja vi hade den informationen för två månader sedan. Har med största sannolikhet hänt lite sen dess, bland annat att ID.4 häromdagen gick i produktion. En bil som med största sannolikhet delar mjukvara med ID.3

Nio dagar nyare ' nyhet'. I slutet av detta året ska VW har 5000 utvecklare som som arbetar med VW:s Linuxoperativ.
https://electrek.co/2020/06/19/vw-to-de ... -software/
ID.3 gick väl i produktion för ett år sedan? Att ID.4 går i produktion ser jag inte som ett tecken på att mjukvaran är klar, särskilt inte när ID.4 ska börja levereras ungefär när de räknar med att första version av mjukvaran med alla funktioner för ID.3 är klar.

Att de sedan anställer en massa utvecklare och inte vill svara på något mer om mjukvaran till ID.3 pekar väl också på att den inte är klar för leverans om en vecka?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Anonymous FTW »

Svenssons skrev:
Anonymous FTW skrev:
Nja vi hade den informationen för två månader sedan. Har med största sannolikhet hänt lite sen dess, bland annat att ID.4 häromdagen gick i produktion. En bil som med största sannolikhet delar mjukvara med ID.3

Nio dagar nyare ' nyhet'. I slutet av detta året ska VW har 5000 utvecklare som som arbetar med VW:s Linuxoperativ.
https://electrek.co/2020/06/19/vw-to-de ... -software/
ID.3 gick väl i produktion för ett år sedan? Att ID.4 går i produktion ser jag inte som ett tecken på att mjukvaran är klar, särskilt inte när ID.4 ska börja levereras ungefär när de räknar med att första version av mjukvaran med alla funktioner för ID.3 är klar.

Att de sedan anställer en massa utvecklare och inte vill svara på något mer om mjukvaran till ID.3 pekar väl också på att den inte är klar för leverans om en vecka?
Artikeln jag länkade till är fortfarande två månader gammal, då ville de inte svara på hur långt de kommit. Att de anställer massa utvecklare verkar snarare vara att samtliga bilar ska få denna mjukvara, lär ju skilja i gränssnitt men grunden ska vara densamma.

"Första mjukvaran" lanserades nog för väldigt länge sedan. De som köper ny bil senare i höst ska få alla funktioner direkt, det är de som köpt sin bil tidigt som får sista funktionerna efter nyår. Så nej ID.4 sammanfaller inte med när alla komponenter ska vara klar. Detta är vad de kommunicerat, sen hur utfallet blir det verkar bara du vara säker på. Vidare är det ju som så att trots att Windows 10 är färdigt så hittar man nya buggar nu och då.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas långsiktiga fördel är tillverkning

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Eller också släpper man en välbyggd och vältestad produkt efter 12 månader istället för en halvfärdig efter 9... Med nöjd och glad personal istället för en utarbetad och missnöjd.
Ungefär som VW? Eller Polestar med deras app? Eller Nissan med deras batterikylning och app? Eller som med Audi med de funktioner som "kommer senare"?

Tror inget företag är perfekt men Tesla kan ändå sägas vara ett framgångsrikt företag. De flesta väljer nog att jobba hårt på ett framgångsrikt företag än lalla runt på ett mindre framgångsrikt företag.
Kan vi inte vänta och se om VW och blir tvungna att skicka uppdatering efter uppdatering innan vi sågar deras första försök? Kanske bedömer man att deras kunder vill ha en färdig bil redan från början?
Ganska övertygad om att VW kommer komma med uppdateringar till sina elbilar precis som de kommer till sina avgasbilar. Det är dock bara vänta och se, gäller bara de får ordning på mjukvaran för första leveranserna först. Ska bli intressant att se om de vill ha betalt eller kräva service på verkstad för att uppdatera mjukvaran.

Sedan har vi denna info redan nu..
Because the cars will not be fully ready in terms of software at the time of the first deliveries, Volkswagen announced two options:

delivery as quickly as possible, but without two "outstanding digital functions" (the App Connect function and the distance feature in the head-up display), which will be updated in 2021. For consolation, VW will offer membership in the 1st Mover Club, which "enables direct interaction with Volkswagen" and "various customer benefits".
delivery in Q4 2020, equipped with all functions
"ID.3 pre-bookers with a little more patience can choose the second option when signing the purchase agreement for their ID.3 1st – with a delivery date in the fourth quarter of 2020. When the keys are handed over to the customer, this later version will be equipped with all functions."
https://insideevs.com/news/428097/volks ... -2020/amp/
Hur ofta uppdateras avgasbilarna då? En gång per år?
Skriv svar