Andrahandsvärde

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Andrahandsvärde

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Hej! Sitter och fingrar på beställningsknappen på en m3p. Har sålt mina andra bilar och köpt skrothögar i väntan på teslan. Läste dock om rykten att tesla eventuellt skulle kunna sänka tillverkningskostnaden på batterier med 50%. Det skulle ju i förlängningen innebära att de säkert sänker priset på sina bilar för att få upp volymerna. Då dödar de ju andrahandsvärdet på min bil. Hur ser ni på detta, kanske är en dålig tid att köpa en bil nu?

Om man är trogen tesla även nästa bil spelar det förvisso mindre roll.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Andrahandsvärde

Inlägg av Legato »

Rykten finns det alltid. Att det skulle ske en dramatisk prissänkning på Model 3 låter extremt osannolikt.

Köp bilen och njut! Det enda du kommer ångra är att du inte bytt tidigare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Andrahandsvärde

Inlägg av OfarligTesla »

Skulle säga att det är troligare att prissänkningar i Sverige kommer av en stärkt krona jämfört med dollarn än några dramatiskt billigare batteripaket. Lär ju dock inte slå så värst hårt så som läget ser ut idag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Andrahandsvärde

Inlägg av taliz »

Allt hänger på hur väl bilarna säljer. Slutpris sätts efter vad folk är villiga att betala, inte vad tillverkningskostnaden är.
I USA har dom ju sänkt priser och någon kort period tex gett fri supercharging i 2 år på Model 3.
Men det är ju för att det är en gigantisk marknad.
Sverige med några tusen bilar är en piss i havet, man säljer inte plötsligt tiotusentals bilar vad man än gör. Dessutom har man extrakostnader iom frakt, import, valuta, vagnskada etc etc.

Min gissning är att priserna kan sänkas om efterfrågan droppar stort globalt, samt att kronan fortsätter stärkas.
Men mer troligt är nog olika "drives" i form av mer km supercharging och liknande. De gav ju tex 7500km ett tag i början, och vissa fick 6-9 mån fritt.

När sen Berlin börjar spruta ut bilar, då, återigen beroende på efterfrågan, finns ev. utrymme för prisjusteringar.

Summa summarum: den som väntar på ngt gott väntar alltid för länge. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Andrahandsvärde

Inlägg av SwedishAdvocate »

Joakimgabrielsson skrev:
.../ Läste dock om rykten att tesla eventuellt skulle kunna sänka tillverkningskostnaden på batterier med 50%. Det skulle ju i förlängningen innebära att de säkert sänker priset på sina bilar för att få upp volymerna. Då dödar de ju andrahandsvärdet på min bil. Hur ser ni på detta, kanske är en dålig tid att köpa en bil nu?

Om man är trogen tesla även nästa bil spelar det förvisso mindre roll.
Jag känner till två datum som kan påverka priser i Sverige.

Det första datumet är om ganska exakt en månad: Den 22 September. Då är det dags för den så kallade "Tesla battery day". Här skulle det eventuellt kunna presenteras något som påverkar priset på Model 3.

Källa: https://cleantechnica.com/2020/07/12/ma ... tember-22/

Det är ju som sagt bara en månad dit, så om du orkar är det ju kanske inte så länge att vänta...

Det andra datumet är som nämnts ovan när den europeiska fabriken kommit igång (och kanske även tills Tesla 'trimmat in' produktionen där...). Dit är det som jag förstår det ca 11-12 månader. Och så länge vill du kanske inte vänta. YOLO, och allt det där...
.../ According to a January 2020 publication by the local environmental agency, the factory is expected to begin operations in July 2021. [...

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Berlin
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Andrahandsvärde

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Battery day är ju smart att vänta in. Kommer nog göra det. Tack för bra tankar.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Andrahandsvärde

Inlägg av Daven »

Eller så beställer du idag och av/ombokar om det kommer något nytt på batteryday.
Skriv svar