Teslas reklamfabrik
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 291
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Teslas reklamfabrik
Jag blir mellan varven provocerad av Teslas reklamfabriker cleantechnica, insideevs och electrek. Alla dessa skriver mellan varven bra artiklar, men emellanåt kommer det artiklar fulla med fake news som denna:
https://cleantechnica.com/2020/08/29/te ... _ZHi0zRUfk
Varför blir jag provocerad då? Jag tycker inte alls om falsk marknadsföring, vilket jag tycker detta är. Också Musk sysslar mellan varven med likande då han lovar mycket och håller hälften. Misstänker att det kanske är ett amerikanskt sätt att sälja? Men allt snack om bilar som inte tappar i värde och hur fruktansvärt lönsamt Tesla är som företag låter ju bara patetiskt när man har följt med företaget ett tag och dess ner- och uppgångar. Sen misstänker jag också att dessa artiklar kan påverka aktiemarknaden en del, bara man pumpar ut tillräckligt med reklam.
Själv litar jag inte på en försäljare som enbart skryter om hur fantastiskt överlägsen hans produkt är. En som berättar både om fördelar och nackdelar kan jag däremot lita på.
https://cleantechnica.com/2020/08/29/te ... _ZHi0zRUfk
Varför blir jag provocerad då? Jag tycker inte alls om falsk marknadsföring, vilket jag tycker detta är. Också Musk sysslar mellan varven med likande då han lovar mycket och håller hälften. Misstänker att det kanske är ett amerikanskt sätt att sälja? Men allt snack om bilar som inte tappar i värde och hur fruktansvärt lönsamt Tesla är som företag låter ju bara patetiskt när man har följt med företaget ett tag och dess ner- och uppgångar. Sen misstänker jag också att dessa artiklar kan påverka aktiemarknaden en del, bara man pumpar ut tillräckligt med reklam.
Själv litar jag inte på en försäljare som enbart skryter om hur fantastiskt överlägsen hans produkt är. En som berättar både om fördelar och nackdelar kan jag däremot lita på.
Nissan Leaf 2014
Re: Teslas reklamfabrik
Borde det inte vara https://www.iseecars.com/ som du ska attackera? Det är därifrån datan kommer och du menar väl inte på allvar att Cleantechnica, Insideevs eller Electrek styrs direkt av Tesla?granlundii skrev:Jag blir mellan varven provocerad av Teslas reklamfabriker cleantechnica, insideevs och electrek. Alla dessa skriver mellan varven bra artiklar, men emellanåt kommer det artiklar fulla med fake news som denna:
https://cleantechnica.com/2020/08/29/te ... _ZHi0zRUfk
Varför blir jag provocerad då? Jag tycker inte alls om falsk marknadsföring, vilket jag tycker detta är. Också Musk sysslar mellan varven med likande då han lovar mycket och håller hälften. Misstänker att det kanske är ett amerikanskt sätt att sälja? Men allt snack om bilar som inte tappar i värde och hur fruktansvärt lönsamt Tesla är som företag låter ju bara patetiskt när man har följt med företaget ett tag och dess ner- och uppgångar. Sen misstänker jag också att dessa artiklar kan påverka aktiemarknaden en del, bara man pumpar ut tillräckligt med reklam.
Själv litar jag inte på en försäljare som enbart skryter om hur fantastiskt överlägsen hans produkt är. En som berättar både om fördelar och nackdelar kan jag däremot lita på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Teslas reklamfabrik
Min tolkning av inlägget är att granlundil syftar mer på vad som kan betraktas som "fanboyism", dvs att dessa siter använder en ton som ofta låter som att "allt Tesla gör är bara rätt". Det är ju inget ovanligt fenomen, det ser man ju kring mer eller mindre alla produkter, men mest kring väldigt starka brands kan jag själv tycka. Apple är ju inte helt olikt, det refereras ofta till fanboys när det gäller deras produkter. Bilar generellt får man väl annars säga ofta har sina nitiska anhängare, det är väldigt identitetsskapande verkar det som med just bilmärket man väljer.Svenssons skrev:Borde det inte vara https://www.iseecars.com/ som du ska attackera? Det är därifrån datan kommer och du menar väl inte på allvar att Cleantechnica, Insideevs eller Electrek styrs direkt av Tesla?granlundii skrev:Jag blir mellan varven provocerad av Teslas reklamfabriker cleantechnica, insideevs och electrek. Alla dessa skriver mellan varven bra artiklar, men emellanåt kommer det artiklar fulla med fake news som denna:
https://cleantechnica.com/2020/08/29/te ... _ZHi0zRUfk
Varför blir jag provocerad då? Jag tycker inte alls om falsk marknadsföring, vilket jag tycker detta är. Också Musk sysslar mellan varven med likande då han lovar mycket och håller hälften. Misstänker att det kanske är ett amerikanskt sätt att sälja? Men allt snack om bilar som inte tappar i värde och hur fruktansvärt lönsamt Tesla är som företag låter ju bara patetiskt när man har följt med företaget ett tag och dess ner- och uppgångar. Sen misstänker jag också att dessa artiklar kan påverka aktiemarknaden en del, bara man pumpar ut tillräckligt med reklam.
Själv litar jag inte på en försäljare som enbart skryter om hur fantastiskt överlägsen hans produkt är. En som berättar både om fördelar och nackdelar kan jag däremot lita på.
Jag kan själv också tycka att nivån av fanboyism kring Tesla ganska ofta går lite för långt, det är ofta det diskuteras saker som inte är helt bra med deras produkter, men som alltid viftas bort med "men dom är bättre på allt annat", men det är väldigt oklart vad "allt det där andra" är egentligen.
Men givetvis gör jag mig själv skyldig till samma sak till och från, det ligger väl i sakens natur att det blir så när man både köpt något man gillar och vill bli bekräftad i det (som alla människor vill i olika utsträckning).
Re: Teslas reklamfabrik
Fanboism är ju inte alls marknadsföring från Tesla. Inte särskilt stor vits att bli provocerad för det. Än mindre vits är det att bli provocerad av att en företagsledare pratar väl om sitt företag och dess produkter, det är ju denna persons uppgift. Sedan verkar det som en del blundar för negativ kritik från samma källor som man sedan kallar fanboys. Man medverkar alltså själv till att vrida sanningen, att förenkla det hela.kenny skrev:
Min tolkning av inlägget är att granlundil syftar mer på vad som kan betraktas som "fanboyism", dvs att dessa siter använder en ton som ofta låter som att "allt Tesla gör är bara rätt". Det är ju inget ovanligt fenomen, det ser man ju kring mer eller mindre alla produkter, men mest kring väldigt starka brands kan jag själv tycka. Apple är ju inte helt olikt, det refereras ofta till fanboys när det gäller deras produkter. Bilar generellt får man väl annars säga ofta har sina nitiska anhängare, det är väldigt identitetsskapande verkar det som med just bilmärket man väljer.
Jag kan själv också tycka att nivån av fanboyism kring Tesla ganska ofta går lite för långt, det är ofta det diskuteras saker som inte är helt bra med deras produkter, men som alltid viftas bort med "men dom är bättre på allt annat", men det är väldigt oklart vad "allt det där andra" är egentligen.
Men givetvis gör jag mig själv skyldig till samma sak till och från, det ligger väl i sakens natur att det blir så när man både köpt något man gillar och vill bli bekräftad i det (som alla människor vill i olika utsträckning).
Om vi tex tar månadsstatistiken så är det en del som blåser upp antalet levererade bilar efter kvartalsslut och sedan finns det de som direkt är på med negativ kritik de två nästkommande månaderna för att det hela sedan ska återupprepas igen. Snittet per kvartal är det intressanta tycker jag och sedan är det inte lika intressant hur leveranserna ser ut till Sverige jämfört med t.ex. Europa om det är Teslas ekonomi man pratar om.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Teslas reklamfabrik
Jag tycker också artikeln är alldeles för överdrivet positivt. Men den bygger ändå till viss del på fakta och den nämner de stora skiften i affärsmodell som bilindustrin står inför mycket tack vare Tesla. Det är sant att dagens bilindustri inte tjänar pengar på att sälja bilar utan på att sälja reservdelar till gamla bilar. Elbilar kräver inte lika stort underhåll och det förändrar totalt affärsmodellen. Model 3 har även bevisat bra andrahandsvärde och Sandy Munro tjatar konstant om hur snabbt Tesla uppdaterar sina produkter jämfört med konkurrenter. Sedan är mycket annat i artikeln helt taget ur luften och överdrivet som du säger. Model S/X har inte lika fantastiskt andrahandsvärde och det nämner man inte tex.granlundii skrev:Jag blir mellan varven provocerad av Teslas reklamfabriker cleantechnica, insideevs och electrek. Alla dessa skriver mellan varven bra artiklar, men emellanåt kommer det artiklar fulla med fake news som denna:
https://cleantechnica.com/2020/08/29/te ... _ZHi0zRUfk
Varför blir jag provocerad då? Jag tycker inte alls om falsk marknadsföring, vilket jag tycker detta är. Också Musk sysslar mellan varven med likande då han lovar mycket och håller hälften. Misstänker att det kanske är ett amerikanskt sätt att sälja? Men allt snack om bilar som inte tappar i värde och hur fruktansvärt lönsamt Tesla är som företag låter ju bara patetiskt när man har följt med företaget ett tag och dess ner- och uppgångar. Sen misstänker jag också att dessa artiklar kan påverka aktiemarknaden en del, bara man pumpar ut tillräckligt med reklam.
Själv litar jag inte på en försäljare som enbart skryter om hur fantastiskt överlägsen hans produkt är. En som berättar både om fördelar och nackdelar kan jag däremot lita på.
-
- Inlägg: 291
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Teslas reklamfabrik
Tack för bra kommentarer. För att förtydliga så tror jag (väl?) inte att dessa nyhetssidor "ägs" av Tesla, gissningsvis är det "fanboys" (som äger aktier) som skriver för att folk skall köpa Teslas bilar.
Jag läser elbilsrelaterade artiklar med förväntningen att de skall baseras på samma journalistiska objektivitet som jag förväntar mig från andra biltidningar. Alla misslyckas ibland att vara objektiva med dessa försöker ofta inte ens... (fast de producerar nog också bra artiklar).
Jag läser elbilsrelaterade artiklar med förväntningen att de skall baseras på samma journalistiska objektivitet som jag förväntar mig från andra biltidningar. Alla misslyckas ibland att vara objektiva med dessa försöker ofta inte ens... (fast de producerar nog också bra artiklar).
Nissan Leaf 2014
Re: Teslas reklamfabrik
Tycker inte det finns särskilt många bra journalister idag, än mindre några bra journalistiska biltidningar.granlundii skrev:Tack för bra kommentarer. För att förtydliga så tror jag (väl?) inte att dessa nyhetssidor "ägs" av Tesla, gissningsvis är det "fanboys" (som äger aktier) som skriver för att folk skall köpa Teslas bilar.
Jag läser elbilsrelaterade artiklar med förväntningen att de skall baseras på samma journalistiska objektivitet som jag förväntar mig från andra biltidningar. Alla misslyckas ibland att vara objektiva med dessa försöker ofta inte ens... (fast de producerar nog också bra artiklar).
Detta finns på sidan som du länkar till:
About the Author
Alex Voigt Alex Voigt has been a supporter of the mission to transform the world to sustainable carbon free energy for 40 years. As an engineer, he is fascinated with the ability of humankind to develop a better future via the use of technology. With 30 years of experience in the stock market, he is invested in Tesla [TSLA], as well as some other tech companies, for the long term.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Teslas reklamfabrik
Det är väl iofs bra att dom är transparenta med ägarskap i bolag dom skriver om?Svenssons skrev:Detta finns på sidan som du länkar till:
About the Author
Alex Voigt Alex Voigt has been a supporter of the mission to transform the world to sustainable carbon free energy for 40 years. As an engineer, he is fascinated with the ability of humankind to develop a better future via the use of technology. With 30 years of experience in the stock market, he is invested in Tesla [TSLA], as well as some other tech companies, for the long term.
För mig diskvalificerar inte detta i sig någon från att skriva om företagen.
Ser jag till mig själv så äger jag TSLA för att jag är positiv till företaget, inte tvärtom
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Teslas reklamfabrik
Själv äger jag också TSLA, är positiv mot Tesla men kan inte förstå dagens aktiekurs.fth skrev:Det är väl iofs bra att dom är transparenta med ägarskap i bolag dom skriver om?Svenssons skrev:Detta finns på sidan som du länkar till:
About the Author
Alex Voigt Alex Voigt has been a supporter of the mission to transform the world to sustainable carbon free energy for 40 years. As an engineer, he is fascinated with the ability of humankind to develop a better future via the use of technology. With 30 years of experience in the stock market, he is invested in Tesla [TSLA], as well as some other tech companies, for the long term.
För mig diskvalificerar inte detta i sig någon från att skriva om företagen.
Ser jag till mig själv så äger jag TSLA för att jag är positiv till företaget, inte tvärtom
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Teslas reklamfabrik
Det går ju alltid att göra en "scenario fulfilment"-analys som motiverar kursen, men nog känns det lite hysteriskt för närvarandeSvenssons skrev:Själv äger jag också TSLA, är positiv mot Tesla men kan inte förstå dagens aktiekurs.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Teslas reklamfabrik
Läser electrek dagligen och lyssnar på deras pod sedan ett par år. De är väldigt tydliga med att de är Tesla-fans men ger ofta kritik när så är befogat, så jag känner inte igen beskrivningen. De rapporterar regelbundet och pratar väl om andra bilmärken en Tesla. Har du ett exempel med en artikel från electrek som är full med fake news?granlundii skrev:Jag blir mellan varven provocerad av Teslas reklamfabriker cleantechnica, insideevs och electrek. Alla dessa skriver mellan varven bra artiklar, men emellanåt kommer det artiklar fulla med fake news som denna:
Re: Teslas reklamfabrik
Läser Electrek då och då, de blir ofta tillrättavisade bland kommentarerna när de kommer med orimliga påståenden. Så en någorlunda nyanserad bild om man ser till totalen.
De andra sidorna verkar leva i sin egna lilla bubbla.
De andra sidorna verkar leva i sin egna lilla bubbla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Teslas reklamfabrik
InsideEVs är ofta helt orimligt gnälliga på Tesla, så jag håller inte med. Cleantechnica är naiva fanboys. Det gäller andra områden de skriver om också.
Electrek är det något speciellt med och har alltid varit: för många kommentarer på artiklar och lite för entusiastiska läsare. Lite för många Tesla-scoop genom åren. Jag misstänker en koppling mellan Tesla och Electrek bakom kulisserna.
Electrek är det något speciellt med och har alltid varit: för många kommentarer på artiklar och lite för entusiastiska läsare. Lite för många Tesla-scoop genom åren. Jag misstänker en koppling mellan Tesla och Electrek bakom kulisserna.
Re: Teslas reklamfabrik
Jag tyckte att det var intressant att du hade med Electrec på din lista, då ju de ofta anklagas för att vara anti-Tesla. T.o.m. Musk har ju öppet anklagat Electrek för att vara Teslahatare, vilket ju är helt orimligt, men orimlighet är ju Musk inte helt främmande för.
Electrek sysslar ju med clickbait, men de är ju betydligt mer rättvisa och mindre fanboy-aktiga än Cleantechnica och t.ex. Teslarati. Deras beteende drivs väl till stor del av att de har märkt att de får väldigt mycket uppmärksamhet från Teslafandommen när de skriver något negativt om Tesla, därför har de i perioder arbetat ganska mycket med det.
Annars stämmer det ju såklart att det finns en en ohälsosam fandom kring Tesla. Men det finns ju också en ohälsosam antifandom kring Tesla med TeslaQ och allt sånt. Teslas extrema framgångar har ju helt enkelt gett upphov till båda och eftersom clickbaitosfären ger möjlighet att tjäna pengar på båda sidor är det många som vill utnyttja det.
Electrek sysslar ju med clickbait, men de är ju betydligt mer rättvisa och mindre fanboy-aktiga än Cleantechnica och t.ex. Teslarati. Deras beteende drivs väl till stor del av att de har märkt att de får väldigt mycket uppmärksamhet från Teslafandommen när de skriver något negativt om Tesla, därför har de i perioder arbetat ganska mycket med det.
Annars stämmer det ju såklart att det finns en en ohälsosam fandom kring Tesla. Men det finns ju också en ohälsosam antifandom kring Tesla med TeslaQ och allt sånt. Teslas extrema framgångar har ju helt enkelt gett upphov till båda och eftersom clickbaitosfären ger möjlighet att tjäna pengar på båda sidor är det många som vill utnyttja det.
Senast redigerad av Sventsh, redigerad totalt 2 gång.
Re: Teslas reklamfabrik
Det finns inget hemligt samband mellan Electrek och Tesla. Tvärtom så har Electrek ganska svårt att få någonting officiellt för Tesla, de får aldrig tillgång till events o.s.v. Och de pekas ju ständigt ut som Teslahatare. Både huvudskribenten, Fred, och grundaren Seth är ju någon form av Teslafans, men inte fullt så fanatiska som många andra. Seth är kritisk mot mycket hos Tesla och extremt kritisk mot Musk som person.HenrikC skrev:InsideEVs är ofta helt orimligt gnälliga på Tesla, så jag håller inte med. Cleantechnica är naiva fanboys. Det gäller andra områden de skriver om också.
Electrek är det något speciellt med och har alltid varit: för många kommentarer på artiklar och lite för entusiastiska läsare. Lite för många Tesla-scoop genom åren. Jag misstänker en koppling mellan Tesla och Electrek bakom kulisserna.
Anledningen till att electrek syns hela tiden är väl att de är duktiga på business och clickbait. Seth har ju sedan tidigare Apple 9to5 Mac och andra såna siter och kan ju konceptet väldigt väl.
Däremot kan jag mycket väl tänka mig att Electrek påverkar kommentarerna och fejkar vissa o.s.v. Har ingen aning, men det är väl rimligt att anta.
Re: Teslas reklamfabrik
Anledningen till att Musk surnade ihop över Electrek för några år sedan var att de konstant publicerade fud om bränder och olyckor med Teslor utan någon kontext. Alla sådana artiklar blev upplockade av nyhetsmedia och påverkade därmed aktiekursen påtagligt.Sventsh skrev:Jag tyckte att det var intressant att du hade med Electrec på din lista, då ju de ofta anklagas för att vara anti-Tesla. T.o.m. Musk har ju öppet anklagat Electrek för att vara Teslahatare, vilket ju är helt orimligt, men orimlighet är ju Musk inte helt främmande för.
Electrek sysslar ju med clickbait, men de är ju betydligt mer rättvisa och mindre fanboy-aktiga än Cleantechnica och t.ex. Teslarati. Deras beteende drivs väl till stor del av att de har märkt att de får väldigt mycket uppmärksamhet från Teslafandommen när de skriver något negativt om Tesla, därför har de i perioder arbetat ganska mycket med det.
Annars stämmer det ju såklart att det finns en en ohälsosam fandom kring Tesla. Men det finns ju också en ohälsosam antifandom kring Tesla med TeslaQ och allt sånt. Teslas extrema framgångar har ju helt enkelt gett upphov till båda och eftersom clickbaitosfären ger möjlighet att tjäna pengar på båda sidor är det många som vill utnyttja det.
Electrek har blivit bättre sedan dess. Det är mindre fud nu och det är alltid viss kontext med i artiklarna.