Teslas reklamfabrik

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Teslas reklamfabrik

Inlägg av Maxerl »

granlundii skrev:
Jag blir mellan varven provocerad av Teslas reklamfabriker cleantechnica, insideevs och electrek. Alla dessa skriver mellan varven bra artiklar, men emellanåt kommer det artiklar fulla med fake news som denna:
Läser electrek dagligen och lyssnar på deras pod sedan ett par år. De är väldigt tydliga med att de är Tesla-fans men ger ofta kritik när så är befogat, så jag känner inte igen beskrivningen. De rapporterar regelbundet och pratar väl om andra bilmärken en Tesla. Har du ett exempel med en artikel från electrek som är full med fake news?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Teslas reklamfabrik

Inlägg av dd88 »

Läser Electrek då och då, de blir ofta tillrättavisade bland kommentarerna när de kommer med orimliga påståenden. Så en någorlunda nyanserad bild om man ser till totalen.

De andra sidorna verkar leva i sin egna lilla bubbla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Teslas reklamfabrik

Inlägg av HenrikC »

InsideEVs är ofta helt orimligt gnälliga på Tesla, så jag håller inte med. Cleantechnica är naiva fanboys. Det gäller andra områden de skriver om också.

Electrek är det något speciellt med och har alltid varit: för många kommentarer på artiklar och lite för entusiastiska läsare. Lite för många Tesla-scoop genom åren. Jag misstänker en koppling mellan Tesla och Electrek bakom kulisserna.
Sventsh
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2016 09:54

Re: Teslas reklamfabrik

Inlägg av Sventsh »

Jag tyckte att det var intressant att du hade med Electrec på din lista, då ju de ofta anklagas för att vara anti-Tesla. T.o.m. Musk har ju öppet anklagat Electrek för att vara Teslahatare, vilket ju är helt orimligt, men orimlighet är ju Musk inte helt främmande för.

Electrek sysslar ju med clickbait, men de är ju betydligt mer rättvisa och mindre fanboy-aktiga än Cleantechnica och t.ex. Teslarati. Deras beteende drivs väl till stor del av att de har märkt att de får väldigt mycket uppmärksamhet från Teslafandommen när de skriver något negativt om Tesla, därför har de i perioder arbetat ganska mycket med det.

Annars stämmer det ju såklart att det finns en en ohälsosam fandom kring Tesla. Men det finns ju också en ohälsosam antifandom kring Tesla med TeslaQ och allt sånt. Teslas extrema framgångar har ju helt enkelt gett upphov till båda och eftersom clickbaitosfären ger möjlighet att tjäna pengar på båda sidor är det många som vill utnyttja det.
Senast redigerad av Sventsh, redigerad totalt 2 gång.
Sventsh
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2016 09:54

Re: Teslas reklamfabrik

Inlägg av Sventsh »

HenrikC skrev:
InsideEVs är ofta helt orimligt gnälliga på Tesla, så jag håller inte med. Cleantechnica är naiva fanboys. Det gäller andra områden de skriver om också.

Electrek är det något speciellt med och har alltid varit: för många kommentarer på artiklar och lite för entusiastiska läsare. Lite för många Tesla-scoop genom åren. Jag misstänker en koppling mellan Tesla och Electrek bakom kulisserna.
Det finns inget hemligt samband mellan Electrek och Tesla. Tvärtom så har Electrek ganska svårt att få någonting officiellt för Tesla, de får aldrig tillgång till events o.s.v. Och de pekas ju ständigt ut som Teslahatare. Både huvudskribenten, Fred, och grundaren Seth är ju någon form av Teslafans, men inte fullt så fanatiska som många andra. Seth är kritisk mot mycket hos Tesla och extremt kritisk mot Musk som person.

Anledningen till att electrek syns hela tiden är väl att de är duktiga på business och clickbait. Seth har ju sedan tidigare Apple 9to5 Mac och andra såna siter och kan ju konceptet väldigt väl.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att Electrek påverkar kommentarerna och fejkar vissa o.s.v. Har ingen aning, men det är väl rimligt att anta.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Teslas reklamfabrik

Inlägg av Jordad »

Sventsh skrev:
Jag tyckte att det var intressant att du hade med Electrec på din lista, då ju de ofta anklagas för att vara anti-Tesla. T.o.m. Musk har ju öppet anklagat Electrek för att vara Teslahatare, vilket ju är helt orimligt, men orimlighet är ju Musk inte helt främmande för.

Electrek sysslar ju med clickbait, men de är ju betydligt mer rättvisa och mindre fanboy-aktiga än Cleantechnica och t.ex. Teslarati. Deras beteende drivs väl till stor del av att de har märkt att de får väldigt mycket uppmärksamhet från Teslafandommen när de skriver något negativt om Tesla, därför har de i perioder arbetat ganska mycket med det.

Annars stämmer det ju såklart att det finns en en ohälsosam fandom kring Tesla. Men det finns ju också en ohälsosam antifandom kring Tesla med TeslaQ och allt sånt. Teslas extrema framgångar har ju helt enkelt gett upphov till båda och eftersom clickbaitosfären ger möjlighet att tjäna pengar på båda sidor är det många som vill utnyttja det.
Anledningen till att Musk surnade ihop över Electrek för några år sedan var att de konstant publicerade fud om bränder och olyckor med Teslor utan någon kontext. Alla sådana artiklar blev upplockade av nyhetsmedia och påverkade därmed aktiekursen påtagligt.

Electrek har blivit bättre sedan dess. Det är mindre fud nu och det är alltid viss kontext med i artiklarna.
Skriv svar