Inte orimlig gissning av Zalman. Om man gör ett snabbt överslag får man ett intressant resultat. Teslas/Panasonics batterier är gjorda av nickel, lithium, aluminium och lite kobolt.
1 kWh batterier väger i storleksordningen 4 kg. 1 kg nickel kostar 15 USD på LME. Lithium är lite billigare men kobolt är å andra sidan dubbelt så dyrt som nickel. Den som hoppas på batterier som är billigare per kg än råvarorna från gruvan är optimistiskt lagd.
Inte orimlig gissning av Zalman. Om man gör ett snabbt överslag får man ett intressant resultat. Teslas/Panasonics batterier är gjorda av nickel, lithium, aluminium och lite kobolt.
1 kWh batterier väger i storleksordningen 4 kg. 1 kg nickel kostar 15 USD på LME. Lithium är lite billigare men kobolt är å andra sidan dubbelt så dyrt som nickel. Den som hoppas på batterier som är billigare per kg än råvarorna från gruvan är optimistiskt lagd.
Fast ryktet går ju att Teslas batteri blir LiFePO. Som varken har nickel eller kobolt.
(Och förresten redan dagens batterier innehåller endast nån procent litium, nickel och kobolt, det mesta är aluminium och koppar.)
Jag tror på att Tesla kommer med batterier för 80 dollar per kWh.
Precis det som presenterades (även om dom inte nämde exakt vilken USD enhet/kwh som dom tror på.
Ca 50USD/kwh är en realitet detta årtionde. Det som är så fantastiskt är att aktiemarknaden inte förstod hur revolutionerande deras nya batteridesign är och massa tryckte på säljknappen för aktien.
Bara köpa aktier i bolaget och njuta av mycket mycket mycket mycket mycket högre kurs inom närmasta åren. hoppas kursen går ner mer så jag kan köpa ännu fler aktier i bolaget till reapris.
Hos Autoline pratade Sandy Munro och Bob från CATL
Teslas batteridag.
Sandy hyllade Tesla.
Bob menade på att alla batterifabrikanter jobbar hårt för att komma med billigare och bättre batterier.
Och insinuerar att Tesla inte har så överlägsen batteriteknik.
Det tolkar jag som att man i branschen har hyfsat samma information och går i takt.
Tesla tror inte att det är ett problem att de säger att de kommer med en betydligt billigare elbil om 3 år.
Fossilbils tillverkare vill sälja flera fossilbilar innan de lanserar billiga elbilar.
Men nu kör ju VAG hårt.
Det kanske får hela bilbranschen att vakna till med att snabbare få ut sina elbilar.
Till och med Volvo har vaknat och kommer nu med en liten elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
(Och förresten redan dagens batterier innehåller endast nån procent litium, nickel och kobolt, det mesta är aluminium och koppar.)
Fundera på varför det heter lithiumjon batteri och NCA Nickel-Kobolt-Aluminium.
Ja, man kan använda järnsulfat eller nickel mangan i katoden. Det blir mycket billigare = billigare batterier.
Är det någon som reflekterat över att den uppgivna lägre tillverkningskostnaden kanske inte inkluderar råmaterialet? Nya koncept för batteritillverkningen som torra elektroder kan göra batteritillverkningsprocessen mycket billigare. Men hur påverkas totalkostnaden för batteriet?