Men Tesla har använt den fördelen för att kunna göra cellen större vilket innebär att värmeutvecklingen inte blir så mycket lägre jämfört med de gamla cellerna. Fördelen är dock att med tabless så räcker det med att kyla kortsidan av cellerna istället för längs långsidorna som man gjort tidigare. Enligt Teslas egna siffror så borde nya cellen kunna ladda 20% snabbare och det är iaf en mindre förbättringZalman3 skrev:Teslas nya 4680 tabless batterier har dramatiskt lägre resistans.
Och med låg resistans utvecklas mindre värme.
Därmed borde laddhastigheten kunna öka.
Is Tesla sandbagging?
Moderator: Redaktion
Re: Is Tesla sandbagging?
Re: Is Tesla sandbagging?
Tesla M3 har ett C värde på 3,3.Jordad skrev:Men Tesla har använt den fördelen för att kunna göra cellen större vilket innebär att värmeutvecklingen inte blir så mycket lägre jämfört med de gamla cellerna. Fördelen är dock att med tabless så räcker det med att kyla kortsidan av cellerna istället för längs långsidorna som man gjort tidigare. Enligt Teslas egna siffror så borde nya cellen kunna ladda 20% snabbare och det är iaf en mindre förbättringZalman3 skrev:Teslas nya 4680 tabless batterier har dramatiskt lägre resistans.
Och med låg resistans utvecklas mindre värme.
Därmed borde laddhastigheten kunna öka.
Då borde C värdet bli ca 4.
Ett 100kWh batteri kan då ladda i 400kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Is Tesla sandbagging?
Ja precis. Så förstod i alla fall jag det på presentationen/nattmanglingen dom hade. De hade det även på en slide som de visade. Men de kanske ändrade sig efteråtwcarlsson skrev:Fast Tesla skulle ju bara göra 4680 cellen i high end mix? Mid range och low end skulle man ju fortsätta köpa från CATL etc?Jordad skrev:De vill göra samma med batterierna med. En formfaktor och ett tillverkningssätt för celler till alla produkter man gör. Det är bara kemin som kommer skilja lite.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Is Tesla sandbagging?
Kan ju också vara så att på den Europeiska marknaden gör man en mindre och billigare M3.
Med billiga LFP batterier.
För att mera konkurrera med ID3.
Och ID4 får konkurrera med Tesla MY som har 4680 batterier.
Med billiga LFP batterier.
För att mera konkurrera med ID3.
Och ID4 får konkurrera med Tesla MY som har 4680 batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Is Tesla sandbagging?
Dimensionerna på batterierna stod inte på den sliden, endast typ av batteri med fokus på katoden:thnis skrev:Ja precis. Så förstod i alla fall jag det på presentationen/nattmanglingen dom hade. De hade det även på en slide som de visade. Men de kanske ändrade sig efteråtwcarlsson skrev:Fast Tesla skulle ju bara göra 4680 cellen i high end mix? Mid range och low end skulle man ju fortsätta köpa från CATL etc?Jordad skrev:De vill göra samma med batterierna med. En formfaktor och ett tillverkningssätt för celler till alla produkter man gör. Det är bara kemin som kommer skilja lite.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Is Tesla sandbagging?
De nämner att en del av vinsten fås genom att batteriet är en bärande del av chassit. Enligt Sandy Munroe kommer cellerna sitta ihop med epoxy mellan vilket blir extremt stadigt. Se bilden nedan men då med epoxy mellan varje cell:
Nuvarande celler 2170 celler (dvs alla icke tabless) går mindre bra att kyla på topp/botten, kylslingorna sitter därför mellan batterierna:
Det blir antagligen svårt/omöjligt att få ett lika stadigt batteri med den designen. Gissar därför att en modell som byggs med den nya cellen i åtanke också måste ha den nya cellen endast, inte ex 2170 för SR, 4680 för LR. Att Elon nämnde att de kommer fortsätta att köpa celler från externa leverantörer tror jag bara innebär att de vet att de kan sälja allt de kan producera + köpa. Dvs, när en bilmodell flyttas över till 4680 så användas 2170 cellerna till Powerwall eller annat.
Enligt rykten ska man tillverka batterier i Berlin Giga:
https://electrek.co/2020/07/27/tesla-bu ... -official/
Nya batterier, nytt sätt att tillverka bilar. Hmm, jag for nog stämma in i tankarna här om att Model Y Berlin kommer att få 4680 cellen.
Nuvarande celler 2170 celler (dvs alla icke tabless) går mindre bra att kyla på topp/botten, kylslingorna sitter därför mellan batterierna:
Det blir antagligen svårt/omöjligt att få ett lika stadigt batteri med den designen. Gissar därför att en modell som byggs med den nya cellen i åtanke också måste ha den nya cellen endast, inte ex 2170 för SR, 4680 för LR. Att Elon nämnde att de kommer fortsätta att köpa celler från externa leverantörer tror jag bara innebär att de vet att de kan sälja allt de kan producera + köpa. Dvs, när en bilmodell flyttas över till 4680 så användas 2170 cellerna till Powerwall eller annat.
Enligt rykten ska man tillverka batterier i Berlin Giga:
https://electrek.co/2020/07/27/tesla-bu ... -official/
Nya batterier, nytt sätt att tillverka bilar. Hmm, jag for nog stämma in i tankarna här om att Model Y Berlin kommer att få 4680 cellen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Is Tesla sandbagging?
The electric car batteries that Tesla wants to produce in Grünheide are said to outshine all previous car batteries. There is a “completely new technology” behind the power storage, said Minister of Economics Jörg Steinbach (SPD) on Monday antenna Brandenburg. The new batteries are smaller and, thanks to their higher energy density, allow for greater range, the minister said. Tesla plans to provide details of its battery in the US at the end of September.”
"completely new technology"
"higher energy density"
"greater range"
Nu är jag 100% säker att Tesla kommer att tillverka 4680 batterier i Berlin.
Frågan är dock, kommer både M3 och MY få 4680 batterier.
Eller bara MY?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Is Tesla sandbagging?
Det verkar väl rimligt att alla modeller som tillverkas i Berlin får batterier som tillverkas där, såZalman3 skrev:
The electric car batteries that Tesla wants to produce in Grünheide are said to outshine all previous car batteries. There is a “completely new technology” behind the power storage, said Minister of Economics Jörg Steinbach (SPD) on Monday antenna Brandenburg. The new batteries are smaller and, thanks to their higher energy density, allow for greater range, the minister said. Tesla plans to provide details of its battery in the US at the end of September.”
"completely new technology"
"higher energy density"
"greater range"
Nu är jag 100% säker att Tesla kommer att tillverka 4680 batterier i Berlin.
Frågan är dock, kommer både M3 och MY få 4680 batterier.
Eller bara MY?
därmed skulle även model 3 få nya batterierna, om nu batterierna tillverkas där (vilket även jag börjar tro nu)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Is Tesla sandbagging?
Exakt, jag tolkade också den bilden som att 4680 endast skulle användas i CT och Semi, det var först när jag såg om presentationen som jag förstod att den ”bara” handlade om katoden.Svenssons skrev:Dimensionerna på batterierna stod inte på den sliden, endast typ av batteri med fokus på katoden:
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Is Tesla sandbagging?
4680 lär dyka upp i alla fordon för eller senare. Bara att man tillverkar batterierna med olika material.
Re: Is Tesla sandbagging?
Min tolkning av BD var att 4680 cellen kan använda alla tre presenterade kemierna, LFP, NCM och NCA.
2170 cellerna med högst energidensitet NCA kan användas i Semi och CT.
Nya bilar, S3XY, byggda i USA får 4680 med varierande kemier. S&X får NCA/NCM och 3&Y får LFP.
Nya bilar 3&Y från Berlin till Europa får 4680 med LFP.
2170 cellerna med högst energidensitet NCA kan användas i Semi och CT.
Nya bilar, S3XY, byggda i USA får 4680 med varierande kemier. S&X får NCA/NCM och 3&Y får LFP.
Nya bilar 3&Y från Berlin till Europa får 4680 med LFP.
Re: Is Tesla sandbagging?
Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now
Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, antagligen då från Gigafactory, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya egna batterifabriker för 2170.
Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, antagligen då från Gigafactory, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya egna batterifabriker för 2170.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Is Tesla sandbagging?
Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.Laban skrev:Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now
Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya batterifabriker för 2170.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Is Tesla sandbagging?
Det kan dom förstås men fungerar dessa kylningsmässigt i en elbil ? Dvs, om de inte är tabless.Svenssons skrev:Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Is Tesla sandbagging?
4680 förutsätter väl tabless, med tabs ökar laddtiderna exponentiellt med ökande cellstorlek enligt Battery Day: /fthLaban skrev:Det kan dom förstås men fungerar dessa kylningsmässigt i en elbil ? Dvs, om de inte är tabless.Svenssons skrev:Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Is Tesla sandbagging?
Precis.
Förresten lite roligt att tabless heter just tabless för det är väl snarare tvärtom, en hel drös med tabs istället för en. Men ok, kopplingen mellan cellen och polen blir lite annorlunda i tabless fallet.
Förresten lite roligt att tabless heter just tabless för det är väl snarare tvärtom, en hel drös med tabs istället för en. Men ok, kopplingen mellan cellen och polen blir lite annorlunda i tabless fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Is Tesla sandbagging?
Ingen annan lär väl göra 4680 tabless celler innan MY produktionstart i Berlin iaf?Svenssons skrev:Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.Laban skrev:Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now
Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya batterifabriker för 2170.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Is Tesla sandbagging?
4680 kan nog inte fungera i en elbil utan tabless av flera skäl, utan femfaldiga minskningen av intern resistens som tabless ger kommer varken laddning eller kylning att fungera.Laban skrev:Precis.
Förresten lite roligt att tabless heter just tabless för det är väl snarare tvärtom, en hel drös med tabs istället för en. Men ok, kopplingen mellan cellen och polen blir lite annorlunda i tabless fallet.
Som jag skrev i BD-tråden så kommer kylningen sannolikt ske uteslutande från polerna i den nya arkitekturen, cellerna i batteripacket på bilderna var ju tätt packade utan något utrymme för kylslingor som i dagens modell.
En"traditionell" cell i den här storleken är nog helt omöjligt att kyla i tillräcklig omfattning bara från polerna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Is Tesla sandbagging?
Troligtvis inte men man vet aldrig. Tesla kan ju ha haft kontakt med andra batteritillverkare redan. Jag utesluter inte att fler kan tillverka 4680-batterier till Tesla.wcarlsson skrev:Ingen annan lär väl göra 4680 tabless celler innan MY produktionstart i Berlin iaf?Svenssons skrev:Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.Laban skrev:Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now
Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya batterifabriker för 2170.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Is Tesla sandbagging?
De borde ha ett ganska nära samarbeta med tillverkarna, speciellt Panasonic. Man kan nog tänka sig ett teknikutbyte där. Men frågan är när de i så fall kommer igång med det. Att de ska börja leverera tabless celler till öppningen av Giga Berlin låter optimistiskt. Elon pratade väl iofs också om 10-18 månader för deras pilotfabrik ska nå de mål man har satt upp (10 GWh) så det är kanske precis lika optimistiskt att tro att Tesla egna process ska vara klar tills dess.Svenssons skrev:Troligtvis inte men man vet aldrig. Tesla kan ju ha haft kontakt med andra batteritillverkare redan. Jag utesluter inte att fler kan tillverka 4680-batterier till Tesla.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Is Tesla sandbagging?
Hintats av Elon att Model Y som kommer byggas i Tyskland kommer vara helt annorlunda från Model Y som tillverkas i USA idag så min gissning är 4680celler som bärande del av karossen samt nya formpressade underredet i när Model Y börjar tillverkas i Tyskland.Laban skrev:Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now
Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, antagligen då från Gigafactory, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya egna batterifabriker för 2170.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Is Tesla sandbagging?
Jag tror snarare på en stegvis övergång, och batteripacket är redan lastbärande i dagens bilar, det som är nytt är att cellerna är lastbärande.NiklasTesla skrev:Hintats av Elon att Model Y som kommer byggas i Tyskland kommer vara helt annorlunda från Model Y som tillverkas i USA idag så min gissning är 4680celler som bärande del av karossen samt nya formpressade underredet i när Model Y börjar tillverkas i Tyskland.Laban skrev:Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now
Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, antagligen då från Gigafactory, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya egna batterifabriker för 2170.
Tittar man på bilden på Model Y-chassit från BD så är det lätt att föreställa sig en tvåstegsprocess där ett "traditionellt" batteripack utgör mittdelen inledningsvis, för att senare bytas ut mot ett "torsion box"-pack när 4680-produktionen är igång. /fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Is Tesla sandbagging?
Nej, det är verkligen tabless. Tabs är ju bitar metall som svetsades fast i elektrodytan i nuvarande batterier. Med tabless har man gjort elektrodytan bredare, gjort ett antal snitt i den från kanten inåt, och sen vikt elektroden platt. Så det ser ut som en hel drös tabs, men det är den vikta kanten av elektroden man ser som överlappar som takpannor ungefär. Så, inga påsvetsade tabs längre.Laban skrev:Precis.
Förresten lite roligt att tabless heter just tabless för det är väl snarare tvärtom, en hel drös med tabs istället för en. Men ok, kopplingen mellan cellen och polen blir lite annorlunda i tabless fallet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Is Tesla sandbagging?
Fast tab = flik och oavsett om den är påsvetsad eller ej så blir det ju x antal flikar nu istället för bara en. Men det är väl iofs bara semantik. Tabless = ingen påsvetsad flik, ok, jag köper detrenes skrev:Nej, det är verkligen tabless. Tabs är ju bitar metall som svetsades fast i elektrodytan i nuvarande batterier. Med tabless har man gjort elektrodytan bredare, gjort ett antal snitt i den från kanten inåt, och sen vikt elektroden platt. Så det ser ut som en hel drös tabs, men det är den vikta kanten av elektroden man ser som överlappar som takpannor ungefär. Så, inga påsvetsade tabs längre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd