Is Tesla sandbagging?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
Teslas nya 4680 tabless batterier har dramatiskt lägre resistans.
Och med låg resistans utvecklas mindre värme.
Därmed borde laddhastigheten kunna öka.



Screenshot_20200927-171126_Samsung Internet.jpg
Men Tesla har använt den fördelen för att kunna göra cellen större vilket innebär att värmeutvecklingen inte blir så mycket lägre jämfört med de gamla cellerna. Fördelen är dock att med tabless så räcker det med att kyla kortsidan av cellerna istället för längs långsidorna som man gjort tidigare. Enligt Teslas egna siffror så borde nya cellen kunna ladda 20% snabbare och det är iaf en mindre förbättring :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av Zalman3 »

Jordad skrev:
Zalman3 skrev:
Teslas nya 4680 tabless batterier har dramatiskt lägre resistans.
Och med låg resistans utvecklas mindre värme.
Därmed borde laddhastigheten kunna öka.



Screenshot_20200927-171126_Samsung Internet.jpg
Men Tesla har använt den fördelen för att kunna göra cellen större vilket innebär att värmeutvecklingen inte blir så mycket lägre jämfört med de gamla cellerna. Fördelen är dock att med tabless så räcker det med att kyla kortsidan av cellerna istället för längs långsidorna som man gjort tidigare. Enligt Teslas egna siffror så borde nya cellen kunna ladda 20% snabbare och det är iaf en mindre förbättring :)
Tesla M3 har ett C värde på 3,3.
Då borde C värdet bli ca 4.

Ett 100kWh batteri kan då ladda i 400kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av thnis »

wcarlsson skrev:
Jordad skrev:
De vill göra samma med batterierna med. En formfaktor och ett tillverkningssätt för celler till alla produkter man gör. Det är bara kemin som kommer skilja lite.
Fast Tesla skulle ju bara göra 4680 cellen i high end mix? Mid range och low end skulle man ju fortsätta köpa från CATL etc?
Ja precis. Så förstod i alla fall jag det på presentationen/nattmanglingen dom hade. De hade det även på en slide som de visade. Men de kanske ändrade sig efteråt :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av Zalman3 »

Kan ju också vara så att på den Europeiska marknaden gör man en mindre och billigare M3.
Med billiga LFP batterier.
För att mera konkurrera med ID3.

Och ID4 får konkurrera med Tesla MY som har 4680 batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av Svenssons »

thnis skrev:
wcarlsson skrev:
Jordad skrev:
De vill göra samma med batterierna med. En formfaktor och ett tillverkningssätt för celler till alla produkter man gör. Det är bara kemin som kommer skilja lite.
Fast Tesla skulle ju bara göra 4680 cellen i high end mix? Mid range och low end skulle man ju fortsätta köpa från CATL etc?
Ja precis. Så förstod i alla fall jag det på presentationen/nattmanglingen dom hade. De hade det även på en slide som de visade. Men de kanske ändrade sig efteråt :)
Dimensionerna på batterierna stod inte på den sliden, endast typ av batteri med fokus på katoden:

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av Laban »

De nämner att en del av vinsten fås genom att batteriet är en bärande del av chassit. Enligt Sandy Munroe kommer cellerna sitta ihop med epoxy mellan vilket blir extremt stadigt. Se bilden nedan men då med epoxy mellan varje cell:
Screenshot 2020-09-26 at 07.55.58.png
Nuvarande celler 2170 celler (dvs alla icke tabless) går mindre bra att kyla på topp/botten, kylslingorna sitter därför mellan batterierna:

Bild

Det blir antagligen svårt/omöjligt att få ett lika stadigt batteri med den designen. Gissar därför att en modell som byggs med den nya cellen i åtanke också måste ha den nya cellen endast, inte ex 2170 för SR, 4680 för LR. Att Elon nämnde att de kommer fortsätta att köpa celler från externa leverantörer tror jag bara innebär att de vet att de kan sälja allt de kan producera + köpa. Dvs, när en bilmodell flyttas över till 4680 så användas 2170 cellerna till Powerwall eller annat.

Enligt rykten ska man tillverka batterier i Berlin Giga:

https://electrek.co/2020/07/27/tesla-bu ... -official/

Nya batterier, nytt sätt att tillverka bilar. Hmm, jag for nog stämma in i tankarna här om att Model Y Berlin kommer att få 4680 cellen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av Zalman3 »


The electric car batteries that Tesla wants to produce in Grünheide are said to outshine all previous car batteries. There is a “completely new technology” behind the power storage, said Minister of Economics Jörg Steinbach (SPD) on Monday antenna Brandenburg. The new batteries are smaller and, thanks to their higher energy density, allow for greater range, the minister said. Tesla plans to provide details of its battery in the US at the end of September.”

"completely new technology"
"higher energy density"
"greater range"

Nu är jag 100% säker att Tesla kommer att tillverka 4680 batterier i Berlin.

Frågan är dock, kommer både M3 och MY få 4680 batterier.
Eller bara MY?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:

The electric car batteries that Tesla wants to produce in Grünheide are said to outshine all previous car batteries. There is a “completely new technology” behind the power storage, said Minister of Economics Jörg Steinbach (SPD) on Monday antenna Brandenburg. The new batteries are smaller and, thanks to their higher energy density, allow for greater range, the minister said. Tesla plans to provide details of its battery in the US at the end of September.”

"completely new technology"
"higher energy density"
"greater range"

Nu är jag 100% säker att Tesla kommer att tillverka 4680 batterier i Berlin.

Frågan är dock, kommer både M3 och MY få 4680 batterier.
Eller bara MY?
Det verkar väl rimligt att alla modeller som tillverkas i Berlin får batterier som tillverkas där, så
därmed skulle även model 3 få nya batterierna, om nu batterierna tillverkas där (vilket även jag börjar tro nu) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Dimensionerna på batterierna stod inte på den sliden, endast typ av batteri med fokus på katoden:
Exakt, jag tolkade också den bilden som att 4680 endast skulle användas i CT och Semi, det var först när jag såg om presentationen som jag förstod att den ”bara” handlade om katoden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av NiklasTesla »

4680 lär dyka upp i alla fordon för eller senare. Bara att man tillverkar batterierna med olika material.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av [JM] »

Min tolkning av BD var att 4680 cellen kan använda alla tre presenterade kemierna, LFP, NCM och NCA.

2170 cellerna med högst energidensitet NCA kan användas i Semi och CT.

Nya bilar, S3XY, byggda i USA får 4680 med varierande kemier. S&X får NCA/NCM och 3&Y får LFP.

Nya bilar 3&Y från Berlin till Europa får 4680 med LFP.
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av wcarlsson »

25EC855A-B96D-4D1A-9A18-F4421BD75D82.jpeg
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av Laban »

Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now :-)

Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, antagligen då från Gigafactory, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya egna batterifabriker för 2170.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now :-)

Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya batterifabriker för 2170.
Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.
Det kan dom förstås men fungerar dessa kylningsmässigt i en elbil ? Dvs, om de inte är tabless.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av fth »

Laban skrev:
Svenssons skrev:
Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.
Det kan dom förstås men fungerar dessa kylningsmässigt i en elbil ? Dvs, om de inte är tabless.
4680 förutsätter väl tabless, med tabs ökar laddtiderna exponentiellt med ökande cellstorlek enligt Battery Day:
cell.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av Laban »

Precis.

Förresten lite roligt att tabless heter just tabless för det är väl snarare tvärtom, en hel drös med tabs istället för en. Men ok, kopplingen mellan cellen och polen blir lite annorlunda i tabless fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av wcarlsson »

Svenssons skrev:
Laban skrev:
Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now :-)

Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya batterifabriker för 2170.
Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.
Ingen annan lär väl göra 4680 tabless celler innan MY produktionstart i Berlin iaf?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av fth »

Laban skrev:
Precis.

Förresten lite roligt att tabless heter just tabless för det är väl snarare tvärtom, en hel drös med tabs istället för en. Men ok, kopplingen mellan cellen och polen blir lite annorlunda i tabless fallet.
4680 kan nog inte fungera i en elbil utan tabless av flera skäl, utan femfaldiga minskningen av intern resistens som tabless ger kommer varken laddning eller kylning att fungera.

Som jag skrev i BD-tråden så kommer kylningen sannolikt ske uteslutande från polerna i den nya arkitekturen, cellerna i batteripacket på bilderna var ju tätt packade utan något utrymme för kylslingor som i dagens modell.

En"traditionell" cell i den här storleken är nog helt omöjligt att kyla i tillräcklig omfattning bara från polerna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av Svenssons »

wcarlsson skrev:
Svenssons skrev:
Laban skrev:
Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now :-)

Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya batterifabriker för 2170.
Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.
Ingen annan lär väl göra 4680 tabless celler innan MY produktionstart i Berlin iaf?
Troligtvis inte men man vet aldrig. Tesla kan ju ha haft kontakt med andra batteritillverkare redan. Jag utesluter inte att fler kan tillverka 4680-batterier till Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Troligtvis inte men man vet aldrig. Tesla kan ju ha haft kontakt med andra batteritillverkare redan. Jag utesluter inte att fler kan tillverka 4680-batterier till Tesla.
De borde ha ett ganska nära samarbeta med tillverkarna, speciellt Panasonic. Man kan nog tänka sig ett teknikutbyte där. Men frågan är när de i så fall kommer igång med det. Att de ska börja leverera tabless celler till öppningen av Giga Berlin låter optimistiskt. Elon pratade väl iofs också om 10-18 månader för deras pilotfabrik ska nå de mål man har satt upp (10 GWh) så det är kanske precis lika optimistiskt att tro att Tesla egna process ska vara klar tills dess.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av NiklasTesla »

Laban skrev:
Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now :-)

Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, antagligen då från Gigafactory, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya egna batterifabriker för 2170.
Hintats av Elon att Model Y som kommer byggas i Tyskland kommer vara helt annorlunda från Model Y som tillverkas i USA idag så min gissning är 4680celler som bärande del av karossen samt nya formpressade underredet i när Model Y börjar tillverkas i Tyskland.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av fth »

NiklasTesla skrev:
Laban skrev:
Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now :-)

Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, antagligen då från Gigafactory, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya egna batterifabriker för 2170.
Hintats av Elon att Model Y som kommer byggas i Tyskland kommer vara helt annorlunda från Model Y som tillverkas i USA idag så min gissning är 4680celler som bärande del av karossen samt nya formpressade underredet i när Model Y börjar tillverkas i Tyskland.
Jag tror snarare på en stegvis övergång, och batteripacket är redan lastbärande i dagens bilar, det som är nytt är att cellerna är lastbärande.

Tittar man på bilden på Model Y-chassit från BD så är det lätt att föreställa sig en tvåstegsprocess där ett "traditionellt" batteripack utgör mittdelen inledningsvis, för att senare bytas ut mot ett "torsion box"-pack när 4680-produktionen är igång.
Y2.png
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av renes »

Laban skrev:
Precis.

Förresten lite roligt att tabless heter just tabless för det är väl snarare tvärtom, en hel drös med tabs istället för en. Men ok, kopplingen mellan cellen och polen blir lite annorlunda i tabless fallet.
Nej, det är verkligen tabless. Tabs är ju bitar metall som svetsades fast i elektrodytan i nuvarande batterier. Med tabless har man gjort elektrodytan bredare, gjort ett antal snitt i den från kanten inåt, och sen vikt elektroden platt. Så det ser ut som en hel drös tabs, men det är den vikta kanten av elektroden man ser som överlappar som takpannor ungefär. Så, inga påsvetsade tabs längre.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Is Tesla sandbagging?

Inlägg av Laban »

renes skrev:
Nej, det är verkligen tabless. Tabs är ju bitar metall som svetsades fast i elektrodytan i nuvarande batterier. Med tabless har man gjort elektrodytan bredare, gjort ett antal snitt i den från kanten inåt, och sen vikt elektroden platt. Så det ser ut som en hel drös tabs, men det är den vikta kanten av elektroden man ser som överlappar som takpannor ungefär. Så, inga påsvetsade tabs längre.
Fast tab = flik och oavsett om den är påsvetsad eller ej så blir det ju x antal flikar nu istället för bara en. Men det är väl iofs bara semantik. Tabless = ingen påsvetsad flik, ok, jag köper det :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar