Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 14 okt 2020 04:04

An auto-manufacturing expert says Tesla's days of production hell have put it '10 years ahead' of the competition

https://www.businessinsider.com/tesla-1 ... ?r=US&IR=T

I testet Polestar 2 mot Tesla M3 så vinner den nu 3 år gamla Tesla M3.
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... del-3-2020

Och som slutkläm så säger man att Teslan är överlägsen vad gäller eldrivlinan, förbrukning, räckvidd, laddhastighet och laddnätverk.

Det man klagar över är ljudnivå och panelgap.

Men man bävar att Teslor byggda i Berlin får hög "tysk" kvalitet och att konkurrenterna då får svårt att konkurrera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inläggav elbilist iAkita » 14 okt 2020 07:27

De har väl bara tillverkat Modell 3 i drygt 3 år? Erfarenheterna under de 3 åren gör alltså att de är 10 år före alla andra? Hmm, den analysen skulle jag vilja se mer av.
iAkita
elbilist

Inläggav Teslaägare fth » 14 okt 2020 07:31

iAkita skrev:De har väl bara tillverkat Modell 3 i drygt 3 år? Erfarenheterna under de 3 åren gör alltså att de är 10 år före alla andra? Hmm, den analysen skulle jag vilja se mer av.

Det var ingen analys, bara något Sandy kläckte ur sig i en Youtube-intervju. Det kändes som att han ville poängtera att dom är långt före, mer än att han ville sätta en exakt siffra på det.

Den typen av uttalanden tas ju förstås omedelbart ur sitt sammanhang och sprids.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare fth » 14 okt 2020 07:34

iAkita skrev:De har väl bara tillverkat Modell 3 i drygt 3 år? Erfarenheterna under de 3 åren gör alltså att de är 10 år före alla andra? Hmm, den analysen skulle jag vilja se mer av.

P.S. Tesla har ju iofs producerat elbilar sedan 2008, och produktionslinorna dom sätter upp i Berlin och Texas är väl att betrakta som generation tre eller fyra, så att dom är flera år före konkurrenterna på många sätt är nog fortfarande sant, även om 10 år kanske är en överdrift.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav wannabee » 14 okt 2020 07:45

fth skrev:

P.S. Tesla har ju iofs producerat elbilar sedan 2008, och produktionslinorna dom sätter upp i Berlin och Texas är väl att betrakta som generation tre eller fyra, så att dom är flera år före konkurrenterna på många sätt är nog fortfarande sant, även om 10 år kanske är en överdrift.

/fth

Å andra sidan, så jobbar väl alla andra bilfabriker så mycket långsammare än Tesla, så det Tesla gör på tre år, kanske tar en normal bilfabrik tio år?

Tesla har ju gjort saker Sandy föreslog för Ford (eller vilken bilfabrik det nu var) i sin ungdom, och som Ford fortfarande inte har gjort, ett antal decennier senare.
wannabee

Inläggav TiborBlomhall » 14 okt 2020 07:50

Den Model Y som kommer tillverkas i Tyskland med helgjutna fram och bakpartier mm kommer nog vara tio år före.

Däremot beror kvalitet inte på GPS koordinater.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav wannabee » 14 okt 2020 08:14

TiborBlomhall skrev:Den Model Y som kommer tillverkas i Tyskland med helgjutna fram och bakpartier mm kommer nog vara tio år före.

Däremot beror kvalitet inte på GPS koordinater.

Nej, Toyota startade ju en bilfabrik i England för några decennier sedan, och den fick bäst kvalitet av alla Toyotas fabriker, samtidigt fick BMW lägga ner Rover som man hade köpt, för att man inte fick ordning på den.
wannabee

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 14 okt 2020 08:27

Bäst kvalitet av alla fabriker, njae men bra för att vara i Europa. Bäst kvalitet av Toyotas bilar (felfrihet osv) tror jag faktiskt fortfarande är Prius, vilket samtidigt är deras mest komplicerade bil. :)
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Referralkod: stefan78266

Inläggav Teslaägare martinot » 14 okt 2020 08:29

Zalman3 skrev:

An auto-manufacturing expert says Tesla's days of production hell have put it '10 years ahead' of the competition

https://www.businessinsider.com/tesla-1 ... ?r=US&IR=T

I testet Polestar 2 mot Tesla M3 så vinner den nu 3 år gamla Tesla M3.
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... del-3-2020

Och som slutkläm så säger man att Teslan är överlägsen vad gäller eldrivlinan, förbrukning, räckvidd, laddhastighet och laddnätverk.

Det man klagar över är ljudnivå och panelgap.

Men man bävar att Teslor byggda i Berlin får hög "tysk" kvalitet och att konkurrenterna då får svårt att konkurrera.

Tycker driftkvaliteten är suverän hos Tesla, men däremot så håller jag med att de behöver jobba på byggkvaliteten. Den är förskräckligt dålig idag!

Vet inte om jag skulle vara så övertygad om att allt plötsligt blir fantastiskt med fabriken i Berlin, men kan ju hoppas att de har rätt att det iaf. blir bättre med nya verktyg/processer, och om den kan ta med det bra ifrån tysk kultur (men är aldrig någon garanti, då även företagskulturen är minst lika viktig eller viktigare).
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare martinot » 14 okt 2020 08:33

BrooklynS skrev:Bäst kvalitet av alla fabriker, njae men bra för att vara i Europa. Bäst kvalitet av Toyotas bilar (felfrihet osv) tror jag faktiskt fortfarande är Prius, vilket samtidigt är deras mest komplicerade bil. :)

Min syster har länge kört med Prius, och driftkvaliteten är OK (även om den varit mer problem och på verkstad än pappas Yaris). Dock är inte byggkvaliteten något fantastiskt. Den har lite glapp och skevheter här och där. Inte lika illa som Tesla (är nog sämst i klassen), men inte alls lika god som våra Mercedes (och tidigare våra Volvo). Någonstans mitt emellan skulle jag säga.

Klart bättre än Tesla idag, men hoppas att bilarna från Berlin ändå lyfter sig mer mot Mercedes/Volvo/BMW-byggkvalitet, och inte nöjer sig med Priuskvalitet.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Nästa

Återgå till Företaget Tesla