Fredrik j skrev:Det tar tid att kvalitetssäkra projekt som innebär helt förändrad arkitektur.
Om arbetet började för 4-5år sedan är man ännu inte helt klar. Vissa kan inte hålla sig och skyndar på med mindre bra resultat.
När man är klar är ju det uppnebara målet att kombinera en TEslalik drivlina med dom andra attribut som kunderna uppskattar hos dom traditionella tillverkarna. Det stora genombrottet för elbilen kommer när det finns elbilar från dom flesta tillverkare.
Huvudet på spiken. En gammal tillverkare med ingrodda processer och utvecklings strategier har mycket svårt att ta fram en ny innovativ bil. De vet inte riktigt hur man gör, då de är vana att bara göra interaktioner av av tidigare modeller. Något helt nytt blir svårt och dyrt därför kommer inget nytt från dem. En bra liknelse var Boeing som hade glömt hur man utvecklade ett nytt flygplan då de ägnat en generation ingenjörer åt att bara integrera gamla designer (finns historier om detta som Boeing har medverkat själva i...om man är intresserad).
Kommer de kunna kopiera som du säger i andra stycket? Nja, kanske men då tror jag kineserna kommer att lyckas bättre. De vet hur man gör när man kopierar och kan tekniken för att göra det.
Tesla är lean... de har inga låsta processer och alla pratar med alla direkt och fokus är att förbättra produkten ut till kund. Nackdelen är så klart att det blir fel några gånger och att det drabbar kunden också.
När det gäller kaross passning och sånt där skiit så är det väl närmast Amerikansk standard. Jag tror att tyskarna kommer vara mycket bättre på detta, de bara är sådana. Men jag kan faktiskt inte bry mig mindre så länge dörrar och luckor går att öppna och stänga. Men det är klart är man en Audi eller Mercedes och inte har annat att konkurrera med så kan man slänga pengar på passningen.