Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Fredrik j »

Det tar tid att kvalitetssäkra projekt som innebär helt förändrad arkitektur.
Om arbetet började för 4-5år sedan är man ännu inte helt klar. Vissa kan inte hålla sig och skyndar på med mindre bra resultat.
När man är klar är ju det uppnebara målet att kombinera en TEslalik drivlina med dom andra attribut som kunderna uppskattar hos dom traditionella tillverkarna. Det stora genombrottet för elbilen kommer när det finns elbilar från dom flesta tillverkare.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Toja »

Problemet för andra märken är att när man tänker elbil. Så ska man tänka dator på hjul. Alla andra tänker fosilbil fast med el.

Närmast är dock Polstar men det är fosilbilsdesign. Saknar laddnätverk.
Sen tror jag dom aldrig kommer komma med alla småfinesser dom dogmode mm
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Det måste vara helt omöjligt att hävda att Tesla ligger tio år före. Det skulle innebära att andra tillverkare nu tillverkade bilar motsvarande Teslas första Roadster.
Ser man på tex Etron, leaf, Ionic, så är ju dessa sedan flera år överlägsna en gammal roadster i allt väsentligt.
Tesla har dock som ingen annan ett genomtänkt helhetskoncept, där OTA + SuC är avgörande.
När det gäller själva bilen ser jag inte att Tesla har några riktigt starka trumf på handen. Men än så är är det möjligen den bästa elbilen man kan ha. Jag tror att om två år så är de andra tillverkarna( några iaf) där Tesla är idag. VW är helt klart på G. BMW bör kunna komma med något, Volvo är helt klart i början av något stort. För att ta några exempel.
Teslas Europasatsning tror jag blir avgörande för märkets konkurrenskraft i personbilssegmentet. Men de har nog inte 10 år på sig.
Det Munro hävdar är nog begränsat till "bara" tillverkningsmetod och -kostnad, där håller jag nog med honom helt om att Tesla ligger flera år före.

Ingen annan tillverkare kan nog uppnå samma marginaler som Tesla under överskådlig tid, och lyckas dom uppnå de ytterligare kostnadsreduceringar som presenterades på BD lovade så blir förprånget ännu större.

Själva bilarna behöver alltså inte alls vara 10 år "bättre" för att Tesla skall ligga 10 år före.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Gustafsson »

fth skrev:
Gustafsson skrev:
Det måste vara helt omöjligt att hävda att Tesla ligger tio år före. Det skulle innebära att andra tillverkare nu tillverkade bilar motsvarande Teslas första Roadster.
Ser man på tex Etron, leaf, Ionic, så är ju dessa sedan flera år överlägsna en gammal roadster i allt väsentligt.
Tesla har dock som ingen annan ett genomtänkt helhetskoncept, där OTA + SuC är avgörande.
När det gäller själva bilen ser jag inte att Tesla har några riktigt starka trumf på handen. Men än så är är det möjligen den bästa elbilen man kan ha. Jag tror att om två år så är de andra tillverkarna( några iaf) där Tesla är idag. VW är helt klart på G. BMW bör kunna komma med något, Volvo är helt klart i början av något stort. För att ta några exempel.
Teslas Europasatsning tror jag blir avgörande för märkets konkurrenskraft i personbilssegmentet. Men de har nog inte 10 år på sig.
Det Munro hävdar är nog begränsat till "bara" tillverkningsmetod och -kostnad, där håller jag nog med honom helt om att Tesla ligger flera år före.

Ingen annan tillverkare kan nog uppnå samma marginaler som Tesla under överskådlig tid, och lyckas dom uppnå de ytterligare kostnadsreduceringar som presenterades på BD lovade så blir förprånget ännu större.

Själva bilarna behöver alltså inte alls vara 10 år "bättre" för att Tesla skall ligga 10 år före.

/fth
Säger man att någon ligger tio år före så förväntar man sig att tvåan kommer till samma resultat först om tio år. Tekniksprång och möjligheten att bygga på pionjärer som Teslas teknik gör ju att ”tvåan” har en mycket kortare väg till målet. Jag tycker man kan hävda att tex Audi redan ligger före Tesla i flera avseenden, så för mig är frågan inte så enkel att man kan påstå att Tesla är ohotade i 10 år vilket man lätt får intryck av av rubriken.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Säger man att någon ligger tio år före så förväntar man sig att tvåan kommer till samma resultat först om tio år. Tekniksprång och möjligheten att bygga på pionjärer som Teslas teknik gör ju att ”tvåan” har en mycket kortare väg till målet. Jag tycker man kan hävda att tex Audi redan ligger före Tesla i flera avseenden, så för mig är frågan inte så enkel att man kan påstå att Tesla är ohotade i 10 år vilket man lätt får intryck av av rubriken.
Ingen påstår nog att Tesla är ohotade, och jag tycker också 10 år är rejält överdrivet, och som sagt taget ur sitt sammanhang. Det var nog inte siffran som var det viktiga, Munro ville nog bara poängtera att Tesla i hans bedömning är långt före.

Att "tvåan" skall ha det enklare kräver ju också att man lär av historien, trots att Tesla släppt alla sina patent fria och visat "rätt" vägemed både bilar, SuC-nätverk, OTA-uppdtatering etc, så har ju ingen annan försökt upprepa detta.

I vilka avseenden tycker du Audi ligger före Tesla? Jag inser att upplevd kvalitet i kupé etc säkert ligger i en annan klass än Tesla, men finns det någon punkt map drivlina, batteri, etc där Audi kan anses ligga före? Laddkurvan är ju förstås trevlig, men den kompenserar ju inte på långa vägar bristen på laddnätverk, så i min bok är det ingen fördel i praktiken.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Gustafsson »

Om jag fick plocka över lite från Audi till min Tesla så skulle det vara den tystare kupén, matrisljusen, IR- kamera och möjligen laddkurvan. Tycker dock att 100-batteriet laddar godkänt snabbt. Nyare bilar kan väl också ladda fortare än min.
Nåt mer kan jag inte komma på nu ( förutom kroken där bak).
Funderar på att byta till en ny S. Riktigt trevligt pris numera, kombinerat med åtminstone garanterat restvärde ger det låg mellanskillnad och låg månadskostnad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Om jag fick plocka över lite från Audi till min Tesla så skulle det vara den tystare kupén, matrisljusen, IR- kamera och möjligen laddkurvan. Tycker dock att 100-batteriet laddar godkänt snabbt. Nyare bilar kan väl också ladda fortare än min.
Nåt mer kan jag inte komma på nu ( förutom kroken där bak).
Funderar på att byta till en ny S. Riktigt trevligt pris numera, kombinerat med åtminstone garanterat restvärde ger det låg mellanskillnad och låg månadskostnad.
Ja, lite fler möjliga tillval vore ju trevligt, och krok på S känns ju väldigt märkligt att dom inte har fixat. Jag vet att amerikaner inte drar last med sedaner, men här gör vi ju de facto det, och Europa är ju en viktig marknad för Tesla. Jag har ju X delvis av den anledningen (även om jag nog kanske skulle fortsätta med X även om S får krok, man vänjer sig lätt med "lull-lullet" ;) ).

När jag köpte min X så fanns det ju rätt många tillval, nu kan man ju bara välja en av tre färgkombinationer i interiören :(

Detta är ju dock en del av Teslas tillverkningsstrategi. Med färre tillval kan man strömlinjeforma produktionen, tillverka sannolika val i förväg och matcha med kunder under resans gång, etc., andra tillverkare måste ju skräddarsy varje bil till varje enskild kund.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Zalman3 »

Jämförde en 2020 Polestar 2 med en åtta år gammal Tesla MS 85 kWh från 2012.

Kommer man då snabbare fram med en åtta år nyare Polestar 2 i Norrland?

Polestar 2
Rutt:
Umeå-Slussfors-Örnsköldsvik-Umeå.
Tid 10 timmar och 21 minuter
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... ce0345e954

Tesla MS 85 kWh från 2012.
Umeå-Slussfors-Örnsköldsvik-Umeå.
Tid 10 timmar och 15 minuter
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... c6ae434b74
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Jämförde en 2020 Polestar 2 med en åtta år gammal Tesla MS 85 kWh från 2012.

Kommer man då snabbare fram med en åtta år nyare Polestar 2 i Norrland?

Polestar 2
Rutt:
Umeå-Slussfors-Örnsköldsvik-Umeå.
Tid 10 timmar och 21 minuter
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... ce0345e954

Tesla MS 85 kWh från 2012.
Umeå-Slussfors-Örnsköldsvik-Umeå.
Tid 10 timmar och 15 minuter
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... c6ae434b74
Det exemplet säger nog iofs mer om bristen på snabbladdare i norra Sverige utanför SuC.

Väljer man istället sträckan Stockholm-Malmö så är P2 en halvtimme snabbare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedishAdvocate
Inlägg: 5455
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av SwedishAdvocate »

fth skrev:
Gustafsson skrev:
Om jag fick plocka över lite från Audi till min Tesla så skulle det vara den tystare kupén, matrisljusen, IR- kamera och möjligen laddkurvan. Tycker dock att 100-batteriet laddar godkänt snabbt. Nyare bilar kan väl också ladda fortare än min.
Nåt mer kan jag inte komma på nu ( förutom kroken där bak).
Funderar på att byta till en ny S. Riktigt trevligt pris numera, kombinerat med åtminstone garanterat restvärde ger det låg mellanskillnad och låg månadskostnad.
Ja, lite fler möjliga tillval vore ju trevligt, och krok på S känns ju väldigt märkligt att dom inte har fixat. Jag vet att amerikaner inte drar last med sedaner, men här gör vi ju de facto det, och Europa är ju en viktig marknad för Tesla. Jag har ju X delvis av den anledningen (även om jag nog kanske skulle fortsätta med X även om S får krok, man vänjer sig lätt med "lull-lullet" ;) ). /...
Undrar om det är många som har köpt X pga dragkroken, men som istället skulle köpt en S ifall den erbjöds med dragkrok från fabrik (eller genom eftermontering hos servicecenter)?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av fth »

SwedishAdvocate skrev:
Undrar om det är många som har köpt X pga dragkroken, men som istället skulle köpt en S ifall den erbjöds med dragkrok från fabrik (eller genom eftermontering hos servicecenter)?...
Det finns nog en del, jag skulle nog iaf överväga S om det erbjöds, X har trots allt ju en hel del nackdelar, som förmånsvärde, räckvidd, inget takräcke pga FWD etc.

Jag misstänker att jag till slut nog skulle välja X iaf, panoramafönstret och lyxkänslan är svårslagna, men många skulle nog kunna ha en S istället.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Det tar tid att kvalitetssäkra projekt som innebär helt förändrad arkitektur.
Om arbetet började för 4-5år sedan är man ännu inte helt klar. Vissa kan inte hålla sig och skyndar på med mindre bra resultat.
När man är klar är ju det uppnebara målet att kombinera en TEslalik drivlina med dom andra attribut som kunderna uppskattar hos dom traditionella tillverkarna. Det stora genombrottet för elbilen kommer när det finns elbilar från dom flesta tillverkare.
Huvudet på spiken. En gammal tillverkare med ingrodda processer och utvecklings strategier har mycket svårt att ta fram en ny innovativ bil. De vet inte riktigt hur man gör, då de är vana att bara göra interaktioner av av tidigare modeller. Något helt nytt blir svårt och dyrt därför kommer inget nytt från dem. En bra liknelse var Boeing som hade glömt hur man utvecklade ett nytt flygplan då de ägnat en generation ingenjörer åt att bara integrera gamla designer (finns historier om detta som Boeing har medverkat själva i...om man är intresserad).

Kommer de kunna kopiera som du säger i andra stycket? Nja, kanske men då tror jag kineserna kommer att lyckas bättre. De vet hur man gör när man kopierar och kan tekniken för att göra det.

Tesla är lean... de har inga låsta processer och alla pratar med alla direkt och fokus är att förbättra produkten ut till kund. Nackdelen är så klart att det blir fel några gånger och att det drabbar kunden också.

När det gäller kaross passning och sånt där skiit så är det väl närmast Amerikansk standard. Jag tror att tyskarna kommer vara mycket bättre på detta, de bara är sådana. Men jag kan faktiskt inte bry mig mindre så länge dörrar och luckor går att öppna och stänga. Men det är klart är man en Audi eller Mercedes och inte har annat att konkurrera med så kan man slänga pengar på passningen.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av wannabee »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
Jämförde en 2020 Polestar 2 med en åtta år gammal Tesla MS 85 kWh från 2012.

Kommer man då snabbare fram med en åtta år nyare Polestar 2 i Norrland?

Polestar 2
Rutt:
Umeå-Slussfors-Örnsköldsvik-Umeå.
Tid 10 timmar och 21 minuter
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... ce0345e954

Tesla MS 85 kWh från 2012.
Umeå-Slussfors-Örnsköldsvik-Umeå.
Tid 10 timmar och 15 minuter
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... c6ae434b74
Det exemplet säger nog iofs mer om bristen på snabbladdare i norra Sverige utanför SuC.

Väljer man istället sträckan Stockholm-Malmö så är P2 en halvtimme snabbare.

/fth
Kan inte Tesla med gamla kontakten ladda på typ 2 uttag med nån adapter? Om det nu finns nån, så kanske det går långsamt?

Är lite nyfiken på hur det är?

Att polestar 2 inte kan/får ladda på SuC vet vi ju däremot.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av fth »

wannabee skrev:
Kan inte Tesla med gamla kontakten ladda på typ 2 uttag med nån adapter? Om det nu finns nån, så kanske det går långsamt?

Är lite nyfiken på hur det är?

Att polestar 2 inte kan/får ladda på SuC vet vi ju däremot.
Vet inte riktigt hur du menar nu? Alla S och X har Teslas "modfierade typ 2-kontakt", där både AC och DC är integrerade i det som endast är AC på "standard" typ 2.

Alla S och X kan också ladda på CCS med adapter, för bilar före typ 2019-04 krävs ett mindre ingrepp som görs av SC eller rangers.

Alla Tesla (S/X/3/Y) kan förstås ladda AC på alla typ 2-uttag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av LarsL »

wannabee skrev:
Kan inte Tesla med gamla kontakten ladda på typ 2 uttag med nån adapter? Om det nu finns nån, så kanske det går långsamt?

Är lite nyfiken på hur det är?

Att polestar 2 inte kan/får ladda på SuC vet vi ju däremot.
Teslas kontakt är en Typ2 som är anpassad för att också gå att snabbladda med på Superchargers. Numera går det att skaffa sig en adapter så att det går att ladda på CCS också, tidigare fanns en ChaDemo adapter. Model 3 har en CCS skomärket en kombination av Typ2 och en snabbladdare där snabbladdarstiften (DC) sitter nedanför Typ2 delen.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av wannabee »

Ok, förstår inte fullt ut tyvärr, det jag undrade över var att om man Laddade Teslan i exemplet på samma ställe som Polestar 2 bilen, så kanske inte Teslan tar 30 minuter längre än Polestar 2 tog?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Gustafsson »

wannabee skrev:
Ok, förstår inte fullt ut tyvärr, det jag undrade över var att om man Laddade Teslan i exemplet på samma ställe som Polestar 2 bilen, så kanske inte Teslan tar 30 minuter längre än Polestar 2 tog?
Tesla S och X laddar AC via typ2 kontakten 16,5kW. De flesta andra bilar inkl m3 laddar långsammare. I värsta fall endast 3,6 kW. Äldre MS kan ladda ännu snabbare, 22 kW om de extrautrustats med sk dubbelladdare. En outlier är Renault Zoe som klarar 43 kW via typ 2. Teslan laddar AC minst lika snabbt således.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Svenssons »

wannabee skrev:
Ok, förstår inte fullt ut tyvärr, det jag undrade över var att om man Laddade Teslan i exemplet på samma ställe som Polestar 2 bilen, så kanske inte Teslan tar 30 minuter längre än Polestar 2 tog?
Tesla Model S/X/3/Y kan ladda på samtliga laddstationer som finns i Europa (SuperChargers, CCS (med adapter för S/X), Chademo (med adapter för samtliga Tesla-modeller)). Det går inte långsammare för Tesla än Polestar som bara kan ladda på CCS. Det är endast Porsche Taycan som momentant kan ladda snabbare än Tesla sett till effekten (kW) ifall laddstation kan ladda med 800V som Porsche kräver för maxeffekten. Audi Etron har en bättre laddkurva än Tesla vilket betyder att den över längre tid kan bibehålla högre laddeffekt, även detta gäller effekten (kW) men sett till laddhastighet mätt i km/h ser det inte lika bra ut för Audi Etron då den inte är lika effektiv (förbrukar fler kWh per mil än flertalet Tesla-modeller.

Tesla liksom övriga elbilar kan i princip ladda på samtliga växelströmsuttag (AC). Krävs adapter för respektive uttag bara.

Typ 2 är ett uttag främst för AC-laddning men Tesla nyttjar kontakten även för DC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av wannabee »

Svenssons skrev:
wannabee skrev:
Ok, förstår inte fullt ut tyvärr, det jag undrade över var att om man Laddade Teslan i exemplet på samma ställe som Polestar 2 bilen, så kanske inte Teslan tar 30 minuter längre än Polestar 2 tog?
Tesla Model S/X/3/Y kan ladda på samtliga laddstationer som finns i Europa (SuperChargers, CCS (med adapter för S/X), Chademo (med adapter för samtliga Tesla-modeller)). Det går inte långsammare för Tesla än Polestar som bara kan ladda på CCS. Det är endast Porsche Taycan som momentant kan ladda snabbare än Tesla sett till effekten (kW) ifall laddstation kan ladda med 800V som Porsche kräver för maxeffekten. Audi Etron har en bättre laddkurva än Tesla vilket betyder att den över längre tid kan bibehålla högre laddeffekt, även detta gäller effekten (kW) men sett till laddhastighet mätt i km/h ser det inte lika bra ut för Audi Etron då den inte är lika effektiv (förbrukar fler kWh per mil än flertalet Tesla-modeller.

Tesla liksom övriga elbilar kan i princip ladda på samtliga växelströmsuttag (AC). Krävs adapter för respektive uttag bara.

Typ 2 är ett uttag främst för AC-laddning men Tesla nyttjar kontakten även för DC.
Ok, nu förstår jag, blandade in typ 2 bara för att det är det enda jag vet nåt om (har satt upp en laddare i huset med typ 2) I jämförelsen här tidigare i tråden, så tävlade ju en av de första Tesla MS mot en Polestar 2 och då har ju Polestar 2 nackdelen att inte kunna ladda på Teslas snabbladdare, men om Teslan kan snabbladda på alla ställen som Polestar 2 kan snabbladda på, så i de fall Teslas snabbladdare ligger sämre till geografiskt, så är det ju bara att ladda på samma ställe som Polestar 2 laddar på, och då kommer ju bara Teslan långsammare fram om tekniska data är sämre på Teslan på nåt sätt.

Ursäkta för att det nog blev en del OT här :oops:
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av kenjon »

Kommer de ta fram någon CHAdeMo-adapter till Tesla 3/Y?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

Nej, enligt svar jag fått från Tesla i Sverige.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av Svenssons »

kenjon skrev:
Kommer de ta fram någon CHAdeMo-adapter till Tesla 3/Y?
Från och med 2019.24.1 så ska det funka. Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.

https://shop.tesla.com/product/chademo-adapter
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

Verkar som den Europeiska adaptern inte inte fungerar på M3;

https://shop.tesla.com/en_se/product/chademo-adapter

Men är ju inte så konstigt då M3 inte har reläer för att i enbart Typ 2-kontakten kunna växla från AC till DC.

Då denna Chademo inte har CCS-DC-kontakter så kommer den nog inte att fungera med M3/MY (även med ny mjukvara).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Spelar mindre roll för Europa eftersom i princip samtliga laddstationer även har CCS som både kan vara snabbare och inte kräver någon adapter för Model 3.
Nyfiken; Det byggs ju DC-laddstationer i Sverige och Europa som enbart har Europeisk laddkontakt av CCS Typ 2 (tex. Ionity), men byggs det, eller har det någonsin byggts, några laddstationer som endast är utrustade med Chademo-kontakt?

I Japan vet jag att så är fallet, men händer det, eller har det hänt i Sverige eller Europa?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Teslas tillverkningsteknik 10 år före alla andra?

Inlägg av kenjon »

Nej, det har jag inte sett. Men jag har råkat ut för att CCS inte funkar, men CHAdeMO funkade (Lidl). Och inget telefonnummer eller någon supportinfo på laddstationen dit man kan rapportera fel :-(
Svinigt dyrt för en adapter dock.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar