Tesla tar lätt på säkerhetsproblem. Kina kräver återkallelse av S o X. Snart även Europa?
Alla model S och X från augusti 2017 och tidigare har haft felaktigt konstruktion/matrealval av bakre länkarm/stag ? fram, och övre länkarm eller stag bak enligt artikel i länk nedan. Tesla kände till detta och ändra konstruktionen 2017. Men kalla inte in tidigare bilar för åtgärd. När denna felaktiga komponent i hjulupphängningen får en smäll , vilket hjulupphängningen är till för att kunna absorbera så går det sönder i förtid. Följden kan bli förlust av styrförmåga eller i lindriga fall felaktig hjulinställning, och dödsolycker har hänt. Nu har Kinas myndigheter noterat felet och krävt återkallning av alla X och S som exporterats till Kina. Snart vaknar väl myndigheter i Europa också. De flesta äldre Teslor har fått dessa felaktiga delar bytta en eller flera ggr, men fått betala för det som vanlig reparation, istället för att Tesla meddelat det varit fabrikationsfel. Jag fick nedslag på sådan del i besiktning på ena sidan och Tesla böt den, vilket jag fick betala för. Men samtidigt böt de även på andra sidan gratis utan att nämna det för mig ! Problemet är att innan det går sönder gör Tesla ingenting, men det kan vara farligt då det går sönder ! Dessutom tar de inte skulden för sitt konstruktionsfel utan låter kunden få betala för reparationer.
https://electrek.co/2020/10/23/tesla-re ... ion-issue/