Läste tråden angående undermåliga hjulupphängningar på model S och X.
Jag drabbades av just detta problem i fredags, bärarmen för höger bakhjul brast i anslutningen mot navet. vilket resulterade i att hjulet fick "slagsida" (kraftigt negativ camber) vilket i sin tur resulterade i att bilen kastade bakvagnen åt vänster. Jag lyckades parera nån sekund innan jag var på väg att kollidera med ett mötande fordon. Som tur var hände detta i ca 60 km/h och inte i 110 på motorvägen där jag hade kört en sträcka på ca 85 km tidigare under dagen.
Jag har jobbat med bilar som hobby under ca 50 år; byggt, byggt om och reparerat och jag hade svårt att tro mina ögon när jag såg brottytorna på aluminiumdelen som brustit. För det första är den allvarligt underdimensionerad, tvärsnittet på fästet är 5x32 mm och det är denna del som ska ta upp merparten av de horisontella krafter som bakhjulet utsätts för under körning, både vridmomentet vid acceleration och bromsning samt sidokrafterna vid kurvtagning och med tanke på bilens vikt och prestanda är det avsevärda krafter. Dessutom hade den två brottytor, en gammal vilken var så angripen av korrosion att den sprickan har funnits där relativt länge. Den hade hängt ihop på en längd av ca 4 mm. när nu de resterande 4 mm brast, uppstod ytterligare en brottyta på motsatta sidan och navet släppte från bärarmen. Jag har under dessa 50 år aldrig, förutom i tävlingssammanhang, sett en bärarm brista så som min gjorde. Jag har i och för sig heller aldrig sett en så klent dimensionerad fästpunkt på en bärarm.
Det finns ytterligare länkar, förutom själva fjäderbenet, som utgör bakre hjulupphängning (knasig benämning egentligen, det borde ju heta bilupphängning, det är bilen som hänger på dessa komponenter och inte tvärtom!
) men dessa övriga länkar är huvudsakligen till för att hjulet ska hålla korrekta vinklar i förhållande till fordonet och vägbanan (Toe-in och Camber). Det är fjäderbenet som tar upp de vertikala krafterna medan undre bärarmen tar upp de mera horisontella krafterna.
Min bil är en Tesla model S 90D och den är tillverkad i augusti 2016, den hann rulla lite drygt 140 000 km innan hjulupphängningen gav upp. Jag vill gärna klargöra att jag, åtminstone innan detta hände, har varit en glad och tacksam Teslaägare och Elon-supporter och jag anser att han bör hyllas för vad han har åstadkommit; en radikal brytning med den under mer än 100 år förhärskande fossildrivna och miljöförstörande bilen och visat hela världen att det är helelektrisk framdrivning som är det minst dåliga alternativet nu och för överskådlig framtid. Tesla har också visat på en enastående innovationskraft och man har i grunden förändrat hur man kan bygga bilar på ett rationellt sätt. Tyvärr har ju även solen fläckar och det är sannolikt oundvikligt att man som relativt ny fordonsbyggare råkar göra misstag, men dessa misstag måste man självfallet rätta till så snart de uppdagas. Dessa undermåliga hjulupphängningar är ett allvarligt misstag som måste åtgärdas innan någon, i eller utanför en Tesla, skadas allvarligt eller dödas.
Denna typ av sprickor är i det närmaste omöjliga att hitta vid en normal besiktningen eftersom de döljs av navet. Hjulupphängningen måste antingen demonteras eller röntgas för att man ska kunna hitta denna typ av bristning. Av just denna anledning måste man tillgripa ett visst mått av överdimensionering för att säkerställa att dessa aluminiumdetaljer inte försvagas av korrosion under sin förväntade livslängd (vilken är tänkt att vara betydligt längre än 5 år och 140 000 km).
De aktuella delarna är tillverkade av ett kanadensiskt företag på uppdrag av Tesla och jag känner inte till om det är Tesla eller underleverantören som haft ansvaret för dimensioneringen. Vad som är mycket märkligt är det faktum att större delen av bärarmen, exklusive det klena fästet mot navet, är kraftigt överdimensionerad medan det viktiga fästet, som är delen som brustit, är kraftigt underdimensionerat. Man har tyvärr försökt spara vikt på fel ställe.
Jag har just även förstått (tack vare Tesla Club Sweden, CNBC och Tesla Motors Club) att Tesla av allt att döma är väl medvetna om att de har byggt ganska många fordon med undermåliga hjulupphängningar och jag kan verkligen inte förstå att Tesla har valt att negligera en så allvarlig brist, en brist som i värsta fall kan leda till allvarliga personskador och tom dödsfall. Jag besökte Tesla i Göteborg idag och jag möttes av en minst sagt arrogant attityd: "Sorry, utanför garanti, det är bara att betala, kom tillbaka om 2 månader, så ska vi se om vi har tid att hjälpa dig". En attityd som kan bero på att man helt enkelt inte förstår hur allvarliga bristerna på dessa hjulupphängningar är. En attityd som naturligtvis gjorde mig heligt förbannad.
I USA har många Teslaägare nu gått samman i en grupptalan mot Tesla. I Kina har trafiksäkerhetsmyndigheten beordrat Tesla att återkalla nästan 50 000 model S och X för byta ut alla felaktiga komponenter i bilarnas samtliga fyra hjulupphängningar.
Jag har nu gjort en anmälan till Transportstyrelsen och yrkat på att de, mot bakgrund av vad som redan är känt, ska beordra en motsvarande återkallelse här i Sverige. Om detta inte hörsammas kommer jag att kontakta ETSC (European Transport Safety Council) med samma begäran, gällande hela EU.
Jag vill med detta inlägg varna ägare av Tesla model S och X som är tillverkade före 2018 och som, om jag förstått rätt, samtliga är utrustade med dessa undermåliga hjulupphängningar. Om ni inte redan har fått era hjulupphängningar utbytta eller noggrant kontrollerade så bör detta övervägas för att undvika att drabbas av samma allvarliga tillbud som jag.
Mvh
Crister Helin
P.S: Läste just att det tydligen redan finns dödsfall i USA som kan härledas till brustna hjulupphängningar på Tesla model S och X. ╬ D.S.