Sida 1 av 3

Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 26 okt 2020 18:21
av topgun12
Tesla tar lätt på säkerhetsproblem. Kina kräver återkallelse av S o X. Snart även Europa?

Alla model S och X från augusti 2017 och tidigare har haft felaktigt konstruktion/matrealval av bakre länkarm/stag ? fram, och övre länkarm eller stag bak enligt artikel i länk nedan. Tesla kände till detta och ändra konstruktionen 2017. Men kalla inte in tidigare bilar för åtgärd. När denna felaktiga komponent i hjulupphängningen får en smäll , vilket hjulupphängningen är till för att kunna absorbera så går det sönder i förtid. Följden kan bli förlust av styrförmåga eller i lindriga fall felaktig hjulinställning, och dödsolycker har hänt. Nu har Kinas myndigheter noterat felet och krävt återkallning av alla X och S som exporterats till Kina. Snart vaknar väl myndigheter i Europa också. De flesta äldre Teslor har fått dessa felaktiga delar bytta en eller flera ggr, men fått betala för det som vanlig reparation, istället för att Tesla meddelat det varit fabrikationsfel. Jag fick nedslag på sådan del i besiktning på ena sidan och Tesla böt den, vilket jag fick betala för. Men samtidigt böt de även på andra sidan gratis utan att nämna det för mig ! Problemet är att innan det går sönder gör Tesla ingenting, men det kan vara farligt då det går sönder ! Dessutom tar de inte skulden för sitt konstruktionsfel utan låter kunden få betala för reparationer.

https://electrek.co/2020/10/23/tesla-re ... ion-issue/

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 26 okt 2020 19:48
av bylund

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 26 okt 2020 20:14
av topgun12
Ja det finns en tråd under model S, men det är ett fel som även gäller model X. Här tänkte jag mer man kunde diskutera runt det faktum att Tesla själv inte kallat tillbaks bilar utan det måste ske under hot från Kinas myndigheter. Samma fel finns ju på alla Teslor inte bara de som exporterats till Kina.

Har våra kontrollerarnde myndigheter varit omedvetna om felet då tesla lagat delar lite i smyg? Som i mitt fall, böt även andra sidan utan att berätta för mig, men fick betala för den sida som bilbesiktningen slagit ner på. Det är tydligen ett vanligt problem vilket många märker då deras hjulinställning ändras och däcken slits ojämt.

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 26 okt 2020 20:30
av [JM]
Tesla said that the failure in question happened in less than 0.05% of vehicles outside of China and in about 0.1% of vehicles in China.

As we previously reported, NHTSA has investigated a potential issue in Tesla’s Model S and Model X suspension back in 2016, but they didn’t find any defect.
https://electrek.co/2020/10/23/tesla-ar ... ng-recall/

Hur många S/X såldes i Sverige mellan 2013 och 2017? Och av dem är det förmodligen 0.05% som går sönder.
Värre än Dieselgate det här...

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 26 okt 2020 20:39
av topgun12
Tesla säger det är så få som går sönder, men frågar du Tesla ägare hur många som fått byta stag eller fått göra om hjulinställning så förstår man det är ett väldigt vanligt fel. Allt enligt artikeln jag länka till om du läser läsarnas kommentarer.
Jag är just bekymrad över Teslas sätt att släta över saker. Dödsfall har inträffat när bilen plötsligt styr fel in i betong, det kan hända även oss.
Sådant ska inte fixas som godwill för en del när det passar utan för alla, så ingen löper onödig risk.

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 00:54
av crihel
Läste tråden angående undermåliga hjulupphängningar på model S och X.
Jag drabbades av just detta problem i fredags, bärarmen för höger bakhjul brast i anslutningen mot navet. vilket resulterade i att hjulet fick "slagsida" (kraftigt negativ camber) vilket i sin tur resulterade i att bilen kastade bakvagnen åt vänster. Jag lyckades parera nån sekund innan jag var på väg att kollidera med ett mötande fordon. Som tur var hände detta i ca 60 km/h och inte i 110 på motorvägen där jag hade kört en sträcka på ca 85 km tidigare under dagen.

Jag har jobbat med bilar som hobby under ca 50 år; byggt, byggt om och reparerat och jag hade svårt att tro mina ögon när jag såg brottytorna på aluminiumdelen som brustit. För det första är den allvarligt underdimensionerad, tvärsnittet på fästet är 5x32 mm och det är denna del som ska ta upp merparten av de horisontella krafter som bakhjulet utsätts för under körning, både vridmomentet vid acceleration och bromsning samt sidokrafterna vid kurvtagning och med tanke på bilens vikt och prestanda är det avsevärda krafter. Dessutom hade den två brottytor, en gammal vilken var så angripen av korrosion att den sprickan har funnits där relativt länge. Den hade hängt ihop på en längd av ca 4 mm. när nu de resterande 4 mm brast, uppstod ytterligare en brottyta på motsatta sidan och navet släppte från bärarmen. Jag har under dessa 50 år aldrig, förutom i tävlingssammanhang, sett en bärarm brista så som min gjorde. Jag har i och för sig heller aldrig sett en så klent dimensionerad fästpunkt på en bärarm.

Det finns ytterligare länkar, förutom själva fjäderbenet, som utgör bakre hjulupphängning (knasig benämning egentligen, det borde ju heta bilupphängning, det är bilen som hänger på dessa komponenter och inte tvärtom! :D ) men dessa övriga länkar är huvudsakligen till för att hjulet ska hålla korrekta vinklar i förhållande till fordonet och vägbanan (Toe-in och Camber). Det är fjäderbenet som tar upp de vertikala krafterna medan undre bärarmen tar upp de mera horisontella krafterna.

Min bil är en Tesla model S 90D och den är tillverkad i augusti 2016, den hann rulla lite drygt 140 000 km innan hjulupphängningen gav upp. Jag vill gärna klargöra att jag, åtminstone innan detta hände, har varit en glad och tacksam Teslaägare och Elon-supporter och jag anser att han bör hyllas för vad han har åstadkommit; en radikal brytning med den under mer än 100 år förhärskande fossildrivna och miljöförstörande bilen och visat hela världen att det är helelektrisk framdrivning som är det minst dåliga alternativet nu och för överskådlig framtid. Tesla har också visat på en enastående innovationskraft och man har i grunden förändrat hur man kan bygga bilar på ett rationellt sätt. Tyvärr har ju även solen fläckar och det är sannolikt oundvikligt att man som relativt ny fordonsbyggare råkar göra misstag, men dessa misstag måste man självfallet rätta till så snart de uppdagas. Dessa undermåliga hjulupphängningar är ett allvarligt misstag som måste åtgärdas innan någon, i eller utanför en Tesla, skadas allvarligt eller dödas.

Denna typ av sprickor är i det närmaste omöjliga att hitta vid en normal besiktningen eftersom de döljs av navet. Hjulupphängningen måste antingen demonteras eller röntgas för att man ska kunna hitta denna typ av bristning. Av just denna anledning måste man tillgripa ett visst mått av överdimensionering för att säkerställa att dessa aluminiumdetaljer inte försvagas av korrosion under sin förväntade livslängd (vilken är tänkt att vara betydligt längre än 5 år och 140 000 km).
De aktuella delarna är tillverkade av ett kanadensiskt företag på uppdrag av Tesla och jag känner inte till om det är Tesla eller underleverantören som haft ansvaret för dimensioneringen. Vad som är mycket märkligt är det faktum att större delen av bärarmen, exklusive det klena fästet mot navet, är kraftigt överdimensionerad medan det viktiga fästet, som är delen som brustit, är kraftigt underdimensionerat. Man har tyvärr försökt spara vikt på fel ställe.

Jag har just även förstått (tack vare Tesla Club Sweden, CNBC och Tesla Motors Club) att Tesla av allt att döma är väl medvetna om att de har byggt ganska många fordon med undermåliga hjulupphängningar och jag kan verkligen inte förstå att Tesla har valt att negligera en så allvarlig brist, en brist som i värsta fall kan leda till allvarliga personskador och tom dödsfall. Jag besökte Tesla i Göteborg idag och jag möttes av en minst sagt arrogant attityd: "Sorry, utanför garanti, det är bara att betala, kom tillbaka om 2 månader, så ska vi se om vi har tid att hjälpa dig". En attityd som kan bero på att man helt enkelt inte förstår hur allvarliga bristerna på dessa hjulupphängningar är. En attityd som naturligtvis gjorde mig heligt förbannad.

I USA har många Teslaägare nu gått samman i en grupptalan mot Tesla. I Kina har trafiksäkerhetsmyndigheten beordrat Tesla att återkalla nästan 50 000 model S och X för byta ut alla felaktiga komponenter i bilarnas samtliga fyra hjulupphängningar.

Jag har nu gjort en anmälan till Transportstyrelsen och yrkat på att de, mot bakgrund av vad som redan är känt, ska beordra en motsvarande återkallelse här i Sverige. Om detta inte hörsammas kommer jag att kontakta ETSC (European Transport Safety Council) med samma begäran, gällande hela EU.

Jag vill med detta inlägg varna ägare av Tesla model S och X som är tillverkade före 2018 och som, om jag förstått rätt, samtliga är utrustade med dessa undermåliga hjulupphängningar. Om ni inte redan har fått era hjulupphängningar utbytta eller noggrant kontrollerade så bör detta övervägas för att undvika att drabbas av samma allvarliga tillbud som jag.

Mvh
Crister Helin
P.S: Läste just att det tydligen redan finns dödsfall i USA som kan härledas till brustna hjulupphängningar på Tesla model S och X. ╬ D.S.

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 07:08
av Gustafsson
Lite som problemet med äldre bilar att bromsarna inte tog vid temperaturer runt 0:an. Hade det på min 2015. Fanns tråd om det då.
Vad kostar det att byta dessa länkarmar? Är problemet helt löst på modeller efter 2017?

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 07:26
av MWall
Superläskigt. Verkligen skönt att allt gick bra för dig Christer. Det här är verkligen inte bra.

Kan någon bekräfta till 100% att problemet inte finns för bilar byggda juli/aug 2018?

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 07:58
av bat
Vad kostar det att få dem utbytta av Tesla? Har en 2015 Model S och kanske vore lika bra att göra det i förebyggande syfte. Eller en kort beskrivning av vilka delar det är som behöver bytas så kan jag be Tesla om en offert.

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 08:05
av lem
Se min tråd om snedslitna bakhjul och efterföljande hjulinställning i förra veckan.

Kan detta vara ett tecken på att hjulupphängningen är på väg att brista (MS 75, 16.000 mil 2016 oktober)?

Brister det bara eller händer det vid gupp eller liknande?

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 10:32
av crihel
Jag känner inte till exakt produktionsdatum för när Tesla bytte till ett kraftigare utförande. 2018 är en uppgift jag hittat på amerikanska siter jag bedömer trovärdiga.
Det är flera komponenter, inte bara den undre bärarmen, som behöver bytas för att få en säker hjulupphängning, tex också de övre länkarmarna och navet.

Se bifogad bild på en hjulupphängning (VB).
Det är den nedre s.k. A-armens fäste ut mot hjulnavet som är den svaga punkten (gulmarkerad, nästan rakt under fjäderbenets fäste).
Den röda linjen visar var den övre bristningen har skett enligt samtliga rapporter jag har hittat på nätet (så även på min bil).
Den andra bristningen uppstår på motsvarande plats undertill.

Det finns även rapporter om deformationer på de båda övre länkarmarna.
Den bakre är det s.k. Camber-staget och om den blir deformerad förändras camber-vinkeln vilken medför ökat slitage på slitbanans inre del. När staget deformeras blir avståndet mellan ändpunkterna normalt kortare.
Jag har även sett rapporter om deformationer på den övre främre länken (toe-in) vilket medför ett ökat rullmotstånd med ett onormalt däckslitage som följd.
Dessa rapporter visar att flera komponenter i hjulupphängningen är underdimensionerade.
De ska vara dimensionerade för att kunna klara "normala" vägojämnheter, även i högre farter och naturligtvis måste det finnas en säkerhetsmarginal för att kompensera för normalt åldrande orsakat av korrosion och slitage.
De komponenter som kan behöva bytas under fordonets livslängd är de s.k. bussningarna som sitter i varje anslutning mellan de olika komponenterna i hjulupphängningen.
Glappande bussningar upptäcks normalt vid besiktningen och medför oftast krav på åtgärd och ombesiktning.

Jag vet inte vad Tesla Sverige har satt för prislapp på uppgraderingen av de bakre hjulupphängningarna men jag har sett priset 3 900 US$, angivna av medlemmar i Tesla Motors Club, för att åtgärda båda bakhjulsupphängningarna.
Detta ska dock klassas som ett tillverkningsfel och ska bekostas av tillverkaren, även utanför ordinarie garantitid. I detta fall kan tillverkningsfelet anses påverka fordonets säkerhet vilket ska ge det högre prioritet för åtgärd.

/Crister

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 10:38
av fth
Är det någon som vet om detta roblem redan åtgärdats om man har fått vibrationerna vid acceleration åtgärdat?

Eller är det helt andra delar som byts vid den åtgärden?

/fth

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 11:52
av HelectriC
det var sjukt läskigt när det hände på min 2014 Model S. Jag var bara så glad att det var på en parkeringsplats och inte en brant fjällsida i Norge, som jag körde på dagen innan. Då är det inte säkert jag hade levt idag.

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 11:55
av crihel
Följande publicerades av Gasgoo den 23 oktober 2020:

"Shanghai (Gasgoo)- Tesla Motors (Beijing) Co.,Ltd. will recall a total of 29,193 imported Model Ss and Model Xs produced between Sept. 17, 2013 and Aug. 16, 2017 due to technical issues that impose safety risks, according to China's State Administration for Market Regulation (SAMR).
The SAMR also said 19,249 imported Model Ss produced during the period starting Sept. 17, 2013 and ending October 15, 2018 will be recalled this time.

To remove the safety risks, Tesla will replace the rear linkages of the left & right front suspension of the upper linkages of the left & right rear suspension with the improved parts for the vehicles recalled.
The replacement will be made for free."

Detta förefaller alltså gälla fordon tillverkade mellan 17 sep 2013 och 15 oktober 2018. Viktigt att notera att det dels handlar om ett stag i de främre upphängningarna samt de båda övre stagen i de bakre upphängningarna.
Detta pekar således ut även de främre hjulupphängningarna som underdimensionerade.

Se bifogade bilder som är några få bland många exempel publicerade på nätet.
Den nedre bilden visar ett brott på en förbindelse mellan en bärarm och hjulnavet i den främre hjulupphängningen.
Detta kan anses vara likartat med den underdimensionerade anslutningen i den bakre hjulupphängningen som jag tidigare visat.
Förutom att den är underdimensionerad tyder bilden på att det är en olämplig aluminiumlegering vald för detta ändamål (för mjuk).

Ett brott på en bärarm i framvagnen kan även ses som ett allvarligare fel ur trafiksäkerhetssynpunkt då detta oftast innebär att fordonet förlorar styrförmågan.
När min bakre bärarm brast kunde jag fortfarande styra min bil, även om det ändå var nära att jag hamnade i en frontalkollision.

/Crister

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 12:57
av alseC
Känns mindre bra detta, tur att det inte hände för Er i högre fart. Känns som att det blir med livet som insats man kör i höga hastigheter, både eget och andras. Var i veckan som gick till Chelsea Flower show i London med vår Model X75 D -17 och det hade varit hemskt om det hade hänt något länkarmsbrott då eller tidigare under de knappa 5 år vi haft bilen nu. Den har rullat 40 050 mil och inte haft andra problem med hjulupphängningarna än snedslitna bakdäck (Camber fel som inte Tesla kunnat justera in korrekt).
Måste kolla om det finns sprickor på nedre bärarmarna fram och bak (om det kan synas) enligt bilderna i denna tråd eller ännu hellre som alla är inne på kräva att de åtgärdas av Tesla som fabrikationsfel. Att köra en bil med dessa inbyggda svagheter är direkt farligt anser jag också.

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 13:08
av MWall
Jahapp. Och vi som tänkte köra ner till Spanien. Får fixa det här förebyggande innan. Dels är det ju direkt livsfarligt men även drygt att bli stående nånstans i Europa och behöva bärgning osv.

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 13:51
av MWall
Ringde Tesla. Hamnade i nån jävla internationell växel och fick prata med vad jag tror var en kinesisk kvinna. Försökte förklara mitt ärende på stapplande engelska och frågade om den recall de gjort i Kina på äldre Model S och vad de tänkte göra åt europeiska bilar med samma problem.

Hon svarade något om att "But your car is not from China" och hävdade att bilarna i Kina och Europa inte är likadana. Andra batterier osv.

Men är det verkligen så? Är det skillnad på en äldre Model S för Kina och för Europa?

Försökte även säga att jag sett att samma sak hänt här och att jag tycker det är allvarligt men hon bara "But your car is not from China". :evil: :roll:

Får väl höra med nån annan verkstad. Vad kostar det ungefär att få de här delarna bytta?

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 13:52
av spacecoin
MWall skrev:
Jahapp. Och vi som tänkte köra ner till Spanien. Får fixa det här förebyggande innan. Dels är det ju direkt livsfarligt men även drygt att bli stående nånstans i Europa och behöva bärgning osv.
Du lär ju få betala det själv om inte Tesla återkallar bilen för felet.

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 13:56
av spacecoin
MWall skrev:
Är det skillnad på en äldre Model S för Kina och för Europa?
Jag har svårt att tro att det är annan hjulupphängning på Fremont-bilar skeppade till Kina resp EU.

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 14:00
av MWall
spacecoin skrev:
MWall skrev:
Jahapp. Och vi som tänkte köra ner till Spanien. Får fixa det här förebyggande innan. Dels är det ju direkt livsfarligt men även drygt att bli stående nånstans i Europa och behöva bärgning osv.
Du lär ju få betala det själv om inte Tesla återkallar bilen för felet.
Ja, men jag ville ändå höra om det fanns något de hade att säga om det. Kommer iaf inte bli Tesla som får göra det. Törs ärligt talat inte lita på klåparna där att de ens får till hjulinställningarna efteråt... Så det får bli Grufman igen. :)

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 16:35
av chox
fth skrev:
Är det någon som vet om detta roblem redan åtgärdats om man har fått vibrationerna vid acceleration åtgärdat?

Eller är det helt andra delar som byts vid den åtgärden?

/fth
Det är väl drivaxlarna fram som byts då.

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 17:09
av OfarligTesla
MWall skrev:
Ja, men jag ville ändå höra om det fanns något de hade att säga om det. Kommer iaf inte bli Tesla som får göra det. Törs ärligt talat inte lita på klåparna där att de ens får till hjulinställningarna efteråt... Så det får bli Grufman igen. :)
Har fortfarande problem med delar som är lösa eller inte korrekt fastsatta sedan Tesla bytte mitt stora batteri förra sommaren, tror jag är inne på 4e servicen med den jag bokade nu i dagarna för att jag lokaliserat vad det var som var löst och låter. Det första jag märkte var att hela sidodelen på baksätet var helt löst och ramlade ned på golvet vid en inbromsning.

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 20:12
av crihel
alseC skrev:
Känns mindre bra detta, tur att det inte hände för Er i högre fart. Känns som att det blir med livet som insats man kör i höga hastigheter, både eget och andras. Var i veckan som gick till Chelsea Flower show i London med vår Model X75 D -17 och det hade varit hemskt om det hade hänt något länkarmsbrott då eller tidigare under de knappa 5 år vi haft bilen nu. Den har rullat 40 050 mil och inte haft andra problem med hjulupphängningarna än snedslitna bakdäck (Camber fel som inte Tesla kunnat justera in korrekt).
Måste kolla om det finns sprickor på nedre bärarmarna fram och bak (om det kan synas) enligt bilderna i denna tråd eller ännu hellre som alla är inne på kräva att de åtgärdas av Tesla som fabrikationsfel. Att köra en bil med dessa inbyggda svagheter är direkt farligt anser jag också.
Apropå dina snedslitna däck; förr var camber- och toe-in-stagen justerbara just för att man skulle kunna få till en perfekt hjulinställning. Idag förekommer det inte så ofta och det är normalt inget problem eftersom erfarna biltillverkare (hit räknar jag inte Tesla ännu) idag vet vad som krävs för att konstruera en hållbar hjulupphängning som inte behöver efterjusteras. Eftersom Tesla tidigare (före okt 2018) inte förmått att dimensionera dessa stag korrekt så måste dessa stag bytas ut om de har blivit deformerade. Som av en händelse finns det idag justerbara stag att köpa från tredjeparts-leverantörer till äldre Tesla model S och X.
Tex finns det ett företag som heter DDesign som tillhandahåller sådana men det finns ganska många att välja bland, det förefaller ju finnas en marknad!
Se bifogad bild.

Mvh
Crister

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 20:33
av crihel
MWall skrev:
Ringde Tesla. Hamnade i nån jävla internationell växel och fick prata med vad jag tror var en kinesisk kvinna. Försökte förklara mitt ärende på stapplande engelska och frågade om den recall de gjort i Kina på äldre Model S och vad de tänkte göra åt europeiska bilar med samma problem.

Hon svarade något om att "But your car is not from China" och hävdade att bilarna i Kina och Europa inte är likadana. Andra batterier osv.

Men är det verkligen så? Är det skillnad på en äldre Model S för Kina och för Europa?

Försökte även säga att jag sett att samma sak hänt här och att jag tycker det är allvarligt men hon bara "But your car is not from China". :evil: :roll:

Får väl höra med nån annan verkstad. Vad kostar det ungefär att få de här delarna bytta?

Alla model S och X, oavsett vart de har levererats i världen, har byggts i fabriken i Freemont, och så är det fortfarande.

Som jag har skrivit tidigare så vet jag inte vad svenska Tesla debiterar men i USA tar de 3 900 US$ för att byta de båda bakre felaktiga hjulupphängningarna. Vilket är högt, delarna kostar Tesla uppskattningsvis max 4 000 kr, sannolikt mindre. Visserligen verkar Tesla inte skämmas för att ta ordentligt betalt men med nuvarande dollarkurs (9:77) skulle arbetet isf kosta 34 000 kr dvs 17 000 kr/sida. Jag har sett en timtaxa på 1 550 (vet inte om den är aktuell) och det skulle innebära att de behöver minst 11h per sida för att byta ut hjulupphängningarna, vilket är minst 3 ggr längre än vad en erfaren fordonstekniker med rätt utrustning behöver.

Mvh
Crister

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Postat: 31 maj 2022 21:19
av alseC
crihel skrev:
Tex finns det ett företag som heter DDesign som tillhandahåller sådana men det finns ganska många att välja bland, det förefaller ju finnas en marknad!
Jo det har varit uppe i tidigare trådar om snedslitna bakdäck. Jag har tyckt de varit dyra att ta från USA men dessa verkar prisvärda, inte bara Camber utan även justerbara Toe-in stagen. Finska Camberstag lite dyrare https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2ka ... rallycorsa

Men det borde finns en marknad för de framvagns- och bakvagnsarmar som Tesla underdimensionerat också, eller är de som säljs som reservdelar nu så dimensionerade att de inte brister?

Mvh Kurt