Irriterande att vi i Sverige ligger efter Norge!FinaFisken skrev:Canada och Norge tydligen enligt Elon på Twitter:martinot skrev:Japp. Tror som du på både USA och Kina här. EU kommer nog att vara sega/sist.FinaFisken skrev:Jag menar länder där lagstiftarna tidigt kommer att tillåta autonoma fordon (AV). Kan tänka mig Kina och Dubai samt Nevada och California.Canada and norway are next after we get US out of early beta
Tesla 10 ggr säkrare bilar?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?
Ytterligare ett skäl till att Tesla Försäkring kan ha låga premier.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tusen ... bara-se-paIntressant är också att de relativt dyra Teslabilarna inte verkar vara särskilt stöldbegärliga varken sett till det faktiska antalet stulna bilar eller när det gäller antalet stulna bilar i relation till hur många bilar som finns på vägarna. Teslaägarna kan aktivera en ”bilkamera” som filmar området omkring bilen för att avslöja tjuvar och bilen kan spåras med GPS.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?
Varken kamera eller GPS har någon påvisad effekt mot den typen av bilstölder. Maskering och störsändare är så sjukt basic det kan bli, pinkod skulle jag säga är ett bättre skydd än övrigt tillsammans.Zalman3 skrev:Ytterligare ett skäl till att Tesla Försäkring kan ha låga premier.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tusen ... bara-se-paIntressant är också att de relativt dyra Teslabilarna inte verkar vara särskilt stöldbegärliga varken sett till det faktiska antalet stulna bilar eller när det gäller antalet stulna bilar i relation till hur många bilar som finns på vägarna. Teslaägarna kan aktivera en ”bilkamera” som filmar området omkring bilen för att avslöja tjuvar och bilen kan spåras med GPS.
Risken är dock att det övergår till rån om bilen är för svår att stjäla, men då är det ett samhällsproblem snarare än biltillverkarens ansvar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?
Vissa tror att Tesla försäkring omsätter ca 250 miljarder dollar 2030.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... e-per-yearLet's say that in 2030 Tesla will have a fleet of 100 million vehicles. In order to simplify the calculations, Steven suggests using $2,500 as the amount for the insurance premium per year (so as not to separate out Robotaxis from regular personal use vehicles--the former of which would likely fetch a higher premium). In this scenario, in 2030, Tesla would receive revenue of $250 billion--and from insurance alone.
In Steven's model, the average selling price of a Tesla vehicle is $35,000 per unit. If we multiply by the estimated number of Tesla vehicles sold in 2030 (approximately 20 million), we get $700 billion in revenue from the automotive business. If we look closely at these numbers, we realize that Tesla's insurance income, in this case, would comprise almost 36% of the value of its automotive business, which is consistent with Musk's forecast.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?
100 miljoner bilar på 10år men "bara" 20 miljoner per år 2030?Zalman3 skrev:Vissa tror att Tesla försäkring omsätter ca 250 miljarder dollar 2030.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... e-per-yearLet's say that in 2030 Tesla will have a fleet of 100 million vehicles. In order to simplify the calculations, Steven suggests using $2,500 as the amount for the insurance premium per year (so as not to separate out Robotaxis from regular personal use vehicles--the former of which would likely fetch a higher premium). In this scenario, in 2030, Tesla would receive revenue of $250 billion--and from insurance alone.
In Steven's model, the average selling price of a Tesla vehicle is $35,000 per unit. If we multiply by the estimated number of Tesla vehicles sold in 2030 (approximately 20 million), we get $700 billion in revenue from the automotive business. If we look closely at these numbers, we realize that Tesla's insurance income, in this case, would comprise almost 36% of the value of its automotive business, which is consistent with Musk's forecast.
Får inte riktigt bilden klar för mig. Är inte spådomen att man ska tillverka 4 miljoner bilar om året 2025? Det skulle betyda ungefär 50-60% ökning varje år fram till dess och det skulle resultera i en total bilpark på 7,5 miljoner bilar. Därefter kommer en kraftig ökning på 100% 2026 för att sedan dala fram till 2030 om det ska landa på 20 miljoner/året resp. 100 miljoner totalt.
Hur ser grafen ut? Är det kanske inte samma prognos som säger 4 miljoner 2025 som säger 20 miljoner 2030?
Sen kan man ju undra om det verkligen behövs $2 500 per år om bilarna mycket sällan förorsakar någon olycka....
Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?
Pratade med en polis som påstod att mer än 50% av alla bilar, båtmotorer och bildelar som stjäls i Sverige gick till Litauen (där slaktas ofta bilarna till reservdelar, som sedan skickas vidare till andra länder i Östeuropa).Zalman3 skrev:Ytterligare ett skäl till att Tesla Försäkring kan ha låga premier.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tusen ... bara-se-paIntressant är också att de relativt dyra Teslabilarna inte verkar vara särskilt stöldbegärliga varken sett till det faktiska antalet stulna bilar eller när det gäller antalet stulna bilar i relation till hur många bilar som finns på vägarna. Teslaägarna kan aktivera en ”bilkamera” som filmar området omkring bilen för att avslöja tjuvar och bilen kan spåras med GPS.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik