Sida 1 av 2

Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 31 okt 2020 13:20
av Zalman3
På batteridagen så sa Elon "confident att Tesla blir 10ggr bättre än "industry average".


Detta är intressant dels ur ett säkerhets perspektiv men även ur ett ekonomiskt perspektiv.
Klart att folk vill köpa säkra bilar. Och vilka säkerhetskrav kommer staten och kommuner att ställa vid sina inköp?

Låt säga att FSD egentligen inte så snart blir en självkörande robottaxi, utan att man "bara" utnyttjar de säkerhetsfördelar FSD ger.
Exempelvis kan autobroms, filhållning, hålla rätt hastighet, ej möjligt att köra mot rött, och inte ta någon vänstersväng, undvika farliga vägar/korsningar, kan göra mycket för säkerheten.
Sen med funktioner med att bilarna kommunicerar med varandra, kan göra trafiken ännu säkrare.

Exempel:
CAR2X.
Inom en radie på upp till 800 meter utbyter anslutna bilar direkt positionsdata och information med varandra. Detta gör att de kan varna varandra för fara eller komma i kontakt med trafikinfrastrukturen inom millisekunder. Följande scenarion registreras: olyckor, fordonshaveri, kraftiga trafikstockningar, vägarbeten, nödbromsning och utryckningsfordon.
Om då Teslas bilar blir 10ggr säkrare än snittet, då borde bilskade kostnaderna också sjunka rejält.
Redan har ju Teslas Sentry mode löst ett antal bilskadefall, eftersom man har videobevis på vem som orsakat skadan.
Tesla kan ju övervaka vad som hänt vid en olycka så att man vet om föraren var ouppmärksam, körde för fort eller på annat sätt var vårdslös.

Om då folk betalar i snitt 5000kr per år i försäkringspremie, men Teslas försäkringsbolag har endast 500kr i kostnader, då blir Tesla försäkring en sedelpress.
Dessutom när man inte förlitar sig på statistik utan på verkligheten så kan man anpassa försäkringspriset efter hur folk i verkligheten kör och inte hur man gissar att de kör. Dessutom har man möjligheten att kontinuerligt förbättra bilen så att en olycka blir billig att reparera.
Tesla Insurance Could Be 30–40% Of The Value Of Tesla’s Car Business.

In Tesla’s Q3 earnings call the other day, Elon Musk touched upon some of the most valuable business units within Tesla.
One of those was Tesla Insurance. He said, “Obviously, insurance is substantial. So insurance could very well be,
I don’t know, 30%, 40% of the value of the car business, frankly.”

Right now, Tesla’s insurance is only available in California, but eventually, it will roll out to other states. Back in July, Tesla’s value exceeded almost every company in the S&P 500. Tesla’s market cap is currently $391.95 billion. If Tesla Insurance was 30% of Tesla’s market cap today, that would be $117.6 billion. This would knock State Farm from its #1 spot (remember that its market cap is $42 billion).

Elon Musk explained some of Tesla’s opportunity in this arena on the conference call. “And as we’ve talked about before, with a much better feedback loop, instead of being statistical, it can be specific. And obviously, somebody does not have to choose our insurance. But I think a lot of people will. It’s going to cost less and be better, so why wouldn’t you?” The feedback loop is a key benefit of Tesla’s insurance. Tesla will be able to better examine the cost of repairing its vehicles. In the long run, this will save Tesla customers money while allowing Tesla to make any changes that it needs to make in order to bring the costs of common repairs down, or reduce the likelihood they’ll be needed.

Elon Musk also spoke about this during Tesla’s Q2 2020 earnings call. “This was actually very helpful for us to have a feedback loop to see what is driving insurance expense. A lot of it is just — it’s like a little fender bender, and the net fender bender, because of the way that the body collision repair is being done, costs like $15,000 or something crazy,” he said. “And then we can actually adjust the design of the car and adjust how the repair is done to actually have the fundamental cost of solving that problem be less. So this has helped us under a whole bunch of silly things that we were doing basically, without realizing it. But this is the problem, in general, with insurance. If insurance is, like, all you can eat, then the feedback loop for improvement is weak,” he said.

As for lower prices, Tesla’s Insurance has already cut the costs that several owners have been paying. Back in August, James Locke shared his story with me of how he recently switched from State Farm to Tesla for both of his family vehicles. With State Farm, he was paying $551.21 monthly for both vehicles. With Tesla, that number dropped to $193.25, which is a savings of 64.9% each month.

One way Tesla can improve its insurance, according to Locke, is with more flexible software for those who move around the country and between countries. “I was actually quite surprised how difficult it appears to be to move our Canadian accounts to the US and allow us to see and access the same features on the webpage as other Californians,” he said. He also noted that Tesla’s phone support was fast and had minimal hold times.

In Tesla’s Q3 call yesterday, Elon Musk also used insurance as an example of a product made by Tesla’s internal applications team. “Something like insurance is a good example of a product that’s basically made by our internal applications team. So, we made the insurance product and connect it to the car, look at the data, calculate the risk. This is all internally — basically internal software application.”
https://cleantechnica.com/2020/10/24/te ... -business/

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 31 okt 2020 15:41
av Zalman3
Vad tror ni, kommer Tesla försäkring bli en stor inkomstkälla för Tesla?

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 31 okt 2020 18:04
av FinaFisken
Zalman3 skrev:
Vad tror ni, kommer Tesla försäkring bli en stor inkomstkälla för Tesla?
USA-marknaden är stor, så där kan det nog komma en del intäkter ifrån framöver. Men försäkringsmarknaden är nationell, så det blir svårt att skala. Troligtvis bryr de sig bara om marknader som är AV-liberala.

Försäkringar är traditionellt lågmarginal, så stora inkomster och nästan lika stora kostnader...

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 01 nov 2020 00:22
av [JM]
FinaFisken skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tror ni, kommer Tesla försäkring bli en stor inkomstkälla för Tesla?
USA-marknaden är stor, så där kan det nog komma en del intäkter ifrån framöver. Men försäkringsmarknaden är nationell, så det blir svårt att skala. Troligtvis bryr de sig bara om marknader som är AV-liberala.

Försäkringar är traditionellt lågmarginal, så stora inkomster och nästan lika stora kostnader...
Traditionella biltillverkara har också låg marginal men ite hindrar det Tesla....
Just saying...

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 01 nov 2020 00:30
av martinot
Skulle gärna se att Tesla började sälja bilförsäkringar i Sverige!

Skulle skapa bra konkurrens på en stelbent marknad. Kan nog också underlätta för kunder att köpa Tesla. Idag så är premierna ofta skrämmande höga, men även kraftigt och omotiverat mycket varierande.

Även om Tesla inte tjänar så många kronor på det i sig, så är det sådant som kan leda till att de får fler bilkunder.

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 01 nov 2020 02:20
av Fredrik j
Menar man att en tesla med FSD är tio gånger säkrare än en tesla utan FSD?
En stor del av försäkringskostanaden bestäms av reparationskostnaderna. Om en tesla aldrig förorsakar en olycka skulle ju tesla kunna erbjuda gratis reparation om det mot förmodan skulle framkomma att teslan är vållande.
Då hade ju försäkringen i traditionella bolag blivit extremt billigt.

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 01 nov 2020 06:20
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Menar man att en tesla med FSD är tio gånger säkrare än en tesla utan FSD?
En stor del av försäkringskostanaden bestäms av reparationskostnaderna. Om en tesla aldrig förorsakar en olycka skulle ju tesla kunna erbjuda gratis reparation om det mot förmodan skulle framkomma att teslan är vållande.
Då hade ju försäkringen i traditionella bolag blivit extremt billigt.
Många fall är oklara vem som är vållande och då får den egna försäkringen stå för kostnaden. Detta minskas naturligtvis av kamerorna.

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 01 nov 2020 06:26
av Zalman3
Att Tesla har eget försäkringsbolag underlättar nog också robottaxi lösningar.

Vill ett traditionellt försäkringsbolag ens försäkra en robottaxi?

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 01 nov 2020 08:01
av nek0
Zalman3 skrev:
Att Tesla har eget försäkringsbolag underlättar nog också robottaxi lösningar.

Vill ett traditionellt försäkringsbolag ens försäkra en robottaxi?
Jo då. Om 25 år när robottaxi kommer,kommer det att finnas traditionella försäkringsbolag som vill försäkra de.

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 01 nov 2020 10:39
av bylund
FinaFisken skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tror ni, kommer Tesla försäkring bli en stor inkomstkälla för Tesla?
USA-marknaden är stor, så där kan det nog komma en del intäkter ifrån framöver. Men försäkringsmarknaden är nationell, så det blir svårt att skala. Troligtvis bryr de sig bara om marknader som är AV-liberala.

Försäkringar är traditionellt lågmarginal, så stora inkomster och nästan lika stora kostnader...
AV-liberal? Har t o m googlat och lyckas inte hitta betydelsen.

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 01 nov 2020 12:52
av Svenssons
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Att Tesla har eget försäkringsbolag underlättar nog också robottaxi lösningar.

Vill ett traditionellt försäkringsbolag ens försäkra en robottaxi?
Jo då. Om 25 år när robottaxi kommer,kommer det att finnas traditionella försäkringsbolag som vill försäkra de.
Om 2,5 år när RoboTaxi kommer så är Tesla ensam om att försäkra dessa.

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 01 nov 2020 16:31
av nek0
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Att Tesla har eget försäkringsbolag underlättar nog också robottaxi lösningar.

Vill ett traditionellt försäkringsbolag ens försäkra en robottaxi?
Jo då. Om 25 år när robottaxi kommer,kommer det att finnas traditionella försäkringsbolag som vill försäkra de.
Om 2,5 år när RoboTaxi kommer så är Tesla ensam om att försäkra dessa.
https://thenextweb.com/shift/2020/08/06 ... ndication/

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 01 nov 2020 18:16
av FinaFisken
bylund skrev:
AV-liberal? Har t o m googlat och lyckas inte hitta betydelsen.
Jag menar länder där lagstiftarna tidigt kommer att tillåta autonoma fordon (AV). Kan tänka mig Kina och Dubai samt Nevada och California.

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 01 nov 2020 20:07
av martinot
bylund skrev:
FinaFisken skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tror ni, kommer Tesla försäkring bli en stor inkomstkälla för Tesla?
USA-marknaden är stor, så där kan det nog komma en del intäkter ifrån framöver. Men försäkringsmarknaden är nationell, så det blir svårt att skala. Troligtvis bryr de sig bara om marknader som är AV-liberala.

Försäkringar är traditionellt lågmarginal, så stora inkomster och nästan lika stora kostnader...
AV-liberal? Har t o m googlat och lyckas inte hitta betydelsen.
Den gick även mig helt förbi... :?

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 01 nov 2020 20:09
av martinot
FinaFisken skrev:
Jag menar länder där lagstiftarna tidigt kommer att tillåta autonoma fordon (AV). Kan tänka mig Kina och Dubai samt Nevada och California.
Japp. Tror som du på både USA och Kina här. EU kommer nog att vara sega/sist.

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 02 nov 2020 15:53
av Zalman3
Nu ryter Tyskarna ifrån och menar på att hundratusentals olyckor kan undvikas med Teslas lösning.

Tesla Autopilot Would Avoid 90% of Car Accidents, German Researcher Urges Country’s Adoption.

At the end of November, Tesla (NASDAQ: TSLA) released its Vehicle Safety Report for Q3 2020, which shows that its vehicles using Autopilot are almost 10 times safer than other vehicles on United States roads. While the California manufacturer has directed massive efforts towards achieving Level 5 autonomy, the development of autonomous driving in Europe is at best slow-moving.

Recently, though, researchers in Germany are suggesting that this should change, and for good reason.
The researchers indicate that, if Tesla Autopilot were installed on all cars in the Germany now, they would be able to avoid hundreds of thousands of car accidents.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... researcher

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 02 nov 2020 19:07
av martinot
Zalman3 skrev:
Nu ryter Tyskarna ifrån och menar på att hundratusentals olyckor kan undvikas med Teslas lösning.

Tesla Autopilot Would Avoid 90% of Car Accidents, German Researcher Urges Country’s Adoption.

At the end of November, Tesla (NASDAQ: TSLA) released its Vehicle Safety Report for Q3 2020, which shows that its vehicles using Autopilot are almost 10 times safer than other vehicles on United States roads. While the California manufacturer has directed massive efforts towards achieving Level 5 autonomy, the development of autonomous driving in Europe is at best slow-moving.

Recently, though, researchers in Germany are suggesting that this should change, and for good reason.
The researchers indicate that, if Tesla Autopilot were installed on all cars in the Germany now, they would be able to avoid hundreds of thousands of car accidents.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... researcher
Bra artikel och analys.

Tycker alltid att det blir så ensidigt när man bara ser på risker/minus-sidan med AD, men inte op vilka säkerhetsförbättringar/plus-sidan som det medför.

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 02 nov 2020 19:51
av Zalman3
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Nu ryter Tyskarna ifrån och menar på att hundratusentals olyckor kan undvikas med Teslas lösning.

Tesla Autopilot Would Avoid 90% of Car Accidents, German Researcher Urges Country’s Adoption.

At the end of November, Tesla (NASDAQ: TSLA) released its Vehicle Safety Report for Q3 2020, which shows that its vehicles using Autopilot are almost 10 times safer than other vehicles on United States roads. While the California manufacturer has directed massive efforts towards achieving Level 5 autonomy, the development of autonomous driving in Europe is at best slow-moving.

Recently, though, researchers in Germany are suggesting that this should change, and for good reason.
The researchers indicate that, if Tesla Autopilot were installed on all cars in the Germany now, they would be able to avoid hundreds of thousands of car accidents.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... researcher
Bra artikel och analys.

Tycker alltid att det blir så ensidigt när man bara ser på risker/minus-sidan med AD, men inte op vilka säkerhetsförbättringar/plus-sidan som det medför.
Så lite förvånande så kan Teslas FSD lösning främst öka säkerheten och inte initialt användas för självkörande robot taxi.

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 02 nov 2020 21:55
av FinaFisken
martinot skrev:
FinaFisken skrev:
Jag menar länder där lagstiftarna tidigt kommer att tillåta autonoma fordon (AV). Kan tänka mig Kina och Dubai samt Nevada och California.
Japp. Tror som du på både USA och Kina här. EU kommer nog att vara sega/sist.
Canada och Norge tydligen enligt Elon på Twitter:
Canada and norway are next after we get US out of early beta

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 02 nov 2020 22:12
av martinot
Jo, Kanada räknar jag med som nästan på samma nivå som USA i frågan (även om de är två distinkt olika länder och till viss del klart olika kulturer, så följer de varandra mycket i stort).

Norge tänkte jag inte på, men det är ju en ypperligt fin möjlighet då inte har oket av att vara med i EU (som vi i Sverige drabbas av).

Kina tror jag också kommer, men av politiska skäl så kommer de nog att gynna AD-godkännande först för sina egna kinesiska bolag (tror att Tesla, som utländskt, bolag kommer att spela i stort underläge där).

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 02 nov 2020 22:16
av Zalman3
FinaFisken skrev:
martinot skrev:
FinaFisken skrev:
Jag menar länder där lagstiftarna tidigt kommer att tillåta autonoma fordon (AV). Kan tänka mig Kina och Dubai samt Nevada och California.
Japp. Tror som du på både USA och Kina här. EU kommer nog att vara sega/sist.
Canada och Norge tydligen enligt Elon på Twitter:
Canada and norway are next after we get US out of early beta
Irriterande att vi i Sverige ligger efter Norge!

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 03 nov 2020 07:57
av Zalman3
Ytterligare ett skäl till att Tesla Försäkring kan ha låga premier.
Intressant är också att de relativt dyra Teslabilarna inte verkar vara särskilt stöldbegärliga varken sett till det faktiska antalet stulna bilar eller när det gäller antalet stulna bilar i relation till hur många bilar som finns på vägarna. Teslaägarna kan aktivera en ”bilkamera” som filmar området omkring bilen för att avslöja tjuvar och bilen kan spåras med GPS.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tusen ... bara-se-pa

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 03 nov 2020 08:06
av dd88
Zalman3 skrev:
Ytterligare ett skäl till att Tesla Försäkring kan ha låga premier.
Intressant är också att de relativt dyra Teslabilarna inte verkar vara särskilt stöldbegärliga varken sett till det faktiska antalet stulna bilar eller när det gäller antalet stulna bilar i relation till hur många bilar som finns på vägarna. Teslaägarna kan aktivera en ”bilkamera” som filmar området omkring bilen för att avslöja tjuvar och bilen kan spåras med GPS.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tusen ... bara-se-pa
Varken kamera eller GPS har någon påvisad effekt mot den typen av bilstölder. Maskering och störsändare är så sjukt basic det kan bli, pinkod skulle jag säga är ett bättre skydd än övrigt tillsammans.

Risken är dock att det övergår till rån om bilen är för svår att stjäla, men då är det ett samhällsproblem snarare än biltillverkarens ansvar.

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 04 nov 2020 14:19
av Zalman3
Vissa tror att Tesla försäkring omsätter ca 250 miljarder dollar 2030.
Let's say that in 2030 Tesla will have a fleet of 100 million vehicles. In order to simplify the calculations, Steven suggests using $2,500 as the amount for the insurance premium per year (so as not to separate out Robotaxis from regular personal use vehicles--the former of which would likely fetch a higher premium). In this scenario, in 2030, Tesla would receive revenue of $250 billion--and from insurance alone.

In Steven's model, the average selling price of a Tesla vehicle is $35,000 per unit. If we multiply by the estimated number of Tesla vehicles sold in 2030 (approximately 20 million), we get $700 billion in revenue from the automotive business. If we look closely at these numbers, we realize that Tesla's insurance income, in this case, would comprise almost 36% of the value of its automotive business, which is consistent with Musk's forecast.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... e-per-year

Re: Tesla 10 ggr säkrare bilar?

Postat: 04 nov 2020 14:52
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Vissa tror att Tesla försäkring omsätter ca 250 miljarder dollar 2030.
Let's say that in 2030 Tesla will have a fleet of 100 million vehicles. In order to simplify the calculations, Steven suggests using $2,500 as the amount for the insurance premium per year (so as not to separate out Robotaxis from regular personal use vehicles--the former of which would likely fetch a higher premium). In this scenario, in 2030, Tesla would receive revenue of $250 billion--and from insurance alone.

In Steven's model, the average selling price of a Tesla vehicle is $35,000 per unit. If we multiply by the estimated number of Tesla vehicles sold in 2030 (approximately 20 million), we get $700 billion in revenue from the automotive business. If we look closely at these numbers, we realize that Tesla's insurance income, in this case, would comprise almost 36% of the value of its automotive business, which is consistent with Musk's forecast.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... e-per-year
100 miljoner bilar på 10år men "bara" 20 miljoner per år 2030?

Får inte riktigt bilden klar för mig. Är inte spådomen att man ska tillverka 4 miljoner bilar om året 2025? Det skulle betyda ungefär 50-60% ökning varje år fram till dess och det skulle resultera i en total bilpark på 7,5 miljoner bilar. Därefter kommer en kraftig ökning på 100% 2026 för att sedan dala fram till 2030 om det ska landa på 20 miljoner/året resp. 100 miljoner totalt.

Hur ser grafen ut? Är det kanske inte samma prognos som säger 4 miljoner 2025 som säger 20 miljoner 2030?

Sen kan man ju undra om det verkligen behövs $2 500 per år om bilarna mycket sällan förorsakar någon olycka....