Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Enligt Asia Nikkei News som publicerade en rapport beställd av Nikkei Business Publications http://www.nikkeibp.com/about/ Enligt Asia Nikkei News kommenterade en ingenjör anställd av en stor japansk biltillverkare rapporten med… “Vi kan inte göra så!”
Vad den japanska ingenjören sa var att – INTE idag, kan de göra något liknande som Tesla HW3-datorn. Detta skulle skapa massiva störningar inte bara internt, hela leverantörskedjan riskerar att rasa ihop med konsekvenserna att ett stort antal företag ställs av med kompetens som inte längre behövs. De har och är beroende av traditionell bilindustri’s kopplingar i flera led..
Många bilföretag använder flera elektroniska styrenheter – vissa har 20 eller fler. Tesla använder EN
Biltillverkare oroar sig för att Tesla kommer att göra försörjningskedjorna som de har odlat under årtionden föråldrade. Tesla är inte lika beroende på externa leverantörer och det är därför fritt för dem att driva på den bästa tillgängliga teknologi. Sagt på ett annat sätt, försörjningskedjorna som har hjälpt dagens biljättar växa börjar nu hämma deras förmåga att förnya sig, säger Asia Nikkei .
Många trodde också att Teslas krav på komponenter var konstiga. Företaget ville inte använda teknik från lagerhyllorna. De vill ha komponenter konstruerade enligt deras specifikationer. Leverantörer oroade sig för att om de investerade den tid och pengar som behövdes för att uppfylla Teslas förväntningar, skulle det inte finnas tillräckligt med volym för att göra det lönsamt. Det tvingade i sin tur Tesla att göra många komponenter själva. Nu kan beslutet att inte samarbeta eller möta Teslas krav sedan ett helt decennium sedan leda till att många av dessa leverantörer försvinner på kartan.
Väldigt påfallande är att många långsamt försöker övergå till elfordonsproduktion. Tesla har inte det problemet alls då de byggt enbart för eldrift.
Tesla har vänt upp-och-ned på all strategi för konkurrenterna.
https://blog.ho-form.se/