Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Jerker »

Det är väl inbyggt i hela konceptet med att starta ett nytt bilmärke. Man måste ha sjukt stora marginaler för att klara av det. Och då satsar man på vissa saker i bilen som är väldigt bra, som batterier, drivlina och laddnätverk. Spektakulär design är också bra. Men sen är det spara pengar som gäller och därför blir det en massa skitsaker som går sönder hela tiden. Vissa köpare har tur och inget går sönder och andra få riktiga måndagsexemplar. Men då blir många köpare missnöjda efter att ha gjort sitt livs dyraste bilköp och så är det ingen kvalitet i detaljerna. Skulle det vara kvalitet in i minsta detalj på en Tesla så skulle den vara minst dubbelt så dyr. Men då skulle de inte få tillräckligt många köpare.

Så det är en balansgång mellan kvalitet, prestanda, pris, design, m.m. där man ändå får säga att Tesla har lyckats eftersom de nu är ett bilmärke att räkna med.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
LarsL skrev:
hencjo skrev:
Min senaste erfarenhet av tyskarna är att deras bilar också går sönder. Men de har ingen 4-årig garanti man kan luta sig på. Detta gällde iofs en diesel med partikelfilter, Ad-blue osv. En elbil skall vara enklare.
Mercedes är ju skit när det gäller hållbarhet sedan år 2000, typ. Då var det nog någon som fick för sig att man skulle spara pengar och efter det så gick bilarna sönder ”hela tiden”. Antar att de precis som andra bilar bara ska funka 3år och 16000 mil så att företagsköparna blir nöjda.
Fossilbilar från audi och bmw från ca 2010 är också skit. Tyskarna är medelmåttiga på kvalité nuförtiden.
Inte ovanligt med femsiffriga reparationer och service årligen på 2-5 år gamla bilar.
Högtrycksinsprutning, turbo, elektronikproblem, växellådor med mera.

Model 3 är erkänt problemfri, men det tar väl ca 10 år innan Svennsons uppfattning ändrats.
Mina erfarenheter är annorlunda. Körde BMW i 10 år innan Tesla och hade nog inte ett enda fel. Pappas GLK är som en pansarvagn också. Ett fel på 9 år typ. Ingen rost.

Det där med att de var bättre förr vet jag inte om det stämmer. Så har snacket gått i alla tider. Det var alltid bättre förr. Ofta var det som allra bäst när personen ifråga var ung. ;)

Model 3 kanske är jättebra kvalitetsmässigt rent funktionsmässigt men vad gäller upplevd kvalité så är den lite efter skulle jag säga.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av martinot »

Håller 100% med Mwall här (kors i taket).

När det gäller driftsmässig kvalitet så ser det på data och undersökningar ut som Model 3 är rätt lyckad.

Men när det gäller till byggkvalitet (panelgap, ojämnhet i färger, damm i lack, etc.) så är det klart sämre än våra tyska fossilbilar.

Samma sak gällande upplevd gedigenhet och upplevd kvalitet (som är ytterligare en tredje kvalitetsaspekt) så ligger vår M3 långt efter vår E-klass. Bara att prova att stänga bagageluckan eller dörrarna så märket tom. ett barn en tydlig skillnad (sedan kan jag förstå vissa kompromisser ut viktbesparingsaspekt).

Så även om driftskvaliteten blivit bra på M3 (vilken alls inte är lika bra på MS och MX, iaf. enligt historisk data), så har de en bra bit till att vandra gällande de övriga aspekterna innan de kan konkurrera med "tyskarna" på de områdena.

Drivlina, batterier och laddinfrastruktur ligger de dock, tvärt emot hur det är på den totala kvalitetssidan, i framkant gentemot tyskarna (inklusive hårt statsande VAG).

Så både + och - skulle jag säga gällande olika försprång mellan tillverkarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev:
Fossilbilar från audi och bmw från ca 2010 är också skit. Tyskarna är medelmåttiga på kvalité nuförtiden.
Inte ovanligt med femsiffriga reparationer och service årligen på 2-5 år gamla bilar.
Högtrycksinsprutning, turbo, elektronikproblem, växellådor med mera.

Model 3 är erkänt problemfri, men det tar väl ca 10 år innan Svennsons uppfattning ändrats.
I dagarna fyller väl den äldsta Model3 i sverige 2år? Vi skulle ju kunna vänta lite till innan vi spekulerar i reparationsbehovet på 5år gamla bilar. Än så länge är ju samtliga bilar inom nybilsgaranti.

Sen sen går ju "femsiffriga reparationer" på 5år gamla bilar på försäkringen.

Jag känner inte heller igen beskrivningen generellt. Varje ny bil jag byter till har varit bättre än den gamla ur driftsäkerhetsperspektiv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Jag känner inte heller igen beskrivningen generellt. Varje ny bil jag byter till har varit bättre än den gamla ur driftsäkerhetsperspektiv.
Tidigare, när jag arbetade med detta, så förhöll det sig precis så när man kikade på data. Det är också en drivare bakom med tiden utökade serviceintervall.

Skulle starkt misstänka (utan att nu ha svart/vit data tillgänglig på det), att du har rätt i att det förhåller sig så med utvecklingen även än idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:

Jag känner inte heller igen beskrivningen generellt. Varje ny bil jag byter till har varit bättre än den gamla ur driftsäkerhetsperspektiv.
Håller med. Över huvud taget ser jag inte driftsäkerhet som en faktor när jag väljer bil. Visst kan det hända att det blir problem med bilen, men det är sällsynt och sällan ett stort bekymmer när det inträffar. I mitt tycke är det mycket viktigare med känslan av kvalitet än driftsäkerhet. Kvalitetskänslan påverkar mig varje gång jag använder bilen. Driftsäkerheten är knappt ens ett problem vartannat år.
Den sista bilen jag hade före Teslan, en BMW 335i, ägde jag i drygt 8 år. Första felet var en givare till de adaptiva stötdämparna, som byttes på garantin. Andra felet var att signalhornet läckt in vatten och behövde bytas. Sista felet var byte av diodlisten för blinkersen i höger backspegel. Allt fixades medan jag satt i loungen och jobbade med min bärbara dator. Inte heller var det dyrt. Jag lägger mycket större vikt vid en interiör som är fri från missljud, för att nämna ett exempel.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Maxerl »

Konkurrenterna har definitivt knapat in lite på försprånget då de faktiskt börjat släppa elbilar som är hyffsade alternativ för kunder (VW ID3/4, Mach-E Mustang mfl, Polestar 2). Däremot är ju målet rörligt. Tesla ligger fortfarande före när det gäller mjukvara, streamlinead sälj/service-organisation, Laddningsnätverk mm, hemmaladdning med taksolceller/batterier mm. Vad kommer Tesla hitta på härnäst? Risken finns nog att de har lite väl många projekt samtidigt som inte ger skalfördelar. Solceller/sportbilar/Lastbilar etc etc och all kommunkation ska gå genom Elon Musk och hans twitter-konto.

Det är klart att försprånget skulle varit ännu större om Tesla hade skippat måsvingarna, och kanske gjort Model 3 utan glastak (sänkt priset), skippat lastbilen mm, men det är ett innovativt företag så hellre lite fel ibland men faktisk innovativ produktutveckling till skillnad från pre-tesla-tiden då tyskarna endast gjorde små förändringar år efter år. Ingen kan ta ifrån Elon att han accelererade övergången till eldrivna bilar något enormt, så vi bör vara tacksamma för hans bidrag till miljön.

Personligen vill jag ha en tyst bil som inte kostar skjortan. Biltillverkarna säljer dock av någon anledning endast tysta bilar tillsammans med starka motorer (var så även innan elbilar), varför jag aldrig lär kunna köpa en tyst bil (tänk Mercedes S-klass ljudnivå).
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Niklas Z »

Maxerl skrev:
Personligen vill jag ha en tyst bil som inte kostar skjortan. Biltillverkarna säljer dock av någon anledning endast tysta bilar tillsammans med starka motorer (var så även innan elbilar), varför jag aldrig lär kunna köpa en tyst bil (tänk Mercedes S-klass ljudnivå).
Hur tänker du här? Det är ju egentligen inte den starka motorn som driver upp priset?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Fredrik j »

Maxerl skrev:
Det är klart att försprånget skulle varit ännu större om Tesla hade skippat måsvingarna, och kanske gjort Model 3 utan glastak (sänkt priset), skippat lastbilen mm, men det är ett innovativt företag så hellre lite fel ibland men faktisk innovativ produktutveckling till skillnad från pre-tesla-tiden då tyskarna endast gjorde små förändringar år efter år. Ingen kan ta ifrån Elon att han accelererade övergången till eldrivna bilar något enormt, så vi bör vara tacksamma för hans bidrag till miljön.
Konkurrenterna ska ju vara glada att Elon inte gjorde en Camery, Passat eller Ford F150 med eldrift.
Att dom andra har en chans beror ju på att bilarna är ganska excentriska med många udda lösningar. Det skrämmer många kunder.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Jordad »

Maxerl skrev:
Konkurrenterna har definitivt knapat in lite på försprånget då de faktiskt börjat släppa elbilar som är hyffsade alternativ för kunder (VW ID3/4, Mach-E Mustang mfl, Polestar 2). Däremot är ju målet rörligt. Tesla ligger fortfarande före när det gäller mjukvara, streamlinead sälj/service-organisation, Laddningsnätverk mm, hemmaladdning med taksolceller/batterier mm. Vad kommer Tesla hitta på härnäst? Risken finns nog att de har lite väl många projekt samtidigt som inte ger skalfördelar. Solceller/sportbilar/Lastbilar etc etc och all kommunkation ska gå genom Elon Musk och hans twitter-konto.
Det största försprånget Tesla har kvar är nog massproduktion. Att bygga en elbil skiljer sig från att bygga en vanlig bil. Eftersom kostnaden för batteriet är högt måste man automatisera mer för att få lönsamhet. Dessutom är det brist på batterier. Att bygga 50-100t av en modell per år är inget större problem. Men att öka bortom det kräver stora investeringar i batteritillverkning. Tesla är hittils det enda företaget som har förmått ta sig över den puckeln med 3/Y.

Förhoppningsvis kan nu även VAG nå riktig massproduktion 2021 med ID3 och ID4.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Maxerl »

Niklas Z skrev:
Maxerl skrev:
Personligen vill jag ha en tyst bil som inte kostar skjortan. Biltillverkarna säljer dock av någon anledning endast tysta bilar tillsammans med starka motorer (var så även innan elbilar), varför jag aldrig lär kunna köpa en tyst bil (tänk Mercedes S-klass ljudnivå).
Hur tänker du här? Det är ju egentligen inte den starka motorn som driver upp priset?
Jag vet inget om motorutveckling så det kan säkert vara så att svaga motorer inte kostar mer i material/utveckling än starka (utöver högre fordonsskatt för köparen, i Norge är bilar med starka motorer betydligt dyrare i inköp). Vad jag dock kan konstatera är att de enda riktigt tysta bilar som säljs är konstruerade för väldigt höga hastigheter/accelerationer. Bilföretagen paketerar alltså endast de snabba toppmodellerna inklusive all blinbling/lyx med ett tyst chassi (eller vad som nu är huvudkällan till bättre ljudkomfort.).
backe
Inlägg: 1699
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av backe »

Maxerl skrev:
Konkurrenterna har definitivt knapat in lite på försprånget då de faktiskt börjat släppa elbilar som är hyffsade alternativ för kunder (VW ID3/4, Mach-E Mustang mfl, Polestar 2). Däremot är ju målet rörligt. Tesla ligger fortfarande före när det gäller mjukvara, streamlinead sälj/service-organisation, Laddningsnätverk mm, hemmaladdning med taksolceller/batterier mm. Vad kommer Tesla hitta på härnäst? Risken finns nog att de har lite väl många projekt samtidigt som inte ger skalfördelar. Solceller/sportbilar/Lastbilar etc etc och all kommunkation ska gå genom Elon Musk och hans twitter-konto.

Det är klart att försprånget skulle varit ännu större om Tesla hade skippat måsvingarna, och kanske gjort Model 3 utan glastak (sänkt priset), skippat lastbilen mm, men det är ett innovativt företag så hellre lite fel ibland men faktisk innovativ produktutveckling till skillnad från pre-tesla-tiden då tyskarna endast gjorde små förändringar år efter år. Ingen kan ta ifrån Elon att han accelererade övergången till eldrivna bilar något enormt, så vi bör vara tacksamma för hans bidrag till miljön.

Personligen vill jag ha en tyst bil som inte kostar skjortan. Biltillverkarna säljer dock av någon anledning endast tysta bilar tillsammans med starka motorer (var så även innan elbilar), varför jag aldrig lär kunna köpa en tyst bil (tänk Mercedes S-klass ljudnivå).
Ingen kan ta ifrån Elon att han accelererade övergången till eldrivna bilar något enormt, så vi bör vara tacksamma för hans bidrag till miljön.
Jag tror helt klart att Tesla varit med och drivit övergången till elbilar, men om jag ska vara ärlig så tror jag att det har mer med straffskatter(EU) och andra typer av bonusar som drivit på detta i den hysteriska takt som det är nu. Sen låg Tesla väl positionerade(bra timing) för att dra max fördelar (kanske hade inte Tesla funnits kvar utan att sälja sina koldioxidcertifikat?) av detta, men jag är rätt säker på att om bonusar och straffskatter hade sett likadana ut och Tesla inte hade funnits så hade man varit tvingade att göra omställningen ändå, det är för dyrt att betala böterna.

Nu kanske inte lagstiftningen hade sett ut som den gör idag utan Tesla, men det har jag inte sett några belägg för.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Niklas Z »

Maxerl skrev:
Niklas Z skrev:
Maxerl skrev:
Personligen vill jag ha en tyst bil som inte kostar skjortan. Biltillverkarna säljer dock av någon anledning endast tysta bilar tillsammans med starka motorer (var så även innan elbilar), varför jag aldrig lär kunna köpa en tyst bil (tänk Mercedes S-klass ljudnivå).
Hur tänker du här? Det är ju egentligen inte den starka motorn som driver upp priset?
Jag vet inget om motorutveckling så det kan säkert vara så att svaga motorer inte kostar mer i material/utveckling än starka (utöver högre fordonsskatt för köparen, i Norge är bilar med starka motorer betydligt dyrare i inköp). Vad jag dock kan konstatera är att de enda riktigt tysta bilar som säljs är konstruerade för väldigt höga hastigheter/accelerationer. Bilföretagen paketerar alltså endast de snabba toppmodellerna inklusive all blinbling/lyx med ett tyst chassi (eller vad som nu är huvudkällan till bättre ljudkomfort.).
Det handlar nog mer om marknadsavdelningarnas analyser och hur de väljer att paketera produkterna, prissätta dem och matcha dem mot olika köpargrupper för att maximera vinsten, snarare än om de marginella skillnaderna i produktionskostnader för motorerna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

The Limiting Factor.
Giga Casting

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar