Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Maxerl »

Niklas Z skrev:
Maxerl skrev:
Personligen vill jag ha en tyst bil som inte kostar skjortan. Biltillverkarna säljer dock av någon anledning endast tysta bilar tillsammans med starka motorer (var så även innan elbilar), varför jag aldrig lär kunna köpa en tyst bil (tänk Mercedes S-klass ljudnivå).
Hur tänker du här? Det är ju egentligen inte den starka motorn som driver upp priset?
Jag vet inget om motorutveckling så det kan säkert vara så att svaga motorer inte kostar mer i material/utveckling än starka (utöver högre fordonsskatt för köparen, i Norge är bilar med starka motorer betydligt dyrare i inköp). Vad jag dock kan konstatera är att de enda riktigt tysta bilar som säljs är konstruerade för väldigt höga hastigheter/accelerationer. Bilföretagen paketerar alltså endast de snabba toppmodellerna inklusive all blinbling/lyx med ett tyst chassi (eller vad som nu är huvudkällan till bättre ljudkomfort.).
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av backe »

Maxerl skrev:
Konkurrenterna har definitivt knapat in lite på försprånget då de faktiskt börjat släppa elbilar som är hyffsade alternativ för kunder (VW ID3/4, Mach-E Mustang mfl, Polestar 2). Däremot är ju målet rörligt. Tesla ligger fortfarande före när det gäller mjukvara, streamlinead sälj/service-organisation, Laddningsnätverk mm, hemmaladdning med taksolceller/batterier mm. Vad kommer Tesla hitta på härnäst? Risken finns nog att de har lite väl många projekt samtidigt som inte ger skalfördelar. Solceller/sportbilar/Lastbilar etc etc och all kommunkation ska gå genom Elon Musk och hans twitter-konto.

Det är klart att försprånget skulle varit ännu större om Tesla hade skippat måsvingarna, och kanske gjort Model 3 utan glastak (sänkt priset), skippat lastbilen mm, men det är ett innovativt företag så hellre lite fel ibland men faktisk innovativ produktutveckling till skillnad från pre-tesla-tiden då tyskarna endast gjorde små förändringar år efter år. Ingen kan ta ifrån Elon att han accelererade övergången till eldrivna bilar något enormt, så vi bör vara tacksamma för hans bidrag till miljön.

Personligen vill jag ha en tyst bil som inte kostar skjortan. Biltillverkarna säljer dock av någon anledning endast tysta bilar tillsammans med starka motorer (var så även innan elbilar), varför jag aldrig lär kunna köpa en tyst bil (tänk Mercedes S-klass ljudnivå).
Ingen kan ta ifrån Elon att han accelererade övergången till eldrivna bilar något enormt, så vi bör vara tacksamma för hans bidrag till miljön.
Jag tror helt klart att Tesla varit med och drivit övergången till elbilar, men om jag ska vara ärlig så tror jag att det har mer med straffskatter(EU) och andra typer av bonusar som drivit på detta i den hysteriska takt som det är nu. Sen låg Tesla väl positionerade(bra timing) för att dra max fördelar (kanske hade inte Tesla funnits kvar utan att sälja sina koldioxidcertifikat?) av detta, men jag är rätt säker på att om bonusar och straffskatter hade sett likadana ut och Tesla inte hade funnits så hade man varit tvingade att göra omställningen ändå, det är för dyrt att betala böterna.

Nu kanske inte lagstiftningen hade sett ut som den gör idag utan Tesla, men det har jag inte sett några belägg för.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Niklas Z »

Maxerl skrev:
Niklas Z skrev:
Maxerl skrev:
Personligen vill jag ha en tyst bil som inte kostar skjortan. Biltillverkarna säljer dock av någon anledning endast tysta bilar tillsammans med starka motorer (var så även innan elbilar), varför jag aldrig lär kunna köpa en tyst bil (tänk Mercedes S-klass ljudnivå).
Hur tänker du här? Det är ju egentligen inte den starka motorn som driver upp priset?
Jag vet inget om motorutveckling så det kan säkert vara så att svaga motorer inte kostar mer i material/utveckling än starka (utöver högre fordonsskatt för köparen, i Norge är bilar med starka motorer betydligt dyrare i inköp). Vad jag dock kan konstatera är att de enda riktigt tysta bilar som säljs är konstruerade för väldigt höga hastigheter/accelerationer. Bilföretagen paketerar alltså endast de snabba toppmodellerna inklusive all blinbling/lyx med ett tyst chassi (eller vad som nu är huvudkällan till bättre ljudkomfort.).
Det handlar nog mer om marknadsavdelningarnas analyser och hur de väljer att paketera produkterna, prissätta dem och matcha dem mot olika köpargrupper för att maximera vinsten, snarare än om de marginella skillnaderna i produktionskostnader för motorerna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

The Limiting Factor.
Giga Casting

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar