Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
De behöver inte bli bättre än tesla, de behöver bloi billigare än tesla och göra dygliga elbilar som tar sig 500 km med snabb laddning. (ex om teslas tar sig 1500 km)
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Vad spelar det för roll om Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen sjunker när deras marknadsandel av totala bilförsäljningen ökar?d3marcus skrev:Tesla har den bästa tillväxten av fordonstillverkarna om vi bortser från de kinesiska elbilstillverkarna (NIO +100%, Xpeng + 68% i Q3 Y/Y från låga siffror). Men som artikeln visar på så ökar utbudet på BEV-marknaden kraftigt så Teslas marknadsandel kommer bara sjunka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Ja, det kan ju ofta vara bättre att ha en sjunkande andel av en växande marknad, som Tesla på elbilsmarknaden, än t ex en växande andel av en krympande marknad, som fossilbilsmarknaden.Svenssons skrev:Vad spelar det för roll om Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen sjunker när deras marknadsandel av totala bilförsäljningen ökar?d3marcus skrev:Tesla har den bästa tillväxten av fordonstillverkarna om vi bortser från de kinesiska elbilstillverkarna (NIO +100%, Xpeng + 68% i Q3 Y/Y från låga siffror). Men som artikeln visar på så ökar utbudet på BEV-marknaden kraftigt så Teslas marknadsandel kommer bara sjunka.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Och varför skulle Teslas andel av elbilsmarknaden sjunka? Det omvända har skett under lång tid och Tesla har snarare accelererat sina investeringar i produktionskapacitet senaste tiden. Att små kinesiska tillverkare går från obefintliga volymer till jättelåga volymer spelar ingen roll.Svenssons skrev:Vad spelar det för roll om Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen sjunker när deras marknadsandel av totala bilförsäljningen ökar?d3marcus skrev:Tesla har den bästa tillväxten av fordonstillverkarna om vi bortser från de kinesiska elbilstillverkarna (NIO +100%, Xpeng + 68% i Q3 Y/Y från låga siffror). Men som artikeln visar på så ökar utbudet på BEV-marknaden kraftigt så Teslas marknadsandel kommer bara sjunka.
Tesla andel av globala elbilsmarknaden:
2017 12,5%
2018 18%
2019 22,5%
2020 Q1-Q3 26%
Det kan säkert komma en tidpunkt om 3-6 år när Teslas marknadsandel inte stiger längre men det kommer nog inte ske i närtid.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Precis, det finns ju inget som tyder på att konkurrenterna har ambitioner i närheten av Teslas de närmsta åren.Jordad skrev:Det kan säkert komma en tidpunkt om 3-6 år när Teslas marknadsandel inte stiger längre men det kommer nog inte ske i närtid.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Om det är två olika marknader ungefär lika stora så stämmer väl det. Nu är ju elbilsmarknaden en rätt liten delmängd av totala bilmarknaden så om Tesla fortsätter att nära på dubbla omsättningen varje år och ökar sin andel av totala bilmarknaden så spelar det väl ingen roll alls om deras andel på elbilsmarknaden minskar?Niklas Z skrev:Ja, det kan ju ofta vara bättre att ha en sjunkande andel av en växande marknad, som Tesla på elbilsmarknaden, än t ex en växande andel av en krympande marknad, som fossilbilsmarknaden.Svenssons skrev:Vad spelar det för roll om Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen sjunker när deras marknadsandel av totala bilförsäljningen ökar?d3marcus skrev:Tesla har den bästa tillväxten av fordonstillverkarna om vi bortser från de kinesiska elbilstillverkarna (NIO +100%, Xpeng + 68% i Q3 Y/Y från låga siffror). Men som artikeln visar på så ökar utbudet på BEV-marknaden kraftigt så Teslas marknadsandel kommer bara sjunka.
Rent hypotetiskt fall: Låt oss säga att Tesla ökar sin andel av totala marknaden med en procentenhet per år. Vad spelar det då för roll i fall Tesla i det ena fallet har Tesla 100% av elbilsmarknaden och inga konkurrenter kommer in på elbilssidan och i det andra fallet så startar Tesla med 0% av elbilsmarknaden och samtliga konkurrenter har endast elbilar? Efter 10 år har Tesla ökat lika mycket oavsett. Nu är detta ett hypotetiskt fall och jag tror att konkurrenter på elbilar är bra för Tesla, det kommer att gynna dem, dels för att de tvingas göra bättre ifrån sig och dels för att de inte ensamma måste stå för hela omställningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Vi är nog eniga.Svenssons skrev:Om det är två olika marknader ungefär lika stora så stämmer väl det. Nu är ju elbilsmarknaden en rätt liten delmängd av totala bilmarknaden så om Tesla fortsätter att nära på dubbla omsättningen varje år och ökar sin andel av totala bilmarknaden så spelar det väl ingen roll alls om deras andel på elbilsmarknaden minskar?Niklas Z skrev:Ja, det kan ju ofta vara bättre att ha en sjunkande andel av en växande marknad, som Tesla på elbilsmarknaden, än t ex en växande andel av en krympande marknad, som fossilbilsmarknaden.Svenssons skrev:Vad spelar det för roll om Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen sjunker när deras marknadsandel av totala bilförsäljningen ökar?d3marcus skrev:Tesla har den bästa tillväxten av fordonstillverkarna om vi bortser från de kinesiska elbilstillverkarna (NIO +100%, Xpeng + 68% i Q3 Y/Y från låga siffror). Men som artikeln visar på så ökar utbudet på BEV-marknaden kraftigt så Teslas marknadsandel kommer bara sjunka.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 28 nov 2016 18:51
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Så här är det ju. Det blir ju ofta så otroligt extremt när Tesla diskuteras, kanske delvis för att aktiepriset i princip diskonterar för sju-åtta års perfekt exekution och supertillväxt, vilket ju inte hur man brukar värdera bolag. Men bara för att aktien kanske är högt värderad betyder det ju inte att Teslas värde är noll. Det går tvärt om otroligt bra för Tesla just nu. Ser många i övrigt smarta människor som är övertygade om att Tesla aldrig kommer sälja mer än en miljon bilar per år, vilket framstår som ett helt bisarrt påstående. De kommer sälja över 180 000 bilar detta kvartal, ett nytt kvartalsrekord med otrolig marginal. Vinsten Q4 kommer, som du antyder, inte alls se ut som den har set ut tidigare för Tesla. Om inte världens ekonomi helt imploderar kommer de sölja över en miljon bilar under 2022.Zalman3 skrev:Känns som det går hyfsat bra för Tesla nu.
Q3 gjorde Tesla rekordvinst.
Q4 ska den vinsten fördubblas.
Och, Zalman3, är du samme Zalman som också skriver på det fantastiska Skogsforum?
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Jag följer Norges elbilsmarknad då det är den mest mogna i världen och många biltillverkare väljer därför att släppa sina modeller där först. YTD ligger Teslas marknadsandel på runt 5% för elbilar i Norge, dvs långt under av vad den är globalt. Många fossilbilstillverkares elbilar (som e-tron, gamla e-Golf(!), Leaf, Kona) utklassar Teslas försäljningsmässigt. Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.Jordad skrev:Och varför skulle Teslas andel av elbilsmarknaden sjunka? Det omvända har skett under lång tid och Tesla har snarare accelererat sina investeringar i produktionskapacitet senaste tiden. Att små kinesiska tillverkare går från obefintliga volymer till jättelåga volymer spelar ingen roll.Svenssons skrev:Vad spelar det för roll om Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen sjunker när deras marknadsandel av totala bilförsäljningen ökar?d3marcus skrev:Tesla har den bästa tillväxten av fordonstillverkarna om vi bortser från de kinesiska elbilstillverkarna (NIO +100%, Xpeng + 68% i Q3 Y/Y från låga siffror). Men som artikeln visar på så ökar utbudet på BEV-marknaden kraftigt så Teslas marknadsandel kommer bara sjunka.
Tesla andel av globala elbilsmarknaden:
2017 12,5%
2018 18%
2019 22,5%
2020 Q1-Q3 26%
Det kan säkert komma en tidpunkt om 3-6 år när Teslas marknadsandel inte stiger längre men det kommer nog inte ske i närtid.
Att Teslas marknadsandel skulle stiga i sex år finner jag högst osannolikt.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
VW har som mål att nå en produktionskapacitet på 1.5 miljoner elbilar per år först 2025.d3marcus skrev:Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.
Tesla kommer sannolikt producera >1M bilar redan nästa år.
Det finns inte en chans att VW går förbi Tesla 2021 med dom blygsamma/defensiva/fega ambitionerna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Tesla gjorde ett stort misstag i Norge när man sålde alldeles för många bilar på kort tid utan att bygga ut servicenätverket i samma hastighet vilket gav jättelånga köer till service och arga kunder. Det har skadat försäljningen och det är nog även så att Tesla medvetet leverar färre bilar till Norge tills man har lyckats bygga ut servicenätverket bättre.d3marcus skrev:Jag följer Norges elbilsmarknad då det är den mest mogna i världen och många biltillverkare väljer därför att släppa sina modeller där först. YTD ligger Teslas marknadsandel på runt 5% för elbilar i Norge, dvs långt under av vad den är globalt. Många fossilbilstillverkares elbilar (som e-tron, gamla e-Golf(!), Leaf, Kona) utklassar Teslas försäljningsmässigt. Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.
Att Teslas marknadsandel skulle stiga i sex år finner jag högst osannolikt.
Andra tillverkare vill dessutom sälja så mycket de kan i Norge from i år eftersom Norge har stora rabatter på elbilar och tillverkarna kan räkna in sålda bilar i Norge for att slippa utsläppsböter i EU.
Ja om VW skulle leverera alla sina elbilar endast till EU nästa år för att slippa böter så kan de mycket väl sälja bäst i EU. Enligt Elon kommer Giga Berlin börja långsamt då Tesla inför mycket ny teknik där.
Räknar man ihop olika tillverkares investering i produktionskapacitet verkar det som att Teslas marknadsandel kommer fortsätta öka.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Finns efterfrågan så löser VW nog det.fth skrev:VW har som mål att nå en produktionskapacitet på 1.5 miljoner elbilar per år först 2025.d3marcus skrev:Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.
Tesla kommer sannolikt producera >1M bilar redan nästa år.
Det finns inte en chans att VW går förbi Tesla 2021 med dom blygsamma/defensiva/fega ambitionerna.
/fth
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Inte så lätt att snabbt öka produktionen av elbilar.Banane skrev:Finns efterfrågan så löser VW nog det.fth skrev:VW har som mål att nå en produktionskapacitet på 1.5 miljoner elbilar per år först 2025.d3marcus skrev:Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.
Tesla kommer sannolikt producera >1M bilar redan nästa år.
Det finns inte en chans att VW går förbi Tesla 2021 med dom blygsamma/defensiva/fega ambitionerna.
/fth
Tesla dammsuger marknaden alltifrån gruvor till att köpa batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.
Tesla som är Världens största elbilstillverkare avser att fördubbla sin elbilsförsäljning till ca 1 miljon bilar 2021.
Dessutom fördubbla sin Megapack batteriförsäljning 2021 och fyrdubbla 2022.
Och dessutom tillverka ca 100GWh 4680 batterier själva 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Zalman3 skrev:Inte så lätt att snabbt öka produktionen av elbilar.Banane skrev:Finns efterfrågan så löser VW nog det.fth skrev:VW har som mål att nå en produktionskapacitet på 1.5 miljoner elbilar per år först 2025.d3marcus skrev:Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.
Tesla kommer sannolikt producera >1M bilar redan nästa år.
Det finns inte en chans att VW går förbi Tesla 2021 med dom blygsamma/defensiva/fega ambitionerna.
/fth
Tesla dammsuger marknaden alltifrån gruvor till att köpa batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.
Tesla som är Världens största elbilstillverkare avser att fördubbla sin elbilsförsäljning till ca 1 miljon bilar 2021.
Dessutom fördubbla sin Megapack batteriförsäljning 2021 och fyrdubbla 2022.
Och dessutom tillverka ca 100GWh 4680 batterier själva 2022.
Som jag skrev i aktie-tråden så tjänade VAG mer än 15 miljarder dollar under 2019. Antagligen skulle de kunna betala mer än Tesla om de bara ville.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Problemet är att de inte kan det. För att få tillgång till 15 miljarder måste VW ha bra marginaler på att sälja 10,6 miljoner avgasbilar. Börjar de krångla med att ställa om till elbilar försvinner marginalen och stora delar av den produktionsapparat som krävs för vinsten blir dessutom värdelös och istället en belastning. Att ha fabriker som kan att tillverka 10 miljoner förbränningsmotorer och växellådor är inget värt om man ska bygga elbilar. Pga skuldtyngden och de dystra framtidsutsikterna saknar VW även enkel tillgång till mer pengar om inte tyska staten går in vilket de säkert kommer tvingas göra om några år.Banane skrev:Som jag skrev i aktie-tråden så tjänade VAG mer än 15 miljarder dollar under 2019. Antagligen skulle de kunna betala mer än Tesla om de bara ville.
Tesla kunde i jämförelse just resa 5 miljarder dollar utan att vara låsta i en föråldrad produktionsapparat och utan att vara tvungna att sälja över 3 miljoner avgasbilar.
Det finns en anledning till att Tesla nämndes 31 gånger när VW nyligen presenterade sin reviderade framtidsplan.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Kan bara hålla med.Börjar de krångla med att ställa om till elbilar försvinner marginalen och stora delar av den produktionsapparat som krävs för vinsten blir dessutom värdelös och istället en belastning.
Att sitta fast i långa kontrakt med underleverantörer kan blir dyrt att komma ur.
Och att tillverka fossilbilar framöver blir allt mera problematiskt då vissa underleverantörer går under.
Eller vill ha rejält mera betalt då volymerna minskar.
Folk har dessutom inte klart för sig hur dyr avgasreningen är.
På en lastbil kan avgasreningen kosta 250.000kr.
Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.Zalman3 skrev:Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Och med allt dyrare avgasrening så blir det ett problem när bilen blir lite äldre.Jerker skrev:En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.Zalman3 skrev:Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
Frågade vad hela avgasreningen till en Audi skulle kosta att byta ut, fick ett svar, över 100.000kr.
När fossilbilen är begagnad och har ett värde på exempelvis 50.000kr, och man inte klarar besiktningen för att avgasrenings partikelfilter/katalysator/adblue-system/styrdator har havererat och det kostar 60.000kr att fixa, då blir nog skroten för den bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Varför skulle det kosta så mycket?Zalman3 skrev:Och med allt dyrare avgasrening så blir det ett problem när bilen blir lite äldre.Jerker skrev:En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.Zalman3 skrev:Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
Frågade vad hela avgasreningen till en Audi skulle kosta att byta ut, fick ett svar, över 100.000kr.
När fossilbilen är begagnad och har ett värde på exempelvis 50.000kr, och man inte klarar besiktningen för att avgasrenings partikelfilter/katalysator/adblue-system/styrdator har havererat och det kostar 60.000kr att fixa, då blir nog skroten för den bilen.
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.
Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Ja, det är ju mer än en tillverkare som har dödförklarat dieseln.BrooklynS skrev:Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.
Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Men att allt skulle gå sönder samtidigt känns inte särskilt troligt. Finns väl partikelfilter som bränner ur sig själv och aldrig behöver bytas också?BrooklynS skrev:Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.
Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
Det beror ju inte på kostnaderna utan på hot om miljözoner i städerna.Jerker skrev:Ja, det är ju mer än en tillverkare som har dödförklarat dieseln.BrooklynS skrev:Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.
Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!
När händer det här? Låter väldigt lovande. Vi snackar alltså om 90% av alla bilar som sålts i år.Jerker skrev:En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.Zalman3 skrev:Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.