Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av fth »

d3marcus skrev:
Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.
VW har som mål att nå en produktionskapacitet på 1.5 miljoner elbilar per år först 2025.

Tesla kommer sannolikt producera >1M bilar redan nästa år.

Det finns inte en chans att VW går förbi Tesla 2021 med dom blygsamma/defensiva/fega ambitionerna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Jordad »

d3marcus skrev:
Jag följer Norges elbilsmarknad då det är den mest mogna i världen och många biltillverkare väljer därför att släppa sina modeller där först. YTD ligger Teslas marknadsandel på runt 5% för elbilar i Norge, dvs långt under av vad den är globalt. Många fossilbilstillverkares elbilar (som e-tron, gamla e-Golf(!), Leaf, Kona) utklassar Teslas försäljningsmässigt. Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.

Att Teslas marknadsandel skulle stiga i sex år finner jag högst osannolikt.
Tesla gjorde ett stort misstag i Norge när man sålde alldeles för många bilar på kort tid utan att bygga ut servicenätverket i samma hastighet vilket gav jättelånga köer till service och arga kunder. Det har skadat försäljningen och det är nog även så att Tesla medvetet leverar färre bilar till Norge tills man har lyckats bygga ut servicenätverket bättre.

Andra tillverkare vill dessutom sälja så mycket de kan i Norge from i år eftersom Norge har stora rabatter på elbilar och tillverkarna kan räkna in sålda bilar i Norge for att slippa utsläppsböter i EU.

Ja om VW skulle leverera alla sina elbilar endast till EU nästa år för att slippa böter så kan de mycket väl sälja bäst i EU. Enligt Elon kommer Giga Berlin börja långsamt då Tesla inför mycket ny teknik där.

Räknar man ihop olika tillverkares investering i produktionskapacitet verkar det som att Teslas marknadsandel kommer fortsätta öka.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Banane »

fth skrev:
d3marcus skrev:
Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.
VW har som mål att nå en produktionskapacitet på 1.5 miljoner elbilar per år först 2025.

Tesla kommer sannolikt producera >1M bilar redan nästa år.

Det finns inte en chans att VW går förbi Tesla 2021 med dom blygsamma/defensiva/fega ambitionerna.

/fth
Finns efterfrågan så löser VW nog det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

Banane skrev:
fth skrev:
d3marcus skrev:
Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.
VW har som mål att nå en produktionskapacitet på 1.5 miljoner elbilar per år först 2025.

Tesla kommer sannolikt producera >1M bilar redan nästa år.

Det finns inte en chans att VW går förbi Tesla 2021 med dom blygsamma/defensiva/fega ambitionerna.

/fth
Finns efterfrågan så löser VW nog det.
Inte så lätt att snabbt öka produktionen av elbilar.
Tesla dammsuger marknaden alltifrån gruvor till att köpa batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.
main.jpg
Tesla som är Världens största elbilstillverkare avser att fördubbla sin elbilsförsäljning till ca 1 miljon bilar 2021.
Dessutom fördubbla sin Megapack batteriförsäljning 2021 och fyrdubbla 2022.
Och dessutom tillverka ca 100GWh 4680 batterier själva 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Banane »

Zalman3 skrev:
Banane skrev:
fth skrev:
d3marcus skrev:
Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.
VW har som mål att nå en produktionskapacitet på 1.5 miljoner elbilar per år först 2025.

Tesla kommer sannolikt producera >1M bilar redan nästa år.

Det finns inte en chans att VW går förbi Tesla 2021 med dom blygsamma/defensiva/fega ambitionerna.

/fth
Finns efterfrågan så löser VW nog det.
Inte så lätt att snabbt öka produktionen av elbilar.
Tesla dammsuger marknaden alltifrån gruvor till att köpa batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.
main.jpg
Tesla som är Världens största elbilstillverkare avser att fördubbla sin elbilsförsäljning till ca 1 miljon bilar 2021.
Dessutom fördubbla sin Megapack batteriförsäljning 2021 och fyrdubbla 2022.
Och dessutom tillverka ca 100GWh 4680 batterier själva 2022.

Som jag skrev i aktie-tråden så tjänade VAG mer än 15 miljarder dollar under 2019. Antagligen skulle de kunna betala mer än Tesla om de bara ville.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Jordad »

Banane skrev:
Som jag skrev i aktie-tråden så tjänade VAG mer än 15 miljarder dollar under 2019. Antagligen skulle de kunna betala mer än Tesla om de bara ville.
Problemet är att de inte kan det. För att få tillgång till 15 miljarder måste VW ha bra marginaler på att sälja 10,6 miljoner avgasbilar. Börjar de krångla med att ställa om till elbilar försvinner marginalen och stora delar av den produktionsapparat som krävs för vinsten blir dessutom värdelös och istället en belastning. Att ha fabriker som kan att tillverka 10 miljoner förbränningsmotorer och växellådor är inget värt om man ska bygga elbilar. Pga skuldtyngden och de dystra framtidsutsikterna saknar VW även enkel tillgång till mer pengar om inte tyska staten går in vilket de säkert kommer tvingas göra om några år.

Tesla kunde i jämförelse just resa 5 miljarder dollar utan att vara låsta i en föråldrad produktionsapparat och utan att vara tvungna att sälja över 3 miljoner avgasbilar.

Det finns en anledning till att Tesla nämndes 31 gånger när VW nyligen presenterade sin reviderade framtidsplan.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

Börjar de krångla med att ställa om till elbilar försvinner marginalen och stora delar av den produktionsapparat som krävs för vinsten blir dessutom värdelös och istället en belastning.
Kan bara hålla med.
Att sitta fast i långa kontrakt med underleverantörer kan blir dyrt att komma ur.

Och att tillverka fossilbilar framöver blir allt mera problematiskt då vissa underleverantörer går under.
Eller vill ha rejält mera betalt då volymerna minskar.

Folk har dessutom inte klart för sig hur dyr avgasreningen är.
På en lastbil kan avgasreningen kosta 250.000kr.

Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.
Och med allt dyrare avgasrening så blir det ett problem när bilen blir lite äldre.

Frågade vad hela avgasreningen till en Audi skulle kosta att byta ut, fick ett svar, över 100.000kr.
När fossilbilen är begagnad och har ett värde på exempelvis 50.000kr, och man inte klarar besiktningen för att avgasrenings partikelfilter/katalysator/adblue-system/styrdator har havererat och det kostar 60.000kr att fixa, då blir nog skroten för den bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Banane »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.
Och med allt dyrare avgasrening så blir det ett problem när bilen blir lite äldre.

Frågade vad hela avgasreningen till en Audi skulle kosta att byta ut, fick ett svar, över 100.000kr.
När fossilbilen är begagnad och har ett värde på exempelvis 50.000kr, och man inte klarar besiktningen för att avgasrenings partikelfilter/katalysator/adblue-system/styrdator har havererat och det kostar 60.000kr att fixa, då blir nog skroten för den bilen.
Varför skulle det kosta så mycket?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av BrooklynS »

Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.

Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Jerker »

BrooklynS skrev:
Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.

Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Ja, det är ju mer än en tillverkare som har dödförklarat dieseln.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Banane »

BrooklynS skrev:
Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.

Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Men att allt skulle gå sönder samtidigt känns inte särskilt troligt. Finns väl partikelfilter som bränner ur sig själv och aldrig behöver bytas också?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Banane »

Jerker skrev:
BrooklynS skrev:
Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.

Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Ja, det är ju mer än en tillverkare som har dödförklarat dieseln.
Det beror ju inte på kostnaderna utan på hot om miljözoner i städerna.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av dd88 »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.
När händer det här? Låter väldigt lovande. Vi snackar alltså om 90% av alla bilar som sålts i år.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Banane »

dd88 skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.
När händer det här? Låter väldigt lovande. Vi snackar alltså om 90% av alla bilar som sålts i år.

Ja, finns faktiskt en del fossilbilar jag kan tänka mig om de blir väldigt billiga.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

Banane skrev:
Jerker skrev:
BrooklynS skrev:
Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.

Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Ja, det är ju mer än en tillverkare som har dödförklarat dieseln.
Det beror ju inte på kostnaderna utan på hot om miljözoner i städerna.
I Umeå har man redan miljözoner. Dock inte Miljözon 3 ännu.
Vet att exempelvis smutsiga bussar ansöker om dispens från miljözonen och har fått avslag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av HenrikC »

Jag tror inte det blir kostnaden för att underhålla gamla bilar kommer knäcka dieselbilen. Det blir utvecklingskostnaderna för nya motorer. Med fallande försäljning blir det omöjligt att räkna hem investeringarna. Troligen krymper utbudet av förbränningsmotorer för varje år framöver. De har hamnat bland hundarna i BCG matrisen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

HenrikC skrev:
Jag tror inte det blir kostnaden för att underhålla gamla bilar kommer knäcka dieselbilen. Det blir utvecklingskostnaderna för nya motorer. Med fallande försäljning blir det omöjligt att räkna hem investeringarna. Troligen krymper utbudet av förbränningsmotorer för varje år framöver. De har hamnat bland hundarna i BCG matrisen.
Och fossilbilsdöden går fort!
Försäljningen av en bensindriven VW Golf har minskat med ca 81% det senaste året!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Jerker »

Jag såg en föreläsning av en ekonom som förklarade hur lite det behövs för att försätta stora biltillverkare i ekonomiska problem. En bilfabrik blir olönsam väldigt snabbt om den inte körs med full produktion och att man inte uppfyller sin åtaganden till underleverantörer är dyrt. Det kan räcka med en nedgång på 10-20% i efterfrågan för att en bilfabrik måste stängas för att inte blöda pengar. Så det är upp till ägarna att bedöma hur länge de kan hålla ut och låta fabriken gå med förlust. Och när då scenariot är att en viss biltyp eller motortyp inte längre har nån framtid då väljer man att hellre att helt lägga ned produktionen eftersom man inte har nån utsikt att ta igen förlusten senare.

Det är sådana här mekanismer som gör att många teknikskiften inte sker linjärt utan exponentiellt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Jag såg en föreläsning av en ekonom som förklarade hur lite det behövs för att försätta stora biltillverkare i ekonomiska problem. En bilfabrik blir olönsam väldigt snabbt om den inte körs med full produktion och att man inte uppfyller sin åtaganden till underleverantörer är dyrt. Det kan räcka med en nedgång på 10-20% i efterfrågan för att en bilfabrik måste stängas för att inte blöda pengar. Så det är upp till ägarna att bedöma hur länge de kan hålla ut och låta fabriken gå med förlust. Och när då scenariot är att en viss biltyp eller motortyp inte längre har nån framtid då väljer man att hellre att helt lägga ned produktionen eftersom man inte har nån utsikt att ta igen förlusten senare.

Det är sådana här mekanismer som gör att många teknikskiften inte sker linjärt utan exponentiellt.
Fossilmotortillverkningen hamnar i en spiral av kostnadsökningar.
Ju färre fossilmotorer som säljs, ju fler underleverantör slår igen.
Och att byta underleverantör kostar dyra pengar och tar dyrbar tid.
Allt detta påskyndar utfasningen av fossil motorn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av dd88 »

Håller med i mycket av det ni skriver, men att en ny fossilbil skulle vara värdelös om några år är bara nonsens. En omställning är på gång, men fossilbilen kommer leva många år till.

Även i vårt lilla land så satsas det fortfarande på fossilt, även om vi borde veta bättre.

https://www.gp.se/ekonomi/volvos-motorb ... 1.37724154

Hybriden är svarte Petter, men den kommer fördröja omställningen så länge tillverkarna bara kan dra ut på det.

Kommer bli intressant att se hur många friskrivningar hybriden kommer få när det diskuteras miljözoner och handelsstopp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
johbal
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 dec 2020 16:27
Kontakt:

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av johbal »

Jag tror det blir svårt också för konkurrenter att lägga om sin produktion till el. Tesla har ju haft förmånen att direkt hoppa in i elbilsmarknaden och göra det riktigt bra. De andra stora biltillverkarna har en stor byråkratimaskin som måste skiftas fram och tillbaka innan de kan hoppa på tåget. Mycket som ska redas ut och kalkyleras med.
Bygger drömmen om att en dag äga min egen Tesla och driver min webbyrå Cajber Softworks
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

johbal skrev:
Jag tror det blir svårt också för konkurrenter att lägga om sin produktion till el. Tesla har ju haft förmånen att direkt hoppa in i elbilsmarknaden och göra det riktigt bra. De andra stora biltillverkarna har en stor byråkratimaskin som måste skiftas fram och tillbaka innan de kan hoppa på tåget. Mycket som ska redas ut och kalkyleras med.

Det har visat sig svårare än man trott att ställa om till eldrift.
Elbilar ger industrin problem.

Återkallelser och produktionsproblem ger bilindustrin huvudvärk. Att ställa om till produktion av elbilar har visat sig mycket svårare än väntat.

Biljättarna inom den traditionella bilindustrin trodde länge att så snart de hade utvecklat nya elbilsmodeller skulle deras know-how inom
produktion göra att de skulle kunna ta igen försprånget som uppstickaren Tesla skaffat sig. Men det har visat sig svårare än någon hade räknat med.
Nya underleverantörer har i många fall misslyckats med att både leverera volym och kvalitet, vilket lett till en rad kostsamma återkallelser och leveransproblem.

Elektrifieringen är bara en sida av problemen, mjukvaruproblemen är lika stora. Tills alla problem är lösta lär Tesla behålla ledningen både inom elektrifiering och inom uppkoppling.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... -problem-/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

Varför har konkurrenterna så svårt att komma ikapp Tesla?
Tesla är mer än man väntade sig.
Faktumet är att Teslan oftare överträffade förväntan från de som bestämde sig för att köpa en Tesla.
De flesta Tesla-ägarna kunde peka på tio eller fler positiva saker som överraskade dem efter köpet.

På det hela är hela 91 procent av Tesla-ägarna extremt positiva till sitt köp. Hyllas gör köpupplevelsen, finansiering, service, laddinfrastruktur och navigering.
Hos elbilister som inte kör Tesla låg motsvarande nöjdhetsgrad på 70 procent och överlag är de mer benägna att välja en Tesla vid sitt nästa köp.
https://alltomelbil.se/studie-darfor-ko ... for-bilen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar