Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av BrooklynS »

Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.

Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Jerker »

BrooklynS skrev:
Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.

Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Ja, det är ju mer än en tillverkare som har dödförklarat dieseln.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Banane »

BrooklynS skrev:
Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.

Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Men att allt skulle gå sönder samtidigt känns inte särskilt troligt. Finns väl partikelfilter som bränner ur sig själv och aldrig behöver bytas också?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Banane »

Jerker skrev:
BrooklynS skrev:
Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.

Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Ja, det är ju mer än en tillverkare som har dödförklarat dieseln.
Det beror ju inte på kostnaderna utan på hot om miljözoner i städerna.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av dd88 »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.
När händer det här? Låter väldigt lovande. Vi snackar alltså om 90% av alla bilar som sålts i år.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Banane »

dd88 skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Och vågar man köpa en fossilbil idag?
Om 5 år, har åf gått i konken?
Finns reservdelar?
En ny fossilbil, aldrig. Går säkert att sälja, men man kommer inte att få särskilt mycket för den.
När händer det här? Låter väldigt lovande. Vi snackar alltså om 90% av alla bilar som sålts i år.

Ja, finns faktiskt en del fossilbilar jag kan tänka mig om de blir väldigt billiga.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

Banane skrev:
Jerker skrev:
BrooklynS skrev:
Det kostar så mycket. Ett partikelfilter kan kosta 40.000 bara det. Pump till AdBluesystemet, ca 15.000. Datorn 10.000. Osv osv.

Självklart kommer det att finnas "bonnsmeder" som fixar universallösningar eller fulsläcker lampor men kostnaderna att rena en dieselbil är astronomiska, därav VAG-s dieselgate...
Ja, det är ju mer än en tillverkare som har dödförklarat dieseln.
Det beror ju inte på kostnaderna utan på hot om miljözoner i städerna.
I Umeå har man redan miljözoner. Dock inte Miljözon 3 ännu.
Vet att exempelvis smutsiga bussar ansöker om dispens från miljözonen och har fått avslag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av HenrikC »

Jag tror inte det blir kostnaden för att underhålla gamla bilar kommer knäcka dieselbilen. Det blir utvecklingskostnaderna för nya motorer. Med fallande försäljning blir det omöjligt att räkna hem investeringarna. Troligen krymper utbudet av förbränningsmotorer för varje år framöver. De har hamnat bland hundarna i BCG matrisen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

HenrikC skrev:
Jag tror inte det blir kostnaden för att underhålla gamla bilar kommer knäcka dieselbilen. Det blir utvecklingskostnaderna för nya motorer. Med fallande försäljning blir det omöjligt att räkna hem investeringarna. Troligen krymper utbudet av förbränningsmotorer för varje år framöver. De har hamnat bland hundarna i BCG matrisen.
Och fossilbilsdöden går fort!
Försäljningen av en bensindriven VW Golf har minskat med ca 81% det senaste året!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Jerker »

Jag såg en föreläsning av en ekonom som förklarade hur lite det behövs för att försätta stora biltillverkare i ekonomiska problem. En bilfabrik blir olönsam väldigt snabbt om den inte körs med full produktion och att man inte uppfyller sin åtaganden till underleverantörer är dyrt. Det kan räcka med en nedgång på 10-20% i efterfrågan för att en bilfabrik måste stängas för att inte blöda pengar. Så det är upp till ägarna att bedöma hur länge de kan hålla ut och låta fabriken gå med förlust. Och när då scenariot är att en viss biltyp eller motortyp inte längre har nån framtid då väljer man att hellre att helt lägga ned produktionen eftersom man inte har nån utsikt att ta igen förlusten senare.

Det är sådana här mekanismer som gör att många teknikskiften inte sker linjärt utan exponentiellt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Jag såg en föreläsning av en ekonom som förklarade hur lite det behövs för att försätta stora biltillverkare i ekonomiska problem. En bilfabrik blir olönsam väldigt snabbt om den inte körs med full produktion och att man inte uppfyller sin åtaganden till underleverantörer är dyrt. Det kan räcka med en nedgång på 10-20% i efterfrågan för att en bilfabrik måste stängas för att inte blöda pengar. Så det är upp till ägarna att bedöma hur länge de kan hålla ut och låta fabriken gå med förlust. Och när då scenariot är att en viss biltyp eller motortyp inte längre har nån framtid då väljer man att hellre att helt lägga ned produktionen eftersom man inte har nån utsikt att ta igen förlusten senare.

Det är sådana här mekanismer som gör att många teknikskiften inte sker linjärt utan exponentiellt.
Fossilmotortillverkningen hamnar i en spiral av kostnadsökningar.
Ju färre fossilmotorer som säljs, ju fler underleverantör slår igen.
Och att byta underleverantör kostar dyra pengar och tar dyrbar tid.
Allt detta påskyndar utfasningen av fossil motorn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av dd88 »

Håller med i mycket av det ni skriver, men att en ny fossilbil skulle vara värdelös om några år är bara nonsens. En omställning är på gång, men fossilbilen kommer leva många år till.

Även i vårt lilla land så satsas det fortfarande på fossilt, även om vi borde veta bättre.

https://www.gp.se/ekonomi/volvos-motorb ... 1.37724154

Hybriden är svarte Petter, men den kommer fördröja omställningen så länge tillverkarna bara kan dra ut på det.

Kommer bli intressant att se hur många friskrivningar hybriden kommer få när det diskuteras miljözoner och handelsstopp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
johbal
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 dec 2020 16:27
Kontakt:

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av johbal »

Jag tror det blir svårt också för konkurrenter att lägga om sin produktion till el. Tesla har ju haft förmånen att direkt hoppa in i elbilsmarknaden och göra det riktigt bra. De andra stora biltillverkarna har en stor byråkratimaskin som måste skiftas fram och tillbaka innan de kan hoppa på tåget. Mycket som ska redas ut och kalkyleras med.
Bygger drömmen om att en dag äga min egen Tesla och driver min webbyrå Cajber Softworks
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

johbal skrev:
Jag tror det blir svårt också för konkurrenter att lägga om sin produktion till el. Tesla har ju haft förmånen att direkt hoppa in i elbilsmarknaden och göra det riktigt bra. De andra stora biltillverkarna har en stor byråkratimaskin som måste skiftas fram och tillbaka innan de kan hoppa på tåget. Mycket som ska redas ut och kalkyleras med.

Det har visat sig svårare än man trott att ställa om till eldrift.
Elbilar ger industrin problem.

Återkallelser och produktionsproblem ger bilindustrin huvudvärk. Att ställa om till produktion av elbilar har visat sig mycket svårare än väntat.

Biljättarna inom den traditionella bilindustrin trodde länge att så snart de hade utvecklat nya elbilsmodeller skulle deras know-how inom
produktion göra att de skulle kunna ta igen försprånget som uppstickaren Tesla skaffat sig. Men det har visat sig svårare än någon hade räknat med.
Nya underleverantörer har i många fall misslyckats med att både leverera volym och kvalitet, vilket lett till en rad kostsamma återkallelser och leveransproblem.

Elektrifieringen är bara en sida av problemen, mjukvaruproblemen är lika stora. Tills alla problem är lösta lär Tesla behålla ledningen både inom elektrifiering och inom uppkoppling.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... -problem-/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

Varför har konkurrenterna så svårt att komma ikapp Tesla?
Tesla är mer än man väntade sig.
Faktumet är att Teslan oftare överträffade förväntan från de som bestämde sig för att köpa en Tesla.
De flesta Tesla-ägarna kunde peka på tio eller fler positiva saker som överraskade dem efter köpet.

På det hela är hela 91 procent av Tesla-ägarna extremt positiva till sitt köp. Hyllas gör köpupplevelsen, finansiering, service, laddinfrastruktur och navigering.
Hos elbilister som inte kör Tesla låg motsvarande nöjdhetsgrad på 70 procent och överlag är de mer benägna att välja en Tesla vid sitt nästa köp.
https://alltomelbil.se/studie-darfor-ko ... for-bilen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Varför har konkurrenterna så svårt att komma ikapp Tesla?
Tesla är mer än man väntade sig.
Faktumet är att Teslan oftare överträffade förväntan från de som bestämde sig för att köpa en Tesla.
De flesta Tesla-ägarna kunde peka på tio eller fler positiva saker som överraskade dem efter köpet.

På det hela är hela 91 procent av Tesla-ägarna extremt positiva till sitt köp. Hyllas gör köpupplevelsen, finansiering, service, laddinfrastruktur och navigering.
Hos elbilister som inte kör Tesla låg motsvarande nöjdhetsgrad på 70 procent och överlag är de mer benägna att välja en Tesla vid sitt nästa köp.
https://alltomelbil.se/studie-darfor-ko ... for-bilen/
Mycket intressant artikel, med mycket bra objektiv information om bilköpares förhållande till Tesla (som i stort verkar rätt annorlunda mot vad många här föreställer sig).

Följande data tyckte jag var väldigt intressant att ta del av ifrån forskarnas studie:
Resultatet kanske överraskar. Det utmanar kanske de flestas uppfattning om vad det är som bidragit till Teslas framgång och position som ledande i omställningen till elbilar.

– Medan uppfattningen bland branschexperter föreslår att Tesla slår traditionella biltillverkare på grund av en extraordinär tillgivenhet för varumärket eller dess polariserande ledare, så berättade konsumenterna själva att de attraheras av företagets produkter, säger Mike Dovorany, chefsanalytiker på Escalent.

– Faktum är att det bland de svarande som tänkt köpa eller redan köpt en elbil, Tesla eller någon annan, så anser man att Elon Musk snarare kan vara en nackdel om man överväger bilmärket, tilläger Mike.

De fem främsta anledningen till att man skulle välja en Tesla är helt och hållet förknippade med produkten i sig. Toppar gör Teslas försprång i att erbjuda elbilar med lång räckvidd. Därefter lockar prestanda och acceleration.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av d3marcus »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Varför har konkurrenterna så svårt att komma ikapp Tesla?
Tesla är mer än man väntade sig.
Faktumet är att Teslan oftare överträffade förväntan från de som bestämde sig för att köpa en Tesla.
De flesta Tesla-ägarna kunde peka på tio eller fler positiva saker som överraskade dem efter köpet.

På det hela är hela 91 procent av Tesla-ägarna extremt positiva till sitt köp. Hyllas gör köpupplevelsen, finansiering, service, laddinfrastruktur och navigering.
Hos elbilister som inte kör Tesla låg motsvarande nöjdhetsgrad på 70 procent och överlag är de mer benägna att välja en Tesla vid sitt nästa köp.
https://alltomelbil.se/studie-darfor-ko ... for-bilen/
Mycket intressant artikel, med mycket bra objektiv information om bilköpares förhållande till Tesla (som i stort verkar rätt annorlunda mot vad många här föreställer sig).

Följande data tyckte jag var väldigt intressant att ta del av ifrån forskarnas studie:
Resultatet kanske överraskar. Det utmanar kanske de flestas uppfattning om vad det är som bidragit till Teslas framgång och position som ledande i omställningen till elbilar.

– Medan uppfattningen bland branschexperter föreslår att Tesla slår traditionella biltillverkare på grund av en extraordinär tillgivenhet för varumärket eller dess polariserande ledare, så berättade konsumenterna själva att de attraheras av företagets produkter, säger Mike Dovorany, chefsanalytiker på Escalent.

– Faktum är att det bland de svarande som tänkt köpa eller redan köpt en elbil, Tesla eller någon annan, så anser man att Elon Musk snarare kan vara en nackdel om man överväger bilmärket, tilläger Mike.

De fem främsta anledningen till att man skulle välja en Tesla är helt och hållet förknippade med produkten i sig. Toppar gör Teslas försprång i att erbjuda elbilar med lång räckvidd. Därefter lockar prestanda och acceleration.
I min mening är det absolut sämsta med att äga en Tesla:

1) Personkulten av lättkränkta jättebebisen Elon Musk.
2) Den okritiska följarskaran som är mer som en hejarklack än välutbildade, kritiskt tänkande konsumenter.

För drivlinan är ju fin.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av MWall »

d3marcus skrev:
I min mening är det absolut sämsta med att äga en Tesla:

1) Personkulten av lättkränkta jättebebisen Elon Musk.
2) Den okritiska följarskaran som är mer som en hejarklack än välutbildade, kritiskt tänkande konsumenter.

För drivlinan är ju fin.
Instämmer. Jag köpte Tesla trots Elon Musk, inte tack vare. Model S var, och är, den enda elbil som uppfyller samtliga mina skall-krav. Konkurrenterna kanske uppfyller fler bör-krav men de går bort på att de missar skall-kraven istället. Men så fort konkurrenterna löser kombon av utrymme, laddning, pris, prestanda, lågt förmånsvärde och räckvidd i en enda bil så byter jag nog. E-Tron är som sagt närmast än så länge. Tyvärr ser jag ingen annan som kan bli aktuell heller. BMW iX är intressant men blir nog alldeles för dyr. Ja och så är den lite ful men det gör mig inte jättemycket. Skulle matcha i3:an bra. :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Jerker »

Man får ju inte glömma bort att utan denne lättkränkta jättebebis så hade det med största sannolikhet inte funnits någon fantastisk Tesla att köpa och ännu färre andra elbilar också. Det är mycket med Elon som jag inte heller gillar, men det är ju ofta så med driftiga entreprenörer/genier.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av BrooklynS »

Jag fattar inte att man överhuvudtaget bryr sig om Elon eller vad andra personer säger. Man väljer väl bil efter vad man själv tänker?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Jordad »

Jerker skrev:
Man får ju inte glömma bort att utan denne lättkränkta jättebebis så hade det med största sannolikhet inte funnits någon fantastisk Tesla att köpa och ännu färre andra elbilar också. Det är mycket med Elon som jag inte heller gillar, men det är ju ofta så med driftiga entreprenörer/genier.
Elons tålamod med oinsatta människor är ytterst begränsat och det är väl det som en del uppfattar som lättkränkt.

Intelligenta människor som har arbetat nära Elon brukar alltid bara ha gott att säga om honom. Kevin Watson var en av de främsta rymdingenjörerna på NASA och han arbetar numera på SpaceX. Han uttryckte på ett fint sätt hur det är att arbeta tillsammans med Elon och hur omöjligt det kan vara att försöka konkurrera med honom.
EoIeAM5VkAMBr8d.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

Det som är så galet är att han är så duktig inom så många områden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Det som är så galet är att han är så duktig inom så många områden.
Som nutidens Thomas Edison eller Nikola Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Svenssons »

Finns många som vill trycka ner honom. Ett exempel:

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Henriksson »

Ur min synvinkel har flera traditionella kört om Tesla för ett tag sedan. Drivlinan, är rena skiten, det kraftuttaget är direkt kopplat till alla problem med drivaxlar, drivenheter, obalans e.t.c. Att det byts på garanti gör ingen skillnad, vem som helst kan bygga en elbil med den accelerationen men däremot inte att få den att hålla i 10 år. Sen alla ”by-design” fel, M3, inget instrument kluster säger allt om användar vänligheten. Nu ska växelspaken bort, varför? Modernt, knappast, bara fullständigt idiotiskt. Måsvingar, har sett dessa öppna under färd i Åre vid minus -20, kan lova att den ägaren numera inte har en X. All heder åt att Elon drog igång det hela och de har sin skara av köpare. Att kunna beställa byte av gummilister vid service på en ny bil är helt otroligt. En gummilist byter man aldrig under en bils livslängd om det inte är nåt slags veteranfordon. Allt ovanstående plus allt annat by design hade varit ok om bilarna kostat 250-300 tkr som en Dacia deluxe. Men här pratar vi om bilar för 700-1.600 tkr. Vilken bil som helst från Volkswagen håller högre kvalite, Seat, Skoda och Dacia och det kommer Tesla få känna av, usel kvalite till överpris medans Tyskarna kan bygga med högre kvalite till en betydligt lägre produktionskostnad.
Skriv svar