Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Jag såg en föreläsning av en ekonom som förklarade hur lite det behövs för att försätta stora biltillverkare i ekonomiska problem. En bilfabrik blir olönsam väldigt snabbt om den inte körs med full produktion och att man inte uppfyller sin åtaganden till underleverantörer är dyrt. Det kan räcka med en nedgång på 10-20% i efterfrågan för att en bilfabrik måste stängas för att inte blöda pengar. Så det är upp till ägarna att bedöma hur länge de kan hålla ut och låta fabriken gå med förlust. Och när då scenariot är att en viss biltyp eller motortyp inte längre har nån framtid då väljer man att hellre att helt lägga ned produktionen eftersom man inte har nån utsikt att ta igen förlusten senare.

Det är sådana här mekanismer som gör att många teknikskiften inte sker linjärt utan exponentiellt.
Fossilmotortillverkningen hamnar i en spiral av kostnadsökningar.
Ju färre fossilmotorer som säljs, ju fler underleverantör slår igen.
Och att byta underleverantör kostar dyra pengar och tar dyrbar tid.
Allt detta påskyndar utfasningen av fossil motorn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av dd88 »

Håller med i mycket av det ni skriver, men att en ny fossilbil skulle vara värdelös om några år är bara nonsens. En omställning är på gång, men fossilbilen kommer leva många år till.

Även i vårt lilla land så satsas det fortfarande på fossilt, även om vi borde veta bättre.

https://www.gp.se/ekonomi/volvos-motorb ... 1.37724154

Hybriden är svarte Petter, men den kommer fördröja omställningen så länge tillverkarna bara kan dra ut på det.

Kommer bli intressant att se hur många friskrivningar hybriden kommer få när det diskuteras miljözoner och handelsstopp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
johbal
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 dec 2020 16:27
Kontakt:

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av johbal »

Jag tror det blir svårt också för konkurrenter att lägga om sin produktion till el. Tesla har ju haft förmånen att direkt hoppa in i elbilsmarknaden och göra det riktigt bra. De andra stora biltillverkarna har en stor byråkratimaskin som måste skiftas fram och tillbaka innan de kan hoppa på tåget. Mycket som ska redas ut och kalkyleras med.
Bygger drömmen om att en dag äga min egen Tesla och driver min webbyrå Cajber Softworks
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

johbal skrev:
Jag tror det blir svårt också för konkurrenter att lägga om sin produktion till el. Tesla har ju haft förmånen att direkt hoppa in i elbilsmarknaden och göra det riktigt bra. De andra stora biltillverkarna har en stor byråkratimaskin som måste skiftas fram och tillbaka innan de kan hoppa på tåget. Mycket som ska redas ut och kalkyleras med.

Det har visat sig svårare än man trott att ställa om till eldrift.
Elbilar ger industrin problem.

Återkallelser och produktionsproblem ger bilindustrin huvudvärk. Att ställa om till produktion av elbilar har visat sig mycket svårare än väntat.

Biljättarna inom den traditionella bilindustrin trodde länge att så snart de hade utvecklat nya elbilsmodeller skulle deras know-how inom
produktion göra att de skulle kunna ta igen försprånget som uppstickaren Tesla skaffat sig. Men det har visat sig svårare än någon hade räknat med.
Nya underleverantörer har i många fall misslyckats med att både leverera volym och kvalitet, vilket lett till en rad kostsamma återkallelser och leveransproblem.

Elektrifieringen är bara en sida av problemen, mjukvaruproblemen är lika stora. Tills alla problem är lösta lär Tesla behålla ledningen både inom elektrifiering och inom uppkoppling.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... -problem-/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

Varför har konkurrenterna så svårt att komma ikapp Tesla?
Tesla är mer än man väntade sig.
Faktumet är att Teslan oftare överträffade förväntan från de som bestämde sig för att köpa en Tesla.
De flesta Tesla-ägarna kunde peka på tio eller fler positiva saker som överraskade dem efter köpet.

På det hela är hela 91 procent av Tesla-ägarna extremt positiva till sitt köp. Hyllas gör köpupplevelsen, finansiering, service, laddinfrastruktur och navigering.
Hos elbilister som inte kör Tesla låg motsvarande nöjdhetsgrad på 70 procent och överlag är de mer benägna att välja en Tesla vid sitt nästa köp.
https://alltomelbil.se/studie-darfor-ko ... for-bilen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Varför har konkurrenterna så svårt att komma ikapp Tesla?
Tesla är mer än man väntade sig.
Faktumet är att Teslan oftare överträffade förväntan från de som bestämde sig för att köpa en Tesla.
De flesta Tesla-ägarna kunde peka på tio eller fler positiva saker som överraskade dem efter köpet.

På det hela är hela 91 procent av Tesla-ägarna extremt positiva till sitt köp. Hyllas gör köpupplevelsen, finansiering, service, laddinfrastruktur och navigering.
Hos elbilister som inte kör Tesla låg motsvarande nöjdhetsgrad på 70 procent och överlag är de mer benägna att välja en Tesla vid sitt nästa köp.
https://alltomelbil.se/studie-darfor-ko ... for-bilen/
Mycket intressant artikel, med mycket bra objektiv information om bilköpares förhållande till Tesla (som i stort verkar rätt annorlunda mot vad många här föreställer sig).

Följande data tyckte jag var väldigt intressant att ta del av ifrån forskarnas studie:
Resultatet kanske överraskar. Det utmanar kanske de flestas uppfattning om vad det är som bidragit till Teslas framgång och position som ledande i omställningen till elbilar.

– Medan uppfattningen bland branschexperter föreslår att Tesla slår traditionella biltillverkare på grund av en extraordinär tillgivenhet för varumärket eller dess polariserande ledare, så berättade konsumenterna själva att de attraheras av företagets produkter, säger Mike Dovorany, chefsanalytiker på Escalent.

– Faktum är att det bland de svarande som tänkt köpa eller redan köpt en elbil, Tesla eller någon annan, så anser man att Elon Musk snarare kan vara en nackdel om man överväger bilmärket, tilläger Mike.

De fem främsta anledningen till att man skulle välja en Tesla är helt och hållet förknippade med produkten i sig. Toppar gör Teslas försprång i att erbjuda elbilar med lång räckvidd. Därefter lockar prestanda och acceleration.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av d3marcus »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Varför har konkurrenterna så svårt att komma ikapp Tesla?
Tesla är mer än man väntade sig.
Faktumet är att Teslan oftare överträffade förväntan från de som bestämde sig för att köpa en Tesla.
De flesta Tesla-ägarna kunde peka på tio eller fler positiva saker som överraskade dem efter köpet.

På det hela är hela 91 procent av Tesla-ägarna extremt positiva till sitt köp. Hyllas gör köpupplevelsen, finansiering, service, laddinfrastruktur och navigering.
Hos elbilister som inte kör Tesla låg motsvarande nöjdhetsgrad på 70 procent och överlag är de mer benägna att välja en Tesla vid sitt nästa köp.
https://alltomelbil.se/studie-darfor-ko ... for-bilen/
Mycket intressant artikel, med mycket bra objektiv information om bilköpares förhållande till Tesla (som i stort verkar rätt annorlunda mot vad många här föreställer sig).

Följande data tyckte jag var väldigt intressant att ta del av ifrån forskarnas studie:
Resultatet kanske överraskar. Det utmanar kanske de flestas uppfattning om vad det är som bidragit till Teslas framgång och position som ledande i omställningen till elbilar.

– Medan uppfattningen bland branschexperter föreslår att Tesla slår traditionella biltillverkare på grund av en extraordinär tillgivenhet för varumärket eller dess polariserande ledare, så berättade konsumenterna själva att de attraheras av företagets produkter, säger Mike Dovorany, chefsanalytiker på Escalent.

– Faktum är att det bland de svarande som tänkt köpa eller redan köpt en elbil, Tesla eller någon annan, så anser man att Elon Musk snarare kan vara en nackdel om man överväger bilmärket, tilläger Mike.

De fem främsta anledningen till att man skulle välja en Tesla är helt och hållet förknippade med produkten i sig. Toppar gör Teslas försprång i att erbjuda elbilar med lång räckvidd. Därefter lockar prestanda och acceleration.
I min mening är det absolut sämsta med att äga en Tesla:

1) Personkulten av lättkränkta jättebebisen Elon Musk.
2) Den okritiska följarskaran som är mer som en hejarklack än välutbildade, kritiskt tänkande konsumenter.

För drivlinan är ju fin.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av MWall »

d3marcus skrev:
I min mening är det absolut sämsta med att äga en Tesla:

1) Personkulten av lättkränkta jättebebisen Elon Musk.
2) Den okritiska följarskaran som är mer som en hejarklack än välutbildade, kritiskt tänkande konsumenter.

För drivlinan är ju fin.
Instämmer. Jag köpte Tesla trots Elon Musk, inte tack vare. Model S var, och är, den enda elbil som uppfyller samtliga mina skall-krav. Konkurrenterna kanske uppfyller fler bör-krav men de går bort på att de missar skall-kraven istället. Men så fort konkurrenterna löser kombon av utrymme, laddning, pris, prestanda, lågt förmånsvärde och räckvidd i en enda bil så byter jag nog. E-Tron är som sagt närmast än så länge. Tyvärr ser jag ingen annan som kan bli aktuell heller. BMW iX är intressant men blir nog alldeles för dyr. Ja och så är den lite ful men det gör mig inte jättemycket. Skulle matcha i3:an bra. :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Jerker »

Man får ju inte glömma bort att utan denne lättkränkta jättebebis så hade det med största sannolikhet inte funnits någon fantastisk Tesla att köpa och ännu färre andra elbilar också. Det är mycket med Elon som jag inte heller gillar, men det är ju ofta så med driftiga entreprenörer/genier.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av BrooklynS »

Jag fattar inte att man överhuvudtaget bryr sig om Elon eller vad andra personer säger. Man väljer väl bil efter vad man själv tänker?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Jordad »

Jerker skrev:
Man får ju inte glömma bort att utan denne lättkränkta jättebebis så hade det med största sannolikhet inte funnits någon fantastisk Tesla att köpa och ännu färre andra elbilar också. Det är mycket med Elon som jag inte heller gillar, men det är ju ofta så med driftiga entreprenörer/genier.
Elons tålamod med oinsatta människor är ytterst begränsat och det är väl det som en del uppfattar som lättkränkt.

Intelligenta människor som har arbetat nära Elon brukar alltid bara ha gott att säga om honom. Kevin Watson var en av de främsta rymdingenjörerna på NASA och han arbetar numera på SpaceX. Han uttryckte på ett fint sätt hur det är att arbeta tillsammans med Elon och hur omöjligt det kan vara att försöka konkurrera med honom.
EoIeAM5VkAMBr8d.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

Det som är så galet är att han är så duktig inom så många områden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Det som är så galet är att han är så duktig inom så många områden.
Som nutidens Thomas Edison eller Nikola Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Svenssons »

Finns många som vill trycka ner honom. Ett exempel:

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Henriksson »

Ur min synvinkel har flera traditionella kört om Tesla för ett tag sedan. Drivlinan, är rena skiten, det kraftuttaget är direkt kopplat till alla problem med drivaxlar, drivenheter, obalans e.t.c. Att det byts på garanti gör ingen skillnad, vem som helst kan bygga en elbil med den accelerationen men däremot inte att få den att hålla i 10 år. Sen alla ”by-design” fel, M3, inget instrument kluster säger allt om användar vänligheten. Nu ska växelspaken bort, varför? Modernt, knappast, bara fullständigt idiotiskt. Måsvingar, har sett dessa öppna under färd i Åre vid minus -20, kan lova att den ägaren numera inte har en X. All heder åt att Elon drog igång det hela och de har sin skara av köpare. Att kunna beställa byte av gummilister vid service på en ny bil är helt otroligt. En gummilist byter man aldrig under en bils livslängd om det inte är nåt slags veteranfordon. Allt ovanstående plus allt annat by design hade varit ok om bilarna kostat 250-300 tkr som en Dacia deluxe. Men här pratar vi om bilar för 700-1.600 tkr. Vilken bil som helst från Volkswagen håller högre kvalite, Seat, Skoda och Dacia och det kommer Tesla få känna av, usel kvalite till överpris medans Tyskarna kan bygga med högre kvalite till en betydligt lägre produktionskostnad.
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av hencjo »

Min senaste erfarenhet av tyskarna är att deras bilar också går sönder. Men de har ingen 4-årig garanti man kan luta sig på. Detta gällde iofs en diesel med partikelfilter, Ad-blue osv. En elbil skall vara enklare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Zalman3 »

Henriksson skrev:
Ur min synvinkel har flera traditionella kört om Tesla för ett tag sedan. Drivlinan, är rena skiten, det kraftuttaget är direkt kopplat till alla problem med drivaxlar, drivenheter, obalans e.t.c. Att det byts på garanti gör ingen skillnad, vem som helst kan bygga en elbil med den accelerationen men däremot inte att få den att hålla i 10 år. Sen alla ”by-design” fel, M3, inget instrument kluster säger allt om användar vänligheten. Nu ska växelspaken bort, varför? Modernt, knappast, bara fullständigt idiotiskt. Måsvingar, har sett dessa öppna under färd i Åre vid minus -20, kan lova att den ägaren numera inte har en X. All heder åt att Elon drog igång det hela och de har sin skara av köpare. Att kunna beställa byte av gummilister vid service på en ny bil är helt otroligt. En gummilist byter man aldrig under en bils livslängd om det inte är nåt slags veteranfordon. Allt ovanstående plus allt annat by design hade varit ok om bilarna kostat 250-300 tkr som en Dacia deluxe. Men här pratar vi om bilar för 700-1.600 tkr. Vilken bil som helst från Volkswagen håller högre kvalite, Seat, Skoda och Dacia och det kommer Tesla få känna av, usel kvalite till överpris medans Tyskarna kan bygga med högre kvalite till en betydligt lägre produktionskostnad.
Vilken tur att personal från Mercedes, BMW, Audi och Porsche börjar arbeta på Teslas Berlinfabrik så att Tesla kan hålla minst lika hög kvalitet som sina konkurrenter.

Vad gäller mjukvara så är jag inte imponerad av tyskarna.
VW började tillverka ID3 den 4 november 2019.
De har fortfarande inte fått ordning på mjukvaran.
Min kompis får ofta detta meddelade:
Screenshot_20210316-235747_Facebook.jpg
Under mina 4 år och 12.000 mil med min Tesla har det aldrig hänt att jag inte fått kontakt med bilen via appen.

2 av mina andra kompisar har köpt en Toyota Rav4 plugin den senaste månaden.
De kan inte slå på värmen i bilen via appen om det är mer än -15 grader kallt ute!

SOS datorn ska bytas på bägge.

Och appen misslyckas kanske 25% av gångerna att få kontakt med bilen!

Kommer fortsätta att köra Tesla!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av MWall »

Henriksson skrev:
Ur min synvinkel har flera traditionella kört om Tesla för ett tag sedan. Drivlinan, är rena skiten, det kraftuttaget är direkt kopplat till alla problem med drivaxlar, drivenheter, obalans e.t.c. Att det byts på garanti gör ingen skillnad, vem som helst kan bygga en elbil med den accelerationen men däremot inte att få den att hålla i 10 år. Sen alla ”by-design” fel, M3, inget instrument kluster säger allt om användar vänligheten. Nu ska växelspaken bort, varför? Modernt, knappast, bara fullständigt idiotiskt. Måsvingar, har sett dessa öppna under färd i Åre vid minus -20, kan lova att den ägaren numera inte har en X. All heder åt att Elon drog igång det hela och de har sin skara av köpare. Att kunna beställa byte av gummilister vid service på en ny bil är helt otroligt. En gummilist byter man aldrig under en bils livslängd om det inte är nåt slags veteranfordon. Allt ovanstående plus allt annat by design hade varit ok om bilarna kostat 250-300 tkr som en Dacia deluxe. Men här pratar vi om bilar för 700-1.600 tkr. Vilken bil som helst från Volkswagen håller högre kvalite, Seat, Skoda och Dacia och det kommer Tesla få känna av, usel kvalite till överpris medans Tyskarna kan bygga med högre kvalite till en betydligt lägre produktionskostnad.
Javisst. Men de andra kan inte ladda på SuC och alla utom möjligen E-Tron är för små...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av LarsL »

hencjo skrev:
Min senaste erfarenhet av tyskarna är att deras bilar också går sönder. Men de har ingen 4-årig garanti man kan luta sig på. Detta gällde iofs en diesel med partikelfilter, Ad-blue osv. En elbil skall vara enklare.
Mercedes är ju skit när det gäller hållbarhet sedan år 2000, typ. Då var det nog någon som fick för sig att man skulle spara pengar och efter det så gick bilarna sönder ”hela tiden”. Antar att de precis som andra bilar bara ska funka 3år och 16000 mil så att företagsköparna blir nöjda.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Tellus »

LarsL skrev:
hencjo skrev:
Min senaste erfarenhet av tyskarna är att deras bilar också går sönder. Men de har ingen 4-årig garanti man kan luta sig på. Detta gällde iofs en diesel med partikelfilter, Ad-blue osv. En elbil skall vara enklare.
Mercedes är ju skit när det gäller hållbarhet sedan år 2000, typ. Då var det nog någon som fick för sig att man skulle spara pengar och efter det så gick bilarna sönder ”hela tiden”. Antar att de precis som andra bilar bara ska funka 3år och 16000 mil så att företagsköparna blir nöjda.
Fossilbilar från audi och bmw från ca 2010 är också skit. Tyskarna är medelmåttiga på kvalité nuförtiden.
Inte ovanligt med femsiffriga reparationer och service årligen på 2-5 år gamla bilar.
Högtrycksinsprutning, turbo, elektronikproblem, växellådor med mera.

Model 3 är erkänt problemfri, men det tar väl ca 10 år innan Svennsons uppfattning ändrats.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Jerker »

Det är väl inbyggt i hela konceptet med att starta ett nytt bilmärke. Man måste ha sjukt stora marginaler för att klara av det. Och då satsar man på vissa saker i bilen som är väldigt bra, som batterier, drivlina och laddnätverk. Spektakulär design är också bra. Men sen är det spara pengar som gäller och därför blir det en massa skitsaker som går sönder hela tiden. Vissa köpare har tur och inget går sönder och andra få riktiga måndagsexemplar. Men då blir många köpare missnöjda efter att ha gjort sitt livs dyraste bilköp och så är det ingen kvalitet i detaljerna. Skulle det vara kvalitet in i minsta detalj på en Tesla så skulle den vara minst dubbelt så dyr. Men då skulle de inte få tillräckligt många köpare.

Så det är en balansgång mellan kvalitet, prestanda, pris, design, m.m. där man ändå får säga att Tesla har lyckats eftersom de nu är ett bilmärke att räkna med.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
LarsL skrev:
hencjo skrev:
Min senaste erfarenhet av tyskarna är att deras bilar också går sönder. Men de har ingen 4-årig garanti man kan luta sig på. Detta gällde iofs en diesel med partikelfilter, Ad-blue osv. En elbil skall vara enklare.
Mercedes är ju skit när det gäller hållbarhet sedan år 2000, typ. Då var det nog någon som fick för sig att man skulle spara pengar och efter det så gick bilarna sönder ”hela tiden”. Antar att de precis som andra bilar bara ska funka 3år och 16000 mil så att företagsköparna blir nöjda.
Fossilbilar från audi och bmw från ca 2010 är också skit. Tyskarna är medelmåttiga på kvalité nuförtiden.
Inte ovanligt med femsiffriga reparationer och service årligen på 2-5 år gamla bilar.
Högtrycksinsprutning, turbo, elektronikproblem, växellådor med mera.

Model 3 är erkänt problemfri, men det tar väl ca 10 år innan Svennsons uppfattning ändrats.
Mina erfarenheter är annorlunda. Körde BMW i 10 år innan Tesla och hade nog inte ett enda fel. Pappas GLK är som en pansarvagn också. Ett fel på 9 år typ. Ingen rost.

Det där med att de var bättre förr vet jag inte om det stämmer. Så har snacket gått i alla tider. Det var alltid bättre förr. Ofta var det som allra bäst när personen ifråga var ung. ;)

Model 3 kanske är jättebra kvalitetsmässigt rent funktionsmässigt men vad gäller upplevd kvalité så är den lite efter skulle jag säga.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av martinot »

Håller 100% med Mwall här (kors i taket).

När det gäller driftsmässig kvalitet så ser det på data och undersökningar ut som Model 3 är rätt lyckad.

Men när det gäller till byggkvalitet (panelgap, ojämnhet i färger, damm i lack, etc.) så är det klart sämre än våra tyska fossilbilar.

Samma sak gällande upplevd gedigenhet och upplevd kvalitet (som är ytterligare en tredje kvalitetsaspekt) så ligger vår M3 långt efter vår E-klass. Bara att prova att stänga bagageluckan eller dörrarna så märket tom. ett barn en tydlig skillnad (sedan kan jag förstå vissa kompromisser ut viktbesparingsaspekt).

Så även om driftskvaliteten blivit bra på M3 (vilken alls inte är lika bra på MS och MX, iaf. enligt historisk data), så har de en bra bit till att vandra gällande de övriga aspekterna innan de kan konkurrera med "tyskarna" på de områdena.

Drivlina, batterier och laddinfrastruktur ligger de dock, tvärt emot hur det är på den totala kvalitetssidan, i framkant gentemot tyskarna (inklusive hårt statsande VAG).

Så både + och - skulle jag säga gällande olika försprång mellan tillverkarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev:
Fossilbilar från audi och bmw från ca 2010 är också skit. Tyskarna är medelmåttiga på kvalité nuförtiden.
Inte ovanligt med femsiffriga reparationer och service årligen på 2-5 år gamla bilar.
Högtrycksinsprutning, turbo, elektronikproblem, växellådor med mera.

Model 3 är erkänt problemfri, men det tar väl ca 10 år innan Svennsons uppfattning ändrats.
I dagarna fyller väl den äldsta Model3 i sverige 2år? Vi skulle ju kunna vänta lite till innan vi spekulerar i reparationsbehovet på 5år gamla bilar. Än så länge är ju samtliga bilar inom nybilsgaranti.

Sen sen går ju "femsiffriga reparationer" på 5år gamla bilar på försäkringen.

Jag känner inte heller igen beskrivningen generellt. Varje ny bil jag byter till har varit bättre än den gamla ur driftsäkerhetsperspektiv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Jag känner inte heller igen beskrivningen generellt. Varje ny bil jag byter till har varit bättre än den gamla ur driftsäkerhetsperspektiv.
Tidigare, när jag arbetade med detta, så förhöll det sig precis så när man kikade på data. Det är också en drivare bakom med tiden utökade serviceintervall.

Skulle starkt misstänka (utan att nu ha svart/vit data tillgänglig på det), att du har rätt i att det förhåller sig så med utvecklingen även än idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar