Fossilmotortillverkningen hamnar i en spiral av kostnadsökningar.Jerker skrev:Jag såg en föreläsning av en ekonom som förklarade hur lite det behövs för att försätta stora biltillverkare i ekonomiska problem. En bilfabrik blir olönsam väldigt snabbt om den inte körs med full produktion och att man inte uppfyller sin åtaganden till underleverantörer är dyrt. Det kan räcka med en nedgång på 10-20% i efterfrågan för att en bilfabrik måste stängas för att inte blöda pengar. Så det är upp till ägarna att bedöma hur länge de kan hålla ut och låta fabriken gå med förlust. Och när då scenariot är att en viss biltyp eller motortyp inte längre har nån framtid då väljer man att hellre att helt lägga ned produktionen eftersom man inte har nån utsikt att ta igen förlusten senare.
Det är sådana här mekanismer som gör att många teknikskiften inte sker linjärt utan exponentiellt.
Ju färre fossilmotorer som säljs, ju fler underleverantör slår igen.
Och att byta underleverantör kostar dyra pengar och tar dyrbar tid.
Allt detta påskyndar utfasningen av fossil motorn.