Henriksson skrev:Ur min synvinkel har flera traditionella kört om Tesla för ett tag sedan. Drivlinan, är rena skiten, det kraftuttaget är direkt kopplat till alla problem med drivaxlar, drivenheter, obalans e.t.c. Att det byts på garanti gör ingen skillnad, vem som helst kan bygga en elbil med den accelerationen men däremot inte att få den att hålla i 10 år. Sen alla ”by-design” fel, M3, inget instrument kluster säger allt om användar vänligheten. Nu ska växelspaken bort, varför? Modernt, knappast, bara fullständigt idiotiskt. Måsvingar, har sett dessa öppna under färd i Åre vid minus -20, kan lova att den ägaren numera inte har en X. All heder åt att Elon drog igång det hela och de har sin skara av köpare. Att kunna beställa byte av gummilister vid service på en ny bil är helt otroligt. En gummilist byter man aldrig under en bils livslängd om det inte är nåt slags veteranfordon. Allt ovanstående plus allt annat by design hade varit ok om bilarna kostat 250-300 tkr som en Dacia deluxe. Men här pratar vi om bilar för 700-1.600 tkr. Vilken bil som helst från Volkswagen håller högre kvalite, Seat, Skoda och Dacia och det kommer Tesla få känna av, usel kvalite till överpris medans Tyskarna kan bygga med högre kvalite till en betydligt lägre produktionskostnad.
Vilken tur att personal från Mercedes, BMW, Audi och Porsche börjar arbeta på Teslas Berlinfabrik så att Tesla kan hålla minst lika hög kvalitet som sina konkurrenter.
Vad gäller mjukvara så är jag inte imponerad av tyskarna.
VW började tillverka ID3 den 4 november 2019.
De har fortfarande inte fått ordning på mjukvaran.
Min kompis får ofta detta meddelade:
Under mina 4 år och 12.000 mil med min Tesla har det aldrig hänt att jag inte fått kontakt med bilen via appen.
2 av mina andra kompisar har köpt en Toyota Rav4 plugin den senaste månaden.
De kan inte slå på värmen i bilen via appen om det är mer än -15 grader kallt ute!
SOS datorn ska bytas på bägge.
Och appen misslyckas kanske 25% av gångerna att få kontakt med bilen!
Kommer fortsätta att köra Tesla!