Elon har testat positivt för covid-19

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Något får mig att tro att en person som själv är övertygade om att ha drabbats av covid-19 inte ger sig innan det blir ett positivt testresultat.
Det kan säkert bero på. Övertygelse är ganska luddigt och väldigt subjektivt.
Jag skulle nog reagera så själv. Kände jag mig sjuk skulle jag gå och testa mig. Fick jag negativt resultat och efter ett par dagar fortfarande var sjuk skulle jag test mig igen. Skulle jag utveckla fler symtom klassiska för covid-19 skulle jag ta ytterligare ett test. Om det plötsligt är positivt skulle jag nog inte testa igen så länge jag kände mig sjuk.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hoppas hans sönderstressade kropp har tillräckligt immunförsvar. Och att han verkligen tar det lugnt nu och koncentrerar sig på att tillfriskna, inte försöker jobba på som vanligt.
Själv har jag sett att slappna av kan leda till att man blir sjuk. Hålla sig aktiv med saker som man tycker är roligt och intressant är nog det bästa och där tror jag att Elon klarar av det bra nu när Teslas ekonomi inte kräver samma fokus som tidigare.
Det finns ju andra personer med tjock plånbok i USA som fått corona och samtidigt jobbar mkt och antagligen sover lite (läs: utgående modell av det som ska likna presidenten), så cashar man upp så får man superduper-medicin i landet med obegränsade möjligheter. Antar att Elon hoppar på samma tåg.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av Bernando »

Elon får sig en avhyvling av Oisín Cantwell

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ar-farligt
MS P85 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av martinot »

Bernando skrev:
Elon får sig en avhyvling av Oisín Cantwell

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ar-farligt
Hmm. Läste precis, och kändes ju inte som något övertygande seriöst journalistiskt mästerverk direkt.

Får snarare bekräftat mina fördomar om "journalister" hos Aftonbladet (och annan kvälls/skvallerpress).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av Larofo »

Bernando skrev:
Elon får sig en avhyvling av Oisín Cantwell

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ar-farligt
Tesla Club Swedens hela existens är nu hotad. Vår ledare Elon är en "notorisk knäppgök",
"odåga" och "galenpanna".
Oisín Cantwell har talat. :D
Här om nån gång så borde censuren träda in och stoppa en sån artikel från att publiceras.
Eller hur, ni som är för censur?
Själv tycker jag att Mr Cantwell i en demokrati har sin fulla rätt att skriva vilka
skitartiklar han vill bara han håller sig inom lagens råmärken.
Jag tycker även att en tråd om Corona i TCS är helt naturlig.
Viruset påverkar alla människor, inklusive elbilsägare, mer eller mindre.
Jag är även kraftigt emot censur. Censur kan man ägna åt i kommuniststater om man vill,
men det hör inte hemma i en demokrati.
Jag är kraftigt för yttrandefrihet. Även där med tillägget att man ska hålla sig inom
lagens råmärken.
Ett litet välmenande tips nu till er som förra gången i Corona-tråden blev så upprörda
att ni hotade att lämna forumet eller rent av gjorde det.
Sluta läs denna tråd. Det finns fullt med trådar med räckviddsfrågor och panel gaps
ni kan läsa. :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av fth »

Bernando skrev:
Elon får sig en avhyvling av Oisín Cantwell

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ar-farligt
Det var nog en av de mest oseriösa artiklar jag läst på mycket länge.

Jag läser inte kvällspressen till vardags, är det här ett normalt exempel på artiklar i Aftonbladet, Expressen, etc?

Hårresande i så fall.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av pejvic »

Sa just upp mitt plusabonnemang. Men tänker inte läsa artikeln.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av LasseTM »

Bernando skrev:
Elon får sig en avhyvling av Oisín Cantwell

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ar-farligt
Känns som något trump har snickrat ihop :)
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av Larofo »

LasseTM skrev:
Bernando skrev:
Elon får sig en avhyvling av Oisín Cantwell

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ar-farligt
Känns som något trump har snickrat ihop :)
Kan vi inte skapa en "Elbilsägare som hatar Trump-tråd", så slipper vi det i var och
varannan tråd?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av AGCF »

Väldigt osammanhängande krönika. Fattar fan noll. Min slutsats av Musk tweet är att snabbtestet från BD är helt värdelöst. Företaget har sålt miljontals tester till massor av länder. Miljarder skattepengar.. Men Cantwell anser att det är farligt att Musk berättar sin erfarenhet?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av Credde »

Egentligen är min enda kommentar, att jag tycker det var olämpligt att Elon Musk i dessa tider skulle besöka Sverige om det var för en fest.

Står ju till och med på den amerikanska ambassads hemsida:
"If possible, avoid physical contact with people other than those you live with. This includes attending or organizing parties or similar social gatherings."

och även:
Are U.S. citizens permitted to enter? No.

Sweden has temporarily banned the entry of all foreign nationals, including U.S. citizens, from entering the EU via Sweden until December 22, 2020. However, there are exceptions, including for students and certain travelers. For more information, including exceptions to the ban, please refer to the announcement or the Government’s Q&As on the entry ban.

Tror även det gäller för hans Sydafrikanske och Kanadensiska medborgarskåp.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av thnis »

Larofo skrev:
LasseTM skrev:
Bernando skrev:
Elon får sig en avhyvling av Oisín Cantwell

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ar-farligt
Känns som något trump har snickrat ihop :)
Kan vi inte skapa en "Elbilsägare som hatar Trump-tråd", så slipper vi det i var och
varannan tråd?
Klokt! Spännande med alla svenska åsikter på en president i ett annat land. Tycker vi har övernog med ”spännande” problem i Sverige som borde vara viktigare att ha åsikter om då det påverkar oss direkt eller indirekt på ett eller annat sätt.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av LasseTM »

Larofo skrev:
LasseTM skrev:
Bernando skrev:
Elon får sig en avhyvling av Oisín Cantwell

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ar-farligt
Känns som något trump har snickrat ihop :)
Kan vi inte skapa en "Elbilsägare som hatar Trump-tråd", så slipper vi det i var och
varannan tråd?
Var inget illa menat mot Trump eller ett påhopp.
Menar bara det det var en jäkligt galen artikel som någon på blaskan kanske borde ha stoppat innan den såg dagens ljus, lägger ingen värdering om det är bra eller dåligt utan mer ett konstaterande.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av heldiggrisen »

LasseTM skrev:
Larofo skrev:
LasseTM skrev:
Bernando skrev:
Elon får sig en avhyvling av Oisín Cantwell

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ar-farligt
Känns som något trump har snickrat ihop :)
Kan vi inte skapa en "Elbilsägare som hatar Trump-tråd", så slipper vi det i var och
varannan tråd?
Var inget illa menat mot Trump eller ett påhopp.
Menar bara det det var en jäkligt galen artikel som någon på blaskan kanske borde ha stoppat innan den såg dagens ljus, lägger ingen värdering om det är bra eller dåligt utan mer ett konstaterande.
:?:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av TiborBlomhall »

LasseTM skrev:
Menar bara det det var en jäkligt galen artikel som någon på blaskan kanske borde ha stoppat innan den såg dagens ljus, lägger ingen värdering om det är bra eller dåligt utan mer ett konstaterande.
Vad man än tycker om artikelns innehåll måste man förstå att ett kolumnistinlägg är ingen nyhetsartikel utan vad kolumnisten själv tycker. Ofta skrivet på ett provocerande sätt. Kolumnisten har liksom direkt tillgång till ett personligt utrymme i tidningen där han kan skriva sina EGNA åsikter utan påverkan från tidningsredaktionen. Oisín Cantwell må alltså ha en uppfattning som vissa (inkl mig) inte håller med om men själva idén med sådana krönikor är att kolumnisten ska fritt kunna uttrycka avvikande åsikter. Man kan inte klandra en tidning för vad dess kolumnister har skrivit.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av Banane »

TiborBlomhall skrev:
LasseTM skrev:
Menar bara det det var en jäkligt galen artikel som någon på blaskan kanske borde ha stoppat innan den såg dagens ljus, lägger ingen värdering om det är bra eller dåligt utan mer ett konstaterande.
Vad man än tycker om artikelns innehåll måste man förstå att ett kolumnistinlägg är ingen nyhetsartikel utan vad kolumnisten själv tycker. Ofta skrivet på ett provocerande sätt. Kolumnisten har liksom direkt tillgång till ett personligt utrymme i tidningen där han kan skriva sina EGNA åsikter utan påverkan från tidningsredaktionen. Oisín Cantwell må alltså ha en uppfattning som vissa (inkl mig) inte håller med om men själva idén med sådana krönikor är att kolumnisten ska fritt kunna uttrycka avvikande åsikter. Man kan inte klandra en tidning för vad dess kolumnister har skrivit.

Aftonbladet väljer att anlita Oisin så jag tycker visst de har ett ansvar. Ansvarig utgivare är väl dessutom ansvarig för allt som publiceras?
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av Bernando »

AGCF skrev:
Väldigt osammanhängande krönika. Fattar fan noll. Min slutsats av Musk tweet är att snabbtestet från BD är helt värdelöst. Företaget har sålt miljontals tester till massor av länder. Miljarder skattepengar.. Men Cantwell anser att det är farligt att Musk berättar sin erfarenhet?
Njao, "helt värdelöst" är det ju inte. Men det här är också anledningen till att testning har begränsat värde för den enskilde individen (som FHM varit inne på). Däremot är ju statistiken från testerna intressant när man ser till ett kollektiv (och det har FHM velat ta del av). Även om det enskilda resultatet är ointressant, är det intressant om andelen testade med positivt svar ökar väsentligt. Dessutom får vi komma ihåg att Musk bara är en anekdotisk observation. Kanske just han hade så låga nivåer av antikroppar att det var nätt och jämnt mätbart med den testmetoden? Om det har vi ingen aning. Bara för att en enskild individ fick märkliga resultat betyder det inte att alla, eller ens majoriteten, får märkliga resultat.

Hade varit intressant att få veta alpha- och betarisk på denna, dvs risken för false negative respektive false positive (eller om det var tvärtom, kommer inte ihåg vilken risk som var alpha respektive beta).
MS P85 2014
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av TiborBlomhall »

Banane skrev:
Aftonbladet väljer att anlita Oisin så jag tycker visst de har ett ansvar. Ansvarig utgivare är väl dessutom ansvarig för allt som publiceras?
Oisín Cantwell skrev inget brottsligt, ansvarig utgivare är därför inte inblandad. Ansvarig utgivare har ansvar att stoppa brottsligt innehåll i tidningen.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av Banane »

TiborBlomhall skrev:
Oisín Cantwell skrev inget brottsligt, ansvarig utgivare är därför inte inblandad. Ansvarig utgivare har ansvar att stoppa brottsligt innehåll i tidningen.

Att kalla någon galenpanna och knäppgök kanske är för allmänt formulerat för att falla under förtal?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av TiborBlomhall »

Elon verkar må bättre idag:
"Mild sniffles & cough & slight fever past few days. Right now, no symptoms, although I did take NyQuil."
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av Bernando »

Banane skrev:
TiborBlomhall skrev:
Oisín Cantwell skrev inget brottsligt, ansvarig utgivare är därför inte inblandad. Ansvarig utgivare har ansvar att stoppa brottsligt innehåll i tidningen.

Att kalla någon galenpanna och knäppgök kanske är för allmänt formulerat för att falla under förtal?
Musk är dessutom en offentlig person som anses behöva tåla mer.
MS P85 2014
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av Svenssons »

Bernando skrev:
Däremot är ju statistiken från testerna intressant när man ser till ett kollektiv (och det har FHM velat ta del av). Även om det enskilda resultatet är ointressant, är det intressant om andelen testade med positivt svar ökar väsentligt.
Så att efter 10 faldigande av tester så skriver "journalister" om en kraftig ökning av fall? ;)

Folkhälsomyndigheten har dock bättre koll.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av Bernando »

Svenssons skrev:
Bernando skrev:
Däremot är ju statistiken från testerna intressant när man ser till ett kollektiv (och det har FHM velat ta del av). Även om det enskilda resultatet är ointressant, är det intressant om andelen testade med positivt svar ökar väsentligt.
Så att efter 10 faldigande av tester så skriver "journalister" om en kraftig ökning av fall? ;)

Folkhälsomyndigheten har dock bättre koll.
Ja, det är ju svårt det där. En ökning av fall kan ju helt enkelt bero på att fler testat sig, samtidigt som en ökad spridning också kommer leda till fler som testar sig. Så man måste också se till varför totala antalet tester ökat. Beror det på ökat antal sjuka i covid? Ökad vilja att testa sig? Ökad kapacitet? Så det blir väldigt svårtolkat.

FHM har en egen "panel" av testpersoner som får testa sig regelbundet. Det är nog den som ger bäst underlag.
MS P85 2014
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av heldiggrisen »

Dum fråga kanske, men är FHMs siffror baserat på antalet positiva tester eller antalet positiva patienter?
Om jag testar mig och får samma resultat som Elon (2-2) räknas det som 1 eller 2 fall?
Ingen killgissningar tack.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elon har testat positivt för covid-19

Inlägg av Svenssons »

heldiggrisen skrev:
Dum fråga kanske, men är FHMs siffror baserat på antalet positiva tester eller antalet positiva patienter?
Om jag testar mig och får samma resultat som Elon (2-2) räknas det som 1 eller 2 fall?
Ingen killgissningar tack.
Varför inte ta en titt på Folkhälsomyndighetens sida?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar