Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.
Har kört elbilar från Porsche, BMW, AUDI, Mercedes och alla känns som "häst och vagn" från 1990 talet.
De faller igenom på olika sätt.
Porsche drar mycket el och kan bara laddas på 800V snabbt.
På 400V blir den långsam uppe i norr där nästan bara 50kW laddare finns.
Hur mycket premiumkänsla är det att behöva:
1. Hitta EN HEL 50kW laddare som fungerar
2. Köa för en Nissan Leaf som laddar redan
3. Sen ladda i 2 timmar
För en Teslaägare tar det 5s att kliva ur bilen, stoppa i sladden och sen sitta i bilen igen. Punkt.
De har Brazillions av knappar och röriga gränssnitt.
Man måste läsa manualen för att hitta rätt.
Sega menyer som dessutom inte visar fundamentala saker som en elbilsägare vill veta.
GPSen visar snabbaste vägen till en BENSINMACK!
Eller en massa 3,7kW laddare!
I en Tesla håller man nere fingret på den plats man vill åka till eller skriver, 5 Storg, så visar den rätt adress.
Tar 3s att hitta rätt destination på GPSen.
Sandy Munro med flera la ner 10 minuter för att kunna använda GPSen i en ID4 och misslyckades.
Ska man ladda måste man först gå en kurs för att förstå alla nivåer i Ionity rabattsystemet. Komplicerat!
Man måste betala på tok för mycket för service.
Annars gäller inte garantin.
Och vill man ladda på jobbet, då går det inte ställa i bilen att man vill ladda i 9A. (Teslan kan steglöst ställa strömstyrkan och kan dessutom minnas den positionen). Man måste köpa en kabel med ställbar strömstyrka.
Som ska ställas in varje gång man ska ladda.
Dessutom har de flesta tyskar sega appar med röriga gränssnitt.
Är lite trött på de tyska fossilbilarnas snack om att vi minsann har tillverkat häst och vagn i 100 år.
Titta på våra träekrar! Ingen gör bättre träekrar än oss!
Vem bryr sig om träekrar år 2021?
Om inte tyskarna skärper till sig och kommer upp i de bästa konkurrenternas nivå på elteknik.
Till priser som matchar asiaterna.
Då ser det mörkt ut för tysk bilindustri.
Tesla och Kia/Ioniq kan ladda i +230kW.
ID3-4 och Enyaq ligger på 50 till 125kW.
Visar med all önskvärd tydlighet hur långt efter man ligger.
Kan tänka mig att 2022 när många icke tyskar kommer med elbilar som har bättre teknik, mera premiumkänsla och lägre priser.
Då kommer ropen på tullar, för att stötta tyskbilindustri.
Tror inte i längden att det är en bra strategi, man måste ha bra produkter till rätt pris, annars blir man utkonkurrerad.