FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Remuz »

Jordad skrev:
Fånigt att en tråd om självkörande funktioner som alla väntar på mest domineras av folk som vill att myndigheter ska förbjuda det. Okej :?

Det brukar vara massa högljutt motstånd vid alla större teknikskiften. I slutändan är det alltid lönlöst. Man kan inte stoppa utvecklingen. Tesla är ett globalt företag och man kommer etablera ny teknologi i de delstater och länder där det först är möjligt. Det kommer sedan sprida sig även till de som gjorde motstånd i början.
Första gången (nånsin?!) jag håller med dig :)

Kommer ihåg hur mycket skit Autoliv i Vårdgårda fick äta när folk dog i krockar trots airbag. Svårt att vara 100% säker på att det inte var airbag som dödade i ett enskilt fall, men statistiskt var det ju klart färre döda vid allvarlig kollision. Övertygad om att man kommer ha samma diskussion om FSD. FSD kommer säkert klara svåra, reaktionssnabba ultrakomplexa situationer för att sedan göra något helt elemäntärt misstag där någon dör. Statistiken kommer säga att FSD är 10000% (gissad siffra) säkrare än en människa men i vissa specifika fall kan det också vara farligt. Beslutsfattare kring lag etc ska ju ta beslut baserat på statistik snarare än enskilda fall, men jag fattar att det kommer vara en svår resa.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Fånigt att en tråd om självkörande funktioner som alla väntar på mest domineras av folk som vill att myndigheter ska förbjuda det.
Det är ingen i den här tråden som jag tycker är teknikfientliga eller inte vill ha självkörande bilar. Problemet är ju att Teslor INTE är självkörande, men ändå kör själva - bland barnvagnar och oskyddade fotgängare. Det kan man ha synpunkter på, utan att vara bakåtsträvare tycker jag.
Remuz skrev:
Kommer ihåg hur mycket skit Autoliv i Vårdgårda fick äta när folk dog i krockar trots airbag. Svårt att vara 100% säker på att det inte var airbag som dödade i ett enskilt fall, men statistiskt var det ju klart färre döda vid allvarlig kollision. Övertygad om att man kommer ha samma diskussion om FSD. FSD kommer säkert klara svåra, reaktionssnabba ultrakomplexa situationer för att sedan göra något helt elemäntärt misstag där någon dör. Statistiken kommer säga att FSD är 10000% (gissad siffra) säkrare än en människa men i vissa specifika fall kan det också vara farligt. Beslutsfattare kring lag etc ska ju ta beslut baserat på statistik snarare än enskilda fall, men jag fattar att det kommer vara en svår resa.
Ja det kommer det att vara, och det är inte konstigt att självkörande bilar under utvecklingen kommer att råka ut för olyckor. Men nu har inte Tesla någon självkörning ännu. Alla förstår ju att FSD inte är självkörande ;)

https://www.fastcompany.com/90677822/el ... exuberance
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Nu säger Gali (02:10) att han ska cherry-picka, så att det ser bra ut och inte Tesla blir arga på honom.
Han säger att han ska vara mer selektiv för att det är så reglerna är ("that's the game").

Ja, vad ska man säga? Något har tagit honom i örat... Så nu är det riktig propaganda härifrån och framåt!

Tråkigt att höra :(

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Fånigt att en tråd om självkörande funktioner som alla väntar på mest domineras av folk som vill att myndigheter ska förbjuda det. Okej :?

Det brukar vara massa högljutt motstånd vid alla större teknikskiften. I slutändan är det alltid lönlöst. Man kan inte stoppa utvecklingen. Tesla är ett globalt företag och man kommer etablera ny teknologi i de delstater och länder där det först är möjligt. Det kommer sedan sprida sig även till de som gjorde motstånd i början.
Tekniken är uppenbarligen inte ens nära att fungera så därför blir det ju också lite töntigt med folk som tror att det bara är dumma stygga EU som hindrar Tesla från FSD.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Jordad skrev:
Fånigt att en tråd om självkörande funktioner som alla väntar på mest domineras av folk som vill att myndigheter ska förbjuda det. Okej :?

Det brukar vara massa högljutt motstånd vid alla större teknikskiften. I slutändan är det alltid lönlöst. Man kan inte stoppa utvecklingen. Tesla är ett globalt företag och man kommer etablera ny teknologi i de delstater och länder där det först är möjligt. Det kommer sedan sprida sig även till de som gjorde motstånd i början.
Tekniken är uppenbarligen inte ens nära att fungera så därför blir det ju också lite töntigt med folk som tror att det bara är dumma stygga EU som hindrar Tesla från FSD.
Syns det utanpå bilen att FSD är aktiverat, tänkte man har sett en del videos ”Self driving save tesla-owner”. Hur vet någon random det egentligen ?

Men sen kan jag tycka det vore bra att ha en sådan funktion där det syns att den kör själv.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Esterox skrev:
MWall skrev:
Jordad skrev:
Fånigt att en tråd om självkörande funktioner som alla väntar på mest domineras av folk som vill att myndigheter ska förbjuda det. Okej :?

Det brukar vara massa högljutt motstånd vid alla större teknikskiften. I slutändan är det alltid lönlöst. Man kan inte stoppa utvecklingen. Tesla är ett globalt företag och man kommer etablera ny teknologi i de delstater och länder där det först är möjligt. Det kommer sedan sprida sig även till de som gjorde motstånd i början.
Tekniken är uppenbarligen inte ens nära att fungera så därför blir det ju också lite töntigt med folk som tror att det bara är dumma stygga EU som hindrar Tesla från FSD.
Syns det utanpå bilen att FSD är aktiverat, tänkte man har sett en del videos ”Self driving save tesla-owner”. Hur vet någon random det egentligen ?

Men sen kan jag tycka det vore bra att ha en sådan funktion där det syns att den kör själv.
Kan bara hålla med! Traditionella protokoll som att man söker ögonkontakt med fotgängare funkar ju inte till exempel, eller kan vara helt missvisande.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Nu säger Gali (02:10) att han ska cherry-picka, så att det ser bra ut och inte Tesla blir arga på honom.
Han säger att han ska vara mer selektiv för att det är så reglerna är ("that's the game").

Ja, vad ska man säga? Något har tagit honom i örat... Så nu är det riktig propaganda härifrån och framåt!

Tråkigt att höra :(
Jag tycker du grovt över-/feltolkar det han säger.

Orsaken till att han plockar ner vissa videos och "självcensurerar" är att dom har redigerats om och publicerats av tredje part till att endast inkludera och överdriva felen på ett ohederligt sätt , inte att "någon tagit honom i örat".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Nu säger Gali (02:10) att han ska cherry-picka, så att det ser bra ut och inte Tesla blir arga på honom.
Han säger att han ska vara mer selektiv för att det är så reglerna är ("that's the game").

Ja, vad ska man säga? Något har tagit honom i örat... Så nu är det riktig propaganda härifrån och framåt!

Tråkigt att höra :(
Jag tycker du grovt över-/feltolkar det han säger.

Orsaken till att han plockar ner vissa videos och "självcensurerar" är att dom har redigerats om och publicerats av tredje part till att endast inkludera och överdriva felen på ett ohederligt sätt , inte att "någon tagit honom i örat".

/fth
Han tog ned sin egen video, för att "internet inte kan hantera det och det togs ut sitt sammanhang" (sic!). Nu säger han att han ska vara mer selektiv eftersom Tesla inte tycker om det han gjorde..

Så vad är det exakt du tycker att jag feltolkar?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Han tog ned sin egen video, för att "internet inte kan hantera det och det togs ut sitt sammanhang" (sic!). Nu säger han att han ska vara mer selektiv eftersom Tesla inte tycker om det han gjorde..

Så vad är det exakt du tycker att jag feltolkar?
Hans egna ord är:
[...] maybe i shouldn't have shared that because tesla lets us share
you know everything on social [...] but yeah tesla doesn't want us
sharing all of the clips of the videos um just like when it looks good
because they know people take it out of context [...]
Jag förstår inte hur du kommer från detta till att Tesla har "tagit honom i örat" och det från och med nu bara kommer vara "riktig propaganda"?

Det menar jag är en gov över-/feltolkning, och jag är rätt säker på att Gali själv inte skulle hålla med om din tolkning av hans ord, jag har bett honom om en kommentar, så vi får se hur han ser på detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
FSD Beta anfaller fotgängare... Kolla 0:30 här:
Korrekt beskrivning av klippet är: "FSD-beta ändrar rutt och svänger snabbt till höger om fotgängare på övergångsställe, föraren misstolkar situationen får panik och svänger tillbaka vilket gör att bilen för ett kort ögonblick ser ut att vara på väg rakt emot fotgängarna och de blir skrämda."
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Han tog ned sin egen video, för att "internet inte kan hantera det och det togs ut sitt sammanhang" (sic!). Nu säger han att han ska vara mer selektiv eftersom Tesla inte tycker om det han gjorde..

Så vad är det exakt du tycker att jag feltolkar?
Hans egna ord är:
[...] maybe i shouldn't have shared that because tesla lets us share
you know everything on social [...] but yeah tesla doesn't want us
sharing all of the clips of the videos um just like when it looks good
because they know people take it out of context [...]
Jag förstår inte hur du kommer från detta till att Tesla har "tagit honom i örat" och det från och med nu bara kommer vara "riktig propaganda"?

Det menar jag är en gov över-/feltolkning, och jag är rätt säker på att Gali själv inte skulle hålla med om din tolkning av hans ord, jag har bett honom om en kommentar, så vi får se hur han ser på detta.

/fth
Det han säger är "Tesla doesn't want us to share all of the clips in the videos, just when it looks good. Because they know that people take it out of context. I'm kind of mad at myself for leaving that [the clip] in the video, but I also wanted to show y'all what happened on the five tries on the monorail test. So not just show the good stuff.... ...I'm better behaviored now, being more selective of what I post."....
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det han säger är "Tesla doesn't want us to share all of the clips in the videos, just when it looks good. Because they know that people take it out of context. I'm kind of mad at myself for leaving that [the clip] in the video, but I also wanted to show y'all what happened on the five tries on the monorail test. So not just show the good stuff.... ...I'm better behaviored now, being more selective of what I post."....
Som jag förstår det vill Tesla att de visar en rättvis bild och inte enbart problem utan även allting FSD-beta klarar. Har för mig att det var Brandonee916 som nämde det i någon video. Det finns även en mängd situationer som Tesla inte har släppt funktionalitet för ännu som tex parkeringsplatser. Tesla vill nog egentligen inte att FSD-betatestare gör videos där de utmanar FSD-beta att göra saker den inte är gjord för.

Flera av testarna har varit extremt problemfokuserade hittils och det hade varit fint om det kan fortsätta så. Hoppas negativt inställda kan undvika att ta klipp från videos och använda för skrämselpropaganda vilket i slutändan tvingar FSD-betatestare att sensurera för mycket. Roligt ändå att när Gali nämner i den här videon att han ska vara försiktig med vad han visar gör bilen en riktig idiotmanöver samtidigt :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Hoppas negativt inställda kan undvika att ta klipp från videos och använda för skrämselpropaganda vilket i slutändan tvingar FSD-betatestare att sensurera för mycket.
Säger du på allvar att det är folks reaktioner på klipp som är fel, och att det är det som tvingar testarna att censurera?
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Homer »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Hoppas negativt inställda kan undvika att ta klipp från videos och använda för skrämselpropaganda vilket i slutändan tvingar FSD-betatestare att sensurera för mycket.
Säger du på allvar att det är folks reaktioner på klipp som är fel, och att det är det som tvingar testarna att censurera?
Alternativet för Tesla är att göra som de flesta andra; endast egna privata beta-tester där man kan vara 100% selektiv med vad man vill visa offentligt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Homer skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Hoppas negativt inställda kan undvika att ta klipp från videos och använda för skrämselpropaganda vilket i slutändan tvingar FSD-betatestare att sensurera för mycket.
Säger du på allvar att det är folks reaktioner på klipp som är fel, och att det är det som tvingar testarna att censurera?
Alternativet för Tesla är att göra som de flesta andra; endast egna privata beta-tester där man kan vara 100% selektiv med vad man vill visa offentligt.
Det var inte svar på min fråga. Om Tesla har problem med transparens så får dom kanske tänka om sin marknadsföringsstrategi kring FSD?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Säger du på allvar att det är folks reaktioner på klipp som är fel, och att det är det som tvingar testarna att censurera?
Att ta ett kort klipp på ett misstag och sedan göra en kvällstidningsrubrik är mest meningslöst försök att påverka folk. Folk är smartare än så. Jag kan lova att de flesta som tittar på hur FSD-beta presterar klarar av att göra en rättvis bedömning själva. Man behöver inte försöka köra ner åsikter i halsen på dem. Länka till hela videon istället och gör en kort beskrivning till vad den innehåller som gör den värdefull att se.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Hoppas negativt inställda kan undvika att ta klipp från videos och använda för skrämselpropaganda vilket i slutändan tvingar FSD-betatestare att sensurera för mycket.
Säger du på allvar att det är folks reaktioner på klipp som är fel, och att det är det som tvingar testarna att censurera?
Jag kan lova att de flesta som tittar på hur FSD-beta presterar klarar av att göra en rättvis bedömning själva.
Nu verkar du upprörd över min rubriksättning av en video som du anser var "fel" tydligen, och samtidigt säger du att alla som ser videon ändå fattar vad som är rätt och fel. Du är irriterad på mig, ok.

Innan det så diskuterade vi Galis video. Då sa du att om folk reagerar fel och delar klipp som visar att FSD-betan har brister på internet så tvingas testarna censurera. Det är alltså alla personer som ser vad produkten har för brister och är kritiska som orsakar censuren?

Grattis. Det måste vara den ultimata gas-lightingen...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

"That's not a road"


Här är svängen till "vägen" som bilen skulle ta i 30 km/h eller så: Över en dubbel-gul vägmarkering, trottoar och sedan två hjulspår... :o
https://www.google.com/maps/@35.2358092 ... 312!8i6656

Stabilt.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Spacecoin har gått från insiktsfull och hälsosamt kritisk till Tesla till att spamma med så mycket negativt att jag börjar tappa intresset för detta forum. Var jag än läser så dyker du upp och med lååånga inlägg eller länkar med allt negativt du kan hitta.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev:
Spacecoin har gått från insiktsfull och hälsosamt kritisk till Tesla till att spamma med så mycket negativt att jag börjar tappa intresset för detta forum. Var jag än läser så dyker du upp och med lååånga inlägg eller länkar med allt negativt du kan hitta.
När du tycker det som jag skriver inte är "hälsosamt kritiskt eller insiktsfullt" eller fel får du gärna peka ut det, och varför du tycker det, så kan jag nog ta till mig det om det är on topic och faktabaserat. Skicka ett PM kanske? Eller så tar vi det här.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Tesla drivers become 'inattentive' when using Autopilot, study finds
The latest version, 10.0.1, supposedly makes more confident decisions on the road, but has so far only rolled out to a relatively small group of beta testers. Tesla plans to roll it out more widely starting September 24th, though, and may release it to all Autopilot FSD EVs, pending a seven day trial that will track owner behavior.

The new release could pit Tesla against US regulators, however. National Transportation Safety Board (NTSB) head Jennifer Homendy recently said that Tesla shouldn't release the latest software update until it can address "basic safety issues." She also wasn't thrilled with Tesla essentially beta-testing upgrades on public streets.

https://www.engadget.com/tesla-drivers- ... 47148.html
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

backe skrev:
Tesla drivers become 'inattentive' when using Autopilot, study finds
The latest version, 10.0.1, supposedly makes more confident decisions on the road, but has so far only rolled out to a relatively small group of beta testers. Tesla plans to roll it out more widely starting September 24th, though, and may release it to all Autopilot FSD EVs, pending a seven day trial that will track owner behavior.

The new release could pit Tesla against US regulators, however. National Transportation Safety Board (NTSB) head Jennifer Homendy recently said that Tesla shouldn't release the latest software update until it can address "basic safety issues." She also wasn't thrilled with Tesla essentially beta-testing upgrades on public streets.

https://www.engadget.com/tesla-drivers- ... 47148.html
Det är ju kul för de som köpt FSD att de äntligen får tillgång till FSD, åtminstone om de bor i USA. Men om man blir underkänd i den 7 dagar långa utvärderingsperioden, vad händer då? Får de ägarna aldrig tillgång till FSD? Och får de i så fall tillbaka pengarna som de betalt för FSD när de köpte bilen?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

Hertsh skrev:
Spacecoin har gått från insiktsfull och hälsosamt kritisk till Tesla till att spamma med så mycket negativt att jag börjar tappa intresset för detta forum. Var jag än läser så dyker du upp och med lååånga inlägg eller länkar med allt negativt du kan hitta.
Jag kan starkt rekommendera twit-filtret som finns under "Kontrollpanel | ignorerade användare" på forumet. Det blev åter njutbart efter att jag lagt till spacecoin där. En del "backscatter" syns fortfarande, men då endast i sammanhanget där någon annan citerat och svarat och det är betydligt mindre jobbigt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Maw skrev:
Det är ju kul för de som köpt FSD att de äntligen får tillgång till FSD, åtminstone om de bor i USA. Men om man blir underkänd i den 7 dagar långa utvärderingsperioden, vad händer då? Får de ägarna aldrig tillgång till FSD? Och får de i så fall tillbaka pengarna som de betalt för FSD när de köpte bilen?
De kommer få vänta tills det inte är beta längre. Men bilen ska coacha en under de 7 dagarna och säga vad man behöver göra för att bli godkänd. De flesta blir nog godkända för betan.
Skriv svar