FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av spacecoin »

TomParkering skrev:
Mycket fakta åsikter har du. Det får jag ge dig.
Tack för din medverkan och dina kloka och faktatunga inlägg...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Definierar man L5 som alla vägar så kommer ingen självkörande bil nå det. Men defintioner spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är om det går att skapa system som är kommersiellt gångbara. De brister som finns trafiksystemet kommer vara en petitess att åtgärda i sammanhanget.
Definitionen på level5 är väl ett fordon som kan köra överallt där en människa skulle kunna köra?
Som du säger kommer man ju nöja sig ganska långt med självkörande bilar inom ett begränsat område. En stadskärna t.ex.
Eller ännu bättre (och enklare): motorväg. Vore så skönt att som någon uttryckte det "kunna somna när man åker upp på Essingeleden och vakna i Malmö". Problemet är reliabilitet, men jag tror det är där vi kommer att se autonoma privatfordon först.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Definierar man L5 som alla vägar så kommer ingen självkörande bil nå det. Men defintioner spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är om det går att skapa system som är kommersiellt gångbara. De brister som finns trafiksystemet kommer vara en petitess att åtgärda i sammanhanget.
Definitionen på level5 är väl ett fordon som kan köra överallt där en människa skulle kunna köra?
Som du säger kommer man ju nöja sig ganska långt med självkörande bilar inom ett begränsat område. En stadskärna t.ex.
Eller ännu bättre (och enklare): motorväg. Vore så skönt att som någon uttryckte det "kunna somna när man åker upp på Essingeleden och vakna i Malmö". Problemet är reliabilitet, men jag tror det är där vi kommer att se autonoma privatfordon först.
En hel natts sömn i bilen? Jag föredrar att sova i sängen.
Men visst är också en motorväg ett begränsat område. Dessutom hyfsat enkelt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Definierar man L5 som alla vägar så kommer ingen självkörande bil nå det. Men defintioner spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är om det går att skapa system som är kommersiellt gångbara. De brister som finns trafiksystemet kommer vara en petitess att åtgärda i sammanhanget.
Definitionen på level5 är väl ett fordon som kan köra överallt där en människa skulle kunna köra?
Som du säger kommer man ju nöja sig ganska långt med självkörande bilar inom ett begränsat område. En stadskärna t.ex.
Eller ännu bättre (och enklare): motorväg. Vore så skönt att som någon uttryckte det "kunna somna när man åker upp på Essingeleden och vakna i Malmö". Problemet är reliabilitet, men jag tror det är där vi kommer att se autonoma privatfordon först.
En hel natts sömn i bilen? Jag föredrar att sova i sängen.
Men visst är också en motorväg ett begränsat område. Dessutom hyfsat enkelt.
Man gör ju som man vill. Jag kan tänka mig att läsa en bok eller se en film istället för att köra i två timmar. Hellre det än att åka med en robotaxi i stan om jag måste välja.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Visst. Det var sova från essingeleden till Malmö jag kommenterade.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Credde »

https://apnews.com/article/tesla-autopi ... 1b5c2462ae

https://www.independent.co.uk/news/worl ... 95809.html

"Man behind wheel in Tesla Autopilot crash that killed two charged with vehicular manslaughter in first case of its kind

Tesla says Autopilot and FSD system require driver to pay attention at all times"

Ganska viktig rättergång för Tesla och autonoma fordon generellt. Olyckan hände i 2019.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

IIHS har nya riktlinjer/ratings för L2.
Jag har markerat de områden där jag tror Tesla inte får högsta betyg i dagsläget.

Requirements for a good partial automation safeguard rating:
  • Monitors both the driver’s gaze and hand position
  • Uses multiple types of rapidly escalating alerts to get driver’s attention
  • Fail-safe procedure slows vehicle, notifies manufacturer and keeps automation off limits for remainder of drive
  • Automated lane changes must be initiated or confirmed by the driver
  • Adaptive cruise control does not automatically resume after a lengthy stop or if the driver is not looking at the road
  • Lane centering does not discourage steering by driver
  • Automation features cannot be used with seat belt unfastened
  • Automation features cannot be used with automatic emergency braking or lane departure prevention/warning disabled
https://www.iihs.org/news/detail/iihs-c ... automation
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Credde skrev:
Ganska viktig rättegång för Tesla och autonoma fordon generellt.
Inte autonomt fordon. Fordon med förarassistans.
Som jag ser det finns det bara en utgång. Föraren fälls. Han var oaktsam.

Om Tesla geo-fencat AP till motorväg (som här övergick till annan väg innan krocken) så hade det räddat livet på de som dog, men det kommer inte att behandlas i rättegången.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:
Credde skrev:
Ganska viktig rättegång för Tesla och autonoma fordon generellt.
Inte autonomt fordon. Fordon med förarassistans.
Som jag ser det finns det bara en utgång. Föraren fälls. Han var oaktsam.

Om Tesla geo-fencat AP till motorväg (som här övergick till annan väg innan krocken) så hade det räddat livet på de som dog, men det kommer inte att behandlas i rättegången.
Det som möjligtvis kan läggas Tesla till last är väl att det kallas för autopilot och om det har marknadsförts som att det har den tekniska förmågan till autonomi och att det enda som hindrar är juridiken. Det fanns en del sånt snack för ett par år sedan men kom något av det från Tesla själva?

Fast jag tror inte att Tesla behöver vara speciellt oroat.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Peter Andersson »

Pratas om att olyckorna sjönk med upp till 30% när folk maxar sitt Safety store.
Tesla försäkring kommer ju nu i allt fler stater i USA.
När kommer Tesla med denna teknik och försäkring till Europa?


Elon Musk says ‘Ok’ to making Tesla Safety Score available to all owners.
https://driveteslacanada.ca/news/elon-m ... ll-owners/

Tibor skriver om detta idag.
https://teslaclubsweden.se/din-tesla-ko ... yg-pa-dig/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Peter Andersson skrev:
Pratas om att olyckorna sjönk med upp till 30% när folk maxar sitt Safety store.
Säger vem? Teslas "icke-existerande" marknadsavdelning? Total bullshit säger jag. Och off-topic för denna tråd kanske? Jag tycker dock att gamification av säker körning är en bra idé i grunden. Jag gillar dock inte massiv datainsamling om mig så jag har opt-at ut ur allt som jag kan. Man vet aldrig var ens data hamnar till slut.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:
Peter Andersson skrev:
Pratas om att olyckorna sjönk med upp till 30% när folk maxar sitt Safety store.
Säger vem? Teslas "icke-existerande" marknadsavdelning? Total bullshit säger jag. Och off-topic för denna tråd kanske? Jag tycker dock att gamification av säker körning är en bra idé i grunden. Jag gillar dock inte massiv datainsamling om mig så jag har opt-at ut ur allt som jag kan. Man vet aldrig var ens data hamnar till slut.
Påminner mig om Kinas Sociala Kreditsystem.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kinas_s ... editsystem
Övervakningen blir allt mer omfattande och samtidigt som den i någon mån är frivillig så blir den allt svårare att undvika.

För att jag ska tycka att game-ifiering av säker körning ska vara OK så ska data ifrån den inte hamna hos varken storföretag som Tesla eller hos myndigheter utan stanna hos mig själv..
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av nek0 »

Det här är nytt (för mig iallafall)

Checklista: Detta måste systemen klara

IIHS nya betygsbedömning för att en bil ska få högsta betyg.

• Övervakar var föraren har blicken och var händerna är.

• Varnar föraren på flera olika sätt om hen behöver ta över körningen. Varningen ska stegras ju längre den pågår.

• Om föraren inte agerar ska bilen sakta in och systemet ska inte gå att aktivera under resten av resan.

• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.

• Adaptiva farthållaren får inte köra iväg själv efter ett längre stopp eller om föraren inte tittar på vägen.

• Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad.

• Systemen ska inte gå att använda när föraren inte har säkerhetsbälte.

• Systemen får inte användas om föraren har stängt av autobroms, filhållningsassistans eller döda vinkel-varnare.
Vad menas med detta? "• Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad."
Finns det verkligen system som gör detta?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

nek0 skrev:
Vad menas med detta: "Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad."
Finns det verkligen system som gör detta?
Jag skrev om denna nyhet igår på förra sidan i denna tråd: viewtopic.php?f=8&t=23190&start=1606
Jag vet att Comma AI låter föraren hjälpa till utan att filhållningssystemet kopplas ur.

Jag tror att de allra flesta filhållnings-system inte stänger av likt Tesla bara för att föraren är engagerad och vill vara med och styra, men jag har inte så mycket praktisk erfarenhet av flera olika. Har bara använt AP.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av nek0 »

spacecoin skrev:
nek0 skrev:
Vad menas med detta: "Föraren får inte förbjudas från att styra bilen när filhållningsassistenten är aktiverad."
Finns det verkligen system som gör detta?
Jag skrev om denna nyhet igår på förra sidan i denna tråd: viewtopic.php?f=8&t=23190&start=1606
Jag vet att Comma AI låter föraren hjälpa till utan att filhållningssystemet kopplas ur.

Jag tror att de allra flesta filhållnings-system inte stänger av likt Tesla bara för att föraren är engagerad och vill vara med och styra, men jag har inte så mycket praktisk erfarenhet av flera olika. Har bara använt AP.
Ok Tesla stänger av AP?
Skoda, Seat och Volvo gör inte det
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Tesla stänger av autosteering och du får aktivera det igen efteråt.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av loftux »

nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

loftux skrev:
nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?
Så det är idag, genom att man måste blinka.
MX LR (Raven) 2019
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

Hertsh skrev:
loftux skrev:
nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?
Så det är idag, genom att man måste blinka.
Det känns rätt rimligt så länge vi pratar L2, dvs förarstöd, och inte någon form av autokörning/självkörning i L3-L5.

Reglerna vi pratar om är väl för L2?
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av loftux »

Hertsh skrev:
loftux skrev:
nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?
Så det är idag, genom att man måste blinka.
Men själva påbörjandet, förslaget att byta fil gör ju bilen. Men beror ju på hur det skall tolkas, låter dock som ett steg tillbaka.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

loftux skrev:
Hertsh skrev:
loftux skrev:
nek0 skrev:
• Automatiska filbyten ska påbörjas och bekräftas av föraren.
Är väl inte så mycket automatiskt kvar då om det även skall påbörjas av föraren?
Så det är idag, genom att man måste blinka.
Men själva påbörjandet, förslaget att byta fil gör ju bilen. Men beror ju på hur det skall tolkas, låter dock som ett steg tillbaka.
Den svenska översättningen är lite missvisande. På engelska står det "Automated lane changes must be initiated or confirmed by the driver"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Tesla QC strikes again. Vem hade trott att man måste kunna använda kamerorna och blinkers samtidigt?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

“anyone who has driven the FSD Beta, um, er, if they plotted the progress this, um, year, they would, um … in terms of interventions per mile, ah, um, they would see that it’s, uh, tending to, um, very low numbers per mile. I would be shocked… shocked if, um, we didn’t achieve Full Self Driving better than a human being this year.”
Q4 Earnings call, januari 2022

"The car has never been there before. And it's now actually more -- it's more common than not for the car to have no interventions, even on a complex drive. So -- and this is -- basically I'm highly confident the car will drive itself for the reliability in excess of a human this year. This is a very big deal."
Q4 Earnings call, januari 2021

Jag kommer att vara chockad om inte Elon kommer att vara chockad januari 2023.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Är det bara jag som får känslan att han free-basar ganska mycket. Något han säger där live går ju inte att ta tillbaka. Skulle dom kanske prova ett manus? Som att man bara säger saker man tänkt igenom.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:
“anyone who has driven the FSD Beta, um, er, if they plotted the progress this, um, year, they would, um … in terms of interventions per mile, ah, um, they would see that it’s, uh, tending to, um, very low numbers per mile. I would be shocked… shocked if, um, we didn’t achieve Full Self Driving better than a human being this year.”
Q4 Earnings call, januari 2022

"The car has never been there before. And it's now actually more -- it's more common than not for the car to have no interventions, even on a complex drive. So -- and this is -- basically I'm highly confident the car will drive itself for the reliability in excess of a human this year. This is a very big deal."
Q4 Earnings call, januari 2021

Jag kommer att vara chockad om inte Elon kommer att vara chockad januari 2023.
Kan vi kalla den här utfästelsen för ett löfte när det är en CEO på ett Gigaföretag som uttrycker sig så? Apropå tidigare diskussioner om huruvida Elon brutit löften eller inte. Eller måste Elon säga "I hereby solemnly swear..." för att det ska räknas i just hans hans fall? :)
Skriv svar