FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
FSD Beta 10.12 är på gång. Det var en lång radda förbättringar i release notes. Hoppas att det gör någon skillnad i praktiken.
https://www.teslarati.com/tesla-full-se ... ase-notes/
Elon sa tydligen att man avser rulla ut denna bredare, till alla med SS >= 95.
https://www.teslarati.com/tesla-full-se ... ase-notes/
Elon sa tydligen att man avser rulla ut denna bredare, till alla med SS >= 95.
Re: FSD Beta är imponerande!
Definiera fungera. Jag har sagt att den aldrig blir autonom i någon större ODD med befintlig hårdvara och nuvarande utvecklingstakt. Jag tror inte Tesla har kompetensen eller resurserna heller.
Enligt Chuck Cook så är han övertygad om att Tesla varit där och mappat av hans kurva så dom inte ska se dåliga ut på youtube:
Man börjar ju kraftigt ifrågasätta Teslas förmåga att samla in data från flottan om det nu är så att de måste åka ut med en egen bil...
AI Addict bekräftar att Tesla tycker det är jobbigt:
För mig sammanfattar detta Teslas syn på öppna betan. Det är marknadsföring och inte testning. Precis som jag sagt hela tiden. Säkerhet kommer inte högt upp på agendan.
Enligt Chuck Cook så är han övertygad om att Tesla varit där och mappat av hans kurva så dom inte ska se dåliga ut på youtube:
With the detail on UPL improvements and new use of medians in these release notes, I'm convinced the black Model3 we saw looping around our street doing my UPL scenario was
@Tesla collecting #FSDBeta data on a developer car.
Man börjar ju kraftigt ifrågasätta Teslas förmåga att samla in data från flottan om det nu är så att de måste åka ut med en egen bil...
AI Addict bekräftar att Tesla tycker det är jobbigt:
My old ADAS managers would often discuss Chuck’s UPL videos.
And not nicely. They would get upset as it would make them look real bad.
Tesla started collecting data around my neighborhood after my Beta “accident” . Would not surprise me if they did the same at Chuck’s UPL.
För mig sammanfattar detta Teslas syn på öppna betan. Det är marknadsföring och inte testning. Precis som jag sagt hela tiden. Säkerhet kommer inte högt upp på agendan.
Re: FSD Beta är imponerande!
Att Teslas FSD beta skulle vara nån sorts marknadsföringskupp och inte ett seriöst
försök att lösa den oerhört svåra uppgiften, AV med vision only är enligt mig absurt.
Det ÄR testning och utveckling.
Det är bra att dom testar Chucks vänstersväng med egen bil.
Elon hänvisar själv till betatestarnas youtube-videos så han har
knappast några problem med vad som visas där inklusive misslyckade vänstersvängar.
Det är inte så viktigt för mig vilken hårdvaruversion som till sist klarar FSD, utan
att dom faktiskt gör det, dvs lyckas med FSD.
försök att lösa den oerhört svåra uppgiften, AV med vision only är enligt mig absurt.
Det ÄR testning och utveckling.
Det är bra att dom testar Chucks vänstersväng med egen bil.
Elon hänvisar själv till betatestarnas youtube-videos så han har
knappast några problem med vad som visas där inklusive misslyckade vänstersvängar.
Det är inte så viktigt för mig vilken hårdvaruversion som till sist klarar FSD, utan
att dom faktiskt gör det, dvs lyckas med FSD.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tänker att det är konstigt att Tesla har sådana svårigheter jämfört med alla andra och trots att man är 5-7 år efter de bästa, inte har en förbättringstakt som de har nu ens trots att det är ett problem som blir exponentiellt svårare med tiden.Larofo skrev:Jag tror tvärtom att Tesla har gott om kompetens och resurser och relativt hög
utvecklingstakt med tanke på hur många återvändsgränder ("lokala maxima") dom kört in i.
Enligt flertalet källor har dataöverföringen från beta-medlemmarna nästan gått ned till noll från att vara flera gigabyte per dag i början.Larofo skrev:Att Teslas FSD beta skulle vara nån sorts marknadsföringskupp och inte ett seriöst
försök att lösa den oerhört svåra uppgiften, AV med vision only är enligt mig absurt.
Det ÄR testning och utveckling.
Vad menar du är testning om det inte sker någon återkoppling på utfallet? Säkert är det inte i alla fall.
Kolla här:
edit: det är inte själva utvecklingsprojektet jag kritiserar, utan att man har publika "testare" för en ofärdig säkerhetskritisk produkt
Var det därför dom hade NDA och har tagit ned en hel del videoer på krasher och nära-krasher?Larofo skrev:Det är bra att dom testar Chucks vänstersväng med egen bil.
Elon hänvisar själv till betatestarnas youtube-videos så han har
knappast några problem med vad som visas där inklusive misslyckade vänstersvängar.
Jag antar att du tänker som TSLA-ägare och inte som kund här. För mig är det nämligen viktigt att min bil får FSD, då jag betalt för det.Larofo skrev:Det är inte så viktigt för mig vilken hårdvaruversion som till sist klarar FSD, utan
att dom faktiskt gör det, dvs lyckas med FSD.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: FSD Beta är imponerande!
Mycket smådetaljer och brus som man kan debattera fram och
tillbaka i evighet.
För mig är det intressant att Tesla verkligen försöker och ger
allt för att lyckas. Visst dom har valt den svåra vägen, men jag
gillar't. Kanske är det "knölval och rälsbuss-modellen" som krävs
för att lyckas med FSD eller AV eller vad vi nu ska kalla det.
Den som lever får se.
Men "don't bet against Elon"
tillbaka i evighet.
För mig är det intressant att Tesla verkligen försöker och ger
allt för att lyckas. Visst dom har valt den svåra vägen, men jag
gillar't. Kanske är det "knölval och rälsbuss-modellen" som krävs
för att lyckas med FSD eller AV eller vad vi nu ska kalla det.
Den som lever får se.
Men "don't bet against Elon"
Re: FSD Beta är imponerande!
Varför inte? Karln har haft fel eller ljugit om FSD i snart 6-7 år.Larofo skrev:"don't bet against Elon"
Det är väl rimligt att tänka precis tvärt om. Hans twitter-mob kan inte fixa FSD.
Re: FSD Beta är imponerande!
spacecoin skrev:Varför inte? Karln har haft fel eller ljugit om FSD i snart 6-7 år.Larofo skrev:"don't bet against Elon"
Det är väl rimligt att tänka precis tvärt om. Hans twitter-mob kan inte fixa FSD.
Re: FSD Beta är imponerande!
Hej Stefan,
Facit här du här: https://sites.google.com/view/fsdbetaco ... acker/home (tldr: det blir inte bättre i någon meningsfull fart).
Det jag skrev innan Larofo började tjafsa var:
När Elon och Tesla kommer med en uns av sanning kring FSD så lugnar jag nog mig. Typ en återbetalning till alla i EU åtminstone eller en rimlig tidplan.
Vad gör man istället? Man fortsätter ljuga och sälja. Men det har du inga problem med? Då kan du få köpa en flygande matta av mig. Just nu är den inte flygande, men jag blir chockad om den inte kan flyga inom ca 6-12 månader. Ska vi säga 60 papp, prutat och klart?
Du har aldrig varit med om ett projekt som bara rullar på och aldrig blir klart?BrooklynS skrev:Det förefaller ologiskt att det inte skulle ske någon som helst utveckling inom detta område när man faktiskt lägger ganska mycket tid och resurser på det över tid
Facit här du här: https://sites.google.com/view/fsdbetaco ... acker/home (tldr: det blir inte bättre i någon meningsfull fart).
Det jag skrev innan Larofo började tjafsa var:
Sedan bemötte jag hans svar med bra argument men som tydligen inte passar din världsbild...spacecoin skrev:FSD Beta 10.12 är på gång. Det var en lång radda förbättringar i release notes. Hoppas att det gör någon skillnad i praktiken.
https://www.teslarati.com/tesla-full-se ... ase-notes/
Elon sa tydligen att man avser rulla ut denna bredare, till alla med SS >= 95.
När Elon och Tesla kommer med en uns av sanning kring FSD så lugnar jag nog mig. Typ en återbetalning till alla i EU åtminstone eller en rimlig tidplan.
Vad gör man istället? Man fortsätter ljuga och sälja. Men det har du inga problem med? Då kan du få köpa en flygande matta av mig. Just nu är den inte flygande, men jag blir chockad om den inte kan flyga inom ca 6-12 månader. Ska vi säga 60 papp, prutat och klart?
Re: FSD Beta är imponerande!
När förhoppning/förväntningar inte stämmer överens blir man besviken. Självklart. Det är en sak och det förstår nog de flesta.
Min poäng är att det räcker väl med en tråd för detta? Och att säga att ”det aldrig kommer att gå” har ju historiskt sett visat sig vara en väldigt dålig prognos. Särskilt när det gäller Musk, som föralldel kan ha blivit mätt och fet och struntar i allt utom Twitter, vad vet jag…
Min poäng är att det räcker väl med en tråd för detta? Och att säga att ”det aldrig kommer att gå” har ju historiskt sett visat sig vara en väldigt dålig prognos. Särskilt när det gäller Musk, som föralldel kan ha blivit mätt och fet och struntar i allt utom Twitter, vad vet jag…
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD Beta är imponerande!
Det här är tråden om FSD (ris och ros), sedan finns det en om "autonoma fordon" som handlar om alla tillverkare som jag postar i. Det var för OT att ha det är tyckte folk. Och så har Jordad en tråd som är bara för "release notes" etc. Du kanske kan länka till den tråd du avser?BrooklynS skrev:Min poäng är att det räcker väl med en tråd för detta? Och att säga att ”det aldrig kommer att gå” har ju historiskt sett visat sig vara en väldigt dålig prognos. Särskilt när det gäller Musk, som föralldel kan ha blivit mätt och fet och struntar i allt utom Twitter, vad vet jag…
Det är klart att det går "någon gång" kanske. Men om det inte verkar troligt inom fem år kanske man ska sluta säga "i år" hela tiden? Och om man sålt något man inte levererar kan man betala tillbaka pengarna innan själva bilen är på skroten tycker jag. Eller är det orimligt?
Re: FSD Beta är imponerande!
Tyvärr kan man inte se dokumentären om AP/FSD från Sverige så vitt jag vet. Här är en intervju om "Elon Musk's crash course":
https://www.npr.org/2022/05/20/11000221 ... iving-carsOne former employee noted Musk had updates to the autopilot sent to his personal vehicles, so staffers wound up working to address his concerns instead of looking at larger issues.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu har det dykt upp lite video på 10.12. vad tycker ni? Ser väldigt lovande ut tycker jag, dock en plötslig systemkrasch för DirtyTesla.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det verkar inte så bra om man tittar på data: https://www.teslafsdtracker.com/FinaFisken skrev:Nu har det dykt upp lite video på 10.12. vad tycker ni? Ser väldigt lovande ut tycker jag, dock en plötslig systemkrasch för DirtyTesla.
Klar försämring från 10.11.2.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: FSD Beta är imponerande!
Den sidan hade jag inte sett innan. Måste vara väldigt nitiska betatestare som loggar alla sina resor... Nu är det bara 450 km loggat på 10.12.2 och inget på 10.12.1 så man får låta statistiken byggas upp innan det går att säga något.spacecoin skrev:Det verkar inte så bra om man tittar på data: https://www.teslafsdtracker.com/FinaFisken skrev:Nu har det dykt upp lite video på 10.12. vad tycker ni? Ser väldigt lovande ut tycker jag, dock en plötslig systemkrasch för DirtyTesla.
Klar försämring från 10.11.2.
Re: FSD Beta är imponerande!
I brist på att Tesla inte vågar publicera statistik så är det det bästa man kan få. Hade Tesla sökt ett test-tillstånd i Kalifornien hade alla sett att dom är 10000x gånger sämre än Cruise och Waymo - oavsett version. Det är i princip platt sedan 20 månader då man började testa offentligt.FinaFisken skrev:Den sidan hade jag inte sett innan. Måste vara väldigt nitiska betatestare som loggar alla sina resor... Nu är det bara 450 km loggat på 10.12.2 och inget på 10.12.1 så man får låta statistiken byggas upp innan det går att säga något.spacecoin skrev:Det verkar inte så bra om man tittar på data: https://www.teslafsdtracker.com/FinaFisken skrev:Nu har det dykt upp lite video på 10.12. vad tycker ni? Ser väldigt lovande ut tycker jag, dock en plötslig systemkrasch för DirtyTesla.
Klar försämring från 10.11.2.
Du kan läsa lite intryck av versionen här:
Sedan denna är intressant tycker jag:
AVs can be measured along (at least) two dimensions:
How capable is the car? Can it make an unprotected left, or navigate a roundabout? Can it (nominally) complete the entire driving task?
How reliable is the car in performing those functions? Will it fail to make that unprotected left 10% of the time, or 0.0001% of the time?
I've noticed that the public nearly *constantly* conflates these two metrics. Often, they're extremely impressed by capability, but don't give reliability any thought at all. Or they think achieving high reliability is just a short "ironing out" phase after the capability is added, even though we now have 15 years of experience since the DARPA Urban Challenge to the contrary.
A good example of this is Kim Paquette's interview in "Elon Musk's Crash Course," after her Tesla successfully navigates a narrow street. She says, "That was one of those times where I was like, 'okay, it can do it, like I know it can do it, it just needs to do it every time.'"
Another good example are the folks on YouTube who compare AVs on the same routes and score the AVs only on overall speed, while completely ignoring reliability and safety.
In 2022, there are literally dozens of AV companies with vehicles that can do the entire driving task. The *entire remaining challenge* of the AV industry to make such a vehicle reliable enough to drive more safely than human beings, who fail very infrequently. But the public often misunderstands this sole remaining challenge.
The public doesn't fully understand the difference between the most reliable and least reliable AVs on the road -- there are seriously five orders of magnitude involved! The public is not used to products varying so widely in a single product category, which leads to all kinds of false equivalences. All of the TVs in an electronics store have a pretty narrow range of resolutions and capabilities, so the public assumes that every other product category is about the same.
The public also doesn't fully understand the difficulty of measuring reliability. Far too many people assume that if the car does it well a couple times, it'll always do it well. Far too many people think you can watch an AV operate for a day, or a month, and fully assess its reliability. In fact, you need to watch your AV operate flawlessly for multiple human lifetimes' worth of driving to even get statistically significant evidence of its reliability vs. human drivers. On the other hand, a single failure is often sufficient to demonstrate that the AV is not sufficiently reliable.
Essentially, we have a situation where reliability is the only remaining challenge for the AV industry, but reliability is basically invisible or inscrutable to laypeople.
How can we (many of us employed in the industry) work to correct these confusions?
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: FSD Beta är imponerande!
Det var väl inte så illa?spacecoin skrev:Du kan läsa lite intryck av versionen här:
No apparent knowledge of pedestrian crossing lights
En AV behöver väl inga blinkade ljus för att uppmärksamma ett övergångsställe? Det är för distraherade människor.
No apparent knowledge of construction road signs in general
Vägarbetsskyltar kan se ut hur som helst så inget jag hade förväntat mig avbildat på skärmen
Unacceptable hesitation when turning right out of an intersection
Min uppfattning är att systemet är mer självsäkert överlag numera, men det har alltid varit väldigt försiktig runt fotgängare. Hoppas det förbättras framöver.
More phantom braking
Samma som tidigare versioner vad jag kan utläsa.
almost killed me on the last turn
Man dör knappast om man kör in i en drive-thru fel håll....
Re: FSD Beta är imponerande!
Poängen är att anekdoter har väldigt lite värde. Någon kan lägga upp en video på YT och så länkar man den här för att visa hur bra eller dålig den är. Det enda om räknas är data. Kapabilitet är bra och reliabilitet är en nödvändighet. Det gör inget att man undviker vänstersvängar om man inte har 99.99999% MBTF på dem. När tror du FSD-betan kan förstå och planera färden baserat på tilllägsskyltar? På Engelska? På Svenska? Inte under min livstid i alla fall. Svansen är för lång för att hantera alla edge cases. Det är därför man säger att man klarar en viss ODD.FinaFisken skrev:Det var väl inte så illa?spacecoin skrev:Du kan läsa lite intryck av versionen här:
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad tråkigt det är att se Spacecoin utsättas för personangrepp efter personangrepp. Det ligger väldigt mycket i bland annat det han skrev om capability vs. reliability. Om ni inte håller med kan ni väl beskriva vad ni anser vara fel i det resonemanget.
Det är intressant och utbildande att läsa en intellektuell diskussion, men enbart sorgligt att bevittna dessa påhopp på hans person.
Det är intressant och utbildande att läsa en intellektuell diskussion, men enbart sorgligt att bevittna dessa påhopp på hans person.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: FSD Beta är imponerande!
+1iAkita skrev:Vad tråkigt det är att se Spacecoin utsättas för personangrepp efter personangrepp. Det ligger väldigt mycket i bland annat det han skrev om capability vs. reliability. Om ni inte håller med kan ni väl beskriva vad ni anser vara fel i det resonemanget.
Det är intressant och utbildande att läsa en intellektuell diskussion, men enbart sorgligt att bevittna dessa påhopp på hans person.
Re: FSD Beta är imponerande!
Och ovanpå det också kritik för att han är för mycket ontopic i en tråd han själv startat.iAkita skrev:Vad tråkigt det är att se Spacecoin utsättas för personangrepp efter personangrepp. Det ligger väldigt mycket i bland annat det han skrev om capability vs. reliability. Om ni inte håller med kan ni väl beskriva vad ni anser vara fel i det resonemanget.
Det är intressant och utbildande att läsa en intellektuell diskussion, men enbart sorgligt att bevittna dessa påhopp på hans person.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD Beta är imponerande!
I den här tråden diskuterar vi Teslas (och andra tillverkares) FSD.
Inte vad vi tycker om andra som skriver inlägg.
Personpåhopp tolereras inte och kan resultera i avstängning.
Skärpning!
/Moderatorn
Inte vad vi tycker om andra som skriver inlägg.
Personpåhopp tolereras inte och kan resultera i avstängning.
Skärpning!
/Moderatorn
Re: FSD Beta är imponerande!
Elon håller fanan högt:
"Also, FSD Beta 10.12.2 now expanding to 100k cars.
10.13 smooths out intersection control, especially long lefts, and starts to handle roads with no map data at all.
Last point is a big deal. Within a few months, FSD should be able to drive to a GPS point with zero map data."
"Also, FSD Beta 10.12.2 now expanding to 100k cars.
10.13 smooths out intersection control, especially long lefts, and starts to handle roads with no map data at all.
Last point is a big deal. Within a few months, FSD should be able to drive to a GPS point with zero map data."
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
Apropå fsd, har dom fått fart på Dojo (det var väl det dom döper monstersupermegavärsting-datorn?) än?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD Beta är imponerande!
Är väl nu ganska oklart om dom kommer köra igång Dojo?Bjelke skrev:Apropå fsd, har dom fått fart på Dojo (det var väl det dom döper monstersupermegavärsting-datorn?) än?
Kanske, kanske inte?
Re: FSD Beta är imponerande!
Det som visades var ju en ASIC och en modulär arkitektur. Ett kluster för att träna ML behöver ju en massa annat som man måste bygga själva om man bygger ett eget chip. Dom har ju pratat mest om chippets prestanda och inte så mycket om job scheduling, kompilatorer och om det är en ny arkitektur för superdatorer. Det är lite oroande att Tesla inte har publicerat några MLPerf eller annan typ av benchmark fortfarande.Kubi skrev:Är väl nu ganska oklart om dom kommer köra igång Dojo?Bjelke skrev:Apropå fsd, har dom fått fart på Dojo (det var väl det dom döper monstersupermegavärsting-datorn?) än?
Kanske, kanske inte?
https://diginomica.com/teslas-dojo-supe ... -fact-hype
Så vitt jag vet har man inte kommunicerat någon sedan man sa på AI-day (tror jag) att teamet bestämmer själva om/när man vill flytta träningen till Dojo från de nuvarande GPU-klustren som kör Nvidia-GPUer. Om Dojo blir något alls, blir lite bättre, eller mycket bättre än den nuvarande lösningen återstår att se. Det billigaste och snabbaste i det korta perspektivet hade antagligen varit att köpa fler Nvidia GPU:er, om dom nu inte har något otroligt i bakfickan som dom inte berättat om.
Men trenden är att bygga eget inom detta område. Skillnaden mellan Google, Nvidia och Tesla är att Google har antagligen 100x personalstyrkan eller mer inom HPC, så att bygga egen stack är lite snabbare time-to-market för dem, eller Nvidia och andra* som gör detta som enda business. Det svåraste är inte nödvändigtvis chippet, interconnecten och annan hårdvara, utan mjukvaran för att få det att skala är ett minst lika svårt problem.
*) https://blog.inten.to/hardware-for-deep ... a542fe6a81
För FSD återstår det att se om det gör någon skillnad att man kan träna modellerna snabbare. Det är inte huvudsakligen där problemen är, men snabbare iterationer är aldrig fel.