FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Du kommer återkommande in på att jag har en åsikt åt ena eller andra hållet bara för att jag argumeterar mot din metod att komma fram till dina åsikter.
Det är två skillda saker.

Om du inte klara av att göra skillnad på denna simpla sak hur kan jag då ta det du skriver om själva ämnet på ett seriöst sätt?
Jag behöver inte fråga dig om vad du argumenterar för. Du har sagt det nyss; "att människor kör med två ögon och en hjärna, så därför kan datorer det". Jag frågar dig hur du bildade den uppfattningen. Du säger "oops tiden är slut". Det är lugnt, JM - igen stress. Vi kan fortsätta i morgon. Om jag missuppfattat att du tror att HW3 är kapabel til autonomi, så kan du väl svara ja eller nej på det? Det går snabbt.

Jag hävdar inte att jag har "bevis". Jag säger att allt jag läser och hör av kompetenta personer talar emot Teslas påståenden. Du argumenterar som en klimatskeptiker tycker jag. Därför bad jag dig redovisa dina källor, om du nu tycker som du antyder.

Jag skrev om bländning som ett exempel, men det det finns hundra argument om varför analogin är total nonsens, men vi tar en kort denna gång: Moravec's paradox. Googla det.
"The main lesson of thirty-five years of AI research is that the hard problems are easy and the easy problems are hard.", det gäller fortfarande även fast det sades 1994.
Återigen teckentolkningsfel.
Vart blandade jag in HW3 i debatten? Men eftersom du frågar så känns det tveksamt. Men då har jag inte överhuvudtaget studerat det i detalj och det blir således en grov killgissning och därför gör jag inte heller den typen av uttalnaden som du gör där jag stenhårt hävdar det ena eller andra.

Ponera att jag är en "klimatskeptiker" i denna fråga.Hur ska du då bete dig för att övertyga mig?
Fortsätta att spamma "alla vet ju att" eller "forskareliten säger att" när den typen av argumentation uppenbarligen inte biter.
FInns det någon annan väg att gå?

Återigen pekar jag på kommentaren ovan om objektivitet.
Om man verkligen förstår ett ämne så kan man argumentera både för och emot eftersom nästa inget är svart eller vitt.
Är det viktigare att ha rätt eller att ha en diskkussion?
Varför tror du ingen orkar diskutera frågan med dig i trådarna gällande FSD?
Vard för diskussion blir det om man bara kastar länkar på varandra istället för att resonera/diskutera?

Vi kan ju börja med ett då enkelt exempel från ovan. Varför gäller inte analogin med ögon och hjäna Vs kameror och AI/NN i din mening?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Bra inlägg. De flesta som kommer hit är inte intresserade av en diskussion, så jag välkomnar initiativet.
[JM] skrev:
Vi kan ju börja med ett då enkelt exempel från ovan. Varför gäller inte analogin med ögon och hjärna Vs kameror och AI/NN i din mening?
Analogin funkar inte för det finns få likheter mellan dagens ML och den mänskliga hjärnans funktion. Man kan t ex lura de flesta CV-applikationer genom att sätta lite tejp på en stopp-skylt så klassificerar inte NN den längre som en stoppskylt. En ML vet ingenting om världen den betraktar. Det kallas för "out-of-distribution fragility". Det är därför en bil utan säker fysisk avståndsmätning (och är beroende av ML) har större risk att åka in i en lastbil som vält på vägen till exempel. Datorn vet inte vad det är eller om det går att köra på. En människa som kör en bil och ser en älg i skogen för första gången kan resonera kring vad den ser. Det finns det inga ML-system som kan göra än så länge. Du kan få ett ML-system att vinna över oss i schack eller lösa svåra teoretiska problem som proteinveckning men inte få en ettårings perceptions-system eller förmåga att navigera i miljön. Det är i kort "Moravecs paradox".

Som jag skrev tidigare så tror jag att det kanske går att köra säkert någon gång i framtiden med bara kameror, men frågan jag ställer mig är varför skulle man vilja det?

Studier har visat att ungefär en tredjedel av alla olyckor i USA beror på dåligt beslutsfattande. Det kan vara t ex avståndsbedömningar eller hastighetsbedömningar, som bägge kraftigt försämras om man är alkoholpåverkad till exempel. Jag tror att det är helt säkert att människor skulle ha färre olyckor om dom hade Lidar inbyggt för att komplettera sina ögon, eftersom Lidar funkar dag eller natt och den är opåverkad om du druckit några öl. Det är otvivelaktigt så att om man har redundant input från olika sensortyper så är det säkrare. Lidar behöver ingen träning och har 100% recall och relativt få false positives.

Datorer som förare är bättre än människor på vissa sätt (tex ingen distraktion eller trötthet), och kanske blir dom lika bra som oss någon dag på alla sätt när det skett några stora genombrott i ML. Men det betyder inte att "only-camera" är rätt väg, varken nu eller som 20 år. En dator kan ju bearbeta och träna på hur många parallella sensorer som man vill ha, mycket bättre än oss. Så den enda anledningen som jag kan hitta som kvarstår är att det är billigare. Man tjänar mer pengar per bil på att plocka bort allting utom det enda som är absolut nödvändigt att ha kvar.

Det här tråden handlar om vad Tesla lovar, vad vi kan förvänta oss att få till våra bilar, och vad man kan köpa i närtid från andra. Jag tror inte du kommer att kunna köpa en bil som är autonom inom tio är som bara har kameror på grund av de anledningar som jag angett ovan och säkert tjugo andra grejer som jag inte nämnt här. Ska biltillverkarna våga ta ansvar för olyckor så tror jag att dom väljer att sätta in fler sensorer. Skulle du betala 5tkr extra för en Lidar eller rullar du tärningen med familjen i bilen?

Att Tesla Vision med sin monokulära syn framåt skulle bli autonom utan andra sensorer, ens i en smal ODD, det ger jag väldigt dåliga odds.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Tesla has decided to expand its Full Self-Driving (FSD) Beta program for the first time in a long time. After adding 60,000 additional owners, Tesla’s FSD Beta will have over 160,000 people in the program.
https://electrek.co/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

spacecoin skrev:
Bra inlägg. De flesta som kommer hit är inte intresserade av en diskussion, så jag välkomnar initiativet.
[JM] skrev:
Vi kan ju börja med ett då enkelt exempel från ovan. Varför gäller inte analogin med ögon och hjärna Vs kameror och AI/NN i din mening?
Analogin funkar inte för det finns få likheter mellan dagens ML och den mänskliga hjärnans funktion. Man kan t ex lura de flesta CV-applikationer genom att sätta lite tejp på en stopp-skylt så klassificerar inte NN den längre som en stoppskylt. En ML vet ingenting om världen den betraktar. Det kallas för "out-of-distribution fragility". Det är därför en bil utan säker fysisk avståndsmätning (och är beroende av ML) har större risk att åka in i en lastbil som vält på vägen till exempel. Datorn vet inte vad det är eller om det går att köra på. En människa som kör en bil och ser en älg i skogen för första gången kan resonera kring vad den ser. Det finns det inga ML-system som kan göra än så länge. Du kan få ett ML-system att vinna över oss i schack eller lösa svåra teoretiska problem som proteinveckning men inte få en ettårings perceptions-system eller förmåga att navigera i miljön. Det är i kort "Moravecs paradox".

Som jag skrev tidigare så tror jag att det kanske går att köra säkert någon gång i framtiden med bara kameror, men frågan jag ställer mig är varför skulle man vilja det?

Studier har visat att ungefär en tredjedel av alla olyckor i USA beror på dåligt beslutsfattande. Det kan vara t ex avståndsbedömningar eller hastighetsbedömningar, som bägge kraftigt försämras om man är alkoholpåverkad till exempel. Jag tror att det är helt säkert att människor skulle ha färre olyckor om dom hade Lidar inbyggt för att komplettera sina ögon, eftersom Lidar funkar dag eller natt och den är opåverkad om du druckit några öl. Det är otvivelaktigt så att om man har redundant input från olika sensortyper så är det säkrare. Lidar behöver ingen träning och har 100% recall och relativt få false positives.

Datorer som förare är bättre än människor på vissa sätt (tex ingen distraktion eller trötthet), och kanske blir dom lika bra som oss någon dag på alla sätt när det skett några stora genombrott i ML. Men det betyder inte att "only-camera" är rätt väg, varken nu eller som 20 år. En dator kan ju bearbeta och träna på hur många parallella sensorer som man vill ha, mycket bättre än oss. Så den enda anledningen som jag kan hitta som kvarstår är att det är billigare. Man tjänar mer pengar per bil på att plocka bort allting utom det enda som är absolut nödvändigt att ha kvar.

Det här tråden handlar om vad Tesla lovar, vad vi kan förvänta oss att få till våra bilar, och vad man kan köpa i närtid från andra. Jag tror inte du kommer att kunna köpa en bil som är autonom inom tio är som bara har kameror på grund av de anledningar som jag angett ovan och säkert tjugo andra grejer som jag inte nämnt här. Ska biltillverkarna våga ta ansvar för olyckor så tror jag att dom väljer att sätta in fler sensorer. Skulle du betala 5tkr extra för en Lidar eller rullar du tärningen med familjen i bilen?

Att Tesla Vision med sin monokulära syn framåt skulle bli autonom utan andra sensorer, ens i en smal ODD, det ger jag väldigt dåliga odds.
Nu är det väl fem kameror framåt och tre bakåt om man skall vara ärlig.

Och lite mer ödmjuk inställning till vad svennepäron på youtube vet och inte vet om självkörning är troligen bra. Det är ett stort område inte bara för bilism och det är ganska många smarta hjärnor och forskningsgrupper igång med detta världen över. De skulle knappast fortsätta med de riktningar som uppenbarligen inte kommer att kunna ge resultat. Uppenbarligen gör de andra bedömningar än spacecoin på svenska teslaforumet och då får man kanske dra sina slutsatser av det, oavsett hur besviken spacecoin är på att ha trott på Elons marknadsföring. betalat för FSD och trott att det skulle vara löst inom tre år. En lösning kan ju vara att sälja bilen, casha in det otroligt höga andrahandsvärdet och köpa en annan bil utan FSD och gå vidare med livet. :)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
spacecoin skrev:
Bra inlägg. De flesta som kommer hit är inte intresserade av en diskussion, så jag välkomnar initiativet.
Och lite mer ödmjuk inställning till vad svennepäron på youtube vet och inte vet om självkörning är troligen bra. Det är ett stort område inte bara för bilism och det är ganska många smarta hjärnor och forskningsgrupper igång med detta världen över. De skulle knappast fortsätta med de riktningar som uppenbarligen inte kommer att kunna ge resultat. Uppenbarligen gör de andra bedömningar än spacecoin på svenska teslaforumet och då får man kanske dra sina slutsatser av det, oavsett hur besviken spacecoin är på att ha trott på Elons marknadsföring. betalat för FSD och trott att det skulle vara löst inom tre år. En lösning kan ju vara att sälja bilen, casha in det otroligt höga andrahandsvärdet och köpa en annan bil utan FSD och gå vidare med livet. :)
^^^^ :lol:

Du kan väl bara knipa igen om du inte har något att tillföra än en massa försök till smutskastning och låta de som är intresserade diskutera färdigt? Eller är det för farligt? Tänk om spacecoin "vinner"? :roll:
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

spacecoin skrev:

Du kan väl bara knipa igen om du inte har något att tillföra än en massa försök till smutskastning och låta de som är intresserade diskutera färdigt? Eller är det för farligt? Tänk om spacecoin "vinner"? :roll:
Smutskastning? Tycker du att din debattstil inbjuder till diskussion? Du försöker ju tysta alla andra och skrika högre och högre att du och endast du sitter inne med sanningen... genom att hänvisa till än youtubare och än kända teslahatare med riggad bevisföring (men det hedrade dig att du tog bort den senaste).

Du verkar ha så kraftig bias att du inte ens försöker lyfta blicken. Om man ger sig in i en diskussion enkom för "att vinna", då har man förlorat den redan från början. Har Tesla EN framåtriktad kamera (monokulär) eller inte??
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
spacecoin skrev:
Smutskastning? Tycker du att din debattstil inbjuder till diskussion?
Du verkar ha så kraftig bias att du inte ens försöker lyfta blicken. Om man ger sig in i en diskussion enkom för "att vinna", då har man förlorat den redan från början. Har Tesla EN framåtriktad kamera (monokulär) eller inte??
Om du ville fråga något om mitt inlägg så gör det då istället för att ösa på en massa dynga samtidigt, och fortsätta med det nu?

Teslas kameror är TRE stycken framåt. Har jag sagt att det är EN? Dom sitter för tätt ihop och har olika objektiv (överlappar inte så mycket) för att kunna användas till triangulering för avståndsbedömning på ett bra sätt.. Därför så är Tesla tvingade att i huvudsak använda semantiska markörer för att bedöma avstånd istället för att komplettera med det som kallas "stereoseende". En kamera i a-pelaren hade löst problemet. Det finns många tekniker för att göra monokulära avståndsbedömningar och det sker framsteg där, t ex "MonoCon" nyligen. som bygger på traditionella tekniker men använder alla punkter i bounding box för att förbättra resultatet. Men dom är inte tillräckligt säkra ännu på grund av det jag skrev i mitt inlägg där jag svarade JM. Därför vill man kombinera triangulering och dessa om man vill ha det i en säkerhets- och tidskritisk tillämpning om man tycker att 500 USD är för dyrt för en Lidar eller en bra radar. Semantiska markörer funkar ju uppenbarligen sämre i en situation där man har få referensobjekt dessutom, som t ex när man kommer upp mot en motorcykel på natten.

Med tanke på att Tesla tar till en förbättrad radar i HW4, så verkar det som Tesla håller med mig i denna fråga.
Är det något mer du undrar eller inte förstår i mina inlägg så är det bara att vi tar nästa ämne!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Nummer ett: Tre kameror är inte ”monokulärt”, kan vi enas om det?

Nummer två: KAN det ligga något i interferensproblematik genom att ha flera sorters sensorer?

En grundläggande sådan är Andrea Doria, vilket åskådliggör på en basal nivå vad som kan hända. Den franska Airbusen som störtade i havet är en annan, instrumenten gav felaktig signal om flygvägen och därför gjorde piloten fel. Hade kunnat undvikas om vederbörande tittade på andra instrument…

Nummer tre: Är det på något sätt fastlagt att det handlar om snöd pengasnålhet eller är det en ”internetsanning” som du sprider som tes?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Nummer ett: Tre kameror är inte ”monokulärt”, kan vi enas om det?

Nummer två: KAN det ligga något i interferensproblematik genom att ha flera sorters sensorer?

En grundläggande sådan är Andrea Doria, vilket åskådliggör på en basal nivå vad som kan hända. Den franska Airbusen som störtade i havet är en annan, instrumenten gav felaktig signal om flygvägen och därför gjorde piloten fel. Hade kunnat undvikas om vederbörande tittade på andra instrument…

Nummer tre: Är det på något sätt fastlagt att det handlar om snöd pengasnålhet eller är det en ”internetsanning” som du sprider som tes?
1. Om man inte har en stor del av kamerornas fält som är överlappande och inte använder tekniker som använder dem som ett stereoseende så bearbetas dem som separata 2D-bilder - monokulärt. Se t ex https://www.compoundeye.com/technology

2. Sensor-fusion är ett löst problem sedan lång tid för sensorer med liknande informationstäthet. Det används inom säkerhetskritiska tillämpningar inom medicin och så klart inom AV. Ett av problemen Tesla hade var att man använde en radar som var avsedd för enklare användningsområden. Lösningen för ökad säkerhet är inte att man tar bort den, utan att man byter ut den mot en bättre. Helt poängen med att ha olika sensorer är att dom ska visa olika saker och komplettera varandra, annars är dom redundanta. Edit: Du argumenterar ju själv för att man ska ha flera olik instrument för att undvika krashen med Airbusen.

3. När man tillverkar personbilar har man en annan budget per bil än om man försöker göra ett autonomt fordon. Ett tecknen på att Tesla "hittar på" anledningar för att göra X med sedan gör man Y är kommunikationen kring Tesla Vision. Det är helt fastslaget att Continental hade problem att leverera den radar som Tesla behövde, och vips släpper Tesla en version av AP som till och med blir bättre än att inte ha en bra radar. Elon har länge dissat Lidar, och det beror inte på tekniska meriter, utan det beror på att dom varit (för) dyra.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

spacecoin skrev:
Elon har länge dissat Lidar, och det beror inte på tekniska meriter, utan det beror på att dom varit (för) dyra.
Så det är Elons personliga uppfattningar om priset på Lidarsensorer som driver koncernens utveckling åt det hållet?

Han låter alltså xxx ingenjörer sitta och jobba i en återvändsgränd för att spara några dollar per bil?

Låter det rimligt tycker du?


Närmare till hands ligger väl förklaringen att man når större vinster i längden med billiga/vanligt förekommande sensorer kombinerat med mer utvecklad programvara och att det är det som är Teslas mål. Att man byter till en bättre radar är väl bra.

Noterar att du inte kommenterat det faktum att Teslas Vision fått högsta betyg i Euro-NCAP. De kan ju inte ha frågat dig först. :)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
spacecoin skrev:
Elon har länge dissat Lidar, och det beror inte på tekniska meriter, utan det beror på att dom varit (för) dyra.
Så det är Elons personliga uppfattningar om priset på Lidarsensorer som driver koncernens utveckling åt det hållet?

Han låter alltså xxx ingenjörer sitta och jobba i en återvändsgränd för att spara några dollar per bil?

Låter det rimligt tycker du?


Närmare till hands ligger väl förklaringen att man når större vinster i längden med billiga/vanligt förekommande sensorer kombinerat med mer utvecklad programvara och att det är det som är Teslas mål. Att man byter till en bättre radar är väl bra.

Noterar att du inte kommenterat det faktum att Teslas Vision fått högsta betyg i Euro-NCAP. De kan ju inte ha frågat dig först. :)
Testar EuroNCAP autonoma bilar i 130km/h eller i stadstrafik nu? Då är väl Peugeot 308 (5-stars i förarstöd) i princip autonom då? :roll: Varför ska Tesla lägga massa pengar på radar när dom sagt att det funkar bra att köra helt utan om så nu är fallet? Vad är din analys?

Tror du på allvar att AP-gänget på Tesla får sätta i vilken hårdvara som de vill i bilarna utan kostnadstak?

Om det är rimligt eller ej att man optimerar kostnad per bil istället för att komma i mål snabbare beror ju på om man avser att vara autonoma eller ej på HW3. Det kanske bara är marknadsföring? Och Tesla har ju sucessivt ändra forumeringen från "robotaxi" till "supervised autonomy" (som är ett missledande namn för L2).

Att man prioriterar kostnad över att bli klara snabbt är i alla fall tydligt för de allra flesta. Jag tror inte på någon autonomi på HW3 och det beror på många anledningar. Sensorerna har ingen redundans, dom sitter suboptimalt, det finns bara rengöring på de framåtriktade, det saknas överlappande tekniker och datorn är för långsam och en SPOF.

Förstår man inte att man kör bättre och säkrare (och kommer dit snabbare med färre cpu-cykler) med Lidar idagsläget kan man lyssna på en som vet:

Alla bilar som är SAE J3016 Level 3-5 som finns i världen i dagsläget har Lidar i alla fall. Om 10 år kanske det är annorlunda, men det tror jag inte. Det är troligare att Lidarsensorerna är billigare däremot och blir därför än mer attraktiva.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Vissa FSD Teslor behöver byta kamera.
Screenshot_20220923-001437_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

Kan du förklara kontext? Det är ju jättebra att du postar en massa inlägg, men jag saknar ofta analyser/tankar kring innehållet.

Vilka bilar verkar beröras? Vad är symptomen?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det är som svar på en person som inte fått betan men haft SS 100 länge. Model S 2017, så före HW3, men fått en kamerauppgradering en gång (i år).


Jag skulle tro att Elon är ut och cyklar i denna fråga.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Intervju med Yann LeCun, allmänt erkänd som en av världens främsta experter på AI:

ZDNet: What you're saying is, some people will try to engineer what doesn't currently work with deep learning for applicability, say, in industry, and they're going to start to create something that's the thing that became obsolete in computer vision?

YL: Right. And it's partly why people working on autonomous driving have been a little too optimistic over the last few years, is because, you know, you have these, sort-of, generic things like convolutional nets and Transformers, that you can throw data at it, and it can learn pretty much anything. So, you say, Okay, I have the solution to that problem. The first thing you do is you build a demo where the car drives itself for a few minutes without hurting anyone. And then you realize there's a lot of corner cases, and you try to plot the curve of how much better am I getting as I double the training set, and you realize you are never going to get there because there is all kinds of corner cases. And you need to have a car that will cause a fatal accident less than every 200 million kilometers, right? So, what do you do? Well, you walk in two directions.

The first direction is, how can I reduce the amount of data that is necessary for my system to learn? And that's where self-supervised learning comes in. So, a lot of self-driving car outfits are interested very much in self-supervised learning because that's a way of still using gigantic amounts of supervisory data for imitation learning, but getting better performance by pre-training, essentially. And it hasn't quite panned out yet, but it will. And then there is the other option, which most of the companies that are more advanced at this point have adopted, which is, okay, we can do the end-to-end training, but there's a lot of corner cases that we can't handle, so we're going to just engineer systems that will take care of those corner cases, and, basically, treat them as special cases, and hardwire the control, and then hardwire a lot of basic behavior to handle special situations. And if you have a large enough team of engineers, you might pull it off. But it will take a long time, and in the end, it will still be a little brittle, maybe reliable enough that you can deploy, but with some level of brittleness, which, with a more learning-based approach that might appear in the future, cars will not have because it might have some level of common sense and understanding about how the world works.

In the short term, the, sort-of, engineered approach will win — it already wins. That's the Waymo and Cruise of the world and Wayve and whatever, that's what they do. Then there is the self-supervised learning approach, which probably will help the engineered approach to make progress. But then, in the long run, which may be too long for those companies to wait for, would probably be, kind-of, a more integrated autonomous intelligent driving system.

ZDNet: We say beyond the investment horizon of most investors.

YL: That's right. So, the question is, will people lose patience or run out of money before the performance reaches the desired level.

https://www.zdnet.com/article/metas-ai- ... elligence/

Har jag nämnt att ML och därmed autonoma fordon har en S-kurva?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


Tesla Begins Rolling Out FSD Beta V10.69.2.3.

As promised, Tesla started rolling out FSD Beta V10.69.2.3 after AI Day.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -10-69-2-3
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Lite intressant kring självkörande bilar.
Even After $100 Billion, Self-Driving Cars Are Going Nowhere
“Long term, I think we will have autonomous vehicles that you and I can buy,” says Mike Ramsey, an analyst at market researcher Gartner Inc. “But we’re going to be old.”
https://www.bloomberg.com/news/features ... ng-nowhere
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

backe skrev:
Lite intressant kring självkörande bilar.
Even After $100 Billion, Self-Driving Cars Are Going Nowhere
“Long term, I think we will have autonomous vehicles that you and I can buy,” says Mike Ramsey, an analyst at market researcher Gartner Inc. “But we’re going to be old.”
https://www.bloomberg.com/news/features ... ng-nowhere
Håller helt med. L4 taxi inom begränsade områden med alla sensorer, hd-kartor och mänsklig hjälp i form av tele-operations som backup (som Cruise, Waymo et al) funkar hjälpligt i dagsläget. Även långtradare på motorväg verkar vara på gång. Att det skulle komma självkörande personbilar inom 10-15 år som susar omkring finns det inget som pekar på, utanför möjligtvis L3 på motorväg.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev:
backe skrev:
Lite intressant kring självkörande bilar.
Even After $100 Billion, Self-Driving Cars Are Going Nowhere
“Long term, I think we will have autonomous vehicles that you and I can buy,” says Mike Ramsey, an analyst at market researcher Gartner Inc. “But we’re going to be old.”
https://www.bloomberg.com/news/features ... ng-nowhere
Håller helt med. L4 taxi inom begränsade områden med alla sensorer, hd-kartor och mänsklig hjälp i form av tele-operations som backup (som Cruise, Waymo et al) funkar hjälpligt i dagsläget. Även långtradare på motorväg verkar vara på gång. Att det skulle komma självkörande personbilar inom 10-15 år som susar omkring finns det inget som pekar på, utanför möjligtvis L3 på motorväg.
Jag gillar ändå tanken med L3 på motorväg. Jag hoppas Mercedes visar vägen och verkligen får till det upp till 130km/h som det nya regelverket tillåter. Där kan jag verkligen se en jättestor nytta för föraren. Svinskönt att sitta och pilla på mobilen medan bilen/Mercedes ansvarar för körningen.

Det som Tesla håller på med L2 i stadstrafik ser jag ingen nytta med. Vad fasiken ska man med det till om man 100% måste övervaka vad bilen håller på med. Jag tror det är en återvändsgränd. Ju bättre systemet blir ju farligare blir det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev:
Jag gillar ändå tanken med L3 på motorväg. Jag hoppas Mercedes visar vägen och verkligen får till det upp till 130km/h som det nya regelverket tillåter. Där kan jag verkligen se en jättestor nytta för föraren. Svinskönt att sitta och pilla på mobilen medan bilen/Mercedes ansvarar för körningen.

Det som Tesla håller på med L2 i stadstrafik ser jag ingen nytta med. Vad fasiken ska man med det till om man 100% måste övervaka vad bilen håller på med. Jag tror det är en återvändsgränd. Ju bättre systemet blir ju farligare blir det.
Instämmer helt. Det vore fantastiskt med en säker automatisk förare på motorväg. Vi får se hur det går för Tesla men jag har små förhoppningar om autonomi där. Och för EU har man ingen plan vad det verkar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Warren Craddock har lite synpunkter på BW/Bloom-artikeln:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Screenshot 2022-10-14 at 09.23.20.png
FSD-betan i senaste version verkar vara mätbart bättre än tidigare när det gäller kritiska ingripanden om man får tror den här presentationen. Vi får se om det håller i sig.

Det är dock långt kvar till autonomi från dessa nivåer. 100x kanske, antagligen mer.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

MobilEye CTO hävdar 100% recall med computer vision, och får lite mothugg och backar:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Mer rykten om att HW4 är på g i Kina:
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... s-started/
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
Mer rykten om att HW4 är på g i Kina:
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... s-started/
Blir intressant att se om detta ger en direkt skillnad i prestanda för körförmågan. Bör väl mest påverka kvaliteten på avstånd.
Kräver dock fortsatt rena kameror...
Skriv svar