FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Gustafsson »

spacecoin skrev:
LarsL skrev:
Hur bör man tänka då? Jo man bör fråga sig, vad är som faktisk möjligt. Precis som med Chipsen så så ska man backa och fundera vad som skulle gå att göra, inte vad en expert tror går att göra. Självklart skulle jag med de kameror som finns på Tesla kunna köra ett fordon. Jag är en medelbegåvat gubbe med körkort, någon kanske säger under medel men det stärker bara mitt resonemang. Så självklart kan ett AI någon gång klara av att köra med bara kameror, det är väl uppenbart? Frågan är tiden… och processorkraften.
Ja, men när man börjar sälja det och stjäla pengar från kunder så är tiden högst relevant.

Det finns någon ingen som tror att en dator inte skulle kunna köra en bil om 100 år med bara kameror. Men jag är helt säker på att sensorer som kompletterar monokulärt seende och osäker machine learning går ner i pris varje år och kommer att sitta i alla bilar inom kort, även om det bara är för att öka säkerheten för AEB.
På tal om monokulärt seende. Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Gustafsson skrev:
spacecoin skrev:
LarsL skrev:
Hur bör man tänka då? Jo man bör fråga sig, vad är som faktisk möjligt. Precis som med Chipsen så så ska man backa och fundera vad som skulle gå att göra, inte vad en expert tror går att göra. Självklart skulle jag med de kameror som finns på Tesla kunna köra ett fordon. Jag är en medelbegåvat gubbe med körkort, någon kanske säger under medel men det stärker bara mitt resonemang. Så självklart kan ett AI någon gång klara av att köra med bara kameror, det är väl uppenbart? Frågan är tiden… och processorkraften.
Ja, men när man börjar sälja det och stjäla pengar från kunder så är tiden högst relevant.

Det finns någon ingen som tror att en dator inte skulle kunna köra en bil om 100 år med bara kameror. Men jag är helt säker på att sensorer som kompletterar monokulärt seende och osäker machine learning går ner i pris varje år och kommer att sitta i alla bilar inom kort, även om det bara är för att öka säkerheten för AEB.
På tal om monokulärt seende. Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
Man tror väl att man ska lösa det med AI. De ska ju lansera ”occupancy network” som ska göra all avståndsbedömning och även ersätta USS på nära håll. Jag är skeptisk. Annars finns ju billiga sensorer med 100% recall som bara har till uppgift att mäta avstånd.

Just avståndsbedömning är ju lite extra viktigt när man pysslar med självkörning :shock:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsL »

Gustafsson skrev:
På tal om monokulärt seende. Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
Det gör mest skillnad på nära avstånd, om inte kamerorna sitter längre isär än våra mänskliga ögon. Vi använder oss istället av perspektiv och kunskap om vad det är vi ser. Det är därför film och bilder funkar… vi kan tolka saker.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
På tal om monokulärt seende. Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
Det gör mest skillnad på nära avstånd, om inte kamerorna sitter längre isär än våra mänskliga ögon. Vi använder oss istället av perspektiv och kunskap om vad det är vi ser. Det är därför film och bilder funkar… vi kan tolka saker.
Subaru har ett etablerat system EyeSight med 2 kameror ordentligt separerade för just avståndsbedömning istället för radar. Funkar upp till 130m.

https://www.subaru.se/kopa-aga/eyesight/

Brukar få mycket goda recensioner.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Gustafsson skrev:
På tal om monokulärt seende. Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
Tesla har TRE kameror framåt - de yttre har ungefär samma avstånd mellan ögonen som du och jag. Men som någon tidigare skrev så handlar avståndsbedömning inte bara om insignal utan om hur informationen processas.
Tesla Y LR -22 EAP
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

BrooklynS skrev:
Gustafsson skrev:
På tal om monokulärt seende. Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
Tesla har TRE kameror framåt - de yttre har ungefär samma avstånd mellan ögonen som du och jag. Men som någon tidigare skrev så handlar avståndsbedömning inte bara om insignal utan om hur informationen processas.

Använder man verkligen två kameror simultant för avståndsbedömning? Finns det någon officiell dokumentation kring det?
27BAEF70-2FB0-4BB7-AE27-2968DA0714E5.jpeg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev:
Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
När vi ändå avhandlar tips och ideer till Tesla, det finns radar. Varför använder dom det? Det sitter rent en monterad på min bil.

Igår låg jag i högerfilen, AP på. Bilen framför bytte till vänster fil för att köra om den som låg före denne. Då syntes plötsligt bilen som skulle bli omkörd. Avståndet var gott och väl 150m. Min bil fick panik och spökbromsade det värsta jag hittills upplevt, det bara krasade i dubbdäcken. Som tur var låg ingen nära bakom mig, för då hade jag blitt påkörd bakifrån.

Så extremt undermåligt att se fel på något 150m framför och panikbromsa.

Framförvarande skulle ta av på en avfart från motorvägen/motortrafikleden och körde något saktare (kanske 10-15km/h långsammare). Det hade inte gått att köra på den bilen innan den svängde av, om så jag gett full gas med alla 500hk.

Jag tror det här var sämst hittills :|
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av ONSatan »

AAKEE skrev:
Gustafsson skrev:
Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
När vi ändå avhandlar tips och ideer till Tesla, det finns radar. Varför använder dom det? Det sitter rent en monterad på min bil.

Igår låg jag i högerfilen, AP på. Bilen framför bytte till vänster fil för att köra om den som låg före denne. Då syntes plötsligt bilen som skulle bli omkörd. Avståndet var gott och väl 150m. Min bil fick panik och spökbromsade det värsta jag hittills upplevt, det bara krasade i dubbdäcken. Som tur var låg ingen nära bakom mig, för då hade jag blitt påkörd bakifrån.

Så extremt undermåligt att se fel på något 150m framför och panikbromsa.

Framförvarande skulle ta av på en avfart från motorvägen/motortrafikleden och körde något saktare (kanske 10-15km/h långsammare). Det hade inte gått att köra på den bilen innan den svängde av, om så jag gett full gas med alla 500hk.

Jag tror det här var sämst hittills :|
”Kul” att få en nackskada för livet för att Elon ska spara några USD….
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

backe skrev:
BrooklynS skrev:
Gustafsson skrev:
På tal om monokulärt seende. Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
Tesla har TRE kameror framåt - de yttre har ungefär samma avstånd mellan ögonen som du och jag. Men som någon tidigare skrev så handlar avståndsbedömning inte bara om insignal utan om hur informationen processas.

Använder man verkligen två kameror simultant för avståndsbedömning? Finns det någon officiell dokumentation kring det?
Nä teslas 3 kameror har ju olika fokus så det går inte på traditionell väg som Subaru.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Gustafsson »

Minns från lumpen att vi använde en sorts kikare där objektiven satt långt isär för att leda artillerield. Osäker på hur långt emellan, 1 m?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Brukar ofta läsa FSD Beta release notes. Ska inte påstå att jag fattar allt, men det är
rätt intressant att följa utvecklingen. Förbättringarna i procent kan dock låta lite,
vad ska vi säga, "märkliga".
Här bryter Rob Maurer ner dom senaste för 10.69.3 och det är rätt mycket nytt på gång.
Det är lite det här jag menar med att "FSD Beta befinner sig på en god väg att lösas".
Ständig utveckling och man ger liksom inte upp.
Jag har en klubbkamrat med åtskilliga VM-guld i bagaget, som har en t-shirt med
texten "man ger fan aldrig upp". Det är lite så jag ser på Teslas FSD-äventyr.
Till slut kommer man lyckas. Vilken version av hårdvara är i sammanhanget mindre
intressant. Vilken typ av sensorer är mindre intressant. Radar eller inte radar. Lidar.
Jag hoppas och tror dom kommer lyckas. Ska dock erkänna att vissa dagar känns
problemet som för stort. Det är för svårt helt enkelt.

Jag skulle även vilja pusha för intervjun mellan Lex Fridman och Andrej Karpathy
en gång till. Lång, 3,5 timmar, men jag har hackat upp den i mindre portioner.
Den innehåller en hel del små guldkorn och helt klart värd en titt.
Var det inte nån här som påstod att Andrej eventuellt var inkompetent?
Det är verkligen inte intrycket man får av honom. Tvärtom!!
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

However, I find it disappointing that Tesla didn’t want a few critics to attend. That shows weakness and a lack of confidence, in my opinion.

Elon Musk keeps saying that “you just have to try FSD Beta for yourself” to see how good it is – even though many have been unimpressed by the performance when compared to Tesla’s promises. Why not have those critics try it?

I think it’s another example of Musk’s, and now Tesla’s, feedback loop being broken. The automaker is scared of some critics when the demonstration should stand for itself.

And let’s be honest: There’s room for critics when it comes to Tesla’s approach to self-driving. We should keep in mind that the main goal of most people involved is to keep the roads safe. When the goal is safety, there should be room for people to criticize to see if your approach is the right path.


https://electrek.co/2022/11/02/tesla-re ... v-critics/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Tesla Raj i olycka med FSD aktiverad:


FSD accelererar in i bil som byter fil (lite bryskt, men inte onormalt). Känns som en alert människa hade hanterat det där utan problem.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev:
Tesla Raj i olycka med FSD aktiverad:


FSD accelererar in i bil som byter fil (lite bryskt, men inte onormalt). Känns som en alert människa hade hanterat det där utan problem.
Möjligen en alert människa men det där skulle nog lett till en olycka rätt ofta ändå…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev:
Jäkligt imponerande! Skulle vilja prova för nöjets skull. Arizona är trevligt på vintern.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

FSD v11 är tydligen på väg ut. Återstår att se om det är "full stack" eller om det bara är nytt namn inför wide-release i NA.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ny informativ reklamvideo från ME:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Single stack. Spännande:
FhYLMt2UoAEhyjs.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

"#266: It's the end of the self-driving car as we know it, and I feel fine" (podd).
http://www.autonocast.com/blog/2022/11/ ... -feel-fine

Bra spaningar här om ArgoAI, Comma et.c.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

NYT hälsar på Chuck Cooke:
https://www.nytimes.com/interactive/202 ... flaws.html

Man frågar ju sig vad syftet är att skicka ut den här alfa-versionen till kunder istället för att göra tester själva... Det är uppenbart för mig i alla fall..

edit: de-paywall: https://archive.ph/nK7A0
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Curik »

Bjelke skrev:
spacecoin skrev:
Tesla Raj i olycka med FSD aktiverad:


FSD accelererar in i bil som byter fil (lite bryskt, men inte onormalt). Känns som en alert människa hade hanterat det där utan problem.
Möjligen en alert människa men det där skulle nog lett till en olycka rätt ofta ändå…
Ser inte dramatiken i det där. I exempelvis Stockholm känns ju det där som en standardmanöver (trycka ut nosen och hoppas bakomvarande ska stanna).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Bjelke »

Curik skrev:
Bjelke skrev:
spacecoin skrev:
Tesla Raj i olycka med FSD aktiverad:


FSD accelererar in i bil som byter fil (lite bryskt, men inte onormalt). Känns som en alert människa hade hanterat det där utan problem.
Möjligen en alert människa men det där skulle nog lett till en olycka rätt ofta ändå…
Ser inte dramatiken i det där. I exempelvis Stockholm känns ju det där som en standardmanöver (trycka ut nosen och hoppas bakomvarande ska stanna).
För det mesta funkar det nog men egentligen ingen superbra idé att hoppas på det bästa och bara
tränga sig in, och det krockas en hel del i Stockholm också (ofta för att det chansas lite för mycket och någon
inte är uppmärksam samtidigt)…
Samtidigt så är det skönt att man kan köra så i den trafiken (typ Stockholm) för annars skulle man ju
bli lätt galen och hamna fel typ hela tiden :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Bjelke skrev:
Curik skrev:
Bjelke skrev:
spacecoin skrev:
Tesla Raj i olycka med FSD aktiverad:


FSD accelererar in i bil som byter fil (lite bryskt, men inte onormalt). Känns som en alert människa hade hanterat det där utan problem.
Möjligen en alert människa men det där skulle nog lett till en olycka rätt ofta ändå…
Ser inte dramatiken i det där. I exempelvis Stockholm känns ju det där som en standardmanöver (trycka ut nosen och hoppas bakomvarande ska stanna).
För det mesta funkar det nog men egentligen ingen superbra idé att hoppas på det bästa och bara
tränga sig in, och det krockas en hel del i Stockholm också (ofta för att det chansas lite för mycket och någon
inte är uppmärksam samtidigt)…
Samtidigt så är det skönt att man kan köra så i den trafiken (typ Stockholm) för annars skulle man ju
bli lätt galen och hamna fel typ hela tiden :)
Oavsett vad FSD kunde gjort här (och vad en "vaken" förare kunde gjort) så är felet 100% andra förarens.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Curik »

Hertsh skrev:
Bjelke skrev:
Curik skrev:
Bjelke skrev:
spacecoin skrev:
Tesla Raj i olycka med FSD aktiverad:


FSD accelererar in i bil som byter fil (lite bryskt, men inte onormalt). Känns som en alert människa hade hanterat det där utan problem.
Möjligen en alert människa men det där skulle nog lett till en olycka rätt ofta ändå…
Ser inte dramatiken i det där. I exempelvis Stockholm känns ju det där som en standardmanöver (trycka ut nosen och hoppas bakomvarande ska stanna).
För det mesta funkar det nog men egentligen ingen superbra idé att hoppas på det bästa och bara
tränga sig in, och det krockas en hel del i Stockholm också (ofta för att det chansas lite för mycket och någon
inte är uppmärksam samtidigt)…
Samtidigt så är det skönt att man kan köra så i den trafiken (typ Stockholm) för annars skulle man ju
bli lätt galen och hamna fel typ hela tiden :)
Oavsett vad FSD kunde gjort här (och vad en "vaken" förare kunde gjort) så är felet 100% andra förarens.
Det är inte alls säkert.

I Trafikförordningen 3 kap 43 § står att "En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas". Den som försvårar för en medtrafikant att komma in i det egna körfältet kan få böta 1 000 kronor.

Att öka hastigheten är inte underlättande, om det nu var oklart. Däremot blinkar den andra bilen sent, så inte helt lättbedömt.
Skriv svar