FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

Det är lite relevant i förhållande till dockan vi pratade om för ett par sidor sedan. Min poäng är att FSD ser saker som rör sig enligt ett mönster den lärt sig känna igen. Om det sedan är en faktisk del av FSD eller inte är ju lite svårt att spekulera i, men om vi relaterar det till video:n med en docka som dras över vägen visar det på min poäng - bilen känner igen saker som en lärt sig känna igen och primärt är den tränad att upptäcka och undvika levande varelser som rör sig.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Gustafsson »

Min bil behöver ingen ekorre, den bromsar plötsligt ändå. Åtminstone vid fem tillfällen idag. Däremot reagerade den inte på en ko mitt i vägen eller får i vägrenen. Den såg inte heller en cyklist på motortrafikleden- åtminstone renderade den inte cyklisten.
Den är också helt värdelös på att hålla en bra linje när linjerna i vägen breddas t,ex vid 2_1 eller avfarter.
Nej jag har med tiden blivit AP-ateist. Framstegen sedan min förra AP 1 typ 2016 är extremt små.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

Det där får mig att fundera lite (och svaret finns säkert någonstans i denna tråd redan, men jag har inte hittat det) - varför upplever vissa så pass mycket mer spökbromsningar än andra? Tror jag har haft en hitintills och den var inte speciellt hård. Läser man här känns det som att vissa råkar ut för dessa hela tiden.

Är det så enkelt som att det bara är på vissa sträckor som dessa personer kör dagligen eller är det en skillnad i bilarna som gör det? (Givet att vi utesluter att en viss version av mjukvaran kan vara mer eller mindre buggig då.)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

agehall skrev:
Det är lite relevant i förhållande till dockan vi pratade om för ett par sidor sedan. Min poäng är att FSD ser saker som rör sig enligt ett mönster den lärt sig känna igen. Om det sedan är en faktisk del av FSD eller inte är ju lite svårt att spekulera i, men om vi relaterar det till video:n med en docka som dras över vägen visar det på min poäng - bilen känner igen saker som en lärt sig känna igen och primärt är den tränad att upptäcka och undvika levande varelser som rör sig.
Så du menar att FSD blivit tränad att känna igen och bromsa för en ekorre (eller barn) i rörelse eftersom den är riktig medans den beslutar att mangla en ekorre som sitter stilla eftersom den antagligen är fejk?? Jo, tjena

En unge som glider fram på skateboard är FSD också tränad att köra över då? Den liknar väl en docka på en vagn?

Du tror inte att det kan vara så enkelt att Tesla har svårare att upptäcka hinder i sina nyare bilar eftersom de slutat installera radar och att det här överhuvudtaget inte har med beslut av en AI om vad som kan köras över och inte?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
agehall skrev:
Det är lite relevant i förhållande till dockan vi pratade om för ett par sidor sedan. Min poäng är att FSD ser saker som rör sig enligt ett mönster den lärt sig känna igen. Om det sedan är en faktisk del av FSD eller inte är ju lite svårt att spekulera i, men om vi relaterar det till video:n med en docka som dras över vägen visar det på min poäng - bilen känner igen saker som en lärt sig känna igen och primärt är den tränad att upptäcka och undvika levande varelser som rör sig.
Så du menar att FSD blivit tränad att känna igen och bromsa för en ekorre (eller barn) i rörelse eftersom den är riktig medans den beslutar att mangla en ekorre som sitter stilla eftersom den antagligen är fejk?? Jo, tjena

En unge som glider fram på skateboard är FSD också tränad att köra över då? Den liknar väl en docka på en vagn?

Du tror inte att det kan vara så enkelt att Tesla har svårare att upptäcka hinder i sina nyare bilar eftersom de slutat installera radar och att det här överhuvudtaget inte har med beslut av en AI om vad som kan köras över och inte?
En pappdocka med lite tygkläder på syns inte på radar....
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Gustafsson »

agehall skrev:
Det där får mig att fundera lite (och svaret finns säkert någonstans i denna tråd redan, men jag har inte hittat det) - varför upplever vissa så pass mycket mer spökbromsningar än andra? Tror jag har haft en hitintills och den var inte speciellt hård. Läser man här känns det som att vissa råkar ut för dessa hela tiden.

Är det så enkelt som att det bara är på vissa sträckor som dessa personer kör dagligen eller är det en skillnad i bilarna som gör det? (Givet att vi utesluter att en viss version av mjukvaran kan vara mer eller mindre buggig då.)
Ska tilläggas att jag körde 90 mil, så det är inte så ofta bilen spökbromsade trots 5 gånger, men jag upplever det som väldigt stressande, även om jag så småningom börjat vänja mig. Jag tycker Tesla borde ha massor av exempel i sin data bas (fleet experience) och borde ha kunnat reducera problemet. Att bilen inte ens kan hålla filen bra på kända vägtyper som jag nämnde är bara för dåligt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Maw skrev:
agehall skrev:
Det är lite relevant i förhållande till dockan vi pratade om för ett par sidor sedan. Min poäng är att FSD ser saker som rör sig enligt ett mönster den lärt sig känna igen. Om det sedan är en faktisk del av FSD eller inte är ju lite svårt att spekulera i, men om vi relaterar det till video:n med en docka som dras över vägen visar det på min poäng - bilen känner igen saker som en lärt sig känna igen och primärt är den tränad att upptäcka och undvika levande varelser som rör sig.
Så du menar att FSD blivit tränad att känna igen och bromsa för en ekorre (eller barn) i rörelse eftersom den är riktig medans den beslutar att mangla en ekorre som sitter stilla eftersom den antagligen är fejk?? Jo, tjena

En unge som glider fram på skateboard är FSD också tränad att köra över då? Den liknar väl en docka på en vagn?

Du tror inte att det kan vara så enkelt att Tesla har svårare att upptäcka hinder i sina nyare bilar eftersom de slutat installera radar och att det här överhuvudtaget inte har med beslut av en AI om vad som kan köras över och inte?
En pappdocka med lite tygkläder på syns inte på radar....
Kanske gör en radar det, kanske inte men i det här fallet så har väl bilen ingen radar och en docka borde väl synas för kameran.

Jag reagerade mest på det orimliga i att Teslor skulle köra över objekt för att de inte rör sig naturligt. Jag vet däremot inte om just det här testet är korrekt utfört eller om Tesla verkligen har större problem än andra tillverkare att stanna för barn, ekorrar eller andra förenål på vägen. Men det verkar som att förnågan att upptäcka hinder blev sämre när radarn försvann.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av ONSatan »

agehall skrev:
Kan till försvar för FSD säga att den upptäckte och bromsade för en ekorre som sprang ut framför bilen idag. Kanske inte vad jag egentligen ville, men det var som tur var ingen som låg tätt bakom så både bilen, vi och ekorren klarade sig utan skador.

Hur många system gör detta?
Är det inte mer sannolikt att ”bromsningen” för din ekorre i själva verket var en fullt ”normal” spökbromsning som av slump hände när ekorren fanns framför bilen?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
[JM] skrev:
Maw skrev:
agehall skrev:
Det är lite relevant i förhållande till dockan vi pratade om för ett par sidor sedan. Min poäng är att FSD ser saker som rör sig enligt ett mönster den lärt sig känna igen. Om det sedan är en faktisk del av FSD eller inte är ju lite svårt att spekulera i, men om vi relaterar det till video:n med en docka som dras över vägen visar det på min poäng - bilen känner igen saker som en lärt sig känna igen och primärt är den tränad att upptäcka och undvika levande varelser som rör sig.
Så du menar att FSD blivit tränad att känna igen och bromsa för en ekorre (eller barn) i rörelse eftersom den är riktig medans den beslutar att mangla en ekorre som sitter stilla eftersom den antagligen är fejk?? Jo, tjena

En unge som glider fram på skateboard är FSD också tränad att köra över då? Den liknar väl en docka på en vagn?

Du tror inte att det kan vara så enkelt att Tesla har svårare att upptäcka hinder i sina nyare bilar eftersom de slutat installera radar och att det här överhuvudtaget inte har med beslut av en AI om vad som kan köras över och inte?
En pappdocka med lite tygkläder på syns inte på radar....
Kanske gör en radar det, kanske inte men i det här fallet så har väl bilen ingen radar och en docka borde väl synas för kameran.

Jag reagerade mest på det orimliga i att Teslor skulle köra över objekt för att de inte rör sig naturligt. Jag vet däremot inte om just det här testet är korrekt utfört eller om Tesla verkligen har större problem än andra tillverkare att stanna för barn, ekorrar eller andra förenål på vägen. Men det verkar som att förnågan att upptäcka hinder blev sämre när radarn försvann.
Om det är Scam O'dowd testet du refererar till så kan du se i denna video hur dom har gaspedalen nertryckt samtidigt som FSDn är på och således stannar inte bilen för dockan.



När ADAC testar euro ncap mot fotgängare så ser det ut så här.
Model X


Model 3


Kolla från 2 min in i klippen
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av agehall »

ONSatan skrev:
Är det inte mer sannolikt att ”bromsningen” för din ekorre i själva verket var en fullt ”normal” spökbromsning som av slump hände när ekorren fanns framför bilen?
Det kan det givetvis vara, men vad är chansen att bilen bromsar exakt samtidigt som en ekorre hoppar ut framför den? Någon som är bättre på sannolikhetslära än vad jag är numera kan säkert räkna ut det, men jag gissar att chansen är väääääldigt låg.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Curik »

Tänk på att alla bilar inte är skapade exakt lika. Små skillnader i exempelvis hur kamerorna är monterade kan göra skillnad.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

Curik skrev:
Tänk på att alla bilar inte är skapade exakt lika. Små skillnader i exempelvis hur kamerorna är monterade kan göra skillnad.
Hur menar du?

Variationer mellan många bilar men på samma bilmodell eller variationer mellan olika bilmodeller?

Och på vilket sätt skulle de två fallen ovan inverka/ha för systempåverkan?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Om det är Scam O'dowd testet du refererar till så kan du se i denna video hur dom har gaspedalen nertryckt samtidigt som FSDn är på och således stannar inte bilen för dockan.
Ja, jag hörde på Electrek att det var en del tveksamheter kring hur det testet utförts och hur resultaten redovisats.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Curik skrev:
Tänk på att alla bilar inte är skapade exakt lika. Små skillnader i exempelvis hur kamerorna är monterade kan göra skillnad.
Det är därför man har kamerakalibrering.
[JM] skrev:
Om det är Scam O'dowd testet du refererar till så kan du se i denna video hur dom har gaspedalen nertryckt samtidigt som FSDn är på och således stannar inte bilen för dockan.
Om WholeMarsCatalog och andra har problem med liknande test så fuskar inte nödvändigtvis O'Dowd.

Jag försvarar inte O'Dowd över huvud taget, men Tesla verkar inte ens med en 99% säkerhet identifiera objekt som t ex fotgängare som kommer i från sidan, det är uppenbart för mig i alla fall. Under optimala förhållanden kanske det är något högre. Men i regn eller skymning eller motljus är det lägre.

För L2 är det helt ok, men det duger inte för autonomi. Där behöver man göra fel mycket mer sällan (kanske en per miljon? miljard?).

Jag tycker folk verkar har svårt att förstå skillnaden på det funkar oftast och det funkar konsekvent både här på forumet och i allmänhet när man pratar om steget från förarassistans till autonomi. Det är ett väldigt stort gap däremellan. Många många år tror jag (och jag hoppas jag har fel).

Att Tesla har en bra förarassistans tror jag vi är överrens om. Den funkar oftast mycket bra.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Choke »

[JM] skrev:
Maw skrev:
[JM] skrev:
Maw skrev:
agehall skrev:
Om det är Scam O'dowd testet du refererar till så kan du se i denna video hur dom har gaspedalen nertryckt samtidigt som FSDn är på och således stannar inte bilen för dockan.



När ADAC testar euro ncap mot fotgängare så ser det ut så här.
Model X


Model 3


Kolla från 2 min in i klippen
Tack för länkarna. Intressant att följa vad som händer i usa. Om det stämmer att man tryckt ned gaspedalen under testen så vill man gärna höra kommentaren varför man gjorde det.
Vill bara påpeka att jag bara kört Tesla i knappt 6 månader, endast kört 2 400 mil :-) och har inte köpt FSD utan kör bara med ”standard”. Är ingen expert eller har vana av andra system - bara Skodas fartkontroll.. har haft några spökbromsningar som i och för sig känts obehagliga men tycker det har blivit bättre med de två senaste uppdateringarna.
Det är intressant att följa Teslas arbete och jag hoppas verkligen att de kommer framåt - men tror det är långt till helt självkörande.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det finns en intervju med Omer Keilaf, grundare av Innoviz en israelisk Lidartillverkare, som jobbat tillsammans med BMW ett bra tag. Tydligen har dom även nu ett kontrakt med VW och en till Tier 1.

Intervju här, finns både ljud och transcript (China EVs & More):
https://www.buzzsprout.com/1786123/10690914

Lite urklipp:
Tu Le:
So Chinese EV companies right now are really leaning into, we have over 30 sensors, we have over 40 sensors, we have three LiDARs, we have four LiDARs. And is, in your opinion, is more just more or is more better? And if more is just more.

Omer Keilaf:
My CFO likes that there is more. I won't fight anyone who wants to buy more, but eventually it's a business case, right? I believe that probably you're referring to companies that are trying to develop Level 4, Level 5 kind of applications. Our key focus right now is mostly Level 2 and Level 3. And even at Level 3, you don't really need more than one LiDAR. I'm happy to sell anyone more, but one is enough. That's what we see also in the market. And the reason that we are focusing on those levels is because those are the levels that we expect to go into volume faster than the rest. Those are the passenger vehicles. You won't see a passenger vehicle with Level 4 anytime soon - in the next decade.

...

Lei Xing:
One question to confirm, are you not looking at the robotaxi, serving the robotaxi market?

Omer Keilaf:
We are. Obviously, I'll sell LiDAR to anyone who's willing to pay. We need to spread, we need to put our chips on different players and expect that some of them would succeed and grow and etc. But in terms of focus, we are mostly focused on signing deals like with carmakers that plan to go to high volume. There is no robotaxi right now, company that I can get to an nomination of the volume that I get from a passenger vehicle. That's just too many years ahead of us. I have to keep my focus where I can sign a deal, not just R&D and selling a few samples, ect. Many LiDAR companies, by the way, that's what they do. You see a lot of announcements. The market is, there is so much noise in the industry. People don't see the difference between a series production announcement than here's a partnership with a company, I just sell them like 10 units and we did the press release together. Everything looks the same. That's something that's part of the noise that we're dealing with. But what can I do?

Lei Xing:
One more question from me, and then Tu, you can end with the Chinese smart EV startup question? So what is the end game for LiDAR?

Omer Keilaf:
LiDAR would be on every car, but much beyond that. A LiDAR is eventually a 3D camera, right? People tend to connect LiDAR equals a car. It's not. A LiDAR is a 3D sensor, so if I would tell you I developed a camera, I don't think that the only thing that comes to your mind would be a car. Even though cars are using many cameras, there are many applications for 3D sensing. I actually think that long term, any 2D camera would be replaced with a 3D camera, because there are many benefits of getting another layer. And interactions would be different. And we all talk about metaphors and augmented reality. Those are all relying on 3D data.

Tu Le:
Well, iPhones already have LiDAR in them, right?

Omer Keilaf:
Yeah, definitely. So LiDAR is a strange name for a 3d camera. Really, if you think about it, the VR goggles, the Oculus, right? And I know if you've used it before, it's quite amazing. Eventually it's a 3D display, right? You actually consume 3D data. And the thing is all of the data that is available in those goggles is completely synthetic, because there is no way to film 3D today in a good way. So everything that you are able to consume today in those VR are mostly synthetic. A LiDAR is a 3D live camera, which you could actually use. So I could have actually placed a LiDAR here in my room. You would be wearing VR goggles and actually see the room and travel in it because it makes it accessible. So LiDAR is just the first market which will actually consume a lot of LiDARs in automotive. But there are many other markets that the adoption of LiDARs would translate to large adoption, surveillance and construction sites, farming. We live in a 3D world, so using a 3D sensor somehow makes more sense than a 2D, and it will grow fast.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Gustafsson »

LIDAR är väldigt intressant som teknik. Laser kan ju mäta hastigheterna på objekt, så LIDAR skulle kunna ersätta radarn med något mycket mer högupplösande och ge rktigt detaljerade hastighetskartor. Det borde vara mumma för självkörande bilar…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Dan O'Dowd har inte speciellt rent mjöl i påsen.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
LIDAR är väldigt intressant som teknik. Laser kan ju mäta hastigheterna på objekt, så LIDAR skulle kunna ersätta radarn med något mycket mer högupplösande och ge rktigt detaljerade hastighetskartor. Det borde vara mumma för självkörande bilar…
Ja det är väl därför alla självkörande bilar som finns använder Lidar. :)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Curik »

[JM] skrev:
Curik skrev:
Tänk på att alla bilar inte är skapade exakt lika. Små skillnader i exempelvis hur kamerorna är monterade kan göra skillnad.
Hur menar du?

Variationer mellan många bilar men på samma bilmodell eller variationer mellan olika bilmodeller?

Och på vilket sätt skulle de två fallen ovan inverka/ha för systempåverkan?
Variationer på bil-individnivå. Det är därför man ibland blir tvungen att kalibrera "kamerorna" (fast det inte är kamerorna i sig som man kalibrerar egentligen) när man exempelvis byter glas.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Gustafsson »

spacecoin skrev:
Gustafsson skrev:
LIDAR är väldigt intressant som teknik. Laser kan ju mäta hastigheterna på objekt, så LIDAR skulle kunna ersätta radarn med något mycket mer högupplösande och ge rktigt detaljerade hastighetskartor. Det borde vara mumma för självkörande bilar…
Ja det är väl därför alla självkörande bilar som finns använder Lidar. :)
Utom en… (fast den kan ju inte köra själv)
Undrar vad som är det viktigaste skälet till att Tesla sågar tekniken?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Curik »

Gustafsson skrev:
spacecoin skrev:
Gustafsson skrev:
LIDAR är väldigt intressant som teknik. Laser kan ju mäta hastigheterna på objekt, så LIDAR skulle kunna ersätta radarn med något mycket mer högupplösande och ge rktigt detaljerade hastighetskartor. Det borde vara mumma för självkörande bilar…
Ja det är väl därför alla självkörande bilar som finns använder Lidar. :)
Utom en… (fast den kan ju inte köra själv)
Undrar vad som är det viktigaste skälet till att Tesla sågar tekniken?
Jag har noll koll på detta område men såvitt jag förstår ska det handla om att Lidar introducerar väldigt mycket brus i dålig väderlek. Typ. Ish.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det största anledningen till att Tesla inte har Lidar eller en hd-radar är kostnaden per bil. Tesla prioriterar det hårt, av förståeliga skäl.

Tesla anser att räcker det med att objektsdetektering och avståndsbedömning görs genom att försöka lista ut det ur en eller flera 2d-bilder. Det finns klara nackdelar och risker med det. Men det duger för L2.

En Lidar eller hd-radar funkar även perfekt på natten och i motljus, men funkar sämre i snö och kraftigt regn. Det är ett bra komplement till kameran och en vettig sensor (framåtriktad, för personbilar) kostar under 1000 USD nu. Trenden är snabbt fallande pris i och med att de flesta premiumbilar kommer med lidar nästa år.

Teoretiskt sett så kan man säkert lösta självköning med endast kameror, men troligen inte detta decennium. Och även då så är det bra att öka säkerheten med flera sensortyper som kompletterar kamerorna, som man så klart måste ha. Det går inte att köra utan kameror.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

MobilEye CTO recenserar FSD, och förklarar skillnaderna:
https://threadreaderapp.com/thread/1559 ... 41825.html

Congrats to #FSD team for the great progress!
Our Supervision system shares the camera-centric approach, but differs in some key elements.
1) Crowd-based HD map vs. SD map
2) Math-based vs. simulation-based driving policy
3) Multiple redundant systems vs. a single one
0/n
1/n
Humans drive better when they are familiar with the road ahead. Furthermore, it is better to solve problems offline than to solve them online. Offline has more compute, knowledge of the future, optimal weather conditions, and the ability to validate quality.
2/n
We can plan way in advance for curves ahead, or for occluded areas in an intersection. We could use rear camera when there's a low-sun in front, and still know the lanes ahead. But, REM maps are much more than that.
3/n
With REM maps, we adjust driving style to the crowd behavior at each geographical region. This is a key aspect in generalizing our system to so many different places.
4/n
Our driving policy approach is unique. In a nutshell, we specify transparent assumptions on the behavior of other road users, and then calculate analytically the worst-case. That is, we use math formulas instead of simulating many possible futures.
5/n
For details on driving policy see:
6/n
Tesla's perception system is based on one big "hydranet". It is a great solution. But, it is *one* great solution. There are many other great solutions. We believe in redundancy. Every piece of our system is solved by more than one approach.
7/n
We use e2e deep networks as well as decomposable methods, and even good old computer vision. Every single solution will suffer from diminishing returns at some point. Multiple redundant approaches can cover for each others.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av [JM] »

Curik skrev:
[JM] skrev:
Curik skrev:
Tänk på att alla bilar inte är skapade exakt lika. Små skillnader i exempelvis hur kamerorna är monterade kan göra skillnad.
Hur menar du?

Variationer mellan många bilar men på samma bilmodell eller variationer mellan olika bilmodeller?

Och på vilket sätt skulle de två fallen ovan inverka/ha för systempåverkan?
Variationer på bil-individnivå. Det är därför man ibland blir tvungen att kalibrera "kamerorna" (fast det inte är kamerorna i sig som man kalibrerar egentligen) när man exempelvis byter glas.
Men om kamerorna är "kalibrerade". Vad skulle variationera ge för påverkan på spökbromsingar menar du?

Jag kanske missförstått vad din ursprungliga kommentar syftade till.
Skriv svar