FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

[JM] skrev:
Jag har också betalt för FSD, trots att jag hade EAP och inte fick ett jota extra för de pengarna.
Sug på den karamellen du...
Så för att du kastat bort en massa pengar tycker du att andra också ska luras att göra detsamma? Var är logiken där?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Tesla Vision tror att en skugga är ett hinder och byter fil i full fart:

Se runt 18 sekunder in. Radar och/eller Lidar hade hjälpt här. Perception-systemet i Teslan verkar flera år bort från att vara pålitligt nog för autonomi.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Peter Andersson »

20220108_003335.jpg
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Peter Andersson »


Tesla FSD Beta 10.9 Coming Next Week, Beta 11 in February Says Elon Musk; Price to Increase at $12,000

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Peter Andersson skrev:
Tesla FSD Beta 10.9 Coming Next Week, Beta 11 in February Says Elon Musk; Price to Increase at $12,000
FOMO-scammen fortsätter. Otroligt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Nu börjar till och med Tesla-fanklubben, i detta fall representerad av Galileo "Gali" Russell, fatta att FSD Betan (city streets) inte är en användbar produkt i verkligheten för vanligt folk:

"I've been disappointed [...] I don't use it [...] I got frustrated with the amount of disengagements [...] I'm less confident they will solve the full self-driving thing soon. [...] Perhaps in five years.".
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Martin E-tron »

Har en LR 2021 som e uttagen i december, lånebil från tesla, med FDS, får inte bilen att stanna vid rödljus eller för den delen navigera med filbyte..

Alllr är inbokad... Hur får man den att funka ?

Vanliga AP fungerar bra
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Martin E-tron skrev:
Har en LR 2021 som e uttagen i december, lånebil från tesla, med FDS, får inte bilen att stanna vid rödljus eller för den delen navigera med filbyte..

Alllr är inbokad... Hur får man den att funka ?

Vanliga AP fungerar bra
NoA har inget autofilbyte i EU. Man man blippar med blinkers. Funkar 70% av gångerna. Rödljusgrejen är en option i inställningar och funkar dåligt. Tesla standard.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

rockard skrev:
spacecoin skrev:
Elon kommer inte att fällas i någon domstol för FSD-scammen för någon som köpt efter 2018. Det fins "legalese" för det som skyddar Tesla
Vadå, det där fattar jag inte. Jag har funderat på om man ska försöka dra dem inför rätta med målet att söka kompensation för att man blivit lurad, men du menar att det inte går? Varför? Känns ju som ett ganska solklart fall för alla utanför fanatikerbubblan.
Citerar mig själv, ursäkta! Undrar fortfarande över detta, varför kan de inte fällas i domstol?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

rockard skrev:
rockard skrev:
spacecoin skrev:
Elon kommer inte att fällas i någon domstol för FSD-scammen för någon som köpt efter 2018. Det fins "legalese" för det som skyddar Tesla
Vadå, det där fattar jag inte. Jag har funderat på om man ska försöka dra dem inför rätta med målet att söka kompensation för att man blivit lurad, men du menar att det inte går? Varför? Känns ju som ett ganska solklart fall för alla utanför fanatikerbubblan.
Citerar mig själv, ursäkta! Undrar fortfarande över detta, varför kan de inte fällas i domstol?
Jag tror det blir svårt men någon här kanske är jurist? Finns det intresse så tycker jag forumet ska dra igång en kollektiv ARN-anmälan till att börja med.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av kenjon »

Vad ska man vinna på det? Få tillbaka pengarna? Eller bara för att man är sur på Teslas agerande?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

kenjon skrev:
Vad ska man vinna på det? Få tillbaka pengarna? Eller bara för att man är sur på Teslas agerande?
Det är väl upp till var och en. Själv tar jag gärna pengarna tillbaka.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av kenjon »

Någon som har försökt att få tillbaka pengarna? Borde inte vara omöjligt då de inte har levererat vad de ”lovade”.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

kenjon skrev:
Någon som har försökt att få tillbaka pengarna? Borde inte vara omöjligt då de inte har levererat vad de ”lovade”.
Det är garanterat lönlöst. När man köper FSD har man skrivit under på att man har köpt en experimentell funktion som kommer levereras någon gång i framtiden och att den är avhängig myndigheters godkännande. Det är vad Tesla har lovat när man beställer.

Tyvärr begränsade även myndigheter rejält i Europa med regelverket som kom 2019. Inte mycket Tesla kunde göra åt det. Det finns tecken på att det kan komma en förändring men man ska nog inte hoppas på för mycket. Tesla började iaf anställa testförare i Europa för ett halvår sedan och Elon Musk hävdar att man skulle börja förbättra funktionalitet i Europa under våren. Vi får se...
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av kenjon »

Konsumentskyddet som privatperson är ju rätt starkt i Sverige....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av p1457 »

Det står dessutom att aktivering av funktionerna är beroende av att de uppnår en viss grad av tillförlitlighet.

Tror det är lönlöst att klaga
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

p1457 skrev:
Det står dessutom att aktivering av funktionerna är beroende av att de uppnår en viss grad av tillförlitlighet.
Vad det står nu och vad det står när en köpte är inte samma sak.

Mars 2019:
tesla-configurator-autopilot-fsd-price-mar-2019.jpeg
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

spacecoin skrev:
rockard skrev:
rockard skrev:
spacecoin skrev:
Elon kommer inte att fällas i någon domstol för FSD-scammen för någon som köpt efter 2018. Det fins "legalese" för det som skyddar Tesla
Vadå, det där fattar jag inte. Jag har funderat på om man ska försöka dra dem inför rätta med målet att söka kompensation för att man blivit lurad, men du menar att det inte går? Varför? Känns ju som ett ganska solklart fall för alla utanför fanatikerbubblan.
Citerar mig själv, ursäkta! Undrar fortfarande över detta, varför kan de inte fällas i domstol?
Jag tror det blir svårt men någon här kanske är jurist? Finns det intresse så tycker jag forumet ska dra igång en kollektiv ARN-anmälan till att börja med.
Ok, jag fattade det som att det fanns något som skyddade dem. Själv jar jag svårt att se att man inte skulle vinna, de sålde bilar med en beskrivning som inte ens var i närheten av att vara sann.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av improwise »

Jordad skrev:
kenjon skrev:
Någon som har försökt att få tillbaka pengarna? Borde inte vara omöjligt då de inte har levererat vad de ”lovade”.
Det är garanterat lönlöst. När man köper FSD har man skrivit under på att man har köpt en experimentell funktion som kommer levereras någon gång i framtiden och att den är avhängig myndigheters godkännande. Det är vad Tesla har lovat när man beställer.
Kan vara värt att påpeka att det kvittar om man skrivit under något om det i sig inte är legalt, vilket är rätt vanligt med amerikanska företag som verkar köra Google Translage på sina dokument och antar att lagarna följer med :)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
p1457 skrev:
Det står dessutom att aktivering av funktionerna är beroende av att de uppnår en viss grad av tillförlitlighet.
Vad det står nu och vad det står när en köpte är inte samma sak.

Mars 2019:
Bilagan tesla-configurator-autopilot-fsd-price-mar-2019.jpeg finns inte längre
Självklart tar man en screenshot och utelämnar det finstilta...

Så här såg det ut på ordersidan under mars 2019:
Amerikanska sidan:
Screenshot_20220111-225931_Chrome.png
Svenska sidan:
Screenshot_20220111-225357_Chrome.png
Ja Tesla är försenade med bredare släpp av FSD-beta vilket har påpekats 5472 gånger tidigare i den här tråden. Jättetråkigt att de är försenade men alla är medvetna om det vid det här laget. Det som är intressant är utvecklingen och vad som händer framöver.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av p1457 »

Haha!
Tack Jordad, jag såg själv inte spacecoins svar, jag har blockat honom sedan länge.
Jag har inte köpt någon tesla själv, men jag har i många år "fönstershoppat" då det är min drömbil. Vad jag minns har det alltid varit en friskrivning ang FSD. Men jag har haft fel förr.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Curik »

p1457 skrev:
Haha!
Tack Jordad, jag såg själv inte spacecoins svar, jag har blockat honom sedan länge.
Kul dagisnivå.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

CA DMV utreder om Tesla är AV (och ska ha tillstånd för testning) eller ej:
https://www.washingtonpost.com/technolo ... a-dmv-fsd/
“The DMV has notified Tesla that the department will be initiating further review of the technology on their vehicles, including any expansion of the current programs or features,” DMV spokeswoman Anita Gore said in an email. “If the capabilities of the features meet the definition of an autonomous vehicle according to California law and regulations, DMV will take steps to make certain that Tesla operates under the appropriate autonomous vehicle permits.”

“The DMV will be partnering with AV industry experts to evaluate the capabilities of Tesla’s vehicles,” she added.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Här är några som har räknat ut ungefär samma sak som jag sagt här. Det behövs minst en 20000x förbättring av FSD-betan innan den i L4 kan anses vara säkrare än en människa i befintlig ODD.
https://dawnproject.com/full-self-drivi ... dangerous/

Om Tesla har exponentiell förbättringstakt så är dom klara tidigast 2032 baserat på förbättringstakten som påvisats säger artikelförfattaren...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Här är några som har räknat ut ungefär samma sak som jag sagt här. Det behövs minst en 20000x förbättring av FSD-betan innan den i L4 kan anses vara säkrare än en människa i befintlig ODD.
https://dawnproject.com/full-self-drivi ... dangerous/

Om Tesla har exponentiell förbättringstakt så är dom klara tidigast 2032 baserat på förbättringstakten som påvisats säger artikelförfattaren...
Ja ett bra sätt att skapa gratisreklam för sin konsultfirma är att publicerat något negativt om Tesla.

Det är totalt omöjligt att förutse expontentiell utveckling och sätta exakta siffror på något efter att ha tittat på några videos. De enda med tillräcklig data för att göra prognoser är Tesla själva och de delar inte med sig.
Skriv svar