FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av p1457 »

Haha!
Tack Jordad, jag såg själv inte spacecoins svar, jag har blockat honom sedan länge.
Jag har inte köpt någon tesla själv, men jag har i många år "fönstershoppat" då det är min drömbil. Vad jag minns har det alltid varit en friskrivning ang FSD. Men jag har haft fel förr.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Curik »

p1457 skrev:
Haha!
Tack Jordad, jag såg själv inte spacecoins svar, jag har blockat honom sedan länge.
Kul dagisnivå.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

CA DMV utreder om Tesla är AV (och ska ha tillstånd för testning) eller ej:
https://www.washingtonpost.com/technolo ... a-dmv-fsd/
“The DMV has notified Tesla that the department will be initiating further review of the technology on their vehicles, including any expansion of the current programs or features,” DMV spokeswoman Anita Gore said in an email. “If the capabilities of the features meet the definition of an autonomous vehicle according to California law and regulations, DMV will take steps to make certain that Tesla operates under the appropriate autonomous vehicle permits.”

“The DMV will be partnering with AV industry experts to evaluate the capabilities of Tesla’s vehicles,” she added.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Här är några som har räknat ut ungefär samma sak som jag sagt här. Det behövs minst en 20000x förbättring av FSD-betan innan den i L4 kan anses vara säkrare än en människa i befintlig ODD.
https://dawnproject.com/full-self-drivi ... dangerous/

Om Tesla har exponentiell förbättringstakt så är dom klara tidigast 2032 baserat på förbättringstakten som påvisats säger artikelförfattaren...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Här är några som har räknat ut ungefär samma sak som jag sagt här. Det behövs minst en 20000x förbättring av FSD-betan innan den i L4 kan anses vara säkrare än en människa i befintlig ODD.
https://dawnproject.com/full-self-drivi ... dangerous/

Om Tesla har exponentiell förbättringstakt så är dom klara tidigast 2032 baserat på förbättringstakten som påvisats säger artikelförfattaren...
Ja ett bra sätt att skapa gratisreklam för sin konsultfirma är att publicerat något negativt om Tesla.

Det är totalt omöjligt att förutse expontentiell utveckling och sätta exakta siffror på något efter att ha tittat på några videos. De enda med tillräcklig data för att göra prognoser är Tesla själva och de delar inte med sig.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Hittar du några fel i resonemanget kan du väl skriva om det istället för din vanliga FUD? Lita på Tesla i detta sammanhang är en garanterat felaktig strategi sedan 2015.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

p1457 skrev:
Haha!
Tack Jordad, jag såg själv inte spacecoins svar, jag har blockat honom sedan länge.
Jag har inte köpt någon tesla själv, men jag har i många år "fönstershoppat" då det är min drömbil. Vad jag minns har det alltid varit en friskrivning ang FSD. Men jag har haft fel förr.

Varför har du blockat honom? Tål du inte höra någon av annan uppfattning?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Hittar du några fel i resonemanget kan du väl skriva om det istället för din vanliga FUD? Lita på Tesla i detta sammanhang är en garanterat felaktig strategi sedan 2015.
Jag skriver inte FUD utan påpekar när du sprider det konstant här.

Idiotartikeln du länkar till är skriven av en idiot som driver företaget Green Hills Software som är en direkt konkurrent till Tesla. De är finansierade av bla Toyota. Idioten har även köpt en annons i NYT för Toyotapengar där han hävdar att FSD skulle döda miljontals människor varje dag. FUD är en engelsk förkortning som översatt står för rädsla, osäkerhet och tvivel vilket är precis vad en sån här artikel och annons försöker skapa. Den är inte gjord för att informera och skapa klarhet. Enda syftet är att sprida rädsla och negativa känslor kring Tesla. Här är annonsen:
20220116_201159.jpg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Hittar du några fel i resonemanget kan du väl skriva om det istället för din vanliga FUD? Lita på Tesla i detta sammanhang är en garanterat felaktig strategi sedan 2015.
Jag skriver inte FUD utan påpekar när du sprider det konstant här.

Idiotartikeln du länkar till är skriven av en idiot som driver företaget Green Hills Software som är en direkt konkurrent till Tesla. De är finansierade av bla Toyota. Idioten har även köpt en annons i NYT för Toyotapengar där han hävdar att FSD skulle döda miljontals människor varje dag. FUD är en engelsk förkortning som översatt står för rädsla, osäkerhet och tvivel vilket är precis vad en sån här artikel och annons försöker skapa. Den är inte gjord för att informera och skapa klarhet. Enda syftet är att sprida rädsla och negativa känslor kring Tesla. Här är annonsen:
Istället för att diskutera innehållet så försöker du ha någon meta-diskussion. Din första strategi är alltid att smutskasta källan. "Idiot", "Toyotapengar", "Konkurrent". Det är 'U' och 'D' i FUD. Du gör det i princip varenda svar på mina inlägg.

Vad är det exakt som inte är korrekt i annonsen och den längre texten? Jag tycker annonsen är bra för det behövs motvikter till den autonowashing som Tesla håller på med, oavsett vad du tycker om avsändarens IQ-nivå, finansiering eller verksamhet.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Vad är det exakt som inte är korrekt i annonsen och den längre texten? Jag tycker annonsen är bra för det behövs motvikter till den autonowashing som Tesla håller på med, oavsett vad du tycker om avsändarens IQ-nivå, finansiering eller verksamhet.
Annonsen är skräckpropaganda som inte har något med verkligheten att göra. Tror man det så är man så hjärntvättad av Teslaq att man inte längre har förmågan att kritiskt granska fakta.

Självklart går det inte att utifrån några FSD-beta videos hävda att miljontals, alltså fler än 2 miljoner människor skulle dö varje dag i USA om FSD-beta tilläts köra utan övervakning. Det är ett helt besinningslöst påstående.

Tesla tillverkar moderna bilar med moderna säkerhetssystem och även om de är långtifrån perfekta så är det helt omöjligt att bilarna skulle kunna orsaka en större mängd dödsfall även om man skulle aktivera oövervakad FSD-beta. Det skulle garanterat leda till en del olyckor och massa kaotiska situationer eftersom FSD-beta är långtifrån färdig. Men stadstrafik där FSD-beta är aktiverad är inte dödlig. Majoriteten av dödsolyckor sker på vägar med högre hastighet där Tesla använder autopilot. Det finns ingen statistik som tyder på att autopiloten är dödlig i större omfattning. Snarare finns det bevis för det motsatta.

Över 2 miljoner om dagen är också så galet omöjligt att det finns inte. Som jämförelse dör det i genomsnitt 3500 människor i trafikolyckor globalt varje dag. Det mest dödliga människan har skapat var andra världskriget där det i genomsnitt dog 41000 människor varje dag. FSD-beta skulle då alltså vara minst 48 gånger värre än det mest fruktansvärda som någonsin har hänt mänskligheten. Alltså 48 världskrig samtidigt varje dag konstant...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Vad är det exakt som inte är korrekt i annonsen och den längre texten? Jag tycker annonsen är bra för det behövs motvikter till den autonowashing som Tesla håller på med, oavsett vad du tycker om avsändarens IQ-nivå, finansiering eller verksamhet.
Annonsen är skräckpropaganda som inte har något med verkligheten att göra. Tror man det så är man så hjärntvättad av Teslaq att man inte längre har förmågan att kritiskt granska fakta.

Självklart går det inte att utifrån några FSD-beta videos hävda att miljontals, alltså fler än 2 miljoner människor skulle dö varje dag i USA om FSD-beta tilläts köra utan övervakning. Det är ett helt besinningslöst påstående.

Tesla tillverkar moderna bilar med moderna säkerhetssystem och även om de är långtifrån perfekta så är det helt omöjligt att bilarna skulle kunna orsaka en större mängd dödsfall även om man skulle aktivera oövervakad FSD-beta. Det skulle garanterat leda till en del olyckor och massa kaotiska situationer eftersom FSD-beta är långtifrån färdig. Men stadstrafik där FSD-beta är aktiverad är inte dödlig. Majoriteten av dödsolyckor sker på vägar med högre hastighet där Tesla använder autopilot. Det finns ingen statistik som tyder på att autopiloten är dödlig i större omfattning. Snarare finns det bevis för det motsatta.

Över 2 miljoner om dagen är också så galet omöjligt att det finns inte. Som jämförelse dör det i genomsnitt 3500 människor i trafikolyckor globalt varje dag. Det mest dödliga människan har skapat var andra världskriget där det i genomsnitt dog 41000 människor varje dag. FSD-beta skulle då alltså vara minst 48 gånger värre än det mest fruktansvärda som någonsin har hänt mänskligheten. Alltså 48 världskrig samtidigt varje dag konstant...

Självklart skulle det inte dö så många. Folk skulle ju, precis som beta-testarna gör, gå in och rätta upp situationen när FSD gör fel. Men antagligen leker artikelförfattaren med tanken att ingen skulle ingripa utan bara låta FSD ha sin gång. Då skulle det mycket väl kunna bli så, antar jag.
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av VoltAmpere »

T.o.m 7 miljoner per dag om alla 1 miljard bilar skulle använda FSD i nuvarande version och utan ingrepp från föraren:

https://dawnproject.com/wp-content/uplo ... tCheck.pdf

Denna är väl lite mer generell om svårigheten med FSD:

https://www.rand.org/content/dam/rand/p ... RR1478.pdf
"Autonomous vehicles would have to be driven hundreds of millions of miles and sometimes hundreds of billions of miles to demonstrate their reliability in terms of fatalities and injuries."
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Elon Musk claims there has been no crash in Tesla’s Full Self-Driving Beta over a year into the program.
https://electrek.co/2022/01/17/elon-mus ... ving-beta/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Antingen erkänner Tesla att deras system är så kasst (idagsläget 1/20000 så bra som en människa) att det aldrig (inom 10-15 år) kommer att vara bättre än en människa och därmed inte är autonomt, eller att de är en ADAS som kompletterar föraren och inte har ambitioner att vara autonomt.

Vilket av dem två är det? Ingen av dem är "Full Self Driving Capability" som Tesla säljer.

Elon säger ju för SJUNDE ÅRET I RAD att det nästan är klart. Men han ljuger ju aldrig...
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TomParkering »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Hittar du några fel i resonemanget kan du väl skriva om det istället för din vanliga FUD? Lita på Tesla i detta sammanhang är en garanterat felaktig strategi sedan 2015.
Jag skriver inte FUD utan påpekar när du sprider det konstant här.

Idiotartikeln du länkar till är skriven av en idiot som driver företaget Green Hills Software som är en direkt konkurrent till Tesla. De är finansierade av bla Toyota. Idioten har även köpt en annons i NYT för Toyotapengar där han hävdar att FSD skulle döda miljontals människor varje dag. FUD är en engelsk förkortning som översatt står för rädsla, osäkerhet och tvivel vilket är precis vad en sån här artikel och annons försöker skapa. Den är inte gjord för att informera och skapa klarhet. Enda syftet är att sprida rädsla och negativa känslor kring Tesla. Här är annonsen:
Istället för att diskutera innehållet så försöker du ha någon meta-diskussion. Din första strategi är alltid att smutskasta källan. "Idiot", "Toyotapengar", "Konkurrent". Det är 'U' och 'D' i FUD. Du gör det i princip varenda svar på mina inlägg.

Vad är det exakt som inte är korrekt i annonsen och den längre texten? Jag tycker annonsen är bra för det behövs motvikter till den autonowashing som Tesla håller på med, oavsett vad du tycker om avsändarens IQ-nivå, finansiering eller verksamhet.
Rätt uppenbart att det går att ha ett software företag utan att vara någon fena på matematik och statistik.

Jag såg en youtubevideo med en skridskoåkare som åkte i 30 sekunder och sen trillade i vattnet. Om man tänker att 1000 svenskar åker skridsko samtidigt och alla trillar i vattnet efter 30 sekunder så kommer tydligen alla svenskar som finns att vara döda om 85 timmar ungefär. Det är till och med snabbare än hur lång tid det kommer att ta för Tesla att döda alla Amerikaner.

Om du orkar lite mer än att bara gilla en konkurrents fullständigt påhittade slutledningar i en annons rakt av så framgår det på deras hemsida att dom bara använt sig av totalt 21 youtube videos. Varav ingen nyare än 10.3 och nästan en tredjedel så gamla som 8.0. Total videotid ca 7 timmar. Sedan ger dom minuspoäng för allt som en körskolelärare hade haft synpunkter på.

Gör gärna en jämförelse med hur ofta en mänsklig förare som har körkort gör ett misstag i trafiken. Jag skulle påstå att även om man tog deras youtube 'urval' som en genomsnittlig sanning så är det inte alltför långt ifrån vad en genomsnittlig förare gör. Att då påstå att en mänsklig förare är över tusen gånger så bra som förare och att miljoner skulle dö är ju direkt patetiskt.

Sen är det ju så att oavsett hur man bedömer kvaliten på fsd så har inte en enda människa dött eller skadats under många många tusen timmars användande av FSD betan. Det med versioner som inte är i närheten av den version man till slut kommer att släppa.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av spacecoin »

Det är klart att det är tillskruvat. Jag har givetvis läst hela texten och FAQ:n.

Hela annonsens poäng är att dock inte påhittat. Tesla är så långt i från vad produkten heter och Elon lovar och lovat de senaste sju åren att det inte finns en chans för den att bli autonom inom 10 år.. Låt oss säga att senaste version är dubbelt så bra. Då är den bara 1/10000 så dålig som än människa. Det finns inga företag som gjort en 10000x-förbättring av sin produkt någonsin i någon område skulle jag tro. Speciellt inte av en säkerhetskritisk produkt.

Att ingen dött eller skadats av betan ännu beror på en mått tur och att den är för dålig. Den finns ingen automation-complacency när man vet att automatiken inte går att lita på alls.

”Elons statements does not engineering reality” sa Tesla till DMV tidigare. Det är mer och mer tydligt att det är sant för varje omskrivning och passerad månad. Man gör marginella förbättringar och inte några exponentiella framsteg.

Till och med TBC har slutat lova autonoma fordon i tunnelprojekten som är en superbegräsad ODD. Gissa varför.

FSD är och förblir en L2 i stadstrafik som det ser ut. Sannolikt även så på motorväg. Oavsett hur man än hoppas på Tesla som FSD-köpare, pojkdröm eller investering så måste väl ni förstå detta vid det här laget?

Rita en graf på AP safety report datan eller uppskattade disengagements på YT som i detta fall för betan så ser man, oavsett metod, att finns det snarare en nästan helt platt kurva på AP över 3-4 år och kanske en 2x på FSD-betan på ett år. Det finns inte någon hockeyklubba i graferna. Och vid linjär utveckling så tar det åtminstone tiotals år innan Tesla är där även om man skulle ta några 10x-språng då och då.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
”Elons statements does not engineering reality” sa Tesla till DMV tidigare.
Ska du dra upp den gamla käpphästen från Teslaq igen? Det du referar var en kommentar som DMV själva la till i dokumentet efter att de misstolkade vad Elon och CJ uttryckte. DMV döljde sin egen kommentar men det gick att se den genom att markera utrymmet i texten. Den hade ingenting med vad Tesla uttryckte.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Mercedes ska ju certifiera level3 för användning på motorväg och under 60km/h i tyskland. Kommer Tesla göra något liknande nu? Om Mercedes kan certifiera finns det väl inget lagligt hinder för Tesla att göra samma?
Eller?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Mercedes ska ju certifiera level3 för användning på motorväg och under 60km/h i tyskland. Kommer Tesla göra något liknande nu? Om Mercedes kan certifiera finns det väl inget lagligt hinder för Tesla att göra samma?
Eller?
Det stämmer, förutom att jag tror att Mercedes ÄR certifierade (inte ska). För övriga är det bara en fråga om tekniska hinder (uppfylla kraven i R57) och att prioritera det (testa och certifiera). Teslas nuvarande fokus verkar inte vara att bli L3 dock, varken med R57 eller andra regelverk.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Mercedes ska ju certifiera level3 för användning på motorväg och under 60km/h i tyskland. Kommer Tesla göra något liknande nu? Om Mercedes kan certifiera finns det väl inget lagligt hinder för Tesla att göra samma?
Eller?
Det stämmer, förutom att jag tror att Mercedes ÄR certifierade (inte ska). För övriga är det bara en fråga om tekniska hinder (uppfylla kraven i R57) och att prioritera det (testa och certifiera). Teslas nuvarande fokus verkar inte vara att bli L3 dock, varken med R57 eller andra regelverk.
Finns det inag kommentarer om det? Om Tesla är "nästan där" med level4 (eller t.o.m. level5) verkar det ju inte det som Mercedes gjort vara så komplicerat. L3 på motorväg i högst 60km/h är ju i praktiken en mer avancerad köassistent.
Finns det någon kommentar från Tesla? Bedömer man det som att kunder som redan betalat för FSD inte skulle vara intresserade?
Om inte annat skulle det väl vara ett statement att man ligger i framkant?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Skillnaden mellan L2 (förarassistans) och L3 (autonomi) är mest tillförlitlighet plus protokoll för säker överlämning mellan bil och förare. Tesla har inte kommit så långt där kanske?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Skillnaden mellan L2 (förarassistans) och L3 (autonomi) är mest tillförlitlighet plus protokoll för säker överlämning mellan bil och förare. Tesla har inte kommit så långt där kanske?
Finns det någon kommentar från Tesla? Man kan ju anta att tyska kunder med FSD undrar varför man inte kan få motsvarande funktionalitet som Mercedes erbjuder.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
spacecoin skrev:
Skillnaden mellan L2 (förarassistans) och L3 (autonomi) är mest tillförlitlighet plus protokoll för säker överlämning mellan bil och förare. Tesla har inte kommit så långt där kanske?
Finns det någon kommentar från Tesla? Man kan ju anta att tyska kunder med FSD undrar varför man inte kan få motsvarande funktionalitet som Mercedes erbjuder.
Inte specifikt kring R57 eller den tyska lagen vad jag har sett. Det vore fantastiskt om Tesla skulle stödja det, men jag tror inte det händer i närtid.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Finns det inag kommentarer om det? Om Tesla är "nästan där" med level4 (eller t.o.m. level5) verkar det ju inte det som Mercedes gjort vara så komplicerat. L3 på motorväg i högst 60km/h är ju i praktiken en mer avancerad köassistent.
Finns det någon kommentar från Tesla? Bedömer man det som att kunder som redan betalat för FSD inte skulle vara intresserade?
Om inte annat skulle det väl vara ett statement att man ligger i framkant?
Min lekmannauppfattning är att Tesla är ganska långt ifrån "nästan där" och att de kanske inte riktigt ligger i framkant på det området.

Det är väl för övrigt Svenska Veoneer som ligger bakom Mercedes självkörning? Kul för oss :)
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: FSD Beta är imponerande

Inlägg av TomParkering »

spacecoin skrev:
Hela annonsens poäng är att dock inte påhittat. Tesla är så långt i från vad produkten heter och Elon lovar och lovat de senaste sju åren att det inte finns en chans för den att bli autonom inom 10 år.. Låt oss säga att senaste version är dubbelt så bra. Då är den bara 1/10000 så dålig som än människa. Det finns inga företag som gjort en 10000x-förbättring av sin produkt någonsin i någon område skulle jag tro. Speciellt inte av en säkerhetskritisk produkt.

Att ingen dött eller skadats av betan ännu beror på en mått tur och att den är för dålig. Den finns ingen automation-complacency när man vet att automatiken inte går att lita på alls.
Men det är ju bara ett fullständigt påhitt att slänga sig med en siffra som "1/10000 så dålig". Det kan ju lika gärna vara 1/2, 1/5, 1/10 eller 1/20. Eller ens 1/100. Då blir tidsperspektivet helt annorlunda. Men det är ju inte det det handlar om. Eller vad Elon lovat om när det ska vara klart.

Den här annonsen har som mål att stoppa Teslas möjlighet att använda betan offentligt så den kan bli bättre med hjälp av alla miles som körs med den nu. Som delmål att Tesla ska behöva lämna ifrån sig en massa uppgifter som konkurrenterna kan ha nytta av. Det är en firma med konkurrerande verksamhet som insett att dom har noll möjlighet att komma ikapp om Tesla lyckas med sin plan och därför vill få den stoppad.

Ja, om man skickar ut bilarna med version 10.9 utan förare så hade det hänt olyckor, precis som det gör för massor av mänskliga förare. Men det gör man ju inte.

Sanningen är ju att hade någon idag "uppfunnit" bilkörningen och velat införa det trots att miljoner människor dör varje år pga bilar så hade det ju varit förbjudet innan den första bilen hade lämnat fabriken. Att då aktivt försöka stoppa försök till att förbättra situationen är som att aktivt jobba för att fler ska dö i onödan framöver.

Själv tror jag att alla möjligheter till L4/L5 software är rätt många år bort. Både för Tesla och ännu mer för dom som håller på med Lidar och kartbaserad körning. Jag ser det mer som att kommer man till L3 så kommer en mycket stor andel av bilägarna vara villiga att betala dom summor det rör sig om för tillfället. Robotaxi och priser som är flera gånger högre är långt borta.
Skriv svar